pjusken Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hei alle sammen, har en sønn i 4. klasse. Han vil ikke gå i tog, og det har ikke vært noen store diskusjoner rundt dette. Fordi jeg har tenkt at jeg ikke skal tvinge han til det. Vi skal selvsagt ut å se på toget og kose oss ute og feire dagen... Men... så snakker jeg med andre mødre og noen er som meg, mens noen sier at "så lenge barna går på barneskolen SKAL de gå i tog". Så tenker jeg: er det feil av meg å ikke "tvinge" han? Det er ingen spesielle grunner til at han ikke vil gå i tog, han mobbes ikke, har mange venner o.s.v. Han vil bare ikke (synes kanskje det er litt "barnslig", uten at jeg vet dette sikkert...) Hvordan gjør dere andre dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Nå er ikke dette relevant for oss fordi mine spiller i korpset, så de har uansett ikke noe valg. Men jeg ville "tvunget" mine. Jeg har også en 4.klassing og jeg hadde ikke godtatt at han ikke ville gå med vennene sine men bare se på hvis han ikke hadde en veldig god grunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg hadde ikke tvingt barnet til å gå, men han hadde heller ikke fått stå å se på når toget går forbi (vi bor ikke i nærheten altså). Når han blir stor nok til å dra uten at vi bør være med, så får han velge selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Spørs jo hva man mener med å "tvinge", da. Mener man mildt press/overtalelse ispedd skryt og oppmuntring, eller mener man tvang under trussel om alvorlige sanskjoner dersom barnet ikke samarbeider?;-) Det er jo veldig lett å mene at "så lenge barna går på barneskolen SKAL de gå i tog" dersom man har barn som ikke opponerer mot det å gå i tog. Det spørs om disse mødrene hadde holdt seg til det utsagnet dersom barnet kastet seg ned i fortvilet krampegråt over å måtte være med på noe så grusomt som et barnetog. Samtidig ser jeg ikke i bort fra at foreldrenes mer eller mindre positive innstilling til toget kan få betydning i den ene eller andre retningen, selv om det garantert finnes unntak fra dette og man har med barn som helt upåvirket har kommet til den konklusjon at de ikke vil gå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Mine barn har blitt overtalt og forklart hvorfor de skal gå i tog: Uten barnetog kan vi bare legge ned 17. mai. Så har de gått, passe interessert. Med tid og stunder har jeg inntrykk av at det faktisk har vært ok å ha gjort. Jeg synes ikke barn skal bli pådyttet ansvaret med å avgjøre alt mulig selv, det har de faktisk ikke kompetanse til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Her MÅ alle gå i tog når de går på barneskolen,og det syns jeg er helt sløkt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Spørs jo hva man mener med å "tvinge", da. Mener man mildt press/overtalelse ispedd skryt og oppmuntring, eller mener man tvang under trussel om alvorlige sanskjoner dersom barnet ikke samarbeider?;-) Det er jo veldig lett å mene at "så lenge barna går på barneskolen SKAL de gå i tog" dersom man har barn som ikke opponerer mot det å gå i tog. Det spørs om disse mødrene hadde holdt seg til det utsagnet dersom barnet kastet seg ned i fortvilet krampegråt over å måtte være med på noe så grusomt som et barnetog. Samtidig ser jeg ikke i bort fra at foreldrenes mer eller mindre positive innstilling til toget kan få betydning i den ene eller andre retningen, selv om det garantert finnes unntak fra dette og man har med barn som helt upåvirket har kommet til den konklusjon at de ikke vil gå. Redsel for ikke å finne mamma og pappa etter toget, kan også spille inn, når over 100.000 mennesker er samlet på et relativt lite område. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Mange overtaler barna med is og godteri og tivoli, mot at de stiller i barnetoget - ellers ingen god(t)er. Jeg vet ikke, jeg, hva jeg synes. Her er det ingen tvang. Men jeg oppmuntrer hvis været er knallbra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg synes ihvertfall at man skal gå ut ifra at toget er en plikt, til de evt for å sette det på spissen ligger i krampegråt på gulvet. Man kan godt bidra litt utfra pliktfølelse selvom man ikke har veldig lyst til noe, selvom man er 10 år. -det er ikke alle "mine" korpsbarn som synes det er morsomst å spille hele 17. mai, det er faktisk utrolig slitsomt, men alle stiller opp fordi det er en del av feiringen. Så å rusle en runde med klassen synes jeg "sivile" barn bør tåle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjemme-alene Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Nei, man skal ikke tvinge hverken voksne eller barn. Ingen kan tvinge meg til å gå i tog og jeg håper mine barn viderefører mine holdninger til 17. mai som en nasjonalistisk dag hvor de NORSKE flagg blir større og større for hvert år og folk omtrent snubler i den noske sløyfa de har hengt på seg. Og stakkar den lille pakistanske gutten som våger å være stolt av SITT lands flagg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Det blir innmari trist hvis ingen vil gå i tog... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg hadde ikke prioritert å ta en diger kamp på dette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alhoahh Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Nei, man skal ikke tvinge hverken voksne eller barn. Ingen kan tvinge meg til å gå i tog og jeg håper mine barn viderefører mine holdninger til 17. mai som en nasjonalistisk dag hvor de NORSKE flagg blir større og større for hvert år og folk omtrent snubler i den noske sløyfa de har hengt på seg. Og stakkar den lille pakistanske gutten som våger å være stolt av SITT lands flagg... Alle nasjoner er vel velkomne til å feire den norske nasjonaldagen. En pakistansk gutt er meget velkommen til å holde det norske flagget i 17.- mai-toget. Det er jo den norske historien denne dagen handler om. Når dette er sagt skal alle andre land få lov til å feire sine nasjonaldager i Norge med sine tradisjoner. Men det blir jo galt å si at det pakistanske flagget skal være med i 17.-mai-toget når det er grunnlovsdagen vi feirer? Da må vi heller avvikle hele 17.mai og lage en internasjonal dag da, viske bort alle grenser, all historie som alle land bærer med seg. Jeg ønsker alle nasjonaliteter velkommen hit, men dette mener jeg handler om rett og galt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Mine har alltid gått i tog. Jeg har hørt de si mange ganger at de ikke har lyst, men hvert år ser jeg de koser seg og ler gjennom gatene. Når de har snakket om å ikke vil gå i tog så har jeg sagt at jeg setter såå pris på at de går fordi det er det som er 17mai. De går i tog for oss (landet) og så får de feire med venner, snop og pølser osv etterpå. Jeg synes nesten det er en plikt at de skal gå, jeg skal innrømme det. Min eldste (17) gleder seg nå over at han ikke skal gå i tog, men han vil bort å se likevel, så da håper jeg at barna mine har fått samme følelsen for dette som jeg har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg har vokst opp i korps, så for meg sitter det i ryggmargen at 17.mai er "jobbedag", fra tidlig morgen til langt utpå ettermiddagen. Så for meg er det rene slaraffenlivet nå, når vi bare må stille i barnetoget og leke litt på skolen før vi drar hjem. Jeg kommer til å fortsette å stå på at guttungen skal gå i toget, selv om han mukker litt. Hvis "vil ikke" betyr å ligge langflat og hylskrike og gråte resten av dagen for at han må gå i tog er det jo en sak... men hvis han bare "vil ikke" syns jeg det er naturlig å svare med at det er en plikt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Ja, når barna går i barneskolen så er toget obligatorisk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Mine barn har blitt overtalt og forklart hvorfor de skal gå i tog: Uten barnetog kan vi bare legge ned 17. mai. Så har de gått, passe interessert. Med tid og stunder har jeg inntrykk av at det faktisk har vært ok å ha gjort. Jeg synes ikke barn skal bli pådyttet ansvaret med å avgjøre alt mulig selv, det har de faktisk ikke kompetanse til. ''Jeg synes ikke barn skal bli pådyttet ansvaret med å avgjøre alt mulig selv, det har de faktisk ikke kompetanse til.'' Enig! Og ikke bare når det gjelder 17. maittog! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Det blir innmari trist hvis ingen vil gå i tog... Det ville det! Så det å i det minste sterkt oppfordre barna til å gå i tog er Kants kategoriske imperativ i praksis! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest menneskedyret Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg har tre barn som er helt forskjellige. Eldstemann på tolv kan tvinges til ting. Mukker kanskje litt men gjør som han får beskjed om. Mellomste på åtte vil ikke gå i tog og kan ikke tvinges.(Spurte ikke, han kom med det selv igår) Da blir det hele en skikkelig skremmende og ubehagelig opplevelse for han. Låser seg fullstendig for han hvis det legges press på. Da blir han bare kjempetrist og hadde kommet til å hate 17 mai for evig og alltid. Minsten er en trassig liten pøbel. :-) Har han bestemt seg for å ikke gå i tog blir det litt av en kamp å få han til å gå. Skulle alltids fått det til på ett vis men jeg tror de andre i toget hadde ønsket oss dit pepperen gror. Men dette er det jeg som mor som vet best. Hvis noen synes det er teit av meg å stå på sidelinjen med to av ungene å se på toget så får de synes det. Så gjør det du synes føles riktig for dere du "pjusken". Du kjenner ungen din best. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg trodde alle barna gledet seg til å gå i tog, men der tok jeg altså feil Kanskje dere kan innføre en tradisjon rett i etterkant av toget, og det kan være en is eller noe. Jeg ville gjort mitt ytterste for at han skulle gått i tog. Gjerne vinklet det positivt med at det er masse flott pyntede mennesker, korps, flagg, iskrem, og ikke minst at dere foreldre synes det er så utrolig stas å se han pyntet sammen med klassekameratene sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.