Gå til innhold

Skal man "tvinge" barna til å gå i 17. mai tog?

pjusken

Anbefalte innlegg

Jeg er nesten enig. Jeg vil ihvertfall si at -bør- gå i tog.

Heldigvis har jeg ikke hatt problemer med at barna ikke vil gå i tog. I år skal minstejenta gå for første gang og hun gleder seg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• favn

5

• Lotte :o)

2

• Snikkersen

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg ville absolutt oppfordret til det. Jeg ville faktsik også tydd til bestikkelser. Selv om det ikke er noe de synes er så fantastisk nå, er det noe de kan ta med seg som minner senere. Jeg synes tradisjonen er viktig å holde på. 4.klasse er tidlig å synes slikt er "barnslig". Kjedelig kanskje, men ikke barnslig.....?

Jeg håper mine barn vil gå i tog i mange år enda.

Men så er den ene i korpset da. Og den andre på vei inn der....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man skal ikke tvinge hverken voksne eller barn. Ingen kan tvinge meg til å gå i tog og jeg håper mine barn viderefører mine holdninger til 17. mai som en nasjonalistisk dag hvor de NORSKE flagg blir større og større for hvert år og folk omtrent snubler i den noske sløyfa de har hengt på seg.

Og stakkar den lille pakistanske gutten som våger å være stolt av SITT lands flagg...

Det der er bare tull! Vi kommer fra en flerkulturell bydel, og barna som er tospråklige er veldig velkomne! De er stolte av sitt norske flagg og kan bære det på lik linje med sine etniske norske klassekamerater. Noe annet ville blitt helt galt. Så rart at ikke folk ser det?

Norsk nasjonaldag = norske flagg

Andre lands nasjonaldag = andre lands flagg

Ikke noe big deal det vel?

Skjønner ikke hva folk lager så mye oppstuss rundt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes ikke barn skal bli pådyttet ansvaret med å avgjøre alt mulig selv, det har de faktisk ikke kompetanse til.''

Enig! Og ikke bare når det gjelder 17. maittog! :-)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skal vektige grunner til for å slippe barnetoget.

Tenk om alle ikke "ville" - hva slags barnetog ville det bli da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når barna går i barneskolen så er toget obligatorisk!

Barnetoget er en frivillig sak. Misforstå meg rett, jeg synes også toget er koselig og oppmuntgrer gjerne til at barna skal gå, men obligatorisk er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jamvold

Barnetoget er en frivillig sak. Misforstå meg rett, jeg synes også toget er koselig og oppmuntgrer gjerne til at barna skal gå, men obligatorisk er det ikke.

jada, vet at det ikke er obligatorisk i ordets rette forstand, men trodde at folk her inne ville skjønne poenget.

Tenk hvor trist det ville bli om alle småskolebarna kunne ha bestemt helt alene om de ville gå eller ei. Tror ikke det hadde blitt så mange som hadde stilt opp da , særlig hvis været var dårlig. Da kunne vi like godt la vær å feire 17 mai, og hva ville ungene sagt da tro? Det hadde nok ikke vært populært å ha skoledag istedenfor nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamvold

Da kan du jo egentlig like godt gå på jobben din, for hvis alle barna skulle ha bestemt selv så ville ikke mange ha stilt opp i dårlig vær i barnetoget. Da må du samtidig være imot hele fridagen synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamvold

Jeg har tre barn som er helt forskjellige. Eldstemann på tolv kan tvinges til ting. Mukker kanskje litt men gjør som han får beskjed om.

Mellomste på åtte vil ikke gå i tog og kan ikke tvinges.(Spurte ikke, han kom med det selv igår) Da blir det hele en skikkelig skremmende og ubehagelig opplevelse for han. Låser seg fullstendig for han hvis det legges press på. Da blir han bare kjempetrist og hadde kommet til å hate 17 mai for evig og alltid.

Minsten er en trassig liten pøbel. :-) Har han bestemt seg for å ikke gå i tog blir det litt av en kamp å få han til å gå. Skulle alltids fått det til på ett vis men jeg tror de andre i toget hadde ønsket oss dit pepperen gror.

Men dette er det jeg som mor som vet best. Hvis noen synes det er teit av meg å stå på sidelinjen med to av ungene å se på toget så får de synes det.

Så gjør det du synes føles riktig for dere du "pjusken". Du kjenner ungen din best.

Jepp det er teit av deg. Du kan like gjerne gå for å avskaffe hele fridagen. Hva er vitsen med 17mai om ikke det skulle gå et barnetog? Og hvorfor skal andre gidde å stille opp i dette toget som sikkert ikke har mer lyst enn dine barn?

Hvorfor skal du f.eks gjøre hele arbeidsmengden din på jobben og de andre ha pause for å se på deg? Tenk deg denne sammenligningen. Hadde det vært ok? Skolen er barnas jobb og 17 maitoget er deres jobb på denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Min gutt ville heller ikke gå i tog i år, men vi oppfordret ham til å gå og sa at hvis han ikke skulle gå så kunne han holde seg hjemme. (Skal han ikke delta så skal han ikke delta)

Han ble med og kan stolt si at han har deltatt hver eneste 17 mai siden han var 1 år! Nå er han ferdig med å gå i tog på en del år tror jeg :)

Jeg ville ikke gitt slipp allerede i fjerde klasse nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de fleste mener at en form for oppmuntring er det beste... Og ja enig at toget ville blitt stusselig hvis alle barn ikke ville....

Jeg er veldig pro nasjonaldagen og det var aldri meningen at vi skulle sitte inne og sture, men heller se toget fra sidelinjen...

Nå ble det slik at han likevel ville gå i tog, og da gjorde vi det. Med påfølgende sang, leker og is etterpå :-). I bitende kulde :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Tråden er vel mer eller mindre slutt - men jeg må komme med et lite hjertesukk. Jeg ser at mange mener at det er barnas plikt å gå i barnetog "hva slags barnetog ville det blitt hvis barna fikk velge selv" og den stilen.

Og det er da jeg må spørre: hva er det EGENTLIG vi feirer den 17. mai? Feirer vi ikke grunnloven vår, og at Norge er et fritt land? Er det ikke paradoksalt å feire vår frihet med tvang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest menneskedyret

Jepp det er teit av deg. Du kan like gjerne gå for å avskaffe hele fridagen. Hva er vitsen med 17mai om ikke det skulle gå et barnetog? Og hvorfor skal andre gidde å stille opp i dette toget som sikkert ikke har mer lyst enn dine barn?

Hvorfor skal du f.eks gjøre hele arbeidsmengden din på jobben og de andre ha pause for å se på deg? Tenk deg denne sammenligningen. Hadde det vært ok? Skolen er barnas jobb og 17 maitoget er deres jobb på denne dagen.

Så ungen min med sosial angst skal ødelegge hele fremgangen sin ved å tvinges til å gå i 17 mai tog? Det er vel passe teit av deg!

Jeg skrev også at eldstemann godt kan sendes i toget.

For min del derimot kunne man gjerne avskaffet hele dagen som langt ifra er en fridag! Fridag for meg er å sove litt lenge og ta det rolig. 17 mai er bare mas og kjas. Stå opp tidlig. Finne fram finklær til ungene, få det på dem mens de blåser deg rett i øret med tutene sine, så må man gå imellom fordi nesten stikker ut øynene på hverandre med flaggene sine. Så mens de går ut fordi dere skal i bilen for å komme dere til toget har de klart i løpet av de fem minuttene det tok deg å finne lommeboka klart å komme seg i sandkassa og ser ut som om de har vært en uke i Sahara. Så etter å ristet alle klærne og sikret ungene i bilen så sånt ikke skal skje igjen så har de glemt tutene sine og ikke snakk om at det kan feires uten tuter. Nei så tutene deles ut til små ivrige munner som ikke kan vente med å ha tutekrig i bilen. Etter en veeeeeeeeldig lang ti minutters biltur med hvem kan blåse høyest konkurranse i baksetet og flagg i bakhodet kommer man endelig fram. Så må man finne de respektive gruppene ungene skal gå i. Treåringen som har gledet seg til 17 mai for da får man is maser konstant om is og har ingen forståelse for at man må vente. Dem mellomste ser russ og vil ha russekort men tør ikke spørre selv så med en skrikende unge under ene armen baner man vei til russen og må spørre pent om russekort. De ser litt rart på en der en står med en unge som skriker iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis. Får et russekort. Mellomste blir kjempefornøyd men da blir minsten sur og vil ha russekort han også så da skriker han for det i stedet. Etter toget er det sanger det er fryktelig sjarmerende med en unge som synger av fulle lungers kraft eneste problemet er at han bytter ut alle ordene med bæsj og promp. Alle snur seg og ser på deg og synes du kanskje burde ta ett kurs i barneoppdragelse. De to andre ler jo såklart så da gir han på enda litt til så bæsj og promp ljomer utover skolegården. Etter fire timer med dette får de bruke resten av pengene sine på godterier og dere drar hjem og setter på en film. Drar av deg de nye klærne du hadde kjøpt for anledningen som nå ikke lenger er hvite men fulle av is og ketsjup. Setter deg og puster ut. Gud skje lov ett helt år til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jamvold

Så ungen min med sosial angst skal ødelegge hele fremgangen sin ved å tvinges til å gå i 17 mai tog? Det er vel passe teit av deg!

Jeg skrev også at eldstemann godt kan sendes i toget.

For min del derimot kunne man gjerne avskaffet hele dagen som langt ifra er en fridag! Fridag for meg er å sove litt lenge og ta det rolig. 17 mai er bare mas og kjas. Stå opp tidlig. Finne fram finklær til ungene, få det på dem mens de blåser deg rett i øret med tutene sine, så må man gå imellom fordi nesten stikker ut øynene på hverandre med flaggene sine. Så mens de går ut fordi dere skal i bilen for å komme dere til toget har de klart i løpet av de fem minuttene det tok deg å finne lommeboka klart å komme seg i sandkassa og ser ut som om de har vært en uke i Sahara. Så etter å ristet alle klærne og sikret ungene i bilen så sånt ikke skal skje igjen så har de glemt tutene sine og ikke snakk om at det kan feires uten tuter. Nei så tutene deles ut til små ivrige munner som ikke kan vente med å ha tutekrig i bilen. Etter en veeeeeeeeldig lang ti minutters biltur med hvem kan blåse høyest konkurranse i baksetet og flagg i bakhodet kommer man endelig fram. Så må man finne de respektive gruppene ungene skal gå i. Treåringen som har gledet seg til 17 mai for da får man is maser konstant om is og har ingen forståelse for at man må vente. Dem mellomste ser russ og vil ha russekort men tør ikke spørre selv så med en skrikende unge under ene armen baner man vei til russen og må spørre pent om russekort. De ser litt rart på en der en står med en unge som skriker iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis. Får et russekort. Mellomste blir kjempefornøyd men da blir minsten sur og vil ha russekort han også så da skriker han for det i stedet. Etter toget er det sanger det er fryktelig sjarmerende med en unge som synger av fulle lungers kraft eneste problemet er at han bytter ut alle ordene med bæsj og promp. Alle snur seg og ser på deg og synes du kanskje burde ta ett kurs i barneoppdragelse. De to andre ler jo såklart så da gir han på enda litt til så bæsj og promp ljomer utover skolegården. Etter fire timer med dette får de bruke resten av pengene sine på godterier og dere drar hjem og setter på en film. Drar av deg de nye klærne du hadde kjøpt for anledningen som nå ikke lenger er hvite men fulle av is og ketsjup. Setter deg og puster ut. Gud skje lov ett helt år til neste gang.

Du høres ut til å være meget bitter på livet. Din holdning til slike dager smitter over på barna. Ikke rart det er blitt som det er blitt hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er vel mer eller mindre slutt - men jeg må komme med et lite hjertesukk. Jeg ser at mange mener at det er barnas plikt å gå i barnetog "hva slags barnetog ville det blitt hvis barna fikk velge selv" og den stilen.

Og det er da jeg må spørre: hva er det EGENTLIG vi feirer den 17. mai? Feirer vi ikke grunnloven vår, og at Norge er et fritt land? Er det ikke paradoksalt å feire vår frihet med tvang?

Vi feirer at vi fikk en grunnlov. Vi feirer at vi har et demokrati hvor vi selv kan velge hvem som lager lovene.

Vi feirer ikke friheten til å være egoister og gjøre akkurat det vi vil uten å ta hensyn til andre. Å leve i et fritt land krever faktisk at man har evnen til å tilpasse seg til en del regler og sedvaner. Barn må lære dette, deltakelse på 17. mai er etter min oppfatning et ledd i denne opplæringen.

Å drite i å delta i toget på 17. mai kun fordi man ikke har så veldig lyst, er å vise forakt for den jobben noen andre har gjort for å gi oss den friheten vi alle nyter godt av i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

17.mai-toget er en del av almennkunnskapen og kulturbygging for livet, så tog skal ungene mine gå i, ja ! Enten de vil eller ei.

Hvis unger slutter å gå i tog, blir det snart ingen tog å se på heller - og da er 17. mai tapt som den flotte dagen det er.

Eneste unntaket jeg synes er delvis greit, er sønnen til en venninne av meg som har bursdag på 17. mai. Han har ikke lyst til å gå i tog, og får slippe fordi de ikke vil tvinge ham til noe på bursdagen sin. På den annen side, er det jo nok av andre aktiviteter andre unger må gjøre på bursdagen sin - gå på skolen, feks - så jeg personlig hadde nok ikke latt min unge slippe selv om han hadde hatt bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :) Synes det er helt tåpelig å si at hvis ikke de ungene som har lyst til å gå i tog skal slippe, så blir det ikke noe tog.

Om de fleste ungene ikke liker det,- hva er da vitsen med toget?

Nå synes jeg det virker som de fleste ungene synes det er stas,- så da burde det holde med dem som faktisk liker det. For noen sjenerte unger er det en pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Enig.

Er litt skremt over de strenge holdningene folk utviser her. Men ikke overrasket ...

Om det er barnas deltakelse i toget som holder 17.mai i live, er det noe alvorlig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Mine barn har blitt overtalt og forklart hvorfor de skal gå i tog: Uten barnetog kan vi bare legge ned 17. mai. Så har de gått, passe interessert. Med tid og stunder har jeg inntrykk av at det faktisk har vært ok å ha gjort.

Jeg synes ikke barn skal bli pådyttet ansvaret med å avgjøre alt mulig selv, det har de faktisk ikke kompetanse til.

''''Uten barnetog kan vi bare legge ned 17. mai.''''

????

Er det noen som ikke har fått med seg noe annet som skjer på 17.mai?

Selv om barnetoget er det vi legger mest merke til, er det da masse annen aktivitet hele dagen som både ærer og feirer grunnlovsdagen.

Så grusomt dessuten å fortelle barn at det er de som må sørge for å holde 17,mai i live. sick!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Ville aldri tvunget en unge til å gå i tog.

Men her er ikke problemstillingen slik stilt. Her er det ungen som vil i tog, og hadde det ikke vært for det, hadde vi feiret dagen på en annen måte for vi foreldre bryr oss ikke spesielt om den offentlige 17.mai-feiringen.

Barna lærer om grunnloven og norges bursdag og alt det der, men det er nå uansett is og pølser og leker og tivoli etc som er greia for dem. Selv om de voksne liker å stå ved siden av toget å tr at barna oser av nasjonalfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...