Gå til innhold

Hvordan ble din 17. mai-feiring?

Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Her var det oppstart av barnetog kl 11, så vi fikk sove rimelig utpå i morgen. Men guri - vi våknet opp til snøvær! Vel var det spådd dårlig, men ikke snø...

Så da var det bare å dra fram ullstrømpebukser, ullbukser utenpå strømpebuksene, trøyer, tynne høyhalsa ullgensere, bunader, keper og regntøy samt votter og slagstøvler.

Med 1. klassing og mor som trinnkontakt, så fikk jeg være med i selve barnetoget, og jeg hadde ansvaret for mitt eget barn + 9 klassekamerater. Det var en broket forsamling som marsjerte avsted, med godt humør og høyt hevet flagg.

Etter som vi la landeveien bak oss, ble det kaldere og kaldere, med regn og sludd og vind. Ungene begynte tidlig å fryse, ikke minst de som kom i småsko og uten regnklær. Ved stoppen på stortorvet begynte vi trinnkontakter å ringe etter foreldrene, noen av ungene måtte bare slippe ut av toget. Så da vi endelig fikk gå videre fram til skolen, var mine 10 redusert til 5.

Mitt barn var en av de som frøs veldig, så vi tok kjapt bilen hjem - til kakao og opptining. Vi tenkte at vi skulle reise tilbake til feiringen på skolen, men siden været bare ikke ville bedre seg havnet vi i sofan med kaker og is og godteri - og en film.

Litt amputert feiring ble det, men ungene var nå fornøyd uansett; de fikk gå i bunadene sine, og de fikk spise hva de ville av godteri.

Så da ble det nok en vellykket dag, tross alt. :-)

Hvordan ble din dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

4

• mariaflyfly

3

• Lillemus

2

• birdie

2

Vellykket dag - heldigvis! Knallbra vær :)

Jeg dro til byen med de to yngste barna, besteforeldrene stilte opp på skolearrangement om morgenen *yezzz*!

Vi fikk god parkering (min store frykt er at alt er opptatt innen vi når fram til området). Vi var hjemme etter barnetoget allerede kl 11:15! Da ble det lunch med besteforeldre ++

Ungene har lekt hele dagen, men vi kom oss ikke til skolens arrangement på ettermiddagen, pga det ene barnets hodepine/neseblod etc.

Masse is og godis. Jeg er dog glad det er 365 dager til neste gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våkna 5:30 og fikk ikke sove lenger så jeg sto opp 5:45..! :o) Var alene og hadde bare meg selv og ordne istand så jeg hadde goood tid. Strøk bunadskjorta og pusset sølvet kl. 6 om morran. :-D Så frokost-tv på NRK og sullet litt på nettet og spiste frokost.

Tok bussen til byen, godt kledd, med både paraply og fingervanter! Men værgudene var på trøndernes side i dag og det ble knallsol fra skyfri himmel!!! Så ungene i toget, skolen deres gikk forholdsvis tidlig så vi gikk til der toget slutter og fikk sett dem en gang til! :o)

Etterpå busset vi hjem igjen til eksen og tok oss litt pølser og brød i påvente av middag noe senere. Etterhvert kom både min kjære og stemora også hjem og vi spiste middag og dessert ute på terrassen i varm sol og nydelig vær!

Nå har vi dratt hjem til min kjære og fått besøk av en kompis og de to har spilt trekkspill sammen for meg. :o))))

En flott 17. mai med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1211042889' post='3876768]

Jeg dro til byen med de to yngste barna, besteforeldrene stilte opp på skolearrangement om morgenen *yezzz*!

Vi fikk god parkering (min store frykt er at alt er opptatt innen vi når fram til området). Vi var hjemme etter barnetoget allerede kl 11:15! Da ble det lunch med besteforeldre ++

Ungene har lekt hele dagen, men vi kom oss ikke til skolens arrangement på ettermiddagen, pga det ene barnets hodepine/neseblod etc.

Vi tok bussen, både til og fra byen, veldig greit. Men jeg må si at de som sto laaaaangt nede på ruta og forventet å få plass med barnevogn var vel optimistiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg våkna 5:30 og fikk ikke sove lenger så jeg sto opp 5:45..! :o) Var alene og hadde bare meg selv og ordne istand så jeg hadde goood tid. Strøk bunadskjorta og pusset sølvet kl. 6 om morran. :-D Så frokost-tv på NRK og sullet litt på nettet og spiste frokost.

Tok bussen til byen, godt kledd, med både paraply og fingervanter! Men værgudene var på trøndernes side i dag og det ble knallsol fra skyfri himmel!!! Så ungene i toget, skolen deres gikk forholdsvis tidlig så vi gikk til der toget slutter og fikk sett dem en gang til! :o)

Etterpå busset vi hjem igjen til eksen og tok oss litt pølser og brød i påvente av middag noe senere. Etterhvert kom både min kjære og stemora også hjem og vi spiste middag og dessert ute på terrassen i varm sol og nydelig vær!

Nå har vi dratt hjem til min kjære og fått besøk av en kompis og de to har spilt trekkspill sammen for meg. :o))))

En flott 17. mai med andre ord!

Jo takk, trøndelagsværet fikk jeg tidlig melding om hvordan var, gitt! :-) Mye gamle venner i dine trakter var ivrige etter å fortelle og forklare. He-he.

Høres ut som du har hatt en fin dag - en smule varmere enn vår. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1211042889' post='3876768]

Jeg ser fram til neste års feiring, jeg, for verre enn i år kan det jo ikke bli! :-)

Så forresten snurten av sola for litt siden, men det varte bare akkurat så lenge som haglet trengte for å forberede sin landing. Så vi sitter godt innomhus.

Jeg har forresten også parkeringsfobi, men det gikk veldig bra i år siden vi måtte møte så tidlig til toget. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tok bussen, både til og fra byen, veldig greit. Men jeg må si at de som sto laaaaangt nede på ruta og forventet å få plass med barnevogn var vel optimistiske...

Nettopp pga av at v fortsatt er en vognfamilie, bruker vi bilen :) Men vi kjørte hjemmefra 08:45, og parkerte akkurat der barnetoget løste seg opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fram til neste års feiring, jeg, for verre enn i år kan det jo ikke bli! :-)

Så forresten snurten av sola for litt siden, men det varte bare akkurat så lenge som haglet trengte for å forberede sin landing. Så vi sitter godt innomhus.

Jeg har forresten også parkeringsfobi, men det gikk veldig bra i år siden vi måtte møte så tidlig til toget. :-)

Vi får håpe at værgudene er på din side (også) til neste års feiring. Det er jammen ikke noe stas i sludd og hagl :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1211043525' post='3876782]

Vi får håpe at værgudene er på din side (også) til neste års feiring. Det er jammen ikke noe stas i sludd og hagl :(

Kan'ke bli verre, det er jeg sikker på. Så da så!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Her såg vi på barnetoget 10.30 som minstemann gikk i,så var han på kino med kamerater og gikk litt rundt med dem etterpå,kjøpte seg is og godteri,kjøpte meg en is jeg også mens vi vandret litt rundt omkring.

Så spiste vi alle sammen rømmegrøt hos foreldrene mine,så såg vi på ettermiddags toget,før vi drakk kaffe og koste oss med kake.

Og nå skal vi snart spise pizza...

Det var litt kaldt først på dagen,men så ble det sol fra klar himmel,det var en vellykket dag : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Her såg vi på barnetoget 10.30 som minstemann gikk i,så var han på kino med kamerater og gikk litt rundt med dem etterpå,kjøpte seg is og godteri,kjøpte meg en is jeg også mens vi vandret litt rundt omkring.

Så spiste vi alle sammen rømmegrøt hos foreldrene mine,så såg vi på ettermiddags toget,før vi drakk kaffe og koste oss med kake.

Og nå skal vi snart spise pizza...

Det var litt kaldt først på dagen,men så ble det sol fra klar himmel,det var en vellykket dag : )

Hørtes riktig så koselig ut, ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Dagen begynte med at vi forsov oss...Våknet 09.15, og skulle rekke toget som begynte å gå 09.30...

Men vi rakk det heldigvis...

Etter toget måtte vi hjem, spise litt frokost og lufte hundene og mate kattene.

Så videre opp i landet å se min nevø i tog. Iskaldt, og begynte å pøsregne og hagle....Og jeg som hadde rettet håret ;0)

Så var vi hos svigers, spiste grillmat og smilete pent....

Snuppen mistet gassballongen...

Så sier han: Nå blir nok XXX ( vårt nylig døde fam.medlem) glad, når h*n får en ballong av meg! Ble helt rørt jeg :0)

Så så vi folketoget, og da kom solen også.

Nedom en tur på festplassen, snuppen fikk ny ballong, is og kake.Traff mange kjents folk, så det var jo koslig!

Nå har vi akkurat spist kvelds, snuppa er i seng, må lufte hundene en tur, så skal jeg hente meg ei iskald pils... :0)

Vurderer ut på dans, men får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Dagen begynte med at vi forsov oss...Våknet 09.15, og skulle rekke toget som begynte å gå 09.30...

Men vi rakk det heldigvis...

Etter toget måtte vi hjem, spise litt frokost og lufte hundene og mate kattene.

Så videre opp i landet å se min nevø i tog. Iskaldt, og begynte å pøsregne og hagle....Og jeg som hadde rettet håret ;0)

Så var vi hos svigers, spiste grillmat og smilete pent....

Snuppen mistet gassballongen...

Så sier han: Nå blir nok XXX ( vårt nylig døde fam.medlem) glad, når h*n får en ballong av meg! Ble helt rørt jeg :0)

Så så vi folketoget, og da kom solen også.

Nedom en tur på festplassen, snuppen fikk ny ballong, is og kake.Traff mange kjents folk, så det var jo koslig!

Nå har vi akkurat spist kvelds, snuppa er i seng, må lufte hundene en tur, så skal jeg hente meg ei iskald pils... :0)

Vurderer ut på dans, men får se...

Imponert - ferdig familie på 15 minutter! DET hadde ikke gått her i huset, gitt!

Hørtes ikke så altfor ille ut, den dagen, og junior var jo veldig søt, da. :-)

Her blir det verken pils eller dans i kveld, både gubben og jeg er stuptrøtte av en eller annen merkelig grunn, så vi lengter i grunnen bare til ungene kommer seg i seng. Da kan vi nemlig flate ut på hver vår sofa. He-he.

God dans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest klaymen

Iskaldt og snø her også, ungene frøs så de sikkert er sjuke i morra.... Flere gråt etter mamma i toget (jeg var med og gikk så min klaget direkte til meg han, men han hadde heldigvis skikkelig frakk). Det var ikke mange som hadde tenkt på votter og lue, men det var det man skulle hatt. Kalde fingre og tær på mange. Men det er jo litt kuriøst også, og vi kommer vel til å mimre om 17.mai 2008 i årevis ;-)

Vi dro hjem rett etter kirken, orket ikke å gå det siste stykket i toget. Vi fyrte i peisen og spiste litt lunsj og drakk varm kakao. Så dro vi bort på skolen etterhvert, til innefeiring med masse bråk og klovner og ordførere og litt leker, og så var det hjem til stille feiring m rømmegraut og spikkimat.

Fryktelig trøtt jeg også, måtte legge meg nedpå da gjesten fôr, mens guttungen så en film om igjen for fjerde gang. Vet ikke om det var sukkeret i brus/grøt/is/godteri eller kulda og vinden eller alle menneskene som gjorde det, men helt skutt var jeg i hvertfall!

Feiring ble det, men jeg er veldig glad det er et år til neste gang.... Nå skal jeg holde meg våken lenge nok til å ta ned flagget, så slukner jeg vel ratt før 22 i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet kl 7 av salutten, og dro meg i senga til 7.30. Så vekket jeg ungene, kledde på bunader og uniform og ut av bilen til oppmøte kl 9:10.

Møtte korpsbarna mine, varmet dem opp og hadde en liten pep-talk. Jeg påsto at siden dette var den kaldeste 17. mai på 50 år, ville de ikke oppleve noe lignende før de var rundt 60 år sjøl. Så nå skulle vi jammen vise alle i hele byen at vi kunne spille selvom det var sludd i lufta!

Så var det opp på torget, høre på laaaange taler mens korpsbarna hutra og frøys. Trøste en gutt som begynte å grine fordi han frøys, spille Ja Vi Elsker, og endelig avmarsj etter 21 skudd til.

Tilbake på torget, enda mer tale og salme og trøsting av jente som begynte å grine fordi hun frøys, før vi marsjerte avgårde til matpause (varm pizza!). Hanskene ble tørket med hårføner mens ungene spiste og alle var i bedre humør før siste økt.

Opp på skolen, spille to marsjer, marsjere en liten runde (mens sola faktisk stakk fram), spille Ja Vio Elsker igjen, og så var vi ferdige kl 13.30. Is til alle musikanter som takk (!)

Fant igjen mine egne unger på skolen, så på at de kasta svamper og baller og spiste kake og is og pølse. Hjem til farmors suppe og hele svigerfamilien i 3 slektsledd.

SÅ fant jeg sofa'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Iskaldt og snø her også, ungene frøs så de sikkert er sjuke i morra.... Flere gråt etter mamma i toget (jeg var med og gikk så min klaget direkte til meg han, men han hadde heldigvis skikkelig frakk). Det var ikke mange som hadde tenkt på votter og lue, men det var det man skulle hatt. Kalde fingre og tær på mange. Men det er jo litt kuriøst også, og vi kommer vel til å mimre om 17.mai 2008 i årevis ;-)

Vi dro hjem rett etter kirken, orket ikke å gå det siste stykket i toget. Vi fyrte i peisen og spiste litt lunsj og drakk varm kakao. Så dro vi bort på skolen etterhvert, til innefeiring med masse bråk og klovner og ordførere og litt leker, og så var det hjem til stille feiring m rømmegraut og spikkimat.

Fryktelig trøtt jeg også, måtte legge meg nedpå da gjesten fôr, mens guttungen så en film om igjen for fjerde gang. Vet ikke om det var sukkeret i brus/grøt/is/godteri eller kulda og vinden eller alle menneskene som gjorde det, men helt skutt var jeg i hvertfall!

Feiring ble det, men jeg er veldig glad det er et år til neste gang.... Nå skal jeg holde meg våken lenge nok til å ta ned flagget, så slukner jeg vel ratt før 22 i dag!

Ups - flagget, ja, det må ned - takk for påminnelsen!

Mange tynnkledde unger i dag, det så jeg også, men jeg vet ikke - alle frøs, samma hva de hadde på. Som du sier, denne 17. maien kommer vi til å huske!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Våknet kl 7 av salutten, og dro meg i senga til 7.30. Så vekket jeg ungene, kledde på bunader og uniform og ut av bilen til oppmøte kl 9:10.

Møtte korpsbarna mine, varmet dem opp og hadde en liten pep-talk. Jeg påsto at siden dette var den kaldeste 17. mai på 50 år, ville de ikke oppleve noe lignende før de var rundt 60 år sjøl. Så nå skulle vi jammen vise alle i hele byen at vi kunne spille selvom det var sludd i lufta!

Så var det opp på torget, høre på laaaange taler mens korpsbarna hutra og frøys. Trøste en gutt som begynte å grine fordi han frøys, spille Ja Vi Elsker, og endelig avmarsj etter 21 skudd til.

Tilbake på torget, enda mer tale og salme og trøsting av jente som begynte å grine fordi hun frøys, før vi marsjerte avgårde til matpause (varm pizza!). Hanskene ble tørket med hårføner mens ungene spiste og alle var i bedre humør før siste økt.

Opp på skolen, spille to marsjer, marsjere en liten runde (mens sola faktisk stakk fram), spille Ja Vio Elsker igjen, og så var vi ferdige kl 13.30. Is til alle musikanter som takk (!)

Fant igjen mine egne unger på skolen, så på at de kasta svamper og baller og spiste kake og is og pølse. Hjem til farmors suppe og hele svigerfamilien i 3 slektsledd.

SÅ fant jeg sofa'n.

He-he, det er tydelig at sofan er pop i kveld for alle voksne!

At barna i toget frøs var vel mulig å tildels unngå, men jeg tør ikke tenke på de stakkars korpsbarna. DE måtte lide, de, selv om vi ikke ble plaget av lange taler og slikt.

Godt det er et år til neste gang! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en fin dag, selv om det har vært kaldt. Stod opp 5.45, og etter det har det gått slag i slag. Vi har to korpsmusikanter i hvert sitt korps, så vi har gått en del kilometer ved siden av togene, samt vært på besøk på to barneskoler i kommunen. Vår egen skole hoppet vi over for å få kabalen til å gå opp.

Min konklusjon var at det ville vært mye verre om det hadde kommet store nedbørsmengder kombinert med sterkere vind. Vi ble ihvertfall ikke så våte ;-)

Bra med folk, deilig bevertning på skolen hvor vi "datt innom" samt masse fin korpsmusikk gjorde 17. mai til en fin dag :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Näckrosa

Snø her da vi våknet! -og +2 grader! Under frokosten la snøen seg, og jeg så for meg en dag med et kaldt barnetog og intet mer..

Vel.. Kom akkurat tidsnok til at ungene fant hver sine plasser i barnetoget barnetoget, ikledde flere lag med ull under bunadene. -Vi var heldige! Solen tittet frem og det ble opphold hele formiddagen!! Selv om det etterhvert blåste sur vind, ble vi i allefall ikke våte :o)

Etter toget var det kafebesøk med venner, før leker på skolen.

Deretter middag hos et annet vennepar, før kvelden og natta for barna. Nå slapper mor av i god-stolen, mens far pusler med sitt ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en fin feiring i hovedstaden, vinket til kongen og greier :) Hadde to i korpset og en i barnetoget, og fikk til slutt vært med i toget selv også.Det var kjempegøy! Til tross for regn (snø hjemme der vi bor) koste vi oss,ropte hurra og heiet frem skolen og skolekorpset vårt. All takk til alle korpsmusikanter på 17.mai! Hva hadde 17.mai vært uten korps? Håper flere foreldre lar ungene sine begynne i skolekorpset, det er gøy!

Det har snødd, skolen var overbefolket og pengen rant ut ab hendene mine,men vi hade en super 17.mai. Med pølser, is,kake og alt som hører til:)

Gratulerer med dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...