Gå til innhold

Hvordan ble din 17. mai-feiring?

Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Her i midtre nordland har ungene for en gang skyld sluppet unna votter, ullstilongs, og lue ! Kan ikke huske sist vi hadde en 17.mai uten snø ! Idag har vi hatt 12 grader og sol inni mellom og guttene mine kunne deler av dagen gå i bare skjorte !

Vi har med andre ord kost oss masse sammen med resten av bygda ! Her går alle i tog, både små og store, og vi har deltatt i sekkeløp og masse annet på skolen.

I ettermiddag har vi hatt huset fullt av gode venner og kost oss med god mat, nå rydder gubben kjøkkenet og jeg sitter her foran pc`n, grei fordeling synes jeg :-)

Hurra for 17. mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

4

• mariaflyfly

3

• Lillemus

2

• birdie

2

Slik har vår 17.mai-feiring vært ( Sør-Troms)

* Våknet av at de utvendige persiennene gikk ned for vinduene. HURRA! Det betyr sol ute - og ikke sludd/regn som det var meldt.

* Relativt rolig morgen - med dusjing, frokost og påkledning

* Dro hjemmefra kl. 09.30.

* Mannen slapp meg og ungene av der toget skulle starte - og kjørte selv bilen ned i sentrum, for å ha den mer tilgjengelig til slitne bein etter toget.

* Mannen og lillesøster fulgte barnehagen, men jeg og storsøster fulgte klassen hennes.

* Togstart kl. 10.30 - og da var vi nede på torvet i byen ca. 11.30. Oppholdsvær, men sur vind. Så vi hadde heldigvis kledd ungene fornuftig med ulltrøye under bunadskjorta og tykk ullstilongs under stakken. I tillegg til kåpe, lue og votter :o)

* Sukkerspinnkø i 20 minutter *puhhh*

* Dro hjem en kort tur etter talen og musikken fra hovedscenen var over rundt kl. 12.15.

* Dro på skolen til storesøster kl. 13.00 hvor det var kafé, korpsmusikk og tradisjonelle 17.mai-leker. Ungene storkoste seg - og vi voksne fikk oss kaffe og kaker.

* Dro hjem kl. 15.00. Og slappet av en stund.

* Dro til venner av oss til kl. 17.00, hvor det ble servert buffét ... og senere kaffe og kaker. Veldig koselig stund. Og ungene lekte fantastisk flott sammen hele ettermiddagen/kvelden.

* Kom hjem kl. 21.45!! Da var det bare tannpuss på ungene og rett i seng. Lillesøster sovnet nesten før hodet traff puta.

* Nå ryddet far litt i huset, mens mor er på data.

* Og etterpå blir det nok et glass vin på oss begge.

HURRA for 17. mai!! Dagen har vært flott både for små og store!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt!

Vi våknet også til snøvær og var glad for at jeg hadde funnet frem stilongser, trøyer og ullsokker til korpsbarna. Møtte på skolen 7.45 for flaggheising, barnetoget gikk fra skolen kl. 9.15 og var fremme ved kirken kl 10.40, på rekordtid! Ingen gikk og somlet i dag... Med tett snøvær med våt snø og vind, var det mange som frøs. Da toget svingte inn mot kirken til slutt, tror jeg over halve korpset hadde tårer i øynene av kulden. Takk til de som kastet seg rundt og laget varm saft til alle musikantene etter toget!

Men etterpå var det jo litt kult å ha vært tøff og trosset snøen og spilt likevel. De fikk masse ros og hurra-rop og var nok litt stolte.

Vi dro hjem og varmet oss litt, så ned på skolen hvor lekene og underholdningen var blitt flyttet inn. Besøk hos venner til middag senere og nå er barna i seng og de kjenner jeg at jeg skal snart også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Dagern ble omtrent slik vi hadde planlagt, tror jeg:

Vi stod opp litt over halv syv, siste frokost og fikk på bunader og stelte håret alle fem. Svigermor var og hjalp med bunader og fletting av hår og rydding av frokostbordet - deilig :-)

Så kjørte vi til byen, ca ti minutter seinere enn beregnet, og kom i den verste køen inn mot sentrum.... Rakk å levere skolebarna med et nødskrik før skoletoget begynte å gå!

Fikk sett barna (1. klassing og 3. klassing) 3 ganger i løpet av ruta, og fant dem greit i år. Så tuslet vi rundt i byen i ca en time sammen med min mor - traff kjente og spiste is, og ungene fikk en haug med russekort :-)

Så kjørte vi hjem og spiste pølser. Klokka 13 var det bort på skolen med tlaer, leker, konkurranser, kafé og et lite tog rundt skolen. Det kom en lita skur, men ellers var været fint.

Hjemme hadde svigermor laget til rømmegrøt. Foreldrene mine kom, og menyen bestod av:

*rømmegrøt

*fenalår

*spekeskinke

*morrpølse

*kokte grønne asparges med vinaigrettesaus

*dravle

Alle unntatt niåringen var godt fornøyd med dagen - han ville helst ha vært en tur inn til byen igjen om ettermiddagen og sett borgertoget - men ingen av oss andre orket - vi hadde hver vår dupp alle voksne + fireåringen....

Kvelden gikk med litt tv + Genispill med eldstemann. Nå har jeg ryddet opp, vasket bunadssokker og lagt skjorter og forkle i bløt. Min kjære sover på sofaen, og jeg er også klar for senga!

En fin dag - men neste år blir det nok til at vi tar bussen til byen om morgenen + drar inn og ser borgertoget om ettermiddagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grei, men en kald fornøyelse. Var sikker på at jeg hadde kledd meg nok, og hadde med en ekstra innerjakke i bilen som kom godt med. Vind....

Barnetoget var en fryd, som alltid. Korpsene rører meg hvert år, jeg er så glad for at de finnes på en slik dag :)

Vi har skravlet i øst og vest og ungene har kost seg rundt i byen med venner (minsten for første gang alene rundt).

Så var vi en tur hos min søster på kaffe og kake før vi så borgertoget. Deretter var det grilling med venner, 30stk var vi! Koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto opp kl.7.30. Hadde svigermor og bror på frokost kl.8.30 frem til vi dro på skolen kl.10.00. Først var det taler og sanger. Dro hjem og varmet oss litt og stilte oss opp ved veien og ventet på barnetoget som yngstedatteren gikk i. Ble ikke sekkeløp i år, holdt på fryse i hjel og dro heller hjem igjen.

Dro på den tradisjonelle 17.mai-lunsjen hos venner kl.15.00 og tok taxi hjen ca 22.30. Der var det like hyggelig som alltid. Jeg har vært der hvert eneste år i 18 år. Mannen min enda lenger.

Det er rart å tenke på hvordan det har endret seg. Flokken økte med flere og flere barn og vi ble kjempemange. Etterhvert har det skrumpet inn igjen da barna har andre planer og vil ikke være med. Nå sitter vi voksne igjen alene og det begynner å ta av litt med alkohol. Siden vi har attpåklatt fant vi det nødvendig og dra da vi dro:)

En kjempefin dag, men veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Ble en sen kveld den 16. (Måtte få ferdig ihvertfall det ene av de to rommene vi pusser opp så det skulle bli mulig å komme frem her på 17. mai). Dermed var hodet og kroppen supertrøtte da klokka ringte på morgenen i går....

Menmen - en god frokost senere så var vi klare for 17. mai stresset - her i huset strykes det og ordnes det på morgenen 17. mai...

Ett minutt før fristen for oppmøte på skolen var imidlertid hele gjengen pyntet og på plass. Mor med vinterkåpe og støveletter brrrrr...

For første gang skulle vi ikke gå i toget selv siden det er slutt med barnehagebarn, så i år løp vi etter fra utkikkspost til utkikkspost så vi fikk se gullungene gå forbi. På det ene av stedene sto eksen min på lur og skulte på oss, det var ikke så veldig behagelig, men jeg så ikke mer til ham etterpå heldigvis.

På skolen prøvde vi å få ungene fortest mulig gjennom kaker og aktiviteter så vi fikk kommet oss hjem og inn i varmen igjen. Og tilslutt bar det hjem med div gjester, kaker (til de andre - jeg er jo på slankern så jeg tok to biter med sukkerfri kransekake og spiste saaaaakte...), og deretter film og kos.

Det ble en fin dag selvom den ble litt annerledes enn finværsvariantene av 17. mai :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fikkfeiralitt

Vi hadde utsikt til toget fra verandaen, de gikk rett forbi gata :-) Senere på ettermiddagen var vi i selskap hos min bror med koldtbord og masse folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig og fin. :) Ingen familie på besøk i år, så det var kun oss fire å ta hensyn til.

Barnetog i byen på formiddagen; eldstemann er andreklassing og var rutinert flaggvifter. ;) Minsten slippes ikke inn i toget før til neste år, og var mer opptatt av å få seg en is og litt snop.

Hjem for å skifte til varmere og mer bruksvennlige klær, litt mat innabords, og fordeling av godterier som var innkjøpt dagen før - deretter satte vi kursen mot Dyreparken. Det ble en litt kjølig fornøyelse, men allikevel fin - delvis fordi det er få folk der den dagen så vi får god tid ved hvert dyr, delvis fordi ingen av butikkene der var åpne så vi unngikk mas om å kjøpe noe. ;)

McDonalds på hjemveien, deretter lek i nabolaget for ungene mens far ladet opp til jobbekveld og mor supet vin på naboterrassen. Ok, en flaske på deling på tre kvalifiserer kanskje ikke til "suping", men koselig var det lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til ni

Minstejenta og eg var først i kirka. Vi hadde tenkt å gå i toget som starta utafor kirka. Men vi hadde kledd for lite på oss, så vi tilkalte skyss heim.

Vi drog til skulen kl.13 der det var leiker, salg av middag og kaker. Mannen stod i pølsekiosken.

Eg traff gode venner, som eg kosa meg ilag med. Barna styrte seg på eiga hand.

Om kvelden var eg og mannen på dans på sjøbuda ilag med ei veninne av meg med nykjærest + eldsteson min (28år)- kjempekosleg. (Son min kalla oss for fjortisane :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Vi hadde en flott feiring!

Guttungen var sammen med andre familiemedlemmer og pendlet mellom og stå og kikke på toget eller være i båten vi var på (vi var ikke hjemme, så han gikk ikke i tog).

Jeg satt på flybridgen og drakk champagne og kikket på det fantastisk flotte toget som gikk forbi. Spiste spekemat, kalde poteter og flatbrød.

Så var det barna som fikk bestemme, det ble tivoli. Der fikk de være så lenge de ville og herje på. Guttungen ble lei tilslutt, så vi ruslet bort i båten mens de andre (de er mye større) var igjen og koste seg.

Så satt vi og kikket på livet på en utecafe.

Jeg og sambo ruslet på hotellet der vi bodde og fikk litt alenetid, guttungen var med tanten sin og spilte spill og kikket på alle folkene som var i by`n.

Så gikk barna på Peppes og spiste, gikk så i båten og kikket på fyrverkeri etterpå. Vi voksne satt først på flybridgen og snakket med masse hyggelige folk, så gikk vi for å spise ett aldeles nydelig måltid! Koste oss i mange timer.

Så, det var en litt annerledes 17.mai-feiring i år, men store og små har kost seg utrolig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1211176997' post='3877843]

Guttungen var sammen med andre familiemedlemmer og pendlet mellom og stå og kikke på toget eller være i båten vi var på (vi var ikke hjemme, så han gikk ikke i tog).

Jeg satt på flybridgen og drakk champagne og kikket på det fantastisk flotte toget som gikk forbi. Spiste spekemat, kalde poteter og flatbrød.

Så var det barna som fikk bestemme, det ble tivoli. Der fikk de være så lenge de ville og herje på. Guttungen ble lei tilslutt, så vi ruslet bort i båten mens de andre (de er mye større) var igjen og koste seg.

Jeg og sambo ruslet på hotellet der vi bodde og fikk litt alenetid, guttungen var med tanten sin og spilte spill og kikket på alle folkene som var i by`n.

Så gikk barna på Peppes og spiste, gikk så i båten og kikket på fyrverkeri etterpå. Vi voksne satt først på flybridgen og snakket med masse hyggelige folk, så gikk vi for å spise ett aldeles nydelig måltid! Koste oss i mange timer.

Så, det var en litt annerledes 17.mai-feiring i år, men store og små har kost seg utrolig mye!

Vi våknet til strålende sol:o) Varmt var det ikke, men hva gjør vel det når man har bunad?

Dagen ble fantastisk fin! Den varte fra 07.00 - 20.30...

Etterpå fikk vi besøk og ja, utpå kvelden hadde jeg store problemer med å holde øynene åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

[quote name=Shira :o)' timestamp='1211176997' post='3877843]

Det hørtes jo helt perfekt ut!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Minstejenta og eg var først i kirka. Vi hadde tenkt å gå i toget som starta utafor kirka. Men vi hadde kledd for lite på oss, så vi tilkalte skyss heim.

Vi drog til skulen kl.13 der det var leiker, salg av middag og kaker. Mannen stod i pølsekiosken.

Eg traff gode venner, som eg kosa meg ilag med. Barna styrte seg på eiga hand.

Om kvelden var eg og mannen på dans på sjøbuda ilag med ei veninne av meg med nykjærest + eldsteson min (28år)- kjempekosleg. (Son min kalla oss for fjortisane :-))

He-he, kjekt med store barn også!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Rolig og fin. :) Ingen familie på besøk i år, så det var kun oss fire å ta hensyn til.

Barnetog i byen på formiddagen; eldstemann er andreklassing og var rutinert flaggvifter. ;) Minsten slippes ikke inn i toget før til neste år, og var mer opptatt av å få seg en is og litt snop.

Hjem for å skifte til varmere og mer bruksvennlige klær, litt mat innabords, og fordeling av godterier som var innkjøpt dagen før - deretter satte vi kursen mot Dyreparken. Det ble en litt kjølig fornøyelse, men allikevel fin - delvis fordi det er få folk der den dagen så vi får god tid ved hvert dyr, delvis fordi ingen av butikkene der var åpne så vi unngikk mas om å kjøpe noe. ;)

McDonalds på hjemveien, deretter lek i nabolaget for ungene mens far ladet opp til jobbekveld og mor supet vin på naboterrassen. Ok, en flaske på deling på tre kvalifiserer kanskje ikke til "suping", men koselig var det lell.

McDonalds - hm... Det hadde ikke jeg fått med gubben på, særlig ikke 17. mai! He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Vi hadde utsikt til toget fra verandaen, de gikk rett forbi gata :-) Senere på ettermiddagen var vi i selskap hos min bror med koldtbord og masse folk.

Det hørtes verken kaldt eller stressende ut - veldig deilig, mao! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ble en sen kveld den 16. (Måtte få ferdig ihvertfall det ene av de to rommene vi pusser opp så det skulle bli mulig å komme frem her på 17. mai). Dermed var hodet og kroppen supertrøtte da klokka ringte på morgenen i går....

Menmen - en god frokost senere så var vi klare for 17. mai stresset - her i huset strykes det og ordnes det på morgenen 17. mai...

Ett minutt før fristen for oppmøte på skolen var imidlertid hele gjengen pyntet og på plass. Mor med vinterkåpe og støveletter brrrrr...

For første gang skulle vi ikke gå i toget selv siden det er slutt med barnehagebarn, så i år løp vi etter fra utkikkspost til utkikkspost så vi fikk se gullungene gå forbi. På det ene av stedene sto eksen min på lur og skulte på oss, det var ikke så veldig behagelig, men jeg så ikke mer til ham etterpå heldigvis.

På skolen prøvde vi å få ungene fortest mulig gjennom kaker og aktiviteter så vi fikk kommet oss hjem og inn i varmen igjen. Og tilslutt bar det hjem med div gjester, kaker (til de andre - jeg er jo på slankern så jeg tok to biter med sukkerfri kransekake og spiste saaaaakte...), og deretter film og kos.

Det ble en fin dag selvom den ble litt annerledes enn finværsvariantene av 17. mai :-)

Sukkerfri kransekake???? Er det mulig?

Godt x'n ikke gjorde mer vesen av seg - det er liksom ikke slike opplevelser man trenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Sto opp kl.7.30. Hadde svigermor og bror på frokost kl.8.30 frem til vi dro på skolen kl.10.00. Først var det taler og sanger. Dro hjem og varmet oss litt og stilte oss opp ved veien og ventet på barnetoget som yngstedatteren gikk i. Ble ikke sekkeløp i år, holdt på fryse i hjel og dro heller hjem igjen.

Dro på den tradisjonelle 17.mai-lunsjen hos venner kl.15.00 og tok taxi hjen ca 22.30. Der var det like hyggelig som alltid. Jeg har vært der hvert eneste år i 18 år. Mannen min enda lenger.

Det er rart å tenke på hvordan det har endret seg. Flokken økte med flere og flere barn og vi ble kjempemange. Etterhvert har det skrumpet inn igjen da barna har andre planer og vil ikke være med. Nå sitter vi voksne igjen alene og det begynner å ta av litt med alkohol. Siden vi har attpåklatt fant vi det nødvendig og dra da vi dro:)

En kjempefin dag, men veldig kaldt.

Alkohol på 17. mai - det er lenge siden, det... He-he. Her er vi "på opptur" hva barn angår, men jeg ser vel for meg at "gammel 17. mai-feiring" blir innført igjen om ikke så mange år.

Kaldt - USJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Helt grei, men en kald fornøyelse. Var sikker på at jeg hadde kledd meg nok, og hadde med en ekstra innerjakke i bilen som kom godt med. Vind....

Barnetoget var en fryd, som alltid. Korpsene rører meg hvert år, jeg er så glad for at de finnes på en slik dag :)

Vi har skravlet i øst og vest og ungene har kost seg rundt i byen med venner (minsten for første gang alene rundt).

Så var vi en tur hos min søster på kaffe og kake før vi så borgertoget. Deretter var det grilling med venner, 30stk var vi! Koselig :)

Det var kun vindtett og fleece som virket i år, ingen tvil om det. Mange med småsko angret bittert, både store og små. Overhørte noen kommentarer på skolen idag, ja, der mødre diskuterte hvorfor småttisene hadde havnet i småsko - og "hva var det jeg sa?" tilslutt. He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Dagern ble omtrent slik vi hadde planlagt, tror jeg:

Vi stod opp litt over halv syv, siste frokost og fikk på bunader og stelte håret alle fem. Svigermor var og hjalp med bunader og fletting av hår og rydding av frokostbordet - deilig :-)

Så kjørte vi til byen, ca ti minutter seinere enn beregnet, og kom i den verste køen inn mot sentrum.... Rakk å levere skolebarna med et nødskrik før skoletoget begynte å gå!

Fikk sett barna (1. klassing og 3. klassing) 3 ganger i løpet av ruta, og fant dem greit i år. Så tuslet vi rundt i byen i ca en time sammen med min mor - traff kjente og spiste is, og ungene fikk en haug med russekort :-)

Så kjørte vi hjem og spiste pølser. Klokka 13 var det bort på skolen med tlaer, leker, konkurranser, kafé og et lite tog rundt skolen. Det kom en lita skur, men ellers var været fint.

Hjemme hadde svigermor laget til rømmegrøt. Foreldrene mine kom, og menyen bestod av:

*rømmegrøt

*fenalår

*spekeskinke

*morrpølse

*kokte grønne asparges med vinaigrettesaus

*dravle

Alle unntatt niåringen var godt fornøyd med dagen - han ville helst ha vært en tur inn til byen igjen om ettermiddagen og sett borgertoget - men ingen av oss andre orket - vi hadde hver vår dupp alle voksne + fireåringen....

Kvelden gikk med litt tv + Genispill med eldstemann. Nå har jeg ryddet opp, vasket bunadssokker og lagt skjorter og forkle i bløt. Min kjære sover på sofaen, og jeg er også klar for senga!

En fin dag - men neste år blir det nok til at vi tar bussen til byen om morgenen + drar inn og ser borgertoget om ettermiddagen :-)

Hva i all verden er dravle? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...