Gå til innhold

Hvordan ble din 17. mai-feiring?

Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Dagern ble omtrent slik vi hadde planlagt, tror jeg:

Vi stod opp litt over halv syv, siste frokost og fikk på bunader og stelte håret alle fem. Svigermor var og hjalp med bunader og fletting av hår og rydding av frokostbordet - deilig :-)

Så kjørte vi til byen, ca ti minutter seinere enn beregnet, og kom i den verste køen inn mot sentrum.... Rakk å levere skolebarna med et nødskrik før skoletoget begynte å gå!

Fikk sett barna (1. klassing og 3. klassing) 3 ganger i løpet av ruta, og fant dem greit i år. Så tuslet vi rundt i byen i ca en time sammen med min mor - traff kjente og spiste is, og ungene fikk en haug med russekort :-)

Så kjørte vi hjem og spiste pølser. Klokka 13 var det bort på skolen med tlaer, leker, konkurranser, kafé og et lite tog rundt skolen. Det kom en lita skur, men ellers var været fint.

Hjemme hadde svigermor laget til rømmegrøt. Foreldrene mine kom, og menyen bestod av:

*rømmegrøt

*fenalår

*spekeskinke

*morrpølse

*kokte grønne asparges med vinaigrettesaus

*dravle

Alle unntatt niåringen var godt fornøyd med dagen - han ville helst ha vært en tur inn til byen igjen om ettermiddagen og sett borgertoget - men ingen av oss andre orket - vi hadde hver vår dupp alle voksne + fireåringen....

Kvelden gikk med litt tv + Genispill med eldstemann. Nå har jeg ryddet opp, vasket bunadssokker og lagt skjorter og forkle i bløt. Min kjære sover på sofaen, og jeg er også klar for senga!

En fin dag - men neste år blir det nok til at vi tar bussen til byen om morgenen + drar inn og ser borgertoget om ettermiddagen :-)

Hørtes jo ganske greit og trivelig ut etter hvert, men slik køkjøring kan jo stresse opp selv den roligste av oss.

Dravle - er det noe man spiser? Drikker? Ser på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

4

• mariaflyfly

3

• Lillemus

2

• birdie

2

mariaflyfly

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1211042889' post='3876768]

Vellykket dag - heldigvis! Knallbra vær :)

Jeg dro til byen med de to yngste barna, besteforeldrene stilte opp på skolearrangement om morgenen *yezzz*!

Vi fikk god parkering (min store frykt er at alt er opptatt innen vi når fram til området). Vi var hjemme etter barnetoget allerede kl 11:15! Da ble det lunch med besteforeldre ++

Ungene har lekt hele dagen, men vi kom oss ikke til skolens arrangement på ettermiddagen, pga det ene barnets hodepine/neseblod etc.

Masse is og godis. Jeg er dog glad det er 365 dager til neste gang:)

Dette gikk vel langt, langt bedre enn forventa? ;) Jeg hadde forresten litt problemer med å ikke være en smule skadefro da vi mottok sms fra svogersene i Oslo - de hadde våkna til 2 grader og snø. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Kaldt!

Vi våknet også til snøvær og var glad for at jeg hadde funnet frem stilongser, trøyer og ullsokker til korpsbarna. Møtte på skolen 7.45 for flaggheising, barnetoget gikk fra skolen kl. 9.15 og var fremme ved kirken kl 10.40, på rekordtid! Ingen gikk og somlet i dag... Med tett snøvær med våt snø og vind, var det mange som frøs. Da toget svingte inn mot kirken til slutt, tror jeg over halve korpset hadde tårer i øynene av kulden. Takk til de som kastet seg rundt og laget varm saft til alle musikantene etter toget!

Men etterpå var det jo litt kult å ha vært tøff og trosset snøen og spilt likevel. De fikk masse ros og hurra-rop og var nok litt stolte.

Vi dro hjem og varmet oss litt, så ned på skolen hvor lekene og underholdningen var blitt flyttet inn. Besøk hos venner til middag senere og nå er barna i seng og de kjenner jeg at jeg skal snart også:-)

Ja, stakkars musikantene, de skoene de har er ikke beregnet på snø... Mange var hjemom på opptining, hørte om både hårfønere og pledd og fyr i ovnen som metoder for blåfrosne 1. klassinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Slik har vår 17.mai-feiring vært ( Sør-Troms)

* Våknet av at de utvendige persiennene gikk ned for vinduene. HURRA! Det betyr sol ute - og ikke sludd/regn som det var meldt.

* Relativt rolig morgen - med dusjing, frokost og påkledning

* Dro hjemmefra kl. 09.30.

* Mannen slapp meg og ungene av der toget skulle starte - og kjørte selv bilen ned i sentrum, for å ha den mer tilgjengelig til slitne bein etter toget.

* Mannen og lillesøster fulgte barnehagen, men jeg og storsøster fulgte klassen hennes.

* Togstart kl. 10.30 - og da var vi nede på torvet i byen ca. 11.30. Oppholdsvær, men sur vind. Så vi hadde heldigvis kledd ungene fornuftig med ulltrøye under bunadskjorta og tykk ullstilongs under stakken. I tillegg til kåpe, lue og votter :o)

* Sukkerspinnkø i 20 minutter *puhhh*

* Dro hjem en kort tur etter talen og musikken fra hovedscenen var over rundt kl. 12.15.

* Dro på skolen til storesøster kl. 13.00 hvor det var kafé, korpsmusikk og tradisjonelle 17.mai-leker. Ungene storkoste seg - og vi voksne fikk oss kaffe og kaker.

* Dro hjem kl. 15.00. Og slappet av en stund.

* Dro til venner av oss til kl. 17.00, hvor det ble servert buffét ... og senere kaffe og kaker. Veldig koselig stund. Og ungene lekte fantastisk flott sammen hele ettermiddagen/kvelden.

* Kom hjem kl. 21.45!! Da var det bare tannpuss på ungene og rett i seng. Lillesøster sovnet nesten før hodet traff puta.

* Nå ryddet far litt i huset, mens mor er på data.

* Og etterpå blir det nok et glass vin på oss begge.

HURRA for 17. mai!! Dagen har vært flott både for små og store!

Dette hørtes jo både harmonisk og hyggelig ut!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Her i midtre nordland har ungene for en gang skyld sluppet unna votter, ullstilongs, og lue ! Kan ikke huske sist vi hadde en 17.mai uten snø ! Idag har vi hatt 12 grader og sol inni mellom og guttene mine kunne deler av dagen gå i bare skjorte !

Vi har med andre ord kost oss masse sammen med resten av bygda ! Her går alle i tog, både små og store, og vi har deltatt i sekkeløp og masse annet på skolen.

I ettermiddag har vi hatt huset fullt av gode venner og kost oss med god mat, nå rydder gubben kjøkkenet og jeg sitter her foran pc`n, grei fordeling synes jeg :-)

Hurra for 17. mai!

Oj, det var jo tilnærmet varmt hos dere - så herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Vi har hatt en fin feiring i hovedstaden, vinket til kongen og greier :) Hadde to i korpset og en i barnetoget, og fikk til slutt vært med i toget selv også.Det var kjempegøy! Til tross for regn (snø hjemme der vi bor) koste vi oss,ropte hurra og heiet frem skolen og skolekorpset vårt. All takk til alle korpsmusikanter på 17.mai! Hva hadde 17.mai vært uten korps? Håper flere foreldre lar ungene sine begynne i skolekorpset, det er gøy!

Det har snødd, skolen var overbefolket og pengen rant ut ab hendene mine,men vi hade en super 17.mai. Med pølser, is,kake og alt som hører til:)

Gratulerer med dagen!

Det ser dessverre ikke ut til at jeg kan rekruttere til skolekorps, mine lider av total tonedøvhet... Men man vet jo ikke - alt kan vel læres? :-)

Er helt enig i at korps hører 17.mai til, ingen tvil om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Snø her da vi våknet! -og +2 grader! Under frokosten la snøen seg, og jeg så for meg en dag med et kaldt barnetog og intet mer..

Vel.. Kom akkurat tidsnok til at ungene fant hver sine plasser i barnetoget barnetoget, ikledde flere lag med ull under bunadene. -Vi var heldige! Solen tittet frem og det ble opphold hele formiddagen!! Selv om det etterhvert blåste sur vind, ble vi i allefall ikke våte :o)

Etter toget var det kafebesøk med venner, før leker på skolen.

Deretter middag hos et annet vennepar, før kvelden og natta for barna. Nå slapper mor av i god-stolen, mens far pusler med sitt ;o)

Det var nok mange som måtte dukke ned i bortlagte hauger med vinterklær, ja, for å finne noe som dugde. Men dere var jo heldige, da, med at det ikke ble nedbør!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det ble en fin dag, selv om det har vært kaldt. Stod opp 5.45, og etter det har det gått slag i slag. Vi har to korpsmusikanter i hvert sitt korps, så vi har gått en del kilometer ved siden av togene, samt vært på besøk på to barneskoler i kommunen. Vår egen skole hoppet vi over for å få kabalen til å gå opp.

Min konklusjon var at det ville vært mye verre om det hadde kommet store nedbørsmengder kombinert med sterkere vind. Vi ble ihvertfall ikke så våte ;-)

Bra med folk, deilig bevertning på skolen hvor vi "datt innom" samt masse fin korpsmusikk gjorde 17. mai til en fin dag :o)

Hurra for dere som rekrutterer til korpsene!

Nedbør og vind - ufyselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Sukkerfri kransekake???? Er det mulig?

Godt x'n ikke gjorde mer vesen av seg - det er liksom ikke slike opplevelser man trenger...

Det finnes :-)

Smaker nøyaktig som det skal også :-)))

Ja, han orket nok ikke å stå ute så lenge i møkkaværet. Han så ikke edru ut heller, så planen var vel bare at vi skulle gå og grøsse hver gang et hjørne skulle rundes resten av dagen i tilfelle han skulle være der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McDonalds - hm... Det hadde ikke jeg fått med gubben på, særlig ikke 17. mai! He-he.

:D Heldig, du - her er det ingen andre matnytere enn meg i hus (selv om jeg har håp for femåringen), så McD er visst helt ok selv på en dag som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hva i all verden er dravle? *nysgjerrig*

Dravle er innkokt melk, som spises som flott dessert, iskald.

Den er brun og klumpete, altså melka har skilt seg, og en spiser både klumpene og melka. Smaker litt som brunost/prim, men konsistensen er mer som eggerøre.

Min farmor laget noe liknende, som hun kalte møssesmør, og det brukte vi som pålegg på skiva. Kjempegodt det også, og det var veldig rart for meg å begynne å spise det som dessert, og spise det tynne også. Men det er knallgodt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hørtes jo ganske greit og trivelig ut etter hvert, men slik køkjøring kan jo stresse opp selv den roligste av oss.

Dravle - er det noe man spiser? Drikker? Ser på?

Den er brun og klumpete, altså melka har skilt seg, og en spiser både klumpene og melka. Smaker litt som brunost/prim, men konsistensen er mer som eggerøre.

Min farmor laget noe liknende, som hun kalte møssesmør, og det brukte vi som pålegg på skiva. Kjempegodt det også, og det var veldig rart for meg å begynne å spise det som dessert, og spise det tynne også. Men det er knallgodt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juppetijupp

Åh fy, det hørtes skikkelig fælt ut. Urk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fikkfeiralitt

Det hørtes verken kaldt eller stressende ut - veldig deilig, mao! :-)

Ja, veldig avslappende og behagelig feiring. Husker tidligere 17. mai hvor vi strever oss avgårde om morgenen, først på med finstasen - så avgårde for å se toget, gjerne litt kuldegrader regn og litt hagl.... brrrrrrrr så med frostpiste fingre og tær prøve å finne noen ledige stoler på cafe, kanskje man var heldig å finne kjentfolk i mylderet av folk. Så sitte der trangt, kanskje man fikk seg et kakestykke etter å ha stått en time i kø, prøve å høre hva sidemannen sier, men man må rope pga det er så mange andre som prater i bakgrunnen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hmmm... Ser for meg brun, guggete eggerøre. :( Men jeg skal være open-minded til jeg evt. har smakt det. Hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

:D Heldig, du - her er det ingen andre matnytere enn meg i hus (selv om jeg har håp for femåringen), så McD er visst helt ok selv på en dag som dette.

Ungene er jo ville etter McD, og jeg synes kyllingtingene deres ikke er så ille. Gubben, derimot, synes alt smaker py.

Alt til sin tid, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ja, veldig avslappende og behagelig feiring. Husker tidligere 17. mai hvor vi strever oss avgårde om morgenen, først på med finstasen - så avgårde for å se toget, gjerne litt kuldegrader regn og litt hagl.... brrrrrrrr så med frostpiste fingre og tær prøve å finne noen ledige stoler på cafe, kanskje man var heldig å finne kjentfolk i mylderet av folk. Så sitte der trangt, kanskje man fikk seg et kakestykke etter å ha stått en time i kø, prøve å høre hva sidemannen sier, men man må rope pga det er så mange andre som prater i bakgrunnen....

Det der er grunnen til at vi ALDRI spiser ute på 17. mai. Vi orger noe hjemme, og reiser dit så fort vi kan. Antar at vi hadde blitt lenger på skolen i år om ikke været hadde vært så forjævlig, men kafè hadde uansett ikke vært aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det finnes :-)

Smaker nøyaktig som det skal også :-)))

Ja, han orket nok ikke å stå ute så lenge i møkkaværet. Han så ikke edru ut heller, så planen var vel bare at vi skulle gå og grøsse hver gang et hjørne skulle rundes resten av dagen i tilfelle han skulle være der...

Går det an å nøde oppskrift ut av Demses? På den kransekaka, altså?

Og han x'n - han gikk vel litt fem på der, tenker jeg, den dritten! (Fy f..., jeg blir jo så forbanna på dine vegne, at det er nesten litt merkelig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Kremt... Det HØRES ikke godt ut, men hvem vet - jeg skal ikke dømme før jeg eventuelt smaker det. Eller ser det, bør jeg vel heller si. (Jeg grøsser bare bittelitt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gikk vel langt, langt bedre enn forventa? ;) Jeg hadde forresten litt problemer med å ikke være en smule skadefro da vi mottok sms fra svogersene i Oslo - de hadde våkna til 2 grader og snø. ;)

:o)

Jepp, det gikk helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...