Gå til innhold

netthandel med kredittkort

Anbefalte innlegg

Gjest blondblondere
Skrevet

Noen som har peiling på dette?

Jeg kjøpte billetter til et idrettsarrangement via en seriøs nettside, betalte med visa-kortet mitt. Noen dager senere da jeg sjekket kontoutskriften min ser jeg at beløpet er blitt trukket to ganger, altså med to forskjellige transaksjoner på eksakt samme sum like etter hverandre.

Kontaktet så banken min for å få hjelp, kundesrvice sa de ikke ville hjelpe men anså dette for å være en sak mellom meg og den jeg hadde handlet med.

Jeg trodde at banken hadde en slags duplikatsikring eller noe annen form for sikkerhet slik at det ikke blr trukket høyere beløp fra konto enn det jeg selv har godkjent, men der tok jeg feil i følge mannen på kundesrvice.

Han sa at hvis jeg handlet i dagligvarebutikken og de trakk meg for et større beløp enn jeg hadde handlet for var jo det også en sak mellom meg og butikken, jeg svarte da at i butikken godkjenner vi jo beløp med kode og ok. På spørsmål fra meg om dagligvaren kan trekke høyere beløp fra konto enn hva vi godkjenner sa han ja, han sa også at ved kjøp via nett, selv om en bruker bankaccept så kan motpart trekke så mye de vil fra kontoen min da det ikke er noen form for sperre for dette fra bankens side.

Jeg synes dette høres helt sprøtt ut og skal bytte bank på mandag, kan dette virkelig stemme????

Gjest enda blondere
Skrevet

Dette syntes jeg også var merkelig.

*lurer på hvilken bank dette er*

Gjest blondblondere
Skrevet

Dette syntes jeg også var merkelig.

*lurer på hvilken bank dette er*

Banken er Nordea.

Kundeservice sa først at handel via nett kunne sidestilles med handel i dagligvare, da jeg nevnte dette med godkjenning av beløp osv. sa han at i butikkterminalen ligger det en sperre som ikke finnes på nett(!!!):-)

Hvis jeg handler en cd-plate hos platekompaniets nettshop kan de altså trekke meg beløpet ti ganger selv om jeg bare godkjenner det en gang spurte jeg og fikk ja til svar!!

Hører med til historien at jeg kontaktet de jeg hadde bestilt billetene gjennom, de skulle selvfølgelig returnere meg beløpet på mandag sa det hvis jeg bare mailet dem en kontoutskrift og hvilken konto jeg ville ha pengene inn på. De lurte forøvrig også på hvorfor ikke banken min ordnet opp i dette.

Spurte han i Nordea om han kunne gi meg noen grunn til at jeg skulle fortsette å betale gebyr til dem så lenge de ikke håndterer mine transaksjoner på en forsvarlig måte, han sa da at det var tydelig at jeg ikke VILLE forstå hva han sa og at ingen annen bank ville ha gitt meg noen bedre service. Jeg forbeholder meg retten til å prøve ut dette og vil aldri mer benytte Nordea i noen sammenheng.

Gjest oceania
Skrevet

Jeg tror dette er vanlig praksis. Et sted jeg jobbet betalte folk via VISA (oppga kortnr over tlf) og det hendte at beløpet ble trukket to ganger av og til. Det var vi som måtte ordne opp i det såvidt jeg husker. Vet ikke helt hvorfor det ble trukket to ganger, men det var et "uhell" (feil) og ikke noe vi gjorde med vilje.

Bankene har jo ikke oversikt over hva du kjøper, det er det det selskapet du kjøper noe hos som har. Jeg regner med det er derfor du må ta saken med selgerene.

Vær alltid varsom med hvor du oppgir kortnr f.eks over nett. Kjøper du noe på en nettside som ikke er helt til å stole på og du taper penger så er det ikke banken som skal dekke tapet.

Gjest blondblondere
Skrevet

Jeg tror dette er vanlig praksis. Et sted jeg jobbet betalte folk via VISA (oppga kortnr over tlf) og det hendte at beløpet ble trukket to ganger av og til. Det var vi som måtte ordne opp i det såvidt jeg husker. Vet ikke helt hvorfor det ble trukket to ganger, men det var et "uhell" (feil) og ikke noe vi gjorde med vilje.

Bankene har jo ikke oversikt over hva du kjøper, det er det det selskapet du kjøper noe hos som har. Jeg regner med det er derfor du må ta saken med selgerene.

Vær alltid varsom med hvor du oppgir kortnr f.eks over nett. Kjøper du noe på en nettside som ikke er helt til å stole på og du taper penger så er det ikke banken som skal dekke tapet.

Jeg skjønner at banken ikke kan vite hva jeg har kjøpt, men hva er hensikten med å bruke bankid og godkjenne at de jeg handler med kan trekke et visst beløp hvis de i realiteten kan trekke hvilket beløp de vil?? Dette er jo også noe helt annet enn å oppgi kortnummeret sitt over telefon, noe jeg aldri ville ha gjort selv. Jeg forventer faktisk bedre rutiner når jeg må logge inn i bank for å betale enn hvis jeg leser opp kortnummeret mitt til en omreisende teppehandler.

Den jeg handlet med i dette tilfelle er en velkjent billettsalgsoperatør, de sa at vanlig praksis var at banken ikke overlater til sine kunder å ordne opp i dette selv, det er jo Nordea som her til syvende og sist lar de trekke samme beløp to ganger. Til og med bensinstasjonen jeg pleier å fylle hos har duplikatsperre, litt rart da at Nordea synes det er grei skuring at sine Visa-kunder kan loppes for det det er verdt:-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...