Gjest ikke noe lesehest Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Tredjeklassingen min leser ikke ¨så bra som hun burde selv om vi øver mye hjemme. Hun leser 23 ord pr .min ut fra den siste testen skolen tok på ham nå i vår. Hun leser også ofte feil på endingene av ordene. Skolen ber oss lese 15 min. hver dag. De har ikke noe lesebok og de skal selv finne seg litteratur de vil lese. Vi leser som regel minst en halv time hver dag. Vi mener hun trenger ekstra hjelp for å bedre seg men skolen mener at hun ligger bra ann. Hva mener dere andre? Bør jeg kreve ekstra hjelp? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Ekstra hjelp gis ikke på så spinkelt grunnlag. hvis hun ikke har dysleksi. Ekstra hjelp vurderes av PPtjenesten. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 du kan be om at hun utredes for dysleksi. Jeg synes det virker som om hun sliter med hastighetn, ja. Det gjorde min datter også, men hun har hatt en god utvikling og ligger nå der hun skal være, dvs ca. 70-80 ord pr min. Hun er like gammel som din. Det er viktig å øve, og da anbefaler jeg deg å ta en tur til biblioteket og la ungen selv velge. Pass på at hun ikke velger alt for vanskelige bøker, for lette er mye bedre! Spør de som jobber der. hun kan lese hva som helst, også tegneserier og fagbøker. Lyst er vesentlig. Det kan godt hende at dette ordner seg bare med øving, men jeg synes også du kan få skolen til å følge henne opp ekstra. Kanskje kan hun ha mer lesetid på skolen? Hvis ingenting skjer ville jeg vurdert å spørre ppt, og du trenger ikke henvisning fra skolen, så vidt jeg vet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Norsk grunnskole er dessverre innrettet slik at man i liten grad setter inn resurser etter elevenes behov, men etter diagnoser. Det er barna til foreldrene som roper høyest og anker avslag til høyeste hold som får det de trenger. Ofte sløses det verdifull tid (år) på utredninger uten at man setter inn opplagte akutte tiltak. At barnet leser dårlig i forhold til alderen er dessverre ikke tilstrekkelig grunn til at det brukes ekstra resrurser. Om jeg forstår deg rikig har ikke barna fått lesebøker på skole?. Men det overlates til hjemmet både å finne bøkene og å sørge for lesetrening? Jeg blir litt i stuss på hvilket ansvar skolen tar for leseopplæringen. Det dere kan henvise til er kravet om individuelt tilpasset opplæring. På en eller annen måte bør skolen bidra til å sikre at hun får de bøkene og leseøvelsene som gir optimal uttelling for henne. Dere kan også be om å få barnet utredet av skolens logoped. Noen hevder at man må vente til 4-6 klasse for å stille en evt. dysleksidiagnose. Dette behøver ikke være tilfelle. I noen tilfeller kan man se dette alt i første klasse. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Få tak i morsomme lydbøker til henne! Lydbøker som hun kan kose seg med. Det vil øke ordforrådet hennes, samtidig som hun lærer setningsoppbygging på en fin måte. Og det er veldig koselig med lydbøker! Biblioteket er stedet!!! :-) Kjøp også lette, lette kryssordbøker til henne. Lek lærdommen inn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Ved vår skole uttryker læreren at de fleste i mitt barns klasse leser rundt 100 ord i minuttet. Tiltak blir satt inn hos de barn som leser under 35 ord i minuttet. Jeg vet ikke hva slags tiltak det er snakk om. Alle i klassen har i lekse å lese min. 15 min. daglig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.