Gjest Nå er jeg naturlig nok anonym Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg har ei venninne med ei datter på 10 år. Jeg kaller datra Anne i innlegget. Anne har hele livet vært "vanskelig". Hun sov veldig lite som baby, har oppgjennom årene hatt masse sinneutbrudd, kastet ting veggimellom, lugget, sparket og slått både mor og andre barn i barnepark og på skole/ sfo. Skolen er fortvilt, og sier dette ikke går lenger. Hun banner så det lyser. Naturlig nok har Anne få venner, men hun skjønner ikke selv hvorfor. Hun ler og synes det er gøy når andre får vondt, forteller at det ikke bryr henne. Mor er alene med barnet; far har samvær annenhver helg. Hos far er Anne greiere, far forteller at han legger merke til litt atferdsproblemer han også, men ikke så mye. Men Anne vil ikke til far. Hun har stukket av når han skulle hente henne, og mor måtte finne henne igjen. Mor har store psykiske problemer (angst/ tvangstanker), men det er bedre nå enn for noen år siden. Hva tror dere, er noe galt med Anne, eller er hun et produkt av mors problemer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ule Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Min tanke er at psykiske problemer er arvelig.. Også at atferdsproblemer hos barn kan utarte seg når foreldrene har psykiske problemer. Jeg ville kanskje tatt med jenta til PPT for en utredning, for så å få forslag til tiltak som kan gjøres for at denne jenta skal få et lettere liv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 "Hva tror dere, er noe galt med Anne, eller er hun et produkt av mors problemer?" S: Det er noe galt med Anne, og det kan til dels skyldes mors problemer. Du beskriver et barn slik de fremstår de som senere får borderline evt antisosial personlighetsforstyrrelse. Far burde overtatt omsorgen. Hun bør henvises til BUP. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Min tanke er at psykiske problemer er arvelig.. Også at atferdsproblemer hos barn kan utarte seg når foreldrene har psykiske problemer. Jeg ville kanskje tatt med jenta til PPT for en utredning, for så å få forslag til tiltak som kan gjøres for at denne jenta skal få et lettere liv. ''Min tanke er at psykiske problemer er arvelig'' Eh...??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nå er jeg naturlig nok anonym Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 "Hva tror dere, er noe galt med Anne, eller er hun et produkt av mors problemer?" S: Det er noe galt med Anne, og det kan til dels skyldes mors problemer. Du beskriver et barn slik de fremstår de som senere får borderline evt antisosial personlighetsforstyrrelse. Far burde overtatt omsorgen. Hun bør henvises til BUP. Takk for svaret. Bup har saken, og har nettopp begynt sine utredninger. Mor tror ikke barnet skjønner at mor har psykiske problemer... (Ettersom jeg skjønner, er dette ganske vanlig). Og faren og mora klarer ikke å samarbeide, ikke snakke folkelig sammen engang. Jeg er spent på hvor saken ender... Det lover slett ikke godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 ''Hva tror dere, er noe galt med Anne, eller er hun et produkt av mors problemer?'' Det er åpenbart noe galt med Anne. Hun kan selvsagt være et produkt av morens psykiske problemer. Vet du om hun kan ha fått alkoholskade i svangerskapet? Symptomene ligner veldig på de et barn jeg kjenner har. Hun har også hatt store adferdsvansker siden hun var baby. Hun har fått diagnosen FAS (Fetal Alcohol Syndrome). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Om det ikke alt er gjort, håper jeg at barnet også blir utredet i forhold til fysiske plager, selv om det er mest nærliggende å tenke på andre årsaker. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det er nok ikke Anne som er problemet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 ''Min tanke er at psykiske problemer er arvelig'' Eh...??? ''Bipolar lidelse har høy arvelighet. '' http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2336:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:60951::1:5590:1:::0:0 Om det samme gjelder andre psyiske lidelser, vet jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizzenja Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 "Men Anne vil ikke til far. Hun har stukket av når han skulle hente henne, og mor måtte finne henne igjen." Det er ikke far det er noe i veien med da..?? Anne vil ikke dit, - det er jo sannsynligvis en grunn for det. En skal dessuten ikke se bort i fra at mors problemer stammer fra samlivet(?) med far. Pleier å være enig med NHD, men en kan ikke ukritisk gi omsorgsretten til en person barnet rømmer i fra!! Håper uansett at Anne får hjelp. Hvor problemet ligger, må kartlegges av personer/instanser med kunnskap, og behandles derifra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.