Gå til innhold

Tyrkia igjen!

Snikkersen

Anbefalte innlegg

Har lest på et annet forum at turister i Tyrkia er veldig utsatt for matforgiftning. Vi skal dit i sommer. Bør vi ta noen spesielle forholdsregler?

Har dere slike erfaringer med Tyrkia?

Kan du fortelle litt om Tyrkia og hva vi bør få med oss, handle, spise etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss ble ingen syke i Tyrkia, men jeg har fått salmonella på Kreta... Det blir vel litt sånn som da du var gravid: forsiktig med salat og uskrelte grønnsaker/frukt. Gjennomstekt kjøtt, ikke drikke vann fra springen, ikke isbiter... Vi har også vært to ganger i Egypt uten at noen ble syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies mamma

Jeg opplevde landet som lite hygienisk og tror det er derfor vi ble syke og. Møkkete på toaletter o.l., sikkert ikke den beste hådvasken hos de som lagde mat. Vært to ulike steder, men dette varierer helt sikkert. Akkurat som i andre land. Mat og drikke var godt, ellers lite å oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamsemor

Seks år siden vi var der, Kumköy v/Side.

Eneste som ble syk hos oss i Tyrkia var vår minste, hun fikk halsbetennelse (varme / aircondition - kombinasjonen), pga den ble hun uttørket, så det var en natt på sykehus med intravinøst. Jeg var selvfølgelig livredd da pappa`n og onkelen reiste med henne sammen med legen ...... sykehuset var helt toppers, knallservice for oss turister, så det var ikke noe å være redd for :)

Forøvrig spiste vi det vi ville ha, barna passet vi ekstra på, men vi voksne spiste salater, kjøtt osv osv, ingen ble syke.

Vi kjøpte med oss masse klær, har faktisk noen av t-skjortene enda, college-genserene og jeansene har vi også de fleste av fortsatt nå som arbeidsgensere, de er stadig i vaskemaskina og tørketrommelen, buksene er også blitt arbeidsbukser, de tar jeg ikke i tørketrommelen.

Da vi var avgårde var det ikke minibanker i Kumköy, pga at mafian hadde slått de istykker med balltre ..... vekslingsboder må du holde deg LANGT unna, vi tok drosje inn til Side sentrum å brukte minibankene der :).

Så svaret ditt fra caprice ....... vi drar snart til Kreta ...... så da håper jeg ikke vi blir syke der da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EnSomHarPrøvd

Har kun lovord å si om Tyrkia. Var der for et par år siden , hadde det helt topp. Ingen ble syke (vi var 5 stk). Maten var god.Vennlige mennesker. Meldte oss på mange utflukter/opplevelser. Billig og bra -rett og slett. Tok ingen spesielle forhåndsregler, og alt vi hadde med av plaster og tabletter ble liggende i kofferten. :)

Husk godt med solkrem. Den hadde jeg nok handlet i Norge.

Kos dere masse :)

ps. ikke glem å drikke masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Tyrkia i fjor, og skal ned igjen nå i sommer. Med reiser i utlandet gjelder det å se an stedet man spiser på, om det ser rent og innbydende ut. Bestill kun godt gjennomstekt/kokt mat. Den blodige biffen bør vente til man kommer hjem. Og drikk kun vann fra flaske. På restauranten drikk kun flaskevann, og ikke drikk vann fra mugge. Unngå rå salater o.l da vannet grønnsakene er skylt i kan være dårlig. Kjøper du frukt så skrell frukten selv, og skyll med kjøpevann.

Pass også på din egen håndhygiene. Vi har med Antibac håndkrem, den er desinfiserende. Smører et par dråper inn i hendene før vi spiser, og føler oss rene og friske.

Jeg har imidlertid helt andre erfaringer enn Sofies mamma når det gjelder toalettene. Alle de vi var innom var rene, og velholdte, med duftkuler i vasken. Selv på besinstasjoner var det rent og ordentlig, noe som kan være en deprimerende opplevelse her hjemme.

Vi pleier å starte med Idoform tabletter en uke før vi skal reise, og fortsetter med dette under hele oppholdet. I tillegg har vi med kulltabletter og Immodium hjemmefra, sånn i tilfelle. Selv har jeg en sart mage, men jeg har ikke blitt syk. Men en av våre medreisende i fjor fikk forstoppelse, det var ikke noe behagelig, så i år skal vi også ha med medisiner som kan få fart på systemet om det stopper seg.

Eller er Tyrkia et fint land, med god mat, deilig klima, og stort sett hyggelige mennesker. Det eneste er at selgerne kan være ganske så innpåslitne men det får man bare ta med godt humør, bare de ikke begynner å dra i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...