Snikkersen Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hei dere med skolebarn! Klarer dere å få ungen til å lese 15 min hver dag? Helligdag som hverdag? Vi har fallt helt ut i mai, vi Hun går i korpset, og det har vært vanvittig mye øving og samspill nå før 17.mai. I tillegg har hun hatt mye lekser, og været har vært fint. Nå skal vi skjerpe oss igjen. Men jeg må innrømme at vi oftest dropper lesingen i helgene. Dvs vi leser ofte da også, men da blir det som regel høytlesning. Skal liksom kose oss litt ekstra i helgene... Hvordan er det med dere? Får dere det til hele tiden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Vi har aldri lagt opp til at de skal gjøre lekser utenom vanlige dager. I helgene og andre fridager så får de også fri. Men vi legger opp til at de skal lese litt frivillig, f.eks at de leser Donald eller noe annet de er interressert i, på senga. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Vi leser i leseboka på skoledagene, men ramler ofte ut på fredag. Lørdag og søndag leser vi ikke lekser med mindre det er noe spesielt. Det er ikke alltid vi leser i 15 min heller, men ungene leser som regel en god stund på senga om kvelden i noe de velger selv så jeg er overhodet ikke bekymret for leseutviklingen på mine to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg følger opp de konkrete leseleksene de får (i leseboka o.l.), men er slappere på de der "15 min om dagen"-leksene hvor de kan lese hva som helst. Som mrxx lar jeg lesing på senga telle med, og satser på at det jevner seg ut. Nå skal det sies at junior (9 år, 3. trinn) leser ganske bra, men det varierer veldig med motivasjonen. Han leser lite for underholdningens skyld. Jeg er litt redd for at strenge krav om minutter eller sider vil få ham til å mislike bøker og lesing enda mer enn han allerede gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lesekvarten Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Vi har perioder i året, ca to-tre måneder før jul og nå på vårparten (var ferdige med dette om fredagen) hvor vi har noe som heter lesekvarten. Da låner barna med seg bøker fra skolen og vi skal lese ca et kvarter på ettermiddagene på ukedagene. For å gjøre dette litt mer ok for barna, spesielt de som ikke leser så godt enda (gjelder 2.kl.) så kan vi voksne lese litt også, ikke bare barnet hele tiden, de som sliter kan fort gå lei. Merker stor forbedring på lesingen hennes når vi har disse leseperiodene. Det er ikke hver ettermiddag i hele perioden vi får det til, det skjer litt annet innimellom, heldigvis ingen som henger seg oppi det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Her har det funger dårlig med "tvangslesing" og disse lesekortene har vært ganske tomme i perioder. Men så bestemte 8-åringen seg for å begynne å lese på senga. Det gikk smått i starten, men så tok det fullstendig av. Vi har veldig mange barnebøker, siden jeg har tre barn som har vært med i diverse bokklubber, men nå begynner det å bli tomt for bøker hun ikke har lest. Alt etter hvor mye tekst det er, så leser hun fem til åtte bøker hver kveld. Når hun er ferdig med en bok høres det et dunk fra rommet, når hun slipper den i gulvet. Jeg synes hun leser voldsomt mye og har sjekket om hun virkelig leser, og det gjør hun faktisk. Vi har sluttet å bruke lesekortet og gått over til lister for levering på skolen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Vi leser høyt for begge ungene nesten hver eneste kveld. -men det teller vel ikke med tanke på de 15 min. Guttungen leser Donald Pocket eller Donaldblad nesten hver dag, men det blir ofte ingenting to dager, 45 minutter den tredje dagen etc. Når de har hatt premiering for hver bok eller antall sider har han som regel lest mye, han liker sånne opplegg og har en diger bunke med lesediplomer fra 1. og 2. klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Gutten min på ni er blitt helt hekta på å lese, så han leser på senga (nesten) hver kveld, fra 5 min til 1 time, hvis han vil. Må innrømme at etterat det tok sånn av med lesingen, så følger jeg ikke så godt opp med at han leser høyt for meg, men han er flink til å lese både høyt og stille. Jenta mi i første må følges tett opp med lesingen. Hun har leselekse tre dager i uka, og det blir stort sett bare at hun leser disse tre dagene. Da leser hun leksa tre ganger gjennom, Dette tar som regel 20-40 minutter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Våre har ikke spesifikt antall minutter de skal lese, men får leselekse basert på sider. Disse sidene skal leses 3 ganger for å øve inn automatiseringen. Dette gjør vi hver dag, ja. Skolen vår har et veldig fokus på leseopplæring, og det fungerer veldig godt for vår del. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Våre har ikke spesifikt antall minutter de skal lese, men får leselekse basert på sider. Disse sidene skal leses 3 ganger for å øve inn automatiseringen. Dette gjør vi hver dag, ja. Skolen vår har et veldig fokus på leseopplæring, og det fungerer veldig godt for vår del. Sånn er det her også. Trodde nesten vi var de eneste i hele Norge som ikke hadde det 15-minutterskravet. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Gutten min på ni er blitt helt hekta på å lese, så han leser på senga (nesten) hver kveld, fra 5 min til 1 time, hvis han vil. Må innrømme at etterat det tok sånn av med lesingen, så følger jeg ikke så godt opp med at han leser høyt for meg, men han er flink til å lese både høyt og stille. Jenta mi i første må følges tett opp med lesingen. Hun har leselekse tre dager i uka, og det blir stort sett bare at hun leser disse tre dagene. Da leser hun leksa tre ganger gjennom, Dette tar som regel 20-40 minutter. Hva leser gutten? Jeg har også en gutt på ni, men han leser bare leksa og ikke noe mer. Skulle gjerne gitt ham bøker som gjør at han kan oppdage at det å lese en bok kan være morsommere en å spille game-boy... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hemmelig tanke ja Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Vi leser.leser og leser men det går sent allikevel. Min niåring leser under 30 ord i minuttet. Kan ikke dere som har skoleflinke barn holde litt tilbake da så ikke våre barn som sliter føler seg så dumme? Jeg vil gjerne ha en skole hvor snittet er mere likt blant elevene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hva leser gutten? Jeg har også en gutt på ni, men han leser bare leksa og ikke noe mer. Skulle gjerne gitt ham bøker som gjør at han kan oppdage at det å lese en bok kan være morsommere en å spille game-boy... Vi har vært på biblioteket, og han har lest følgende serier: *Tidsmaskinen *Rampete Robin *Englebarn *Mysterier *Frans-bøkene *Otto Monster-bøkene *Kasper-bøkene *Rein-bøkene Pluss noen enkeltbøker, som f.eks. Torsketryne og Potet-Isaksen - men han liker helst serier. Særlig Tidsmaskinen og Rein bøkenen + mysterier har han elsket :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Vi har vært på biblioteket, og han har lest følgende serier: *Tidsmaskinen *Rampete Robin *Englebarn *Mysterier *Frans-bøkene *Otto Monster-bøkene *Kasper-bøkene *Rein-bøkene Pluss noen enkeltbøker, som f.eks. Torsketryne og Potet-Isaksen - men han liker helst serier. Særlig Tidsmaskinen og Rein bøkenen + mysterier har han elsket :-) Takk :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Takk :-) Pass på at han leser bøkene i riktig rekkefølge! Det var visst veldig viktig, ifølge min sønn - særlig på Tidsmaskinen og på Rein-bøkene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Vi har vært på biblioteket, og han har lest følgende serier: *Tidsmaskinen *Rampete Robin *Englebarn *Mysterier *Frans-bøkene *Otto Monster-bøkene *Kasper-bøkene *Rein-bøkene Pluss noen enkeltbøker, som f.eks. Torsketryne og Potet-Isaksen - men han liker helst serier. Særlig Tidsmaskinen og Rein bøkenen + mysterier har han elsket :-) Denne serien var klar favoritt noe nevøen min da han var 9: http://ask.bibsys.no/ask/action/result?cql=%28bd+%3D+%22Geronimo%22%29+AND+%28bd+%3D+%22Stilton%22%29&aktivKilde=biblio&sortering=sortdate-&treffPrSide=10&side=1&kilde=biblio 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neidetgidderviikke Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Nei, gidder ikke mase om det. Hun leser allikevel mer enn dette i bøker som ikke er lekse. Dessuten har de hatt høytlesningslekse 15 minutter hele året, og jeg skjønner virkelig ikke vitsen med dette. Hvor lenge skal de øve på å lese høyt? Så det blir som regel til at hun leser litt for seg selv og litt høyt innimellom. Men vi tar ikke så tungt på leseleksen, for hun leser kjapt som få. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Vi leser.leser og leser men det går sent allikevel. Min niåring leser under 30 ord i minuttet. Kan ikke dere som har skoleflinke barn holde litt tilbake da så ikke våre barn som sliter føler seg så dumme? Jeg vil gjerne ha en skole hvor snittet er mere likt blant elevene. :-0 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Sånn er det her også. Trodde nesten vi var de eneste i hele Norge som ikke hadde det 15-minutterskravet. :-) Det trodde nesten jeg at vi var også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Ingen problem, faktisk!.-) Guttungen er oppslukt i bøkenes verden (3.klassing). Men jeg ser at det kan være vanskelig å få til 15 minutter hver dag, ja! Leseleksa skal liflg. læreren leses 5 ganger, uansett hvor godt eleven leser, og DET er verre å få til!:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.