Gå til innhold

Trenger noen råd

Mamma07

Anbefalte innlegg

Lille solstrålen vår har fra dag èn sovet hele natten. Hun er nå snart 7 mnd og har de siste to ukene funnet ut at hun ikke vil sove hele natten lenger. Hun våkner en til to ganger for natten. Oftest rundt 0300- 0400 tiden.

Hun vil ikke ha smokken og etter en stund tar jeg henne opp og koser med henne. Da sovner hun med en gang, i armene mine. Når jeg legger henne ned igjen vokner hun. Da gir jeg henne litt melk og så sovner hun igjen.

Hun får melk til kvelds rundt 20.30 tiden (tidligere la hun seg i 20-21 tiden. Nå holder jeg henne våken til 22 i håp om at hun skal sove bedre. Kan ikke gi henne grøt til kvelds for da får hun mageknip.

Jeg føler ikke at det er riktig av meg å gi henne kos og mat om natten,da hun kan gjøre dette til en dårlig vane.. Hva mener dere jeg kan prøve?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Kan du ikke gi noe annet enn grøt til kvelds da? Litt brødskive med leverpostei f.eks?

Billa spiste det fra hun var fem mndr, veldig populært :) Men hun HATET grøt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gi noe annet enn grøt til kvelds da? Litt brødskive med leverpostei f.eks?

Billa spiste det fra hun var fem mndr, veldig populært :) Men hun HATET grøt da...

Hun har ikke tenner. kan vel ikke spise skive da? Jeg har vridd hjernen min for å komme på noe annet å gi henne, noe som metter litt mer. Eneste jeg kommer på er middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Hun har ikke tenner. kan vel ikke spise skive da? Jeg har vridd hjernen min for å komme på noe annet å gi henne, noe som metter litt mer. Eneste jeg kommer på er middag...

Havregrøt? Med litt knust banan i, begge mine har spist det siden de var på din datters alder, og gjør det fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

..og nederst sto det at du ikke kunne gi grøt, da var jo mitt svar ganske feilplassert.

Du kan bløte opp brødbiter i mme, og raspe i litt pære eller most banan. Blir jo litt grøtete det også, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt? Med litt knust banan i, begge mine har spist det siden de var på din datters alder, og gjør det fremdeles.

Har prøvd og hun får veldig mageknip. Gir henne til frokost, men aldri etter kl 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fikk ikke tann før han var 10 mnd, og tann nr 2 da han var 12 mnd, og brødskriver ble introdusert før det. Jeg dyppet brødbitene i melka før jeg ga dem til han. Gikk kjempefint! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og nederst sto det at du ikke kunne gi grøt, da var jo mitt svar ganske feilplassert.

Du kan bløte opp brødbiter i mme, og raspe i litt pære eller most banan. Blir jo litt grøtete det også, men..

Det kan jeg prøve ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann hos oss fikk ikke tenner før han var over året, og han spiste brødskiver med skorpe fra han var 7 mnd.

Så bare gi ungen brød du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart hun kan spise brød selv om hun ikke har tenner, bare så skjære vekk skorpen det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville for det første ikke utsette leggingen. Da får du bare overtrøtt unge, som våkner på natta og gjerne grytidlig på morgenen også.

Mine har lagt seg i 18-19-tiden på den alderen.

Det er vanlig at ungene våkner på natta - slitsomt og irriterende - men vanlig.

Siden hun er så gammel trenger hun strengt tatt ikke mat på natta lenger.

Jeg ville gitt henne godt med mat på kvelden, både vanlig mat og evt morsmelk hvis du ammer, eller en flaske.

Når hun da evt våkner på natta ville jeg ikke tatt henne opp, men satt meg ved sengen hennes og bare vært der. Ikke gjort så veldig mye, for natta er ikke tiden for underholdning eller mye kos. Bare sitt ved siden av sengen.

Ja, hun kommer nok til å gråte og ikke forstå hvorfor hun ikke blir tatt opp, men da sier du bare rolig at du er her. Nå er det natta, og hun skal sove.

Sitt til hun har sovnet igjen.

Dette kan ta lang tid de første dagene, men det er utrolig hvor fort de faktisk skjønner, disse små.

Med de to minste mine hadde jeg slike "økter", og det tok ca 4 dager før de sov natta gjennom igjen - uten å forlange hverken mat eller kos.

Det var slitsomme netter, men så absolutt verdt det i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Gi henne middag :)

Eller velling? Billa drakk velling til den store gullmedaljen, helt til hun var over to år - det var kveldsmaten, og hun storkoste seg.

Lå i sofaen med en flaske, drakk og halvsov - og pusset tenner og la seg. Sovnet som en stein :)

De norske funket dårlig da, de var med rare smaker - men vi kjøpte en svensk som var perfekt.

Du kan lage det selv også, ved å tynne ut grøten - lage tynn havrevelling f.eks. Det metter mer enn melk, men er ikke så tungt som grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de kan spise skive uten tenner. Både med og uten skorpe. De tygger med gommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi henne middag :)

Eller velling? Billa drakk velling til den store gullmedaljen, helt til hun var over to år - det var kveldsmaten, og hun storkoste seg.

Lå i sofaen med en flaske, drakk og halvsov - og pusset tenner og la seg. Sovnet som en stein :)

De norske funket dårlig da, de var med rare smaker - men vi kjøpte en svensk som var perfekt.

Du kan lage det selv også, ved å tynne ut grøten - lage tynn havrevelling f.eks. Det metter mer enn melk, men er ikke så tungt som grøt.

ja, det kan jo være derfor hun får vondt i magen. fordi den er for tykk.. skal prøve det. for un liker smaken kjempe godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

ja, det kan jo være derfor hun får vondt i magen. fordi den er for tykk.. skal prøve det. for un liker smaken kjempe godt:)

Lag den litt suppeaktig - og ha den på flaske med stort hull i tuten (ikke bare de tre små som er til vanlig), Browns-flaskene kommer hvertfall med velling-tut.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Min fikk ikke tann før han var 10 mnd, og tann nr 2 da han var 12 mnd, og brødskriver ble introdusert før det. Jeg dyppet brødbitene i melka før jeg ga dem til han. Gikk kjempefint! :-)

Datra mi fikk ikke ei tann før etter at hun hadde runda året. På julaften rett før hun fylte ett år, satt hun og smatta i seg små ribbebiter og potet og var svært fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag den litt suppeaktig - og ha den på flaske med stort hull i tuten (ikke bare de tre små som er til vanlig), Browns-flaskene kommer hvertfall med velling-tut.

Lykke til! :)

MAM flaske med tut nr 3 da? Eller er den for liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

MAM flaske med tut nr 3 da? Eller er den for liten?

Nei, det går sikkert :)

Eller så kan du bare klippe et litt større hull - du vet jo hvor mye hun klarer å svelge, og så får du bare lage den tynn nok til at det renner ok igjennom, men ikke så stort hull at det strømmer ut så hun setter i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det går sikkert :)

Eller så kan du bare klippe et litt større hull - du vet jo hvor mye hun klarer å svelge, og så får du bare lage den tynn nok til at det renner ok igjennom, men ikke så stort hull at det strømmer ut så hun setter i halsen.

da tar jeg 3 tuten. hun bruker 2 til vanlig. og det er passe. får hun vann med 3 klarer hun ikke å svelge unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datra mi fikk ikke ei tann før etter at hun hadde runda året. På julaften rett før hun fylte ett år, satt hun og smatta i seg små ribbebiter og potet og var svært fornøyd. :)

*he he*

Min hadde en enslig tann i underkjeven i et par måneder, og attpåtil var han god og rund i kinna. Han så nesten ut som Sjanten i Billy! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...