Gjest Elin1994 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hei jeg har en søster som er 17år gammel. For en liten stund tilbake ble hun gravid, hun var heldig og mistet barnet. Mamma vil at jeg skal begynne på p piller allerede nå. Jeg har ingen type og for tiden, jeg er jo litt interessert i en da. Men det veit ikke mamma. Som mamma sier så vil hun være føre var med meg. Hun har ingen interesse i å bli bestemor for tidlig. Det er hennes søtørste skrekk. Min søster ville ikke ta abort når hun var gravid. Det betyr jo ikke at jeg mener det samme. Mamma mener at det er bedre at jeg er på den sikre siden. Det hun sier hun er redd for er kombinasjonen alkohol og sex. At jeg plutslig skal gjøre noe i fylla som jeg angrer på, og jeg som enda ikke har drukket meg full. Hun mener også at det er bra hvis jeg begynner, for hvis jeg får en type så kan det jo ta litt tid før jeg begynner med p piller og i min søsters tilfelle var det kondomen som sprakk. Min søsters p pille pakke liger åpnet på badet så mamma kan sjekke at hun husker å ta pillene det vil være det samme for meg. Hva tenker dere om en slik holdning fra min mor? Pappa sitter passiv og sier ingen ting. Stoler hun ikke på meg? eller er hun bare vanlig mamma bekymret? Er det vanlig at en 14åring går på p piller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Nei, det er hull i hodet at ett barn på (knappt) 14 år skal begynne på p-piller! Det kan du begynne med når du har ett regelmessig sexliv, er litt eldre og drikker deg full. Men du virker i utganspunktet såpass moden og reflektert at dette finner du sikkert ut av sjøl, sammen med eventuell kjæreste, skolehelsetjenesten og foreldrene dine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Vanlig og vanlig,det kommer vel an på om man har sex eller ikke. Forstår at moren din er bekymret og vil at du skal begynne på p.piller....hvis du har tenkt å ha sex. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elin1994 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Nei, det er hull i hodet at ett barn på (knappt) 14 år skal begynne på p-piller! Det kan du begynne med når du har ett regelmessig sexliv, er litt eldre og drikker deg full. Men du virker i utganspunktet såpass moden og reflektert at dette finner du sikkert ut av sjøl, sammen med eventuell kjæreste, skolehelsetjenesten og foreldrene dine. Jeg er jo interessert i en. men det er langt fra å være interessert til å bli sammen og fra å være sammen til å ha sex. Har ikke tenkte til å ta den første og beste gutten å til sengs med han nei. Men er min mor sin oppførsel normal? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest etter min mening Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg er ikke mor til tenåring, men personlig er jeg glad jeg hadde regelmessig mens noen år før jeg begynte på P-piller, så jeg ble kjent med min egen syklus. Jeg forstår at moren din er engstelig, men var jeg henne ville jeg heller snakket mer med dere om holdninger. dersom det stemmer at kondomet sprakk, så burde søsteren din tatt angrepille. Hva synes du selv da, føler du deg klar for å begynne med sex og p-piller? Jeg synes foreldrene deres bør snakke mer med dere, og dersom du er en ansvarlig og fornuftig ungdom så bør de stole på deg. At moren deres skal kontrollere deres prevensjon fungerer vel ikke i lengden, hun må stole på dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest etter min mening Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg er ikke mor til tenåring, men personlig er jeg glad jeg hadde regelmessig mens noen år før jeg begynte på P-piller, så jeg ble kjent med min egen syklus. Jeg forstår at moren din er engstelig, men var jeg henne ville jeg heller snakket mer med dere om holdninger. dersom det stemmer at kondomet sprakk, så burde søsteren din tatt angrepille. Hva synes du selv da, føler du deg klar for å begynne med sex og p-piller? Jeg synes foreldrene deres bør snakke mer med dere, og dersom du er en ansvarlig og fornuftig ungdom så bør de stole på deg. At moren deres skal kontrollere deres prevensjon fungerer vel ikke i lengden, hun må stole på dere. Må bare legge til... Jeg forstår at hovedargumentet hennes for prevensjon er at dere ikke skal bli gravide, men hva om dere får kjønnssykdommer? Er det noe dere har snakket om? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg er jo interessert i en. men det er langt fra å være interessert til å bli sammen og fra å være sammen til å ha sex. Har ikke tenkte til å ta den første og beste gutten å til sengs med han nei. Men er min mor sin oppførsel normal? Det er selvfølgelig helt normalt for din mor å være bekymra for at du skal bli tidlig gravid, spesielt når storesøstra di blei det. Men det er _ikkje_ normalt å "tvinge deg" til å spise p-piller før du har begynt å ha sex en gang, det er ikkje akkurat drops det er snakk om her! Stå på ditt du, men vær forsiktig og fornuftig. Å _ikkje_ noengang tenk på å ha sex (når du skulle begynne med det) uten kondom. Ps! Lykke til med fremtidig kjæreste! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elin1994 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg er ikke mor til tenåring, men personlig er jeg glad jeg hadde regelmessig mens noen år før jeg begynte på P-piller, så jeg ble kjent med min egen syklus. Jeg forstår at moren din er engstelig, men var jeg henne ville jeg heller snakket mer med dere om holdninger. dersom det stemmer at kondomet sprakk, så burde søsteren din tatt angrepille. Hva synes du selv da, føler du deg klar for å begynne med sex og p-piller? Jeg synes foreldrene deres bør snakke mer med dere, og dersom du er en ansvarlig og fornuftig ungdom så bør de stole på deg. At moren deres skal kontrollere deres prevensjon fungerer vel ikke i lengden, hun må stole på dere. Det er okey for meg å begynne med p piller. Får jo mindre mens er ingen fan av mensen. Men jeg forstår ikke helt formålet, siden jeg ikke engang har en type. Så er det, det med å stole på. Jeg og søstren min har et bad vi har 2 bad i huset. Så spurte jeg hvorfor p pillene lå der åpnet og lett synlig. Da fortalte hun at mamma kunne sjekke om jeg hadde husket å ta dem. Min søster på sin side er taknemmelig for at mamma dobeltsjekker. Min søster derimot vil ikke bli gravid igjen og hun er fortsatt sammen med typen som gjorde hun gravid. Om de tok angrepille vet jeg ikke, jeg tror nok mamma er litt skeptisk til om det er sant om kondomen sprakk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elin1994 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Må bare legge til... Jeg forstår at hovedargumentet hennes for prevensjon er at dere ikke skal bli gravide, men hva om dere får kjønnssykdommer? Er det noe dere har snakket om? Med min søster ville hun og typen skulle ta en test 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg er jo interessert i en. men det er langt fra å være interessert til å bli sammen og fra å være sammen til å ha sex. Har ikke tenkte til å ta den første og beste gutten å til sengs med han nei. Men er min mor sin oppførsel normal? Enig med Geir. Det er ikke normalt å være så ivrig at man påtvinger datteren sine p-piller før hun en gang har begynt i et forhold. Det er heller ikke normalt at en mor sjekker om datteren har tatt pillen - det må hun faktisk finne ut av selv. Hvis hun er moden nok for sex må hun også klarer å huske pillene selv. Ved å flytte ansvaret over på seg selv gjør din mor din søster en kjempebjørnetjeneste! Din mor kan heller sørge for at det er nødprevensjon (angrepille) i skapet slik at søsteren din (eller du når tiden er inne) slipper å bli gravid ved et evt nytt uhell. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg er mor til en 17-årig jente, og etter min mening er det normalt å være bekymret, men ikke å dytte hormon-prevensjon på døtre som ikke ser ut til å være direkte i faresonen. Jeg synes du skal si til moren din at du har lært av det som skjedde med søsteren din, at du helst vil ha mensen naturlig en stund til før du begynner å klusse med den, og at du kjenner til nødprevensjon ("angrepillen"). Den er det ikke sikkert moren din er vant til å tenke på, siden den er atskillig nyere enn P-pillen. Og så viser du moren din gjennom oppførselen din (tenker på alkoholbruk og annen ansvarlighet) at du har rett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elin1994 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg er mor til en 17-årig jente, og etter min mening er det normalt å være bekymret, men ikke å dytte hormon-prevensjon på døtre som ikke ser ut til å være direkte i faresonen. Jeg synes du skal si til moren din at du har lært av det som skjedde med søsteren din, at du helst vil ha mensen naturlig en stund til før du begynner å klusse med den, og at du kjenner til nødprevensjon ("angrepillen"). Den er det ikke sikkert moren din er vant til å tenke på, siden den er atskillig nyere enn P-pillen. Og så viser du moren din gjennom oppførselen din (tenker på alkoholbruk og annen ansvarlighet) at du har rett. Har snakket litt med mamma. Har forsåvit blitt enig om en annen strategi. Å gå til legen å få resepten. Så løser jeg ut første del på 3 mnd og lar resepten ligge på Apoteket. Så begynner jeg bruke p piller når jeg føler at det er nødvendig i forhold til type og sant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg tror kanskje ikke jeg ville gjort det på samme måte som moren din. Jeg synes 14 er for tidlig både for sex og piller. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Ikke rart du er betenkt. Jeg synes ikke du skal begynne å bruke p-piller så lenge du ikke trenger det. Det er mye bedre å vente noen år enda med å ha sex. Dessuten beskytter ikke p-piller mot sykdommer. Så den dagen du er klar for å ha sex, så bør du bruke kondom. Må også si at jeg syntes dette innlegget vitner om at du tenker fornuftig på saken, og at din mor burde stole på deg. Ta ansvar videre:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.