Gjest 7 år i mellom dem Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg har en gutt på snart 7 år.Venter en gutt til om noen måneder.Bør jeg spare på klærne søønen min bruker nå til lillebror blir så stor eller er det for stor aldersforskjell?.Har ikke spart på noe klær fra han var baby eller 1-6 år pga jeg trodde ikke vi skulle ha flere barn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Nei, da spiser bare møllene de opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mmanuka honey Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Her er det 5,5 år mellom mine. I tillegg har eldstemann arvet fra en fetter som er en del år eldre enn han igjen. Jeg sparer på det som er bra. Møllen har ikke spist opp noe her!! Må legge til at jeg er student, men tror jeg hadde spart klærne uansett. Det er spesielt klær i små størrelser jeg har spart på. Når de blir store og aktive blir det mye hull i klærne. De kaster jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det hadde jeg ikke giddet, kun med spesielle plagg. Hverdagstøyet i dag er sikkert håpløst umoderne når nestemann vokser inn i det. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg har 10 år mellom eldste og yngste. Jeg gir vekk alt etter den eldste. Jeg sparte endel klær etter henne tidligere. Da vi fikk en til datter 7 år senere ville jeg omtrent ikke bruke noe av det. Orange, grønne og gule joggesett/plagg var ikke spesielt lekkert lenger Når det gjelder gutter blir jo saken litt annerledes. De er ikke så farverike som jentene. Jeg ville tatt vare på dongeri, dress og pensko. Noen skjorter og t-skjorter kan også være fine om 7 år. Hos oss er det lite å arve etter sønnen vår. Han sliter ut alt som er. Det er vel bare slipset og penskjortene som ikke slites ut 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spar på utvalgte plagg Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg ville spart på plagg det er knyttet litt følelser til (som du har gode minner fra osv), og det som ser nesten nytt ut av litt klassiske plagg (som kanskje ikke har trykk osv). Men ikke rubbel og bit på samme måte man gjør hvis det er to-tre år mellom dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg hadde nok tatt vare på de fineste klærne. Men sikkert greit å være litt selektiv:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maike Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ærlig talt! Selvfølgelig kan man spare på barneklær i 7 år! bare man bruker egnede oppbevaringsposer eller esker (ikea). Tenk miljø og spar penger. Jeg har 3 gutter, aldersforskjellen mellom den eldste og minste er 6,5 år. Selvfølgelig blir noe slitt og det gir jeg til frelsesarmeen og noe litt utdatert men man kan ha de arvede klærne som basis og supplere med litt nytt. Er overrasket over den holdningen hos DOLbrukere! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det er jo kun opp til deg å vurdere om du har plass til å lagre det. Jeg for min del skjønner ikke at man spør andre til råds i situasjoner som dette, menmen, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ærlig talt! Selvfølgelig kan man spare på barneklær i 7 år! bare man bruker egnede oppbevaringsposer eller esker (ikea). Tenk miljø og spar penger. Jeg har 3 gutter, aldersforskjellen mellom den eldste og minste er 6,5 år. Selvfølgelig blir noe slitt og det gir jeg til frelsesarmeen og noe litt utdatert men man kan ha de arvede klærne som basis og supplere med litt nytt. Er overrasket over den holdningen hos DOLbrukere! å gi bort er vel like miljøvennlig det? da blir klærne brukt og ligger ikke i en pose i 6 år... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Sønnen min får en del tøy etter sin 7-8 år eldre fetter og litt fra nabogutter som er henholdsvis 4 og 10 år eldre. Jeg synes ikke det er noe stort problem at de klærne er "umoderne", det er ikke så framtredende på den type klær jeg tenker på: Pentøy (f.eks. hvite skjorter som er lite brukt, eller "penjakker"), ytterplagg, gensere og sesongplagg (shorts / badebukser eller skidresser). Junior har også brukt ytterjakker og skistøvler som i sin tid ble innkjøpt til sin 8 år eldre søster (jakkene var svært kjønnsnøytrale, heller litt "guttete"), uten å ha protestert eller tatt skade av det. Han tolererer det meste i klesveien så lenge det ikke ser ut til å være jenteklær, men det er slett ikke sånn at alle andre kan se at det er arvetøy. Vanlig tøy som T-trøyer og bukser er det etter min mening ikke så aktuelt å ta vare på hvis det ikke er uvanlig lite brukt. Det tar plass, så jeg hadde nok prioritert klær av den typen som jeg har nevnt ovenfor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jaja, rart med det... Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ærlig talt! Selvfølgelig kan man spare på barneklær i 7 år! bare man bruker egnede oppbevaringsposer eller esker (ikea). Tenk miljø og spar penger. Jeg har 3 gutter, aldersforskjellen mellom den eldste og minste er 6,5 år. Selvfølgelig blir noe slitt og det gir jeg til frelsesarmeen og noe litt utdatert men man kan ha de arvede klærne som basis og supplere med litt nytt. Er overrasket over den holdningen hos DOLbrukere! Det som er slitt gir jeg til Fretex, DET syns jeg er teit, at det man ikke vil bruke selv, det gir vi til andre... Fretes blir med andre ord brukt som søpplekasse, og det er synd! Syns den DOL-uttalelsen var litt på kanten og jeg:o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ærlig talt! Selvfølgelig kan man spare på barneklær i 7 år! bare man bruker egnede oppbevaringsposer eller esker (ikea). Tenk miljø og spar penger. Jeg har 3 gutter, aldersforskjellen mellom den eldste og minste er 6,5 år. Selvfølgelig blir noe slitt og det gir jeg til frelsesarmeen og noe litt utdatert men man kan ha de arvede klærne som basis og supplere med litt nytt. Er overrasket over den holdningen hos DOLbrukere! Jeg er veldig overrasket over holdningen din. Gir du virkelig slitte klær, som du ikke ønsker at dine gutter skal bruke til frelsesarmeen? Jeg gir bare hele, rene, pene klær dit jeg... Jeg gleder meg over at ei lita jente, med foreldre som ikke har så alt for mye penger (eller ikke ønsker å bruke alt på klær) kan bruke den dyre penkjolen etter jenta mi. Skulle de pene kjolene (og andre klær) gå til et flyktningebarn er det enda bedre. Gutteklærne får fetteren. Han får også klær som vises at de er brukt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maike Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 å gi bort er vel like miljøvennlig det? da blir klærne brukt og ligger ikke i en pose i 6 år... jeg er enig med deg at det også er miljøvennlig å gi bort klærne! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maike Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det som er slitt gir jeg til Fretex, DET syns jeg er teit, at det man ikke vil bruke selv, det gir vi til andre... Fretes blir med andre ord brukt som søpplekasse, og det er synd! Syns den DOL-uttalelsen var litt på kanten og jeg:o) skulle gjerne visst om de som kjøper nye barneklær for så å gi de bort til Fretex...... Fretex sorterer etter hva de synes kan selges videre/fraktes til fattige land og hva som blir resirkulert, så hvis klærne jeg gir til de er for slitte, blir de resirkulert og det er jo bedre enn å kaste de i restavfallet! og videre for du har din mening og jeg min... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg har to jenter med nesten ti år imellom og har tatt vare på en del, særlig sånt som er relativt tidløst eller minimalt slitt, som pentøy, sommertøy, ulltøy og yttertøy, og noen plagg jeg likte ekstra godt. Men mesteparten gis bort til en som er tre år yngre, og etterhvert som storesøster har fått mer bevisst klessmak gis mer og mer bort - jeg tror ikke lillesøster kommer til å ha samme smak når hun blir nesten-tenåring. En del av plaggene er det morsomt å bruke om igjen, og en del går som skiftetøy/reservetøy i barnehagen. Det er kjekt med et par ekstra ytterjakker til en som omtrent bor i sandkassa... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maike Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg er veldig overrasket over holdningen din. Gir du virkelig slitte klær, som du ikke ønsker at dine gutter skal bruke til frelsesarmeen? Jeg gir bare hele, rene, pene klær dit jeg... Jeg gleder meg over at ei lita jente, med foreldre som ikke har så alt for mye penger (eller ikke ønsker å bruke alt på klær) kan bruke den dyre penkjolen etter jenta mi. Skulle de pene kjolene (og andre klær) gå til et flyktningebarn er det enda bedre. Gutteklærne får fetteren. Han får også klær som vises at de er brukt. De klærne etter eldtsemann som ikke er helt slitte eller utvasket sparer jeg jo til brødrene hans! Og etter sisteman gir jeg bort alt, pent og mindre pent. Og at frelsesarmeen får slitte klær, de sorterer jo hva de synes de kan selge/gi videre og hva som blir resirkulert til tepper f. eks. De sier jo selv at de ønsker alt av tøy, at man ikke skal kaste det i restavfallet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ærlig talt! Selvfølgelig kan man spare på barneklær i 7 år! bare man bruker egnede oppbevaringsposer eller esker (ikea). Tenk miljø og spar penger. Jeg har 3 gutter, aldersforskjellen mellom den eldste og minste er 6,5 år. Selvfølgelig blir noe slitt og det gir jeg til frelsesarmeen og noe litt utdatert men man kan ha de arvede klærne som basis og supplere med litt nytt. Er overrasket over den holdningen hos DOLbrukere! Vi sier jo ikke at de kastes da. ) Her sendes alt som er brukanes videre til kusiner og fettere. Akkurat nå har jeg ikke mindre enn 6 par støvler som skal videre! Kaster kun det som har flekker som ikke går av, er blitt helt ute av fasong i vask eller er ødelagt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg sparte endel klær som jeg tenkte at jenta mi kunne bruke til lek og sånt hjemme, men neida, det ble aldri til at det ble brukt. Så derfor vil jeg nok svare at du bare sparer på dresser/kjoler som du vet du kan få brukt igjen, ellers blir det bare liggende som fyll i skapet er jeg redd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest de får bare masse utgifter Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 skulle gjerne visst om de som kjøper nye barneklær for så å gi de bort til Fretex...... Fretex sorterer etter hva de synes kan selges videre/fraktes til fattige land og hva som blir resirkulert, så hvis klærne jeg gir til de er for slitte, blir de resirkulert og det er jo bedre enn å kaste de i restavfallet! og videre for du har din mening og jeg min... Det er de færreste steder i landet Fretex har shoddyfabrikker til å lage isolasjon og tepper av gamleklær, så de fleste stedene vil levering av slike klær bare medføre merutgifter for fretex, samt ekstra miljøutslipp hvis de må frakte de utslitte klærne til søppelfylling eller til andre kanter i landet for gjennvinning. http://www.fretex.no/modules/module_123/proxy.asp?iDisplayType=2&iCategoryId=72&iInfoId=10086&mid=129&l=0&iDepId=1 http://www.frelsesarmeen.no/pages/enhet.aspx?nr=8598 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.