Gjest minnah Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Helt enig med deg, og har opplevd akkurat det samme selv. Ble kjempeprovosert da venner skulle dandere min nyfødte baby i fanget på sine egne 2-åringer. Ingen spurte om lov. Men jeg klarte ikke si noe, og det plaget meg. Da vi fikk nr 2 hadde jeg ikke lenger det enorme kontrollbehovet eller usikkerheten, så da lot jeg noen barn få holde - jeg grep inn selv og instruerte hvordan de skulle holde. Dyttet den andre forelderen litt til side. :-) Andre ganger sa jeg rett og slett at nei, nå tror jeg at jeg skal ta henne, hun trenger å få litt ro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ja, men jeg følte meg som en overhysterisk mor da, og litt frekk... og jeg er førstegangsfødende, mens moren til gutten har tre unger... skulle liksom jeg komme her og kommer her. Men syns ikke dere det var tankeløst av henne å la sønnen holde babyen uten å spørre mora om det var greit først? Jeg tenkte ikke så mye på det der og da for jeg var litt forfjamset, men det nytter jo ikke å bli etterpåklok... kommer nok til å si fra neste gang. Neste gang sier du det med et selvironisk smil - jeg er sånn hysterisk førstegangsmor jeg vettu, fryktelig redd for babyen min, så nå vil jeg gjerne baby selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ja, men jeg følte meg som en overhysterisk mor da, og litt frekk... og jeg er førstegangsfødende, mens moren til gutten har tre unger... skulle liksom jeg komme her og kommer her. Men syns ikke dere det var tankeløst av henne å la sønnen holde babyen uten å spørre mora om det var greit først? Jeg tenkte ikke så mye på det der og da for jeg var litt forfjamset, men det nytter jo ikke å bli etterpåklok... kommer nok til å si fra neste gang. .. så nå vil jeg gjerne _holde_ baby selv.. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ja, jeg synes slikt er en uting, og såkalt erfarne mødre burde skjønne såpass at en nybakt mor er veldig engstelig og at man derfor ikke bør ta seg til rette slik. Jeg husker at min egen søster drev og plasserte min baby i fanget på sin 18 mnd gamle sønn. Jeg sa ingenting, for som du er inne på - man vil jo helst ikke virke overhysterisk. Men som en annen her nevner så er det jo nesten like vanskelig om de spør, for det er ikke så lett å si nei. Så det beste er jo om besøkende, enten det er slekt eller ikke, lar være å både spørre og å ta seg til rette, og heller ser det litt an. Det gjorde ikke akkurat saken noe bedre at hun deretter plasserte babyen på magen på spisebordet for å få han til å løfte hodet som "trening" og samtidig fortalte barna sine hvor viktig det var å "trene opp" babyene på slikt.... Men samtidig så _kan_ jo nybakte mødre være overhysteriske også, og jeg selv synts det var veldig sårende da en annen søster av meg ikke ville at jeg engang ha med treåringen i _samme rom_ som dem da hun var nybakt førstegangsmor. Hun var vant til å se han ukentlig, og visste at han var et rolig barn OG han var heller ikke forkjølet. Det er sårende å se barnets tante plutselig se på dit eget barn nærmest som en spedalsk fordi hun har fått barn selv. Også når jeg hadde baby selv prøvde jeg å være nokså "storsinnet" mht besteforeldre og tanter osv som ville holde, eller at det var andre ting de ville gjøre, så lenge det ikke var snakk om uforsvarlige ting. Man skal jo ha med seg disse slektningene innover i framtida også, og jeg synes enkelte her på DOL ser ut til å være veldig skarpe og bestemte overfor familiemedlemmene (typisk svigermor) når det gjelder måten de holder på eller dikker på eller hva det nå er. Ikke rart at man i neste omgang klager over slektninger som ikke ser ut til å bry seg om barna.... Men akkurat å ta seg til rette og plassere en nyfødt en på fanget til en 2-årig fetter/kusine synes jeg stiller i en annen kategori. Faktisk synes jeg at tanter og onkler i slike tilfeller kan godt være litt mer tilbakeholdne med hvilke forventninger de påfører barna sine om den nye babyen/søskenbarnet som skal komme. I tilfellet med min søster omtalt i andre avnsitt gjorde hun ganske mye for å "hausse opp" at de (3 barn) skulle få en ny fetter, sikkert i beste mening, men det førte jo til at barna var nesten overinteressert i han og formelig kastet seg over han når de traff hverandre en gang hver fjerde måned eller så (bor langt unna). Dette gjaldt også da han var større, f eks kommer på besøk med en på 1,5 år, og 3 unger i alderen 3-6 år kommer løpende mot han mens de konkurrerer om å gaule navnet hans høyest mulig og flest mulig ganger mens de klemmer hardt! Gutten min ble jo helt vettaskremt! ;-) Jeg ønsket da at de hadde vært mer tilbakeholdne og latt han bli litt husvarm først. :-) (Nå er de imidlertid store barn, og fetteren som er 1,5 år eldre er en av hans beste venner*S*) Det ligger vel forøvrig i kortene at nevnte søster er en _storesøster_!!*he he* ''og bestemte overfor familiemedlemmene (typisk svigermor) når det gjelder måten de holder på eller dikker på eller hva det nå er.'' En av våre var temmelig sær og utradisjonell på hvordan h*n ville bli holdt. Ble det ikke riktig ble ungen ramsint! Selvsagt instruerte vi folk hvordan de skulle holde nurket. Fordi både 'holderen' og babyen skulle ha det hyggelig. - Jeg hadde brukt laaang tid på å skjønne det om ikke mannen min hadde sagt det. Naturstridig! :-) De fleste smilte av dette særtrekket og holdt ungen slik at alle ble glade. Men noen ble dødelig fornærmet og fortalte meg hvor mange babyer de hadde holdt før... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det er din første, ikke sant? Man blir ganske hønemor med førstemann, og er ganske redd for det meste. Slik var i alle fall jeg med førstemann Så kom andremann, 14 mnd etter første. Det ble lite kjære mor for den ny babyen, som ble kost grundig av storesøstra. Og med tredjemann så visste jeg at babyene tåler utrolig mye. Bare tenk på den veien de kommer ut... Det jeg reagerer på er at ingen spør deg først. Jeg synes det er normal høflighet å spørre foreldrene om det er greit at de holder babyen, og om det er greit at barna også holder babyen. Når det gjelder smokken og smitte så skal du egentlig ikke bekymre deg så mye. Det er flott at de små blir utsatt for diverse basselusker mens de ammes, og mens de er små, da utvikles immunforsvaret deres. Akkurat basseluskene har jeg vært like streng på i forhold til alle. Ser ingen grunn til å smitte ned en liten baby. Man vet ikke helt hva de tåler. For mye smitte kan også svekke imunforsvaret. ***** Jeg husker forsatt hvor skrekkslagen jeg var da jeg satt med min første og så hvordan noen behandlet sin fjerde... ;-) Jeg er glad for at denne familien samtidig viste oss den respekten at de behandlet vår baby som vi ønsket barnet skulle behandles. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Akkurat basseluskene har jeg vært like streng på i forhold til alle. Ser ingen grunn til å smitte ned en liten baby. Man vet ikke helt hva de tåler. For mye smitte kan også svekke imunforsvaret. ***** Jeg husker forsatt hvor skrekkslagen jeg var da jeg satt med min første og så hvordan noen behandlet sin fjerde... ;-) Jeg er glad for at denne familien samtidig viste oss den respekten at de behandlet vår baby som vi ønsket barnet skulle behandles. ;-) mvh ''Jeg husker forsatt hvor skrekkslagen jeg var da jeg satt med min første og så hvordan noen behandlet sin fjerde...'' *Hihi* Da jeg fikk nr. 2 var vi på besøk hos søstra mi som hadde to som er noen år eldre enn mine, hennes eldste var da i 10-årsalderen. Jenta var sjokkskadet da hun så hvordan både jeg og hennes egen mor behandlet den lille - mer eller mindre slengte henne over skulderen og sånt. ) Ikke at vi var uforsiktige, men med senere barn så blir jo mer avslappet og trygg på hva man gjør. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ja, og jeg er veldig enig i det. Men generelt - hva enten det gjelder holding av babyer eller andre spørsmål - så synes jeg at man bør få tillate nybakte førstegangsmødre å være litt engstelige og ha et annet syn på sakene enn dem som har mer erfaring. Det kan være nokså irriterende at noen som kanskje hadde det akkurat på samme måten selv med sitt første barn skal være litt "bedrevitende" overfor den nye moren om hvordan hun bør føle det. Men samtidig bør ikke førstegangsmødrene ha blankofullmakt til å "ta helt av", da! *he he* Det er en grense mellom det man kan og bør tillate den nybakte, og det som er overdreven engstelse:-) Du har så rett. Selvsagt skal man være litt hønemor med førstemann, og kanskje andremann også. Men alt med måte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 ''Jeg husker forsatt hvor skrekkslagen jeg var da jeg satt med min første og så hvordan noen behandlet sin fjerde...'' *Hihi* Da jeg fikk nr. 2 var vi på besøk hos søstra mi som hadde to som er noen år eldre enn mine, hennes eldste var da i 10-årsalderen. Jenta var sjokkskadet da hun så hvordan både jeg og hennes egen mor behandlet den lille - mer eller mindre slengte henne over skulderen og sånt. ) Ikke at vi var uforsiktige, men med senere barn så blir jo mer avslappet og trygg på hva man gjør. ) ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 ''og bestemte overfor familiemedlemmene (typisk svigermor) når det gjelder måten de holder på eller dikker på eller hva det nå er.'' En av våre var temmelig sær og utradisjonell på hvordan h*n ville bli holdt. Ble det ikke riktig ble ungen ramsint! Selvsagt instruerte vi folk hvordan de skulle holde nurket. Fordi både 'holderen' og babyen skulle ha det hyggelig. - Jeg hadde brukt laaang tid på å skjønne det om ikke mannen min hadde sagt det. Naturstridig! :-) De fleste smilte av dette særtrekket og holdt ungen slik at alle ble glade. Men noen ble dødelig fornærmet og fortalte meg hvor mange babyer de hadde holdt før... mvh ''De fleste smilte av dette særtrekket og holdt ungen slik at alle ble glade. Men noen ble dødelig fornærmet og fortalte meg hvor mange babyer de hadde holdt før...'' Ja, for å presisere så synes jeg det er forskjell på hva slags type "korrigeringer"/"tips" man kommer med som foreldre:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 ''De fleste smilte av dette særtrekket og holdt ungen slik at alle ble glade. Men noen ble dødelig fornærmet og fortalte meg hvor mange babyer de hadde holdt før...'' Ja, for å presisere så synes jeg det er forskjell på hva slags type "korrigeringer"/"tips" man kommer med som foreldre:-) Det er vel noen som lettere føler seg korrigert... Snodig dette at det kan bli så mye følelser, prestisje og konkuranse mellom voksne mennesker av dette. Det er først og fremst søtt og nusselig. Dernest er det jo rent praktiske anliggender. Vi mennesker er rare. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Du har så rett. Selvsagt skal man være litt hønemor med førstemann, og kanskje andremann også. Men alt med måte ''Men alt med måte ;)'' MIN måte!!!! ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Forstår utmerket godt din frustrasjon. Baybyer er ulike og jeg synes ingen skal plukke opp et lite knøtt bare for å gjøre det, uten å spørre spesialistene, foreldrene, først. Amming hjelper imunforsvaret, men en baby er selvsagt fortsatt sårbar. Er man forkjølet eller har noe annet smittsomt, holder man avstand til en baby om man ikke er helt nødt til å trå til, synes jeg. Om jeg hadde hatt en toåring, eller tiåring for den del, hadde jeg insistert på at babyens mor/far skulle ha full kontroll over en eventuell holdeseanse, eventuelt den de tydelig hadde deligert ansvaret til. Det bør være fullt lov å sette grenser i situasjoner som den du beskriver. mvh Jeg husker hvordan bikkja til svigermor forvandlet seg mens jeg var på sykehuset med førstemann. Fra å være en koselig pen hund, ble han et siklende hårete ubeist som svigermor absolutt skulle la snuse på babyen min så han "skulle bli kjent med babyen" -det samme kan kanskje skje med små nusselige nevøer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg husker hvordan bikkja til svigermor forvandlet seg mens jeg var på sykehuset med førstemann. Fra å være en koselig pen hund, ble han et siklende hårete ubeist som svigermor absolutt skulle la snuse på babyen min så han "skulle bli kjent med babyen" -det samme kan kanskje skje med små nusselige nevøer? Er det ikke i 2-årsalderen at nusseligheten blir mindre framtredende til fordel for diverse andre karaktertrekk. Nevø eller ikke. ;-) Smitte og spebarn synes jeg uansett ikke hører sammen, enten det er store eller små som vil kose med babyen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helt naturlig å være litt hønemor Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Du bestemmer over ditt barn. Vil du ikke at noen skal holde uansett om det er fordi dem er forkjølet eller for små, så sier du bare nei og at barnet skal ha det rolig og sove eller at du ikke orker sykdom/forkjølelse i huset nå som du nettopp har vært gjennom fødsel. Selv har jeg holdt babyer mens mine små barn ser på og kjenner på fingre osv. og de er fornøyd med det. Det er oss voksne som setter standarden. Jeg var selv en overbeskyttende mor fordi jeg hadde hatt en svært vanskelig fødsel og var livredd for babyen min. Andre fikk tro hva de ville om min oppførsel. Til og med når svigermor holdt babyen var jeg på vakt...jeg kan smile av det hele etterpå, men vi må også få lov til å gjennomleve disse følelsene vi har med vår første baby. Og til alle oss andre bør vi trå med varsomhet rundt et nyfødt barn og moren. De fleste av oss har jo vært gjennom noe av det samme på en eller annen måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 ''Men alt med måte ;)'' MIN måte!!!! ;-) mvh Hi, hi 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ffffffffffffffffffff Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 ''Jeg husker forsatt hvor skrekkslagen jeg var da jeg satt med min første og så hvordan noen behandlet sin fjerde...'' *Hihi* Da jeg fikk nr. 2 var vi på besøk hos søstra mi som hadde to som er noen år eldre enn mine, hennes eldste var da i 10-årsalderen. Jenta var sjokkskadet da hun så hvordan både jeg og hennes egen mor behandlet den lille - mer eller mindre slengte henne over skulderen og sånt. ) Ikke at vi var uforsiktige, men med senere barn så blir jo mer avslappet og trygg på hva man gjør. ) Jeg er ikke så veldig forsiktig selv ang. bæring, "slenger" babyen over skuldra omtrent... men jeg passer nå på nakken og sånn da, men babyen har faktisk blitt litt sterk i nakken og tåler litt.... Men en toåring.... Pluss forkjølet. Og foreldra satt ikke ved toåringen og passa på. De tok babyen fra meg da jeg skulle kle av meg for å vise til de andre, og da jeg kom inn i stua satt toåringen og holdt babyen. Visstnok var foreldra i nærheten, men likevel. De kunne i alle fall spurt meg først. Og da jeg hørte at toåringen hosta skikkelig slimhoste og snørra ble jeg litt forbanna... Han drev attpåtil og tok på smokken til babyen! Men nå var det jo for sent å hindre smitte... Syns nå foreldra burde tenkt litt. nå syns jeg babyen min har hosta litt og snørra litt mer enn vanlig.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 ''og bestemte overfor familiemedlemmene (typisk svigermor) når det gjelder måten de holder på eller dikker på eller hva det nå er.'' En av våre var temmelig sær og utradisjonell på hvordan h*n ville bli holdt. Ble det ikke riktig ble ungen ramsint! Selvsagt instruerte vi folk hvordan de skulle holde nurket. Fordi både 'holderen' og babyen skulle ha det hyggelig. - Jeg hadde brukt laaang tid på å skjønne det om ikke mannen min hadde sagt det. Naturstridig! :-) De fleste smilte av dette særtrekket og holdt ungen slik at alle ble glade. Men noen ble dødelig fornærmet og fortalte meg hvor mange babyer de hadde holdt før... mvh Min baby liker best å bli holdt "Loddrett" - sånn i skulderhøyde, å ligge flatt i armkroken liker hun bare hvis hun er trøtt og avslappet. Slutter som regel straks å grine om jeg holder henne "loddrett" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 ''og bestemte overfor familiemedlemmene (typisk svigermor) når det gjelder måten de holder på eller dikker på eller hva det nå er.'' En av våre var temmelig sær og utradisjonell på hvordan h*n ville bli holdt. Ble det ikke riktig ble ungen ramsint! Selvsagt instruerte vi folk hvordan de skulle holde nurket. Fordi både 'holderen' og babyen skulle ha det hyggelig. - Jeg hadde brukt laaang tid på å skjønne det om ikke mannen min hadde sagt det. Naturstridig! :-) De fleste smilte av dette særtrekket og holdt ungen slik at alle ble glade. Men noen ble dødelig fornærmet og fortalte meg hvor mange babyer de hadde holdt før... mvh Enkelte tror at det babyen deres likte, det liker også andre babyer. Det merket jeg hos en dame jeg kjenner, hun sa at babyen hennes elsket å bli bært med magen over overarma... og gjorde det med min, men da skrek hun iltert! Hun var ikke vant til å bli bært sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg er ikke så veldig forsiktig selv ang. bæring, "slenger" babyen over skuldra omtrent... men jeg passer nå på nakken og sånn da, men babyen har faktisk blitt litt sterk i nakken og tåler litt.... Men en toåring.... Pluss forkjølet. Og foreldra satt ikke ved toåringen og passa på. De tok babyen fra meg da jeg skulle kle av meg for å vise til de andre, og da jeg kom inn i stua satt toåringen og holdt babyen. Visstnok var foreldra i nærheten, men likevel. De kunne i alle fall spurt meg først. Og da jeg hørte at toåringen hosta skikkelig slimhoste og snørra ble jeg litt forbanna... Han drev attpåtil og tok på smokken til babyen! Men nå var det jo for sent å hindre smitte... Syns nå foreldra burde tenkt litt. nå syns jeg babyen min har hosta litt og snørra litt mer enn vanlig.... Jeg er helt enig i at man ikke lar en snørrete og hostende unge holde babyen! Man holder seg gjerne litt unna om man er småsjuk selv, som voksen også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg er helt enig i at man ikke lar en snørrete og hostende unge holde babyen! Man holder seg gjerne litt unna om man er småsjuk selv, som voksen også. Tror det er litt ulik holdning ute og går. Enkelte av de som har kommet på besøk har nesten vært for forsiktige. F.eks. ei jeg kjenner, hun er livredd for at det skal lukte røyk av henne når hun skal holde baby, så hun drar hjem og dusjer og skifter klær før hun besøker meg. Og enkelte andre skal på død og liv vaske seg grundig på hendene før de tar i baby, det er jo bra, men jeg syns det blir litt overhysterisk det da... De tåler nå litt basselusker babyer, og røyklukt på klær er vel ikke farlig? Er vel mer direkte røyk som er farlig? Men når man er sylta forkjøla syns jeg man bør holde seg unna babyer. Det er vanlig folkeskikk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.