Gå til innhold

Om å la små barn holde babyer!

Gjest ffffffffffffff

Anbefalte innlegg

Tror det er litt ulik holdning ute og går. Enkelte av de som har kommet på besøk har nesten vært for forsiktige. F.eks. ei jeg kjenner, hun er livredd for at det skal lukte røyk av henne når hun skal holde baby, så hun drar hjem og dusjer og skifter klær før hun besøker meg. Og enkelte andre skal på død og liv vaske seg grundig på hendene før de tar i baby, det er jo bra, men jeg syns det blir litt overhysterisk det da... De tåler nå litt basselusker babyer, og røyklukt på klær er vel ikke farlig? Er vel mer direkte røyk som er farlig? Men når man er sylta forkjøla syns jeg man bør holde seg unna babyer. Det er vanlig folkeskikk!

For noen som er svært sensitiv er røklukt på klær et problem. Jeg vil ikke tro at såpass kortvarig eksponering er noe problem for en baby. Selv synes jeg røyklukt er så kvalmt at jeg bare ville vært glad til om noen hadde dusjet og byttet klær før de kom.

Om noen velger å vaske hendene før de holder en baby synes jeg det er bare positivt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• morsan

5

• jubalong70

5

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest mammamiaaa

For noen som er svært sensitiv er røklukt på klær et problem. Jeg vil ikke tro at såpass kortvarig eksponering er noe problem for en baby. Selv synes jeg røyklukt er så kvalmt at jeg bare ville vært glad til om noen hadde dusjet og byttet klær før de kom.

Om noen velger å vaske hendene før de holder en baby synes jeg det er bare positivt.

mvh

Ja, positivt er det, men egentlig ikke nødvendig? Det er vel ikke krise om en ikke har vasket seg på hendene før en tar på babyen? Skjønner det er viktig hos premature babyer at en er ekstra nøye med håndhygienen, men så lenge en har vasket seg etter dobesøk og ellers ikke er møkkete på hendene, så skal det vel ikke skade babyen? Tror babyer har godt av å utsettes for litt basselusker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jeg opplevde forresten også noe litt på siden av dette da jeg var gravid med min første, vi var på besøk hos noen venner med to barn. Da vi hadde sittet der en lang stund, med ungene deres løpende og lekende rundt oss, sier mora - "vi lurer nå litt på om A (yngste) har fått røde hunder"

Jeg fikk nesten sjokk, jeg har ikke hatt røde hunder, og alle gravide vet jo man ikke bør få slik smitte med baby i magen.. Så at en tobarnsmor ikke klarer å gi slik beskjed før en gravid kommer på besøk.. Jeg ble helt paff, klarte ikke å si noe, men vi avsluttet besøket ganske raskt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mmmmmmmmmmm

Jeg opplevde forresten også noe litt på siden av dette da jeg var gravid med min første, vi var på besøk hos noen venner med to barn. Da vi hadde sittet der en lang stund, med ungene deres løpende og lekende rundt oss, sier mora - "vi lurer nå litt på om A (yngste) har fått røde hunder"

Jeg fikk nesten sjokk, jeg har ikke hatt røde hunder, og alle gravide vet jo man ikke bør få slik smitte med baby i magen.. Så at en tobarnsmor ikke klarer å gi slik beskjed før en gravid kommer på besøk.. Jeg ble helt paff, klarte ikke å si noe, men vi avsluttet besøket ganske raskt..

ja, det syns jeg var tankeløst... Ikke sikkert hun visste at røde hunder ikke er bra for gravide? Men hun burde vite bedre, visste hun at ungen kanskje hadde røde hunder burde hun advart deg før du kom.

Men hvis du er vaksinert mot røde hunder skal du være trygg. Mener man blir testet for antistoff under første kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

ja, det syns jeg var tankeløst... Ikke sikkert hun visste at røde hunder ikke er bra for gravide? Men hun burde vite bedre, visste hun at ungen kanskje hadde røde hunder burde hun advart deg før du kom.

Men hvis du er vaksinert mot røde hunder skal du være trygg. Mener man blir testet for antistoff under første kontrollen.

Hun har to barn selv, så det vet hun svært godt. Vaksine eller ikke, slik risiko er ikke noe man tar. Jaja, heldigvis gikk det bra. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, positivt er det, men egentlig ikke nødvendig? Det er vel ikke krise om en ikke har vasket seg på hendene før en tar på babyen? Skjønner det er viktig hos premature babyer at en er ekstra nøye med håndhygienen, men så lenge en har vasket seg etter dobesøk og ellers ikke er møkkete på hendene, så skal det vel ikke skade babyen? Tror babyer har godt av å utsettes for litt basselusker.

Babyer har ikke spesielt godt av baselusker. Man vet heller ikke på forhånd hvor sykt barnet kan bli og hvor sårbart det er.

Temmelig uskyldig smitte, kan bli alvorlig, til og med livstruende sykdom. Og selv om barnet blir bare litt syk, er det jo mye bedre for store og små om barnet får være friskt.

Det aller beste for barnet er en ekstra påpasselig håndhygiene. Selv om det som regel kan gå greit med et noe enklere regime.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er faktisk ikke sikker på at jeg hadde husket på noe slikt i farten. Jeg vet om faren ved røde hunder de tre første mnd. Men jeg er så vant med at "alle" enten har hatt det eller er vaksinerte. Så det er noe jeg tenker lite over.

Jeg ville sette pris på at venner sa ifra om slikt på forhånd. Samme hvor mange barn vi hadde fra før. Det er veldig mange ting jeg var veldig bevisst på mens jeg var gravid som jeg ikke tenker over nå.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jeg er faktisk ikke sikker på at jeg hadde husket på noe slikt i farten. Jeg vet om faren ved røde hunder de tre første mnd. Men jeg er så vant med at "alle" enten har hatt det eller er vaksinerte. Så det er noe jeg tenker lite over.

Jeg ville sette pris på at venner sa ifra om slikt på forhånd. Samme hvor mange barn vi hadde fra før. Det er veldig mange ting jeg var veldig bevisst på mens jeg var gravid som jeg ikke tenker over nå.

mvh

Men sykdom generelt prøver man jo å la være å smitte videre, vi pleier gjerne si fra på forhånd dersom noen av våre har en ekstra saftig forkjølelse også, så kan venner med barn/gravide selv avgjøre om de vil ta "risikoen". Ville blitt glad for å få slik info selv, selv om barna er i bhg og får masse bassilusker der, det er mer eller mindre vanlig høflighet, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sykdom generelt prøver man jo å la være å smitte videre, vi pleier gjerne si fra på forhånd dersom noen av våre har en ekstra saftig forkjølelse også, så kan venner med barn/gravide selv avgjøre om de vil ta "risikoen". Ville blitt glad for å få slik info selv, selv om barna er i bhg og får masse bassilusker der, det er mer eller mindre vanlig høflighet, synes jeg.

Om barnet hadde røde hunder eller noe annet smittsomt, hadde jeg helt klart sagt ifra. Om derimot tanken på at det kanskje var i anmasj en eller annen gang i løpet av dagen, hadde jeg kanskje ikke sagt noe.

Jeg lurer jo på om barna kan ha både det ene og det andre som de ikke har. Skulle jeg sendt ut advarsel til kreti og pleti hver gang jeg lurte på noe, ville det blitt travelt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Om barnet hadde røde hunder eller noe annet smittsomt, hadde jeg helt klart sagt ifra. Om derimot tanken på at det kanskje var i anmasj en eller annen gang i løpet av dagen, hadde jeg kanskje ikke sagt noe.

Jeg lurer jo på om barna kan ha både det ene og det andre som de ikke har. Skulle jeg sendt ut advarsel til kreti og pleti hver gang jeg lurte på noe, ville det blitt travelt.

mvh

Du kan jo misforstå meg rett, da. ;-) Mistanke om røde hunder bør man si fra om. Mistanke om forkjølelse er ikke noe å rope opp om - men jeg mener at en saftig forkjølelse også kan være greit å melde fra om. Ikke alltid det passer å utsette seg for smitte, om det kan unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo misforstå meg rett, da. ;-) Mistanke om røde hunder bør man si fra om. Mistanke om forkjølelse er ikke noe å rope opp om - men jeg mener at en saftig forkjølelse også kan være greit å melde fra om. Ikke alltid det passer å utsette seg for smitte, om det kan unngås.

Jeg pleier å advare folk og gi reelle valg i forhold til hvor mye smitte de vil utsette seg for.

Men det kan altså hende at jeg ikke hadde kommet på å nevne en meget _vag_ _misstanke om en barnesykdom. Jeg kunne også i forbifarten kommet til å gjenta min vage misstanke. (Jeg kan tenke på vannkopper eller røde hunder bare jeg ser noen røde prikker på huden.)

Om det derimot var en sterk misstanke, ville saken vært annerledes. Koblingen til svangerskap og røde hunder er det ikke sikkert jeg hadde gjort uansett.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg følte meg som en overhysterisk mor da, og litt frekk... og jeg er førstegangsfødende, mens moren til gutten har tre unger... skulle liksom jeg komme her og kommer her. Men syns ikke dere det var tankeløst av henne å la sønnen holde babyen uten å spørre mora om det var greit først?

Jeg tenkte ikke så mye på det der og da for jeg var litt forfjamset, men det nytter jo ikke å bli etterpåklok... kommer nok til å si fra neste gang.

Du har rett til å ha dine egne grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...