Gå til innhold

Truet med kidnapping av barnefar

Gjest Grønn iris

Anbefalte innlegg

Gjest Grønn iris

Jeg har en syv år gammel jente med en mann fra Algerie.

Situasjonen har vært stabil ei stund nå, siden han bor i hjemlandet sitt og ikke kan reise hit pga han er etterlyst i Shengen etter at han knivstakk en person i 2003.

Han har ikke sett jenta si siden hun var seks mnd. Da jeg brøt ut av forholdet mottok jeg trusler om kidnapping og voldsbruk. Dette anmeldte jeg selvsagt til politiet.

Jeg synes ofte det er trist av jeg ikke kan sende bilder ol til familien i Algerie, men tar mine forhåndsregler for å minske risikoen for at noe skal skje datteren min. Han har mange kjente i Sverige som han evt. kan overtale til å hjelpe han...

Det jeg lurer på om noen evt kan svare på er:

Han har i det siste spurt etter fødselsattest i brevene. Hva kan han utrette med en fødselsattest i Algerie?

Noen som har noen anelse?

Tror nok jeg skjønner tegninga, men....

Og er det sånn at etterlysningen ikke gjelder mer enn ti år?

Vil han da kunne reise fritt i Shengen med visum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, jeg grøsser når jeg leser det du skriver. Var jeg deg, ville jeg ikke sendt fødselsattest. Det er du ikke pliktig til. Dersom han har rett på den, er Folkeregisteret stedet (men det ville ikke jeg fortalt...). Antar at en fødselsattest vil kunne være et bra dokument for ham i forhold til både myndigheter og andre støttespillere i hans land.

Trist at jeg anbefaler deg å blokke faren, men denne mannen hadde jeg vært livende redd - på vegne av barnet, men også meg selv.

De andre spørsmålene dine ville jeg kontaktet politiet for. De har anmeldelsen og vil forstå hvorfor du spør, forhåpentligvis får du vettuge svar også. Du har selvsagt forlengst skjønt at politiet må få beskjed 'hver gang' noe som ligner trusler kommer?

Lykke til og klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hjelpes, folk får da barn med mye rart.

Skikkelig godt svar til en dame i en fortvilet situasjon. Hvis du ikke har bedre å komme med kan du jo holde det for deg selv eller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Den interessen for fødselsattesten ville jeg ignorert fullstendig.

Og jeg ville nok vurdert risikoen i samarbeid med politiet i forhold til hva han kan finne på. Med fødselsattest har han sikkert tenkt å få utstedt algirsk pass til henne som han kan bruke ved utreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes ikke greit ut. Slikt ville fått meg til å vurdere å bytte navn og forsøke å forsvinne.

Kan du 'blokkere' hans muligheter til å få tak i personnr. & fødselsattest?

Foreldelsesfristen på krimminelle handlinger varierer vel i forhold til alvorlighetsgrad. Om han vi få innreise om saken blir foreldet, vet jeg ikke. Hva med å gjøre en skriftlig henvendelse til politiet om denne konkrete saken. Gjør gjerne en ny henvendelse om 6-12 mndr til en litt annen del av politiet for å være sikker på at du har fått et korrekt svar.

Støtter de som sier du bør gå til politiet med dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn iris

Det hørtes ikke greit ut. Slikt ville fått meg til å vurdere å bytte navn og forsøke å forsvinne.

Kan du 'blokkere' hans muligheter til å få tak i personnr. & fødselsattest?

Foreldelsesfristen på krimminelle handlinger varierer vel i forhold til alvorlighetsgrad. Om han vi få innreise om saken blir foreldet, vet jeg ikke. Hva med å gjøre en skriftlig henvendelse til politiet om denne konkrete saken. Gjør gjerne en ny henvendelse om 6-12 mndr til en litt annen del av politiet for å være sikker på at du har fått et korrekt svar.

Støtter de som sier du bør gå til politiet med dette.

mvh

Jeg har byttet navn.

Jeg prøver alt jeg kan å blokke de mulighetene han har.

Nei det er ikke enkelt.

Jeg er litt redd for foreldrene mine. De bor fortsatt på samme adresse, som han besøkte dem tidligere. Jeg mottar brev fra ham gjennom dem. Jeg svarer aldri. Men det er greit å motta gaver til barnet synes jeg, selv om det hender at vi tenker hva om det er noe inni pakken....

Han bryr seg om henne da.

Skulle av og til ønske at han kunne glemme oss og la oss være i fred...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Hjelpes, folk får da barn med mye rart.

Og andre kan få seg til å komme med de teiteste meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter algerisk lov har barna krav på hans statsborgerskap og dermed pass. En fødselsattest er vel det han trenger for å få pass, og har de det så får han dem lett over grensa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere delt foreldreansvar? Han kan han nok ikke få tak i attester og evt pass uten ditt skriftlige samtykke. Uansett må du skrive under en evt passøknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere delt foreldreansvar? Han kan han nok ikke få tak i attester og evt pass uten ditt skriftlige samtykke. Uansett må du skrive under en evt passøknad.

Ikke en søknad om algersk pass. Kvinners signatur betyr ikke så mye på de kantene...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...