Gjest mamma i dag Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Vi skal følge opp våre barn og alt det der - jeg vet. Men hver vår og høst bli jeg likevel provosert av at lærere legger konferansetimene i min arbeidstid! Tror de folk bare kan gå fra jobben for å snakke med dem? Grunnen til at jeg blir irritert er jo at jeg har en jobb som tar den tida det tar, og ikke bare kan slippe det jeg har i hendene for å snakke med læreren. Nå må jeg enten ringe rundt til de få som er så heldige å få sine konferansetimer lagt til etter arbeidstid - eller belaste flere kolleger med den jobben jeg selv skulle ha gjort i den tid konferansetimen pluss reiseveien til og evt. fra konferansetimen tar. Er det jeg som er lite fleksibel her - eller er vi flere som ergrer oss over at læreren ikke sitter litt ut over kvelden selv? Det er kanskje fordommer jeg har - men kan ikke de fleste lærere faktisk gå tidlig fra jobben - rett som det er - og slik få igjen den tida de evt. sitter utover kveldene de dagene det er konferansetimer vår og høst? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hva med å ringe læreren og fortelle at du får problemer med å ha konferansetime på dagtid og spørre om du kan få den på kvelden eller kanskje ta den på telefonen en dag? Bedre det vet du enn å hisse deg opp på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ofte tror jeg lærerne får beskjed fra sin arbeidsgiver om å legge konferansetimene innenfor kjernearbeidstiden. Du kan jo ta en telefon og spørre om å få en annen time fordi det er veldig vanskelig for deg å komme fra i arbeidstiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Du skal ikke bruke din arbeidstid, men læreren skal bruke sin fritid? ;-) Neida, jeg skjønner problemet, men det går helt sikkert an å ta en telefon til læreren og spørre om du kan få en avtale senere på dagen. Heller det enn å hisse seg opp på forhånd, synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er bestemt at kun særtilfeller får time etter kl 17, hos oss. Hvis det er så vanskelig for deg, så hjelper det ikke å hisse seg opp her - da må du ringe læreren :-) Læreren kan ikke lukte at du får høyt blodtrykk av samtaletidspunktet, og så lenge h*n ikke hører noe om det, så går h*n ut i fra at tidspunktet er ok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Etter snart ett år som skolemamma, så skjønner jeg lærernes situasjon 1000 ganger bedre - og jeg ergrer meg ikke over at de legger konferansetimene i sin egen arbeidstid. Men så er det også slik her, da, at om man ikke får det til i denne tiden, så får man det på kvelden. I mitt barns klasse, der det er drøyt 50 elever, så er det utrolig mange som har deltidsjobb, skiftjobb eller jobber med flexitid. Da er det veldig naturlig å sette opp en tidsplan der hoveddelen av samtalene foregår i lærerens ordinære arbeidstid. "Våre" lærere jobber mer enn nok på kveld og helg, det vet jeg veldig godt, for vi trinnkontakter får stadig e-poster skrevet på kveldstid/helg. De står på for våre håpefulle, og jeg er veldig glad for at de i hovedsak får konferansetimene innenfor sin kjernetid. Etterpå skal de jo gjøre annet arbeid - for oss. Hvis det på din arbeidsplass bare er du som sliter med å komme fra, så ser jeg problemet. Har du snakket med kolleger og ledelsen om dette? Kanskje det ikke er noe problem - dette med oppfølging av barn er jo noe de aller, aller fleste må gjennom i løpet av sitt yrkesaktive liv. Og - som de andre sier - ta en telefon til læreren og spør om det er muligheter for å ta en konferansetime på kveldstid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Lærerene til våre jenter setter opp noen timer på tidlig-ettermiddagen, fra ca 14. Og ca halvparten fra ca. 16.30 og utover. Synes du bare skal snakke med læreren og høre om du kan få en time senere på dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er nok sånn at når læreren legger konferansetid i sin arbeidstid, så kolliderer det gjerne med foreldrenes arbeidstid. De fleste lærere jeg kjenner er fleksible, og finner et annet tidspunkt om man tar kontakt og forklarer problemstillinga. Når det er sagt, så tipper jeg at de endringene som skjer i forhold til lærernes arbeidstid, at de får mindre og mindre fleksibilitet i tidsdisponeringa si, også vil virke inn på hvor fleksible lærerne vil være. Må de være på jobb fra 0800-1530 hver dag, så tipper jeg de vil ha det slik at all foreldrekontakt, rettearbeid, planlegging med mer også skal gjennomføres på dagtid, slik at de kan få en mer normalisert hverdag. Og da må nok bare vi foreldre finne oss i å komme til oppsatt time. Vi klarer jo som regel det når det er snakk om legetimer, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg har aldri opplevd annet enn å ha konferansetime etter min arbeidstid. Noen av de som har vært først på lista har kanskje hatt konf:time fra midt på dagen Hør med læreren om du kan bytte, hvis de tidspunktene som er satt opp er vanskelig for deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitre Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Her skal alle konferansetimer gjøres før klokken 1700. Det er fordi de ikke har råd til å betale lærerne for overtiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Vet at læreren til snuppa mi (3. klasse) har fått beskjed om å holde seg til dagtid. Ho er heldigvis fleksibel, og setter også opp noen timer på kvelden. I tillegg får vi lov til å skrive oss opp på ønsket tid, og da får ho oftest fylt opp dagtid-timene også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Du kan sikkert få ordnet en time som passer bedre. Ta kontakt på en rolig og hyggelig måte og forklar situasjonen. Mange har nokså fleksible jobber idag, så det er nok greiest for skolen og lærerne at mye kan gjøres unna innenfor arbeidstiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 I vår kommune har de ikke lov til å legge konferansetimer etter kl 17 fordi arbeidsgiver ikke vil betale kveldstillegget. Jeg har hatt samme problem som deg, med konferansetimer satt opp i min arbeidstid. En gang fikk jeg endret det til kl 8 om morgenen, en annen gang kunne pappa'n på det oppsatte tidspunktet. Det ordner seg nok hvis du spør på en ordentlig måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Debra-irl Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Læreren "vår" får bare lov til å ta tre timer på overtid. Altså 6 konferansetimer. Og når det er 20 elever i klassen, må resten bli innenfor både hennes og min/ vår arbeidstid. Heldigvis jobber mannen min turnus, så det har gått greit. En gang fikk jeg byttet til meg en time med en annen mor i klassen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 En bør ta inn over seg at det å ha barn en sjelden gang kan gå ut over noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 En bør ta inn over seg at det å ha barn en sjelden gang kan gå ut over noe. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er nok sånn at når læreren legger konferansetid i sin arbeidstid, så kolliderer det gjerne med foreldrenes arbeidstid. De fleste lærere jeg kjenner er fleksible, og finner et annet tidspunkt om man tar kontakt og forklarer problemstillinga. Når det er sagt, så tipper jeg at de endringene som skjer i forhold til lærernes arbeidstid, at de får mindre og mindre fleksibilitet i tidsdisponeringa si, også vil virke inn på hvor fleksible lærerne vil være. Må de være på jobb fra 0800-1530 hver dag, så tipper jeg de vil ha det slik at all foreldrekontakt, rettearbeid, planlegging med mer også skal gjennomføres på dagtid, slik at de kan få en mer normalisert hverdag. Og da må nok bare vi foreldre finne oss i å komme til oppsatt time. Vi klarer jo som regel det når det er snakk om legetimer, da. ''Vi klarer jo som regel det når det er snakk om legetimer, da.'' Ikke sant? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 En bør ta inn over seg at det å ha barn en sjelden gang kan gå ut over noe. ''En bør ta inn over seg at det å ha barn en sjelden gang kan gå ut over noe.'' En _sjelden_ gang?! Tjihi ;-) Den var god... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Her skal alle konferansetimer gjøres før klokken 1700. Det er fordi de ikke har råd til å betale lærerne for overtiden. Det er da ikke vanlig at lærere får overtidsbetalt selv om klokka bikker 17.00? Hos oss er konferansetidene alltid på ettermiddagen/kveldene, bortsett fra i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 En bør ta inn over seg at det å ha barn en sjelden gang kan gå ut over noe. Er enig i det, men når barnehagen i sin tid begynte med foreldrekaffe en gang i måneden midt i arbeidstida, meldte ihverfall jeg pass. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.