Gå til innhold

Konferansetimer i min arbeidstid

Gjest mamma i dag

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Det er ikke engang fleip.

Min eks-svigermor som var lærer insisterte på at det å se Dagsrevyen var arbeidstid, som hun hadde rett til avspasering for.

Det gikk opp et lys for meg nå ang eksen din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

15

• morsan

8

• puttelulle

8

• Persille1365381127

7

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke engang fleip.

Min eks-svigermor som var lærer insisterte på at det å se Dagsrevyen var arbeidstid, som hun hadde rett til avspasering for.

OMG!

Da måtte hun vel strengt tatt med enhver lesing av aviser samt de fleste bøker? Unntak fkanskje for Agatha Christie? ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plommeblomst

Ta et par uker som lærer, du, og si det samme etterpå. Har vokst opp med lærerforeldre, og kan love at det var utrolig mye forskjellige jobbting de måtte gjøre når andre foreldre hadde fri. Timene kommer ikke ferdig forberedte, selv om erfaring gjør forberedelsen enklere. Oppgaver retter seg ikke sjøl, og når 30 elever skal ha individuell oppfølging, månedsmeldinger, vurderinger, planer osv. så sier det seg at vanlig kontortid ikke holder.

Nei, jeg sier bare: Heia lærerne som holder ut å få trykka sammen fritida si til et par mnd på sommeren. Ikke kan de dra til syden når det er rimelig, og det er vanskelig å få til ovale weekender utenom skolefridager, hvor flyene uansett er fulle. De har lange ferier ja, men ikke til den tida de har valgt selv. Og om de skulle bli syke i den såkalte "avspaseringsdelen" av ferien, så får de ingenting igjen for det.

Så jeg ofrer så gjerne en time uten lønn i ny og ne for å kunne følge opp ungen min. Jobben min gjør seg heller ikke sjøl, men jeg er da absolutt unnværlig - som de fleste andre.

Heldigvis, da, at de har valgt yrket sitt sjøl, lang utdanning er det også. I min generasjon måtte man ha en meget god artium for å komme inn på lærerskolen, så valg hadde man. Og hvor mange lærere har ikke blitt det pga lange ferier? Eller "ferier". Nei, jeg tror ikke at det å være lærer er så mye "bedre" enn andre yrker, men er det mye verre? Jeg trodde også at noe av avspaseringen var for konferansetimer på kvelden.

Jeg er for øvrig sjeleglad for at det er noen som jobber i yrker jeg ikke kunne tenkt meg sjøl, læreryrket er ett av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG!

Da måtte hun vel strengt tatt med enhver lesing av aviser samt de fleste bøker? Unntak fkanskje for Agatha Christie? ;-p

Hvis hun underviste i engelsk, så regnes selvfølgelig også lesing av engelsk krim med i arbeidstiden!

Min tendens til fordommer når det gjelder noen (ikke _alle_) lærere, er basert på en venninne som var heimkunnskapslærer. Hun mente at all matlaging i hjemmet kunne anses som en del av yrkesutøvelsen - det var nemlig viktig å praktisere sine ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun underviste i engelsk, så regnes selvfølgelig også lesing av engelsk krim med i arbeidstiden!

Min tendens til fordommer når det gjelder noen (ikke _alle_) lærere, er basert på en venninne som var heimkunnskapslærer. Hun mente at all matlaging i hjemmet kunne anses som en del av yrkesutøvelsen - det var nemlig viktig å praktisere sine ferdigheter.

Ha ha ha! Utrolig!

Jeg tror jeg skal begynne å kreve avspassering for de gangene det omtales noe om mitt dagfelt på nyhetene.

Jeg burde ihvertfall kunne kreve avspassering for alle de gangene venner og bekjente skal spørre meg om fagrelaterte ting på fritiden;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG!

Ja, jeg lurer på om hun ikke tok med avislesing også.

Det var etter at jeg hadde satt opp regnestykket over hvor mye hun måtte jobbe hver dag for å jobbe inn de åtte ukene ekstra ferie hun hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aimabel

Heldigvis, da, at de har valgt yrket sitt sjøl, lang utdanning er det også. I min generasjon måtte man ha en meget god artium for å komme inn på lærerskolen, så valg hadde man. Og hvor mange lærere har ikke blitt det pga lange ferier? Eller "ferier". Nei, jeg tror ikke at det å være lærer er så mye "bedre" enn andre yrker, men er det mye verre? Jeg trodde også at noe av avspaseringen var for konferansetimer på kvelden.

Jeg er for øvrig sjeleglad for at det er noen som jobber i yrker jeg ikke kunne tenkt meg sjøl, læreryrket er ett av dem.

Du er sjeleglad for at noen andre gidder å jobbe som lærer. Men hvis du ønsker at vi skal ha skoler med gode lærere så må arbeidsforholdene ligge til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk opp et lys for meg nå ang eksen din...

Det var en annen eks.

Svigermor nummer to var bare snill, hun. Altfor snill. Grensesetting - hva er det, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et par uker som lærer, du, og si det samme etterpå. Har vokst opp med lærerforeldre, og kan love at det var utrolig mye forskjellige jobbting de måtte gjøre når andre foreldre hadde fri. Timene kommer ikke ferdig forberedte, selv om erfaring gjør forberedelsen enklere. Oppgaver retter seg ikke sjøl, og når 30 elever skal ha individuell oppfølging, månedsmeldinger, vurderinger, planer osv. så sier det seg at vanlig kontortid ikke holder.

Nei, jeg sier bare: Heia lærerne som holder ut å få trykka sammen fritida si til et par mnd på sommeren. Ikke kan de dra til syden når det er rimelig, og det er vanskelig å få til ovale weekender utenom skolefridager, hvor flyene uansett er fulle. De har lange ferier ja, men ikke til den tida de har valgt selv. Og om de skulle bli syke i den såkalte "avspaseringsdelen" av ferien, så får de ingenting igjen for det.

Så jeg ofrer så gjerne en time uten lønn i ny og ne for å kunne følge opp ungen min. Jobben min gjør seg heller ikke sjøl, men jeg er da absolutt unnværlig - som de fleste andre.

en annen ulempe ved å være lærer er at de alltid må kunne rettferdiggjøre arbeidstidsavtalen sin i alle sammenhenger, særlig på fest der det er alkohol inne i bildet og alle skal "ta" lærerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Ja, da blir nok læreren kjempelei seg...

Jeg tror ikke lærern tar det personlig ille opp og blir lei seg, men en ting som kan være problematisk er at det ofte er de foreldrene som virkelig kunne trenge å få vite hvordan det går med barnet aldri dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plommeblomst

Du er sjeleglad for at noen andre gidder å jobbe som lærer. Men hvis du ønsker at vi skal ha skoler med gode lærere så må arbeidsforholdene ligge til rette.

Jeg har da ikke sagt noe om det? Men de har mye avspasering, og jeg trodde som sagt at noe av det var for konferansetimer. Og vi er da mange som må jobbe overtid i ny og ne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lurer på om hun ikke tok med avislesing også.

Det var etter at jeg hadde satt opp regnestykket over hvor mye hun måtte jobbe hver dag for å jobbe inn de åtte ukene ekstra ferie hun hadde.

''Det var etter at jeg hadde satt opp regnestykket over hvor mye hun måtte jobbe hver dag for å jobbe inn de åtte ukene ekstra ferie hun hadde.''

Ha ha!! Konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Det er ganske mange møter, konferansetimer, ol som kommer i tillegg til vanlig undervisning og dette ønsker selvsagt lærerne å gjøre i SIN arbeidstid.

Vår lærer sender ut tidspunkt som vi kan sette oss opp på og dermed unngår han slikt som du skriver om her.

Du kan bytte nå også ber du om å bli satt opp etter arbeidstid bste gang. Så lenge du ikke sier noe så tar han det vel forgitt at du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

en annen ulempe ved å være lærer er at de alltid må kunne rettferdiggjøre arbeidstidsavtalen sin i alle sammenhenger, særlig på fest der det er alkohol inne i bildet og alle skal "ta" lærerne.

Men problemet ligger jo mye i at lærere aldri kan innrømme at feriepakka er en frynsegode ved yrket! Etter at jeg blei sammen med en lærer ser jeg at lærere jobber mer enn jeg trodde før, men det er jo slik at de ofte hyler høyt om hvor dårlig lønna er og hvor kjipe arbeidsforholdene er. Og kan overhodet ikke se at det ikke finnes en eneste annen yrkesgruppe med samme feriemengde.

Synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Jeg har da ikke sagt noe om det? Men de har mye avspasering, og jeg trodde som sagt at noe av det var for konferansetimer. Og vi er da mange som må jobbe overtid i ny og ne?

Engasjerte lærere bruker nok mer enn de avspaseringsukene på planlegging, retting i løpet av året. Det synes dårlig for folk som ikke har prøvd, eller som ikke har bodd sammen med en lærer. Det finnes de som velger yrket pga lang ferie, men jeg tror ikke de gjør en god jobb, for det tar tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet ligger jo mye i at lærere aldri kan innrømme at feriepakka er en frynsegode ved yrket! Etter at jeg blei sammen med en lærer ser jeg at lærere jobber mer enn jeg trodde før, men det er jo slik at de ofte hyler høyt om hvor dårlig lønna er og hvor kjipe arbeidsforholdene er. Og kan overhodet ikke se at det ikke finnes en eneste annen yrkesgruppe med samme feriemengde.

Synes jeg. :)

men du.

Det er avspasering ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Vi jobber vel akkurat like mange timer som hvilken som helst annen kommuneansatt, det er bare det at vi gjør det på mindre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

men du.

Det er avspasering ;-)

Hahaha, jeg hadde tenkt å føye på "eller avspasering, som du helt sikkert kommer til å kalle det ;)" nederst på forrige innlegget mitt, men tenkte at det var i overkant frekt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg hadde tenkt å føye på "eller avspasering, som du helt sikkert kommer til å kalle det ;)" nederst på forrige innlegget mitt, men tenkte at det var i overkant frekt. ;)

*knegg*

men altså, jeg husker ikke en eneste jule- , påske- vinter- eller høsteferie fra min oppvekst uten at min lærermor hadde med seg en ryggsekk full av stiler som skulle rettes i løpet av "ferien". I sommerferien tok hun seg helt fri, men ikke i feriene i skoleåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

*knegg*

men altså, jeg husker ikke en eneste jule- , påske- vinter- eller høsteferie fra min oppvekst uten at min lærermor hadde med seg en ryggsekk full av stiler som skulle rettes i løpet av "ferien". I sommerferien tok hun seg helt fri, men ikke i feriene i skoleåret.

Jeg har også sett kjæresten bruke en dag av jule-, vinter- og høstferien til å rette et par bunker prøver, labrapporter eller hva pokker det er, men jeg står fortsatt for påstanden om at lærere ikke akkurat er en overarbeida yrkesgruppe med gode ferieordninger. Jeg tar da arbeid med meg hjem på kveldene eller helgene iblant jeg også! Og det har ikke vært få ganger de siste 3 åra at jeg har vært på kontoret til både åtte, ni og ti om kvelden for å få unna arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...