Gjest GA Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Men er det fritid for læreren da? Det er jo ikke særlig mange kvelder det blir snakk om - og de skal jo jobbe ganske mye lenger enn vanlig arbeidsdag for å få nok timer til all avspaseringen? I snitt jobber de 44 timer i uka istedenfor 37,5 som vanlige kommuneansatte. Hvis du regner at skoleåret er 38 uker. Det er nesten 9 timer om dagen de 190 dagene ungene går på skolen i løpet av et skoleår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg har også sett kjæresten bruke en dag av jule-, vinter- og høstferien til å rette et par bunker prøver, labrapporter eller hva pokker det er, men jeg står fortsatt for påstanden om at lærere ikke akkurat er en overarbeida yrkesgruppe med gode ferieordninger. Jeg tar da arbeid med meg hjem på kveldene eller helgene iblant jeg også! Og det har ikke vært få ganger de siste 3 åra at jeg har vært på kontoret til både åtte, ni og ti om kvelden for å få unna arbeid. Ja, det er jo vanlig det. Men må du sitte på fest og forklare _hvorfor_ du får evt kompensasjon/avspasering for overtid? -og hvis du avspaserer en dag, må du rettferdiggjøre det overfor villt fremmede mennesker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 I snitt jobber de 44 timer i uka istedenfor 37,5 som vanlige kommuneansatte. Hvis du regner at skoleåret er 38 uker. Det er nesten 9 timer om dagen de 190 dagene ungene går på skolen i løpet av et skoleår. Ja, men da har de altså 190 arbeidsdager i året, i motsetning til oss dødelige som har 260. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ja, det er jo vanlig det. Men må du sitte på fest og forklare _hvorfor_ du får evt kompensasjon/avspasering for overtid? -og hvis du avspaserer en dag, må du rettferdiggjøre det overfor villt fremmede mennesker? Selvfølgelig ikke. Men poenget mitt er at dersom læreren på festen sier til den halvfulle bekjenten som vil yppe: "Ja, vi har gode ferie/avspaseringsbetingelser, men det er jo vår form for frynsegode" istedetfor å skulle rettferdiggjøre den dårlige lønna/dårlige arbeidsforholdene/whatever, så slipper man diskusjonen! Særlig hvis man bærer over og kaller alt for ferie istedetfor å starte en ny diskusjon om det dere kaller avspasering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ja, men da har de altså 190 arbeidsdager i året, i motsetning til oss dødelige som har 260. Hvis man synes det er så gunstig å være lærer, hvorfor ikke bare skaffe seg lærerjobb? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hvis man synes det er så gunstig å være lærer, hvorfor ikke bare skaffe seg lærerjobb? Fordi jeg må ta lærerutdanninga først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Fordi jeg må ta lærerutdanninga først. Nei, hvis du har noe annen utdannelse så kan du vel søke jobb som faglærer på ungdomskole/videregående? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Nei, hvis du har noe annen utdannelse så kan du vel søke jobb som faglærer på ungdomskole/videregående? Jeg hadde vel ikke sagt at jeg måtte ta lærerutdanning først hvis jeg ikke trengte det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Selvfølgelig ikke. Men poenget mitt er at dersom læreren på festen sier til den halvfulle bekjenten som vil yppe: "Ja, vi har gode ferie/avspaseringsbetingelser, men det er jo vår form for frynsegode" istedetfor å skulle rettferdiggjøre den dårlige lønna/dårlige arbeidsforholdene/whatever, så slipper man diskusjonen! Særlig hvis man bærer over og kaller alt for ferie istedetfor å starte en ny diskusjon om det dere kaller avspasering. Enig med deg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Men problemet ligger jo mye i at lærere aldri kan innrømme at feriepakka er en frynsegode ved yrket! Etter at jeg blei sammen med en lærer ser jeg at lærere jobber mer enn jeg trodde før, men det er jo slik at de ofte hyler høyt om hvor dårlig lønna er og hvor kjipe arbeidsforholdene er. Og kan overhodet ikke se at det ikke finnes en eneste annen yrkesgruppe med samme feriemengde. Synes jeg. Jeg vil ikke kalle det et frynsegode - men at det er et gode er det vel ingen tvil om. Mine foreldre var helt klare på at de ønska å ha den ekstra tida med oss unger mens vi var små. Og det setter jeg pris på i ettertid. For ordens skyld: Lærere har 5 uker ferie og 3 uker avspasering om sommeren. Jul og påske kommer i tillegg, men brukes oftest til både rette- eller forberedelsesaktivitet. De har ingen mulighet til å velge når de skal ta ut de fem eller tre ukene, og har altså ingen ferie til gode hvis det skjer noe i løpet av året som de kunne ønske å delta på, det være seg jakt eller runde dager i familien. Alt sånt må gå på nåde-permisjon fra virksomhetsleder. Ikke særlig verdig, kan jeg love. Og med nye reformer har lærerne fått omfattende krav til skolering for å justere kompetansen sin i alle mulige retninger, erfaringskompetansen skal legges til side, nye koster feier best, osv. Lærere som har stått i skolen mer enn 11 år ar hatt to slike "revolusjoner" allerede. Det stilles høye krav til prestasjon, og elevene skal jevnlig evaluere lærerne. Nei, forståelse for lærernes arbeidstidsavtaler med mer får man vel først når lærerne er pressa inn i 8-4 jobb, og alle foreldre må stille opp i arbeidstida si for å følge opp ungene, og ungenes ferie blir redusert til de samme 5 ukene for at de skal få all undervisningstiden sin. Da får til gjengjeld lærerne fritid etter jobb, men neppe mulighet til å ta ferie når det passer dem. Det er vel knapt noen yrkesgruppe vi krever så mye direkte resultater av heller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg forstår godt at læreren ikke prioriterer å pønske ut hvilke tidspunkt som er best for den enkelte. Vi pleier å få en liste. Så får vi bytte innbyrdes. Helt greit. Passer det ikke og vi heller ikke får byttet til noe som passer bedre, tar vi kontakt med læreren og finner et annet tidspunkt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det er nok sånn at når læreren legger konferansetid i sin arbeidstid, så kolliderer det gjerne med foreldrenes arbeidstid. De fleste lærere jeg kjenner er fleksible, og finner et annet tidspunkt om man tar kontakt og forklarer problemstillinga. Når det er sagt, så tipper jeg at de endringene som skjer i forhold til lærernes arbeidstid, at de får mindre og mindre fleksibilitet i tidsdisponeringa si, også vil virke inn på hvor fleksible lærerne vil være. Må de være på jobb fra 0800-1530 hver dag, så tipper jeg de vil ha det slik at all foreldrekontakt, rettearbeid, planlegging med mer også skal gjennomføres på dagtid, slik at de kan få en mer normalisert hverdag. Og da må nok bare vi foreldre finne oss i å komme til oppsatt time. Vi klarer jo som regel det når det er snakk om legetimer, da. ''Når det er sagt, så tipper jeg at de endringene som skjer i forhold til lærernes arbeidstid, at de får mindre og mindre fleksibilitet i tidsdisponeringa si, også vil virke inn på hvor fleksible lærerne vil være. Må de være på jobb fra 0800-1530 hver dag, '' Akkurat den strømlinjeformingen av lærernes arbeidstid, mens alle andre går mot større fleksibilitet, synes jeg er skikkelig dustete. Men det er nå bare en liten uimotståelig avsproring. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mona 38 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Konferansetimer utenfor den bundne tiden vår (den tiden hvor vi må være på skolen) gir rett på avspasering. Vi blir derfor sterkt oppfordret til å legge konferansetimer innenfor den bundne tiden. Men, dersom en forelder tar kontakt og sier at han/hun trenger å få denne timen sin seinere, så ordner man det. Ta kontakt, og få timen utsatt til etter at du er ferdig på jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Selvfølgelig ikke. Men poenget mitt er at dersom læreren på festen sier til den halvfulle bekjenten som vil yppe: "Ja, vi har gode ferie/avspaseringsbetingelser, men det er jo vår form for frynsegode" istedetfor å skulle rettferdiggjøre den dårlige lønna/dårlige arbeidsforholdene/whatever, så slipper man diskusjonen! Særlig hvis man bærer over og kaller alt for ferie istedetfor å starte en ny diskusjon om det dere kaller avspasering. Kanskje du kjenner feil lærere. Vi diskuterte akkurat dette på lærerrommet. Vi hadde aldri funnet oss i denne lønnen eller til tider ganske uspiselige elever og foreldre hvis ikke vi hadde hatt frynsegode lange ferier. Nå nettopp var to av lærerne på skolen vår med 8 elever på arbeidsutplassering i utlandet i 14 dager med ansvar 24 timer i døgnet. Ingen avspassering eller overtid fikk de. De er dumsnille spør du meg. Jeg hadde aldri giddet! Jeg innrømmer det gjerne; det er nydelig med det lange avbrekket vi har på sommeren. Jeg er nok en lærer av den pliktoppfyllende sorten så jeg tenker nesten alltid jobb, klipper ut av aviser, leser meg opp på faglitteratur eller tenker undervisningsopplegg i ferien. Men det gjør jeg jo fordi jeg ønsker å gjøre en god jobb. Jeg syns egentlig det er trist at alle skal kritisere lærere hele tiden, mine barns lærere gjør en kjempejobb, de går an å snakkes til hvis man er bekymret for noe eller noe ikke passer. Jeg syns vi som foreldre skal tenke over hvilke signaler vi gir til barna om lærerne deres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg hadde vel ikke sagt at jeg måtte ta lærerutdanning først hvis jeg ikke trengte det? Men så ta lærerutdanning da hvis det er lærer du ønsker å bli! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Kjære vene, du er vel ikke den eneste forelderen som må ta seg fri fra jobb for å gå på konferansetimer. Her er det imidlertid ikke du som står i fokus, men dine barn.... For å snu på flisa; møte på kveldstid innebærer fravær fra barna, møte på dagtid innebærer fravær fra jobb. Hva er viktigst for deg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 I snitt jobber de 44 timer i uka istedenfor 37,5 som vanlige kommuneansatte. Hvis du regner at skoleåret er 38 uker. Det er nesten 9 timer om dagen de 190 dagene ungene går på skolen i løpet av et skoleår. Akkurat - altså kan de ta foreldresamtalene på kveldstid Jeg kjenner ikke mange lærere som jobber 9 timer hver dag... Men klart - har de 3 timer med konferansetimer 3 kvelder i to uker så har de jo det DE dagene... Jeg er ikke imot lærere bare så det er sagt - men kjenner flere som klager veldig mye over hvor mye de arbeider - men de SKAL jo arbeide 9 timer daglig for å ta igjen all avspaseringen... Selv jobber jeg ofte 9 timer daglig men har bare 5 uker ferie... Ikke har jeg mulighet for å ta ferie/fri når som helst heller. Jeg sier ikke dette for å klage - bare for å argumentere mot de vanlige argumentene til lærerne 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Men så ta lærerutdanning da hvis det er lærer du ønsker å bli! Har søkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Kanskje du kjenner feil lærere. Vi diskuterte akkurat dette på lærerrommet. Vi hadde aldri funnet oss i denne lønnen eller til tider ganske uspiselige elever og foreldre hvis ikke vi hadde hatt frynsegode lange ferier. Nå nettopp var to av lærerne på skolen vår med 8 elever på arbeidsutplassering i utlandet i 14 dager med ansvar 24 timer i døgnet. Ingen avspassering eller overtid fikk de. De er dumsnille spør du meg. Jeg hadde aldri giddet! Jeg innrømmer det gjerne; det er nydelig med det lange avbrekket vi har på sommeren. Jeg er nok en lærer av den pliktoppfyllende sorten så jeg tenker nesten alltid jobb, klipper ut av aviser, leser meg opp på faglitteratur eller tenker undervisningsopplegg i ferien. Men det gjør jeg jo fordi jeg ønsker å gjøre en god jobb. Jeg syns egentlig det er trist at alle skal kritisere lærere hele tiden, mine barns lærere gjør en kjempejobb, de går an å snakkes til hvis man er bekymret for noe eller noe ikke passer. Jeg syns vi som foreldre skal tenke over hvilke signaler vi gir til barna om lærerne deres. ''Kanskje du kjenner feil lærere. Vi diskuterte akkurat dette på lærerrommet. Vi hadde aldri funnet oss i denne lønnen eller til tider ganske uspiselige elever og foreldre hvis ikke vi hadde hatt frynsegode lange ferier. '' Nettopp! Her sier du jo akkurat det jeg mente. ''Nå nettopp var to av lærerne på skolen vår med 8 elever på arbeidsutplassering i utlandet i 14 dager med ansvar 24 timer i døgnet. Ingen avspassering eller overtid fikk de. De er dumsnille spør du meg. Jeg hadde aldri giddet!'' Ikke jeg heller. Utrolig idealistiske lærere. ''Jeg innrømmer det gjerne; det er nydelig med det lange avbrekket vi har på sommeren. Jeg er nok en lærer av den pliktoppfyllende sorten så jeg tenker nesten alltid jobb, klipper ut av aviser, leser meg opp på faglitteratur eller tenker undervisningsopplegg i ferien. Men det gjør jeg jo fordi jeg ønsker å gjøre en god jobb. Jeg syns egentlig det er trist at alle skal kritisere lærere hele tiden, mine barns lærere gjør en kjempejobb, de går an å snakkes til hvis man er bekymret for noe eller noe ikke passer. Jeg syns vi som foreldre skal tenke over hvilke signaler vi gir til barna om lærerne deres.'' Det siste er jeg helt enig i. Det ville aldri falt meg inn å kritisere læreren til sønnen min. Hun gjør forresten en meget bra jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg tror ikke lærern tar det personlig ille opp og blir lei seg, men en ting som kan være problematisk er at det ofte er de foreldrene som virkelig kunne trenge å få vite hvordan det går med barnet aldri dukker opp. Det var spydig ment Mao; det er foreldrene det går utover, ikke læreren... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.