Gå til innhold

Konferansetimer i min arbeidstid

Gjest mamma i dag

Anbefalte innlegg

Jeg har også sett kjæresten bruke en dag av jule-, vinter- og høstferien til å rette et par bunker prøver, labrapporter eller hva pokker det er, men jeg står fortsatt for påstanden om at lærere ikke akkurat er en overarbeida yrkesgruppe med gode ferieordninger. Jeg tar da arbeid med meg hjem på kveldene eller helgene iblant jeg også! Og det har ikke vært få ganger de siste 3 åra at jeg har vært på kontoret til både åtte, ni og ti om kvelden for å få unna arbeid.

Jeg er enig i mye av det du skriver, men det er en misforståelse ute blant folk, (sier ikke at det gjelder deg!), og det er at vi lærere jobber fra 8.30 (hvis skoledagen starter da) og til siste skoletime kl. 14.10...

Etter det har vi fast arbeidstid til 15.30. Denne tida går med til møter, planlegging av aktivitetsplan, timeplanlegging for neste år gjør vi nå, ppt-møter, møter med foreldre (utenom konferansetimer, men gjerne foreldre med barn med spesielle behov) osv. osv.

Etter 15.30 begynner vi med retting, planlegging av neste dag/uke, konferansetimer, samarbeid lærere imellom, team-arbeid osv.

Jeg går fra jobb 15.30 pga henting av egne unger, reiser hjem, lager middag, er sammen med ungene til gubben kommer inn fra fjøset, og da er det _svært_ sjelden at jeg _ikke_ reiser tilbake til skolen for å jobbe! Da sitter jeg der gjerne fra 18-21/22!

Men jeg klager ikke! Synes jeg har det topp! Greie elever stort sett, greie foreldre, supre kolleger, herlige ferier/avspaseringer! Lønna mi er helt grei! Klarer meg utmerket! Og det er jo veldig galant å være lærer og bonde, så det er full klaff med alt for meg! :-)

Men misunnelse er jo noe drit, og får jeg spørsmål ang feriene våre på fest, svarer jeg bare at "det er fritt frem for hvem som helst å prøve seg på lærerhøgskole en det er jo ikke alle som er skikka til å utøve yrket"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

15

• morsan

8

• puttelulle

8

• Persille1365381127

7

Mest aktive i denne tråden

Kanskje du kjenner feil lærere. Vi diskuterte akkurat dette på lærerrommet. Vi hadde aldri funnet oss i denne lønnen eller til tider ganske uspiselige elever og foreldre hvis ikke vi hadde hatt frynsegode lange ferier.

Nå nettopp var to av lærerne på skolen vår med 8 elever på arbeidsutplassering i utlandet i 14 dager med ansvar 24 timer i døgnet. Ingen avspassering eller overtid fikk de. De er dumsnille spør du meg. Jeg hadde aldri giddet!

Jeg innrømmer det gjerne; det er nydelig med det lange avbrekket vi har på sommeren. Jeg er nok en lærer av den pliktoppfyllende sorten så jeg tenker nesten alltid jobb, klipper ut av aviser, leser meg opp på faglitteratur eller tenker undervisningsopplegg i ferien. Men det gjør jeg jo fordi jeg ønsker å gjøre en god jobb.

Jeg syns egentlig det er trist at alle skal kritisere lærere hele tiden, mine barns lærere gjør en kjempejobb, de går an å snakkes til hvis man er bekymret for noe eller noe ikke passer. Jeg syns vi som foreldre skal tenke over hvilke signaler vi gir til barna om lærerne deres.

Jeg er ikke enig i at alle kritiserer lærere hele tiden. Tvert om er det mange av oss som lovpriser flinke lærere, og snakker mye om hvor glad vi er for hvert barn som er så heldig å gå på en skole eller i en klasse med flinke lærere.

Jeg har også respekt for de lærerne jeg kjenner privat (selv hun som mener at matlaging hjemme skal telles med i arbeidstiden), men synes dere er så utrolig hårsåre på enhver fleip om ferieordningene deres.

Mange yrkesgrupper utsettes for litt stereotyp fleip fra tid til annen; advokater og eiendomsmeglere er grådige og tjener alt for mye penger, legene bryr seg ikke om pasientene sine, prester er selvgode, regnskapsførere er pedantiske, selgere er sleipe, håndverkere er mindre glupe enn akademikere osv. osv. Jeg kunne sikkert ha ramset opp en haug med andre fordomsfulle mer og mindre usanne utsagn, men det de andre gruppene lager ikke så mye styr ut av det som lærerne.

Jeg synes lærerne har en svært viktig jobb. Mange av dem yter en flott innsats, andre er usedvanlig sløve (akkurat som i alle andre yrker), og jeg deler flyfly sin oppfatning om at lærerne har en super arbeidstidsordning med alle ferieukene.

Men broren min som jobber i Nordsjøen, er vel bare på jobb ca 1/3 av alle uker i året (2 uker ute - 3 uker hjemme - 2 uker ute - 4 uker hjemme ), tjener nesten 1 mill i året, men de færreste er spesielt opptatt av deres arbeidstidsorganisering...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare vise dem at du mener det du sier. Si at du ikke har mulighet til å ta deg fri, så de må finne en annen tid. Går ikke det, så sier du, nei vel, da blir det ikke konferansetid for mitt vedkommende da, og det er jo synd...

Mmmm. Godt forslag!? Men det er jo bare barnet det til syvende og sist går utover, så det må jo være greit!:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sånn at når læreren legger konferansetid i sin arbeidstid, så kolliderer det gjerne med foreldrenes arbeidstid. De fleste lærere jeg kjenner er fleksible, og finner et annet tidspunkt om man tar kontakt og forklarer problemstillinga.

Når det er sagt, så tipper jeg at de endringene som skjer i forhold til lærernes arbeidstid, at de får mindre og mindre fleksibilitet i tidsdisponeringa si, også vil virke inn på hvor fleksible lærerne vil være. Må de være på jobb fra 0800-1530 hver dag, så tipper jeg de vil ha det slik at all foreldrekontakt, rettearbeid, planlegging med mer også skal gjennomføres på dagtid, slik at de kan få en mer normalisert hverdag. Og da må nok bare vi foreldre finne oss i å komme til oppsatt time. Vi klarer jo som regel det når det er snakk om legetimer, da.

Ved mange skoler i Norges land har lærerene arbeidstid til 15.30 allerede! Jeg har to dager til 15.30, og en til 16. Det er først etter den tida at jeg kan gjøre planleggingen, og samarbeide med hjemmene! Tida før det, er til andre ting, nye lærerplaner, ppt-møter, osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Det var spydig ment :)

Mao; det er foreldrene det går utover, ikke læreren...

ja, jeg skjønte spydigheten :-) jeg måtte bare blande meg inn med en seriøs mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg er enig i mye av det du skriver, men det er en misforståelse ute blant folk, (sier ikke at det gjelder deg!), og det er at vi lærere jobber fra 8.30 (hvis skoledagen starter da) og til siste skoletime kl. 14.10...

Etter det har vi fast arbeidstid til 15.30. Denne tida går med til møter, planlegging av aktivitetsplan, timeplanlegging for neste år gjør vi nå, ppt-møter, møter med foreldre (utenom konferansetimer, men gjerne foreldre med barn med spesielle behov) osv. osv.

Etter 15.30 begynner vi med retting, planlegging av neste dag/uke, konferansetimer, samarbeid lærere imellom, team-arbeid osv.

Jeg går fra jobb 15.30 pga henting av egne unger, reiser hjem, lager middag, er sammen med ungene til gubben kommer inn fra fjøset, og da er det _svært_ sjelden at jeg _ikke_ reiser tilbake til skolen for å jobbe! Da sitter jeg der gjerne fra 18-21/22!

Men jeg klager ikke! Synes jeg har det topp! Greie elever stort sett, greie foreldre, supre kolleger, herlige ferier/avspaseringer! Lønna mi er helt grei! Klarer meg utmerket! Og det er jo veldig galant å være lærer og bonde, så det er full klaff med alt for meg! :-)

Men misunnelse er jo noe drit, og får jeg spørsmål ang feriene våre på fest, svarer jeg bare at "det er fritt frem for hvem som helst å prøve seg på lærerhøgskole en det er jo ikke alle som er skikka til å utøve yrket"...

''Jeg er enig i mye av det du skriver, men det er en misforståelse ute blant folk, (sier ikke at det gjelder deg!), og det er at vi lærere jobber fra 8.30 (hvis skoledagen starter da) og til siste skoletime kl. 14.10...

Etter det har vi fast arbeidstid til 15.30. Denne tida går med til møter, planlegging av aktivitetsplan, timeplanlegging for neste år gjør vi nå, ppt-møter, møter med foreldre (utenom konferansetimer, men gjerne foreldre med barn med spesielle behov) osv. osv.''

Det er fortsatt ikke alle som har bundet arbeidstid utover undervisningstiden. Kjæresten min underviser på vgs og går hjem kl 14.00 minst halve uka. Men det skal sies at han jobber ganske mye hjemme på kveldstid.

''Men jeg klager ikke! Synes jeg har det topp! Greie elever stort sett, greie foreldre, supre kolleger, herlige ferier/avspaseringer! Lønna mi er helt grei! Klarer meg utmerket! Og det er jo veldig galant å være lærer og bonde, så det er full klaff med alt for meg! :-)

''

Men du sier det jo rett ut at du har flotte ordninger for ferie/avspasering. Det var jo det som var poenget mitt opprinnelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke enig i at alle kritiserer lærere hele tiden. Tvert om er det mange av oss som lovpriser flinke lærere, og snakker mye om hvor glad vi er for hvert barn som er så heldig å gå på en skole eller i en klasse med flinke lærere.

Jeg har også respekt for de lærerne jeg kjenner privat (selv hun som mener at matlaging hjemme skal telles med i arbeidstiden), men synes dere er så utrolig hårsåre på enhver fleip om ferieordningene deres.

Mange yrkesgrupper utsettes for litt stereotyp fleip fra tid til annen; advokater og eiendomsmeglere er grådige og tjener alt for mye penger, legene bryr seg ikke om pasientene sine, prester er selvgode, regnskapsførere er pedantiske, selgere er sleipe, håndverkere er mindre glupe enn akademikere osv. osv. Jeg kunne sikkert ha ramset opp en haug med andre fordomsfulle mer og mindre usanne utsagn, men det de andre gruppene lager ikke så mye styr ut av det som lærerne.

Jeg synes lærerne har en svært viktig jobb. Mange av dem yter en flott innsats, andre er usedvanlig sløve (akkurat som i alle andre yrker), og jeg deler flyfly sin oppfatning om at lærerne har en super arbeidstidsordning med alle ferieukene.

Men broren min som jobber i Nordsjøen, er vel bare på jobb ca 1/3 av alle uker i året (2 uker ute - 3 uker hjemme - 2 uker ute - 4 uker hjemme ), tjener nesten 1 mill i året, men de færreste er spesielt opptatt av deres arbeidstidsorganisering...*s*

*applaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona 38

Har søkt. :)

Flott!!!

Men, husk å gå til tannlegen/legen før du begynner å jobbe....det har du nemlig ikke tid til når skoleåret har begynt (med mindre det er krise....).

Og kanskje husker du dette innlegget ditt, når du bruker de 3 første ukene av sommerferien på å "glemme" jobben.

Og pass på at du har nummervisning på telefonen, sånn at du kan luke ut telefoner fra foreldre, når du har middagsgjester på besøk.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Flott!!!

Men, husk å gå til tannlegen/legen før du begynner å jobbe....det har du nemlig ikke tid til når skoleåret har begynt (med mindre det er krise....).

Og kanskje husker du dette innlegget ditt, når du bruker de 3 første ukene av sommerferien på å "glemme" jobben.

Og pass på at du har nummervisning på telefonen, sånn at du kan luke ut telefoner fra foreldre, når du har middagsgjester på besøk.

Lykke til! :)

Thanks. :) Jeg skal selvsagt passe på å holde den svære kjeften min her inne på dol om 5 år når jeg klager over dårlig lønn og folk som sjøl bestemmer når de skal avspasere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er ikke engang fleip.

Min eks-svigermor som var lærer insisterte på at det å se Dagsrevyen var arbeidstid, som hun hadde rett til avspasering for.

Hehe, er det virkelig sant!!!?? Den dama kan ikke være helt god ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Akkurat - altså kan de ta foreldresamtalene på kveldstid :)

Jeg kjenner ikke mange lærere som jobber 9 timer hver dag... Men klart - har de 3 timer med konferansetimer 3 kvelder i to uker så har de jo det DE dagene...

Jeg er ikke imot lærere bare så det er sagt - men kjenner flere som klager veldig mye over hvor mye de arbeider - men de SKAL jo arbeide 9 timer daglig for å ta igjen all avspaseringen...

Selv jobber jeg ofte 9 timer daglig men har bare 5 uker ferie... Ikke har jeg mulighet for å ta ferie/fri når som helst heller. Jeg sier ikke dette for å klage - bare for å argumentere mot de vanlige argumentene til lærerne

Jeg er sikker på det er mange som tror at jeg ikke jobber ni timer hver dag heller ;)

De ser at jeg kjører hjem fra jobb ved tre-tiden, men ser ikke at jeg ofte sitter flere timer på kveldstid og i helgene med skolejobbing ;)

For all del, jeg klager ikke, men jeg tror ikke alle virkelig skjønner at de fleste lærere faktisk jobber såpass mye ellers i året at de kan ha god samvittighet for å avspasere i feriene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg trodde avspaseringen lærerne gjorde om sommeren var fordi de jobbet på kvelden med konferansetimer ol.

Konferansetimer er egentlig bare en liten del av lærerjobben. Det er alt annet som tar tid.. Planlegging, retting, rapporter, halvårsplaner, årsplaner, individuelle planer, abeidsplaner etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg er enig i mye av det du skriver, men det er en misforståelse ute blant folk, (sier ikke at det gjelder deg!), og det er at vi lærere jobber fra 8.30 (hvis skoledagen starter da) og til siste skoletime kl. 14.10...

Etter det har vi fast arbeidstid til 15.30. Denne tida går med til møter, planlegging av aktivitetsplan, timeplanlegging for neste år gjør vi nå, ppt-møter, møter med foreldre (utenom konferansetimer, men gjerne foreldre med barn med spesielle behov) osv. osv.''

Det er fortsatt ikke alle som har bundet arbeidstid utover undervisningstiden. Kjæresten min underviser på vgs og går hjem kl 14.00 minst halve uka. Men det skal sies at han jobber ganske mye hjemme på kveldstid.

''Men jeg klager ikke! Synes jeg har det topp! Greie elever stort sett, greie foreldre, supre kolleger, herlige ferier/avspaseringer! Lønna mi er helt grei! Klarer meg utmerket! Og det er jo veldig galant å være lærer og bonde, så det er full klaff med alt for meg! :-)

''

Men du sier det jo rett ut at du har flotte ordninger for ferie/avspasering. Det var jo det som var poenget mitt opprinnelig. :)

Du kan ikke sammenlikne vgs med grunnskolen, da! De har _helt_ andre arbeidsvilkår i vgs, og ikke minst: Helt annet avtaleverk i forhold til arbeidstidsavtaler!

En lærer barneskolen har 26 undervisningstimer i uka i full jobb, bl.a..

Utifra det trådstarter sier, går jeg utifra at det er grunnskole-lærere h*n er ute etter å "ta".

Og når du hører at en lærer er fornøyd med livet og jobben, så er søren meg ikke det bra for deg, heller!?!?!? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål ang, arbeidstid: Når starter lærerene sin arbeidsdag, og når slutter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Du kan ikke sammenlikne vgs med grunnskolen, da! De har _helt_ andre arbeidsvilkår i vgs, og ikke minst: Helt annet avtaleverk i forhold til arbeidstidsavtaler!

En lærer barneskolen har 26 undervisningstimer i uka i full jobb, bl.a..

Utifra det trådstarter sier, går jeg utifra at det er grunnskole-lærere h*n er ute etter å "ta".

Og når du hører at en lærer er fornøyd med livet og jobben, så er søren meg ikke det bra for deg, heller!?!?!? :-)

''Du kan ikke sammenlikne vgs med grunnskolen, da! De har _helt_ andre arbeidsvilkår i vgs, og ikke minst: Helt annet avtaleverk i forhold til arbeidstidsavtaler!''

Jaha? Hvordan i all verden kan jeg vite det? I fjor hadde de en annen ledelse på skolen han jobber, og da hadde de bundet arbeidstid til kl 15.30. I år er det altså noen andre som har bestemt at det åpenbart er greit å stikke hjem i 14-tida halve uka.

''En lærer barneskolen har 26 undervisningstimer i uka i full jobb, bl.a..''

Ok. Er det mye eller lite?

''Utifra det trådstarter sier, går jeg utifra at det er grunnskole-lærere h*n er ute etter å "ta".''

''

Øh? Ikke bra nok? Det der skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Kjære vene, du er vel ikke den eneste forelderen som må ta seg fri fra jobb for å gå på konferansetimer. Her er det imidlertid ikke du som står i fokus, men dine barn....

For å snu på flisa; møte på kveldstid innebærer fravær fra barna, møte på dagtid innebærer fravær fra jobb. Hva er viktigst for deg?

Her vi bor har vi barna med på konferansetime, så de medfører ikke noe fravær fra barna.

Dessuten stemmer ikke det du skriver - går man fra jobb tidlig en dag, må man naturligvis ta det igjen en annen dag - så mer tid med barna blir det ikke av å ha konferansetimer i jobb-tida (i de tilfellene der de ikke er med, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en lærer

På skolen jeg jobber innkaller vi til konferansetimer etter kl 16.

Nei, lærerne kan ikke vanligvis gå tidlig hjem. Hos oss varer arbeidsdagen minst fra 08 til 16. Vanligvis må vi jobbe mye lenger enn til kl 16 for å komme "i havn" med det som må gjøres. Det er ikke bare konferansetimer som legges etter kl 16, mange andre møter med foreldre og elever også. I tillegg jobber de fleste lærere hjemme flere kvelder i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da har de altså 190 arbeidsdager i året, i motsetning til oss dødelige som har 260.

Nei det fungerer jo ikke sånn i praksis, for der er jo _elevene_ som har 190 arbeidsdager.

Det er bare litt vanskelig å måle, fordi en god del av disse timene ikke synes. De gjøres jo gjerne hjemme hos læreren.

Lærerene har i tillegg en uke i juli og en i august + planleggingsdager i løpet av skoleåret. I tillegg til at de ofte har forberedelse/etterarbeid i helger og skoleferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...