Gjest GA Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 ''Når det er sagt, så tipper jeg at de endringene som skjer i forhold til lærernes arbeidstid, at de får mindre og mindre fleksibilitet i tidsdisponeringa si, også vil virke inn på hvor fleksible lærerne vil være. Må de være på jobb fra 0800-1530 hver dag, '' Akkurat den strømlinjeformingen av lærernes arbeidstid, mens alle andre går mot større fleksibilitet, synes jeg er skikkelig dustete. Men det er nå bare en liten uimotståelig avsproring. mvh _det_ er jeg jammen enig i. Vi stoler på at alle andre gjør jobben sin i fleksitida, men ikke lærerne lissom... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Et spørsmål ang, arbeidstid: Når starter lærerene sin arbeidsdag, og når slutter den? Min mor som jobber i vgs starter stort sett 8 og er ferdig mellom 15:30 og 16. Min svigermor i ungdomsskolen er som regel hjemme 15:30. Begge jobber mye i helger og ferier, særlig når det er eksamens- og tentamenstid. (jul, påske og mai-juni) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Et spørsmål ang, arbeidstid: Når starter lærerene sin arbeidsdag, og når slutter den? En lærer er alltid på arbeid Spøk til side: De fleste lærere i grunnskolen har vel ca 31,5 t bundet tid på skolen. Noen har valgt å binde mer tid, noen mindre. Noen kan styre med timene som de vil, andre har kjernetid de må være tilstede. Noen har valgt/blitt pålagt å ha fra 8-1530 osv. Varierer lokalt, og tildels individuelt. De lokale forskjellene kom for alvor da lærerne ble tatt ut fra statlig forhandling og overført til KS' regime. Nå forhandles alt av arbeidstidsavtaler lokalt i kommunene, og det kan også variere internt i en kommune. Innen disse 31,5 t har barneskolelærere 26 t undervisning +/-, det skal foregå teamsamarbeid, felles informasjonsmøter, elevkontakt, kontakt med eksterne instanser som ppt,bup osv. Og det er selvfølgelig langt mer arbeid enn de 31,5 timene, så jeg vil anta at de fleste lærere i dag kjører tilnærmet 8-1530 dager uansett. Forberedelser og etterarbeid blir som regel lagt til kveldstid. Pga overtidsbestemmelser mm er det noen lærere som er pålagt å avvikle foreldrekontakt innen normal arbeidsdag. De fleste ønsker det slik, for å slippe å dele dagsverket sitt og løpe mellom hjem og skole hver ettermiddag i en lang periode. En lærers arbeidstid er med andre ord meget uoversiktelig, og varierer mye gjennom året. Noen perioder har de helt klart mindre å gjøre, men i andre perioder har de veldig mye å styre med. Jeg sier bare takk til de som orker styret, og som har så mye å gi englebarna våre, og all den andre rampen... Jeg tror ikke jeg hadde vært rette vedkommende til å ta den utfordringa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 _det_ er jeg jammen enig i. Vi stoler på at alle andre gjør jobben sin i fleksitida, men ikke lærerne lissom... Og de har heller ikke skikkelige kontorer til lærerne på mange skoler. Hele opplegget ser ut til å handle om missunnelse. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Et spørsmål ang, arbeidstid: Når starter lærerene sin arbeidsdag, og når slutter den? Hos oss starter den klokka 08.15 og vanligvis slutter elevene klokka 14.15. Da er det gjerne møter fram til ca 15.30-16.00 og mange drar hjem (spesielt de med små barn). Noen blir igjen utover ettermiddagen og tar mesteparten av jobbingen på skolen. Andre tar med jobben hjem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Tja, det kan jo ha sammenheng med lærerens arbeidstid..... tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg er lettere sjokkert over alle de frekke tilbakemeldingene du har fått her, inkludert psykiateren.. Jeg tolker det slik at du lufter irritasjon og frustrasjon, og så lenge dette ikke gjort overfor læreren har du ikke gjort deg fortjent til så mye pepper.. Du stiller jo et fornuftig spørsmål til slutt, likevel griper folk muligheten til å rakke ned på deg. Utrolig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 ''Du kan ikke sammenlikne vgs med grunnskolen, da! De har _helt_ andre arbeidsvilkår i vgs, og ikke minst: Helt annet avtaleverk i forhold til arbeidstidsavtaler!'' Jaha? Hvordan i all verden kan jeg vite det? I fjor hadde de en annen ledelse på skolen han jobber, og da hadde de bundet arbeidstid til kl 15.30. I år er det altså noen andre som har bestemt at det åpenbart er greit å stikke hjem i 14-tida halve uka. ''En lærer barneskolen har 26 undervisningstimer i uka i full jobb, bl.a..'' Ok. Er det mye eller lite? ''Utifra det trådstarter sier, går jeg utifra at det er grunnskole-lærere h*n er ute etter å "ta".'' Og når du hører at en lærer er fornøyd med livet og jobben, så er søren meg ikke det bra for deg, heller!?!?!? :-) '' Øh? Ikke bra nok? Det der skjønte jeg ikke. Tror ikke det er mer å si. Du vil ikke prøve å legge godviljen til, og prøve å forstå. Det har du aldri gjort når det er prat om lærere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Tror ikke det er mer å si. Du vil ikke prøve å legge godviljen til, og prøve å forstå. Det har du aldri gjort når det er prat om lærere. Hehe, du er helt på jordet i din oppfatning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Kanskje du kjenner feil lærere. Vi diskuterte akkurat dette på lærerrommet. Vi hadde aldri funnet oss i denne lønnen eller til tider ganske uspiselige elever og foreldre hvis ikke vi hadde hatt frynsegode lange ferier. Nå nettopp var to av lærerne på skolen vår med 8 elever på arbeidsutplassering i utlandet i 14 dager med ansvar 24 timer i døgnet. Ingen avspassering eller overtid fikk de. De er dumsnille spør du meg. Jeg hadde aldri giddet! Jeg innrømmer det gjerne; det er nydelig med det lange avbrekket vi har på sommeren. Jeg er nok en lærer av den pliktoppfyllende sorten så jeg tenker nesten alltid jobb, klipper ut av aviser, leser meg opp på faglitteratur eller tenker undervisningsopplegg i ferien. Men det gjør jeg jo fordi jeg ønsker å gjøre en god jobb. Jeg syns egentlig det er trist at alle skal kritisere lærere hele tiden, mine barns lærere gjør en kjempejobb, de går an å snakkes til hvis man er bekymret for noe eller noe ikke passer. Jeg syns vi som foreldre skal tenke over hvilke signaler vi gir til barna om lærerne deres. ''Jeg syns egentlig det er trist at alle skal kritisere lærere hele tiden, mine barns lærere gjør en kjempejobb, de går an å snakkes til hvis man er bekymret for noe eller noe ikke passer. Jeg syns vi som foreldre skal tenke over hvilke signaler vi gir til barna om lærerne deres.'' Godt poeng! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg er lettere sjokkert over alle de frekke tilbakemeldingene du har fått her, inkludert psykiateren.. Jeg tolker det slik at du lufter irritasjon og frustrasjon, og så lenge dette ikke gjort overfor læreren har du ikke gjort deg fortjent til så mye pepper.. Du stiller jo et fornuftig spørsmål til slutt, likevel griper folk muligheten til å rakke ned på deg. Utrolig. Det er jo noe med holdningene her da... Det er forsåvidt greit å være frustrert, og å lufte det her - men når man ikke ser at frustrasjonen bunner i egen prioriteringsproblematikk - og ikke andres mangel på vilje til å tilpasse, så kan man kanskje ikke vente annet? Det er ingen logikk i å forvente at andre skal bruke av sin fritid for å ivareta dine og ditt barns interesser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Og de har heller ikke skikkelige kontorer til lærerne på mange skoler. Hele opplegget ser ut til å handle om missunnelse. mvh Alle har jo noe uoppgjort med en eller annen lærer, så da må de vel ta det ut innimellom... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest May M Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Konferansetimer er egentlig bare en liten del av lærerjobben. Det er alt annet som tar tid.. Planlegging, retting, rapporter, halvårsplaner, årsplaner, individuelle planer, abeidsplaner etc.. Men da går det sikkert ann å planlegge osv. i arbeidstiden og ta konferansetimer på kvelden, i stedet for konferansetimer i arbeidstiden og planlegging på kveldstid? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Men da går det sikkert ann å planlegge osv. i arbeidstiden og ta konferansetimer på kvelden, i stedet for konferansetimer i arbeidstiden og planlegging på kveldstid? Da må de tilbake på jobb om kvelden, og har krav på kveldstillegg. Er ikke alle kommuner som går med på å betale 18 kroner i timen for dette, så lærerne pålegges dermed å ta det før kl 17. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Det blir veldig tungvint når lærerne innkaller til konferansetimer midt på dagen,- det har hendt noen ganger her på ungdomsskolen. De fleste foreldrene jobber ikke i nærmiljøet til skolen, og må reise ca. en halvtime til/fra skolen. Hvis de hadde kunnet ta det fra morgenen av eller på slutten av dagen hadde det vært greiere å forholde seg til hvis man har mulighet til å avspasere/forskyve dagen. Det viktigste er imildlertid å få innkallelsen i god tid, så det går an å planlegge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Men da går det sikkert ann å planlegge osv. i arbeidstiden og ta konferansetimer på kvelden, i stedet for konferansetimer i arbeidstiden og planlegging på kveldstid? Det er vanskelig fordi vi ofte er svært mange som må samarbeide og ikke alle er på jobb samtidig. Mange lærere jobber også i reduserte stillinger. Jeg har f.eks. to arbeidsgivere og er ikke på samme sted hver dag (det er nok heller uvanlig da, men..). Det blir håpløst å bestemme at vi fem _skal_ være på jobb hver tirsdag og torsdag mellom klokka 18 og 21. De fleste av oss har barn og kanskje en ektefelle som har ting å gjøre på kveldstid og/eller barn som skal på fritidsaktiviteter e.l. Jeg jobber på kveldstid når det passer min families timeplan og det er ingen problemer for meg å jobbe hjemme på kveldstid når mannen min har avtaler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Alle har jo noe uoppgjort med en eller annen lærer, så da må de vel ta det ut innimellom... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Alle har jo noe uoppgjort med en eller annen lærer, så da må de vel ta det ut innimellom... Og jeg som har tilbrakt hele mitt liv i den illusjon at lærere er mennesker... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hehe, du er helt på jordet i din oppfatning. Da er vi enige! Du er også ute og kjører rundt i din lille boble! *storskratter* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Et spørsmål ang, arbeidstid: Når starter lærerene sin arbeidsdag, og når slutter den? Lærer på vgs. Starter 8.15 stort sett hver dag og henter i barnehagen mellom 15 og 16. Mye kveldsarbeid, som nå. Jeg sitter å leser oppgaver til øyet blir stort og vått, tar telefoner fra elever med eksamensnerver og prøver å holde meg oppdatert på alt fra amerikanske valg, oljekurs og lønnskamp. I tillegg skal det skrives diverse rapporter. Jeg gleder meg til hver dag på jobb, men du verden så godt det blir med sommerferie. Da får jeg lest en masse bøker som jeg håper kommer elevene mine til nytte, tror jeg bruker et par uker av ferien til faglig oppdatering og "påfyll". Og helt ærlig, noen elever suger all kraft ut av en. det gjør godt å komme litt unna dem noen uker. Og så blir det kjekt å se dem igjen til høsten! Tror flere burde ha prøvt seg i skolen. Det er et fantastisk sted å å jobbe! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.