Gjest Shira :o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Om 2 dager skal jeg ha hagen/skogen full i 6-7 år gamle gutter *hjelp* ;o) 12 gutter tilsammen. Jeg har hatt hodet fullt av siste innspurt i skolearbeid, og ikke helt hatt tid til å tenke så mye på dette her. Så kloke dolere, hjelp meg litt. Vi skal ha utebursdag (med forbehold om høljeregn). Skal lage bål og grille pølser, så den biten er grei. Har tenkt på hinderløype, er det en lur ide? Hvordan skal jeg legge opp den? Alle tips mottas med stor takk! Hva annet kan jeg finne på med dem ute? Skal være i skogen i litt ulendt terreng. Jeg tenkte jeg skulle droppe kaka, og gi dem store muffins med diverse oppi, det er vel lettere å spise ute. Jeg kommer også til å gi dem hver sin flaske juice, sånn Friskus med tut. Så har jeg klar juice til påfyll om det er nødvendig. Hørtes det OK ut? Tenkte de skulle få hver sin liten premie etter hinderløypa, godtepose var planen, men jeg vil ha minst mulig snop oppi, så kom gjerne med forslag til en liten ting jeg kan putte oppi. Alle råd og tips er hjertelig velkomne! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det der høres ut som en veldig fornuftig måte å feire guttebursdag på! (Ref. alle innlegg tidligere om guttebursdager, altså) Hinderløype er jo gøy, men det krever endel forarbeid. Har du tid og ork til å gjøre det, så kan du jo merke en løype i skogen (med bånd, slik at de ser hvor de skal gå, alternativt lage et lite kart slik at det blir orientering?) hvor de må over/under mer eller mindre naturlige hindringer. Hoppe over trær som har blåst ned, krype under tilsvarende, henge opp et tau som de må klatre opp i (og sette fast noe i toppen, kanskje, eller hente noe fra toppen?) osv. Det kan jo også være poster innlagt, som i en natursti, som en kombinasjon. Viktig med "gjøre-ting" kanskje, ikke bare svare på spørsmål? Premiering: Siden jeg er sterk motstander av godteposer (men joda, jeg har svelget kamelen selv, men meningen om dem må jeg fortsatt få ha), ville jeg heller ha kjøpt slike stooore medaljer på Nille, sjokolademedaljer trekt med gullpapir og snor til å henge rundt halsen. Det er godteri, men samtidig noe annet. Litt avhengig av hva disse guttene liker å drive med, så kan man jo også ha spikking på programmet (betinger en kontrollerbar gruppe, da), lage seljefløyter eksempelvis, eller prøve å tenne bål med pinner eller flint og stål? Knyte knuter er også gøy. Hvis du har svipenn, så kan du få alle til å svi inn navnet sitt på en treplate, det er ofte populært. Bygge trehytte (enkel variant, dog), lage gapahuk? Det handler vel om hvor mye tid du har til rådighet før de kommer, her kan du jo lage veldig mye - eller bare la dem leke. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det der høres ut som en veldig fornuftig måte å feire guttebursdag på! (Ref. alle innlegg tidligere om guttebursdager, altså) Hinderløype er jo gøy, men det krever endel forarbeid. Har du tid og ork til å gjøre det, så kan du jo merke en løype i skogen (med bånd, slik at de ser hvor de skal gå, alternativt lage et lite kart slik at det blir orientering?) hvor de må over/under mer eller mindre naturlige hindringer. Hoppe over trær som har blåst ned, krype under tilsvarende, henge opp et tau som de må klatre opp i (og sette fast noe i toppen, kanskje, eller hente noe fra toppen?) osv. Det kan jo også være poster innlagt, som i en natursti, som en kombinasjon. Viktig med "gjøre-ting" kanskje, ikke bare svare på spørsmål? Premiering: Siden jeg er sterk motstander av godteposer (men joda, jeg har svelget kamelen selv, men meningen om dem må jeg fortsatt få ha), ville jeg heller ha kjøpt slike stooore medaljer på Nille, sjokolademedaljer trekt med gullpapir og snor til å henge rundt halsen. Det er godteri, men samtidig noe annet. Litt avhengig av hva disse guttene liker å drive med, så kan man jo også ha spikking på programmet (betinger en kontrollerbar gruppe, da), lage seljefløyter eksempelvis, eller prøve å tenne bål med pinner eller flint og stål? Knyte knuter er også gøy. Hvis du har svipenn, så kan du få alle til å svi inn navnet sitt på en treplate, det er ofte populært. Bygge trehytte (enkel variant, dog), lage gapahuk? Det handler vel om hvor mye tid du har til rådighet før de kommer, her kan du jo lage veldig mye - eller bare la dem leke. :-) Det er pappaen som skal gjøre alt, jeg skal bare lage planen jeg og kommandere ;o) Mange gode tips, tusen takk! Jeg er pingle, så jeg vet ikke om jeg lar de få lov og spikke. Jeg er beint ut redd noen av foreldrene, for øh *kremt* hørt om noe som heter "curlingbarna" ;o) Så jeg tror jeg kjører safe. Mulig seljefløyte, hm, må snakke med sambo, han må ta ansvar ;o) Sånne medaljer ja, det var smart! Jeg er hverken for eller i mot godteposer, men velger her hjemme hos oss, og begrense det litt (det er delvis siden jeg vet at noen foreldre har barn som reagerer på sukker). En gang fikk de såpebobler istdenfor, det var suksess det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1211353372' post='3880030] Det er pappaen som skal gjøre alt, jeg skal bare lage planen jeg og kommandere ;o) Mange gode tips, tusen takk! Jeg er pingle, så jeg vet ikke om jeg lar de få lov og spikke. Jeg er beint ut redd noen av foreldrene, for øh *kremt* hørt om noe som heter "curlingbarna" ;o) Så jeg tror jeg kjører safe. Mulig seljefløyte, hm, må snakke med sambo, han må ta ansvar ;o) Sånne medaljer ja, det var smart! Jeg er hverken for eller i mot godteposer, men velger her hjemme hos oss, og begrense det litt (det er delvis siden jeg vet at noen foreldre har barn som reagerer på sukker). En gang fikk de såpebobler istdenfor, det var suksess det. Ah, her snakker vi altså "kommandora"?!?! :-) Spikking er selvfølgelig en aktivitet som krever oppsyn og ikke minst ei gruppe som kan te seg, men er de fleste f.eks. speidere har de gjerne erfaring allerede. Krysser fingrene for at dere får kjempevær, det hjelper alltid på når man skal være ute! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Ah, her snakker vi altså "kommandora"?!?! :-) Spikking er selvfølgelig en aktivitet som krever oppsyn og ikke minst ei gruppe som kan te seg, men er de fleste f.eks. speidere har de gjerne erfaring allerede. Krysser fingrene for at dere får kjempevær, det hjelper alltid på når man skal være ute! :-) Her er det Kommandora ja! *flire* Jeg er usikker på noen av barna når det kommer til spikking, vet at det er litt utfordringer ute og går der. Her får de ikke begynne i speideren før fylte 9 år, til guttungens store frustrasjon. Det er litt leit egentlig, for det er noe han har lyst og prøve seg på, og ligger mer for han enn fotball som han går på nå. Takk takk, det går nok bra, jeg er flink til å puste dypt og telle til ti ;o) Håper bare at været er OK, alt er så mye lettere ute. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1211353902' post='3880040] Her er det Kommandora ja! *flire* Jeg er usikker på noen av barna når det kommer til spikking, vet at det er litt utfordringer ute og går der. Her får de ikke begynne i speideren før fylte 9 år, til guttungens store frustrasjon. Det er litt leit egentlig, for det er noe han har lyst og prøve seg på, og ligger mer for han enn fotball som han går på nå. Takk takk, det går nok bra, jeg er flink til å puste dypt og telle til ti ;o) Håper bare at været er OK, alt er så mye lettere ute. Oj, 9 år - det var jo veldig sent! Herover vet jeg at det starter samtidig med 1. klasse, for som du sier - det er ikke alle fotball passer for. Uansett - lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Her er noe som går an å gjøre ute / som innslag i en løype, plukk selv: - kaste kongler i bøtte - det er lett på kort avstand, men verre hvis bøtta står et stykke unna - spise boller som henger i snorer fra en grein (bruk en tykk nål og "sy" en snor med knute i enden, gjennom bollen og knyt den andre enden til en kvist - de dingler mye hvis snoren er lang) - tippe hvor tung en stein er (om det skal være lov å løfte på den, får dere ansvarlige bestemme) Potetløp blir også mer spennende i ulendt terreng. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 ''Har tenkt på hinderløype, er det en lur ide? Hvordan skal jeg legge opp den?'' Du sier du har både hage og skog, det hjelper her De kan ha den over vann (på liksom) Har dere noen bildekk eller plater de kan hoppe fra den ene til den andre, et slengtau for å komme seg videre, klatre litt opp, hoppe ned, et hengetau der de må ta seg litt fremover.Gå på planke. Så kan du ha skattekart, der de må finn en bokstav på hvert sted. Ordet blir stedet hvor skatten ligger (sjokolademedaljer som Viviola nevnte). Eller du kan henge skatten (til hver og en) i et tre eller flere, så kan de liksom bruke et sverd å slå over tråden med slik at skatten faller ned? Hm...litt rotete forklart 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg ser du har fått mange flotte tips, jeg har bare en kommentar til det med pølser på bål. Det er vel ikke lov med åpen ild i skogen nå? Er det en trygg bålplass med hensyn på skogbrann, vann tilgjengelig osv.? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Her er noe som går an å gjøre ute / som innslag i en løype, plukk selv: - kaste kongler i bøtte - det er lett på kort avstand, men verre hvis bøtta står et stykke unna - spise boller som henger i snorer fra en grein (bruk en tykk nål og "sy" en snor med knute i enden, gjennom bollen og knyt den andre enden til en kvist - de dingler mye hvis snoren er lang) - tippe hvor tung en stein er (om det skal være lov å løfte på den, får dere ansvarlige bestemme) Potetløp blir også mer spennende i ulendt terreng. Lykke til! Tusen takk for supre tips! Hvordan klarte folk seg før Dol fantes er meg en gåte ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 ''Har tenkt på hinderløype, er det en lur ide? Hvordan skal jeg legge opp den?'' Du sier du har både hage og skog, det hjelper her De kan ha den over vann (på liksom) Har dere noen bildekk eller plater de kan hoppe fra den ene til den andre, et slengtau for å komme seg videre, klatre litt opp, hoppe ned, et hengetau der de må ta seg litt fremover.Gå på planke. Så kan du ha skattekart, der de må finn en bokstav på hvert sted. Ordet blir stedet hvor skatten ligger (sjokolademedaljer som Viviola nevnte). Eller du kan henge skatten (til hver og en) i et tre eller flere, så kan de liksom bruke et sverd å slå over tråden med slik at skatten faller ned? Hm...litt rotete forklart *noterer* Supre tips, takk skal du ha! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg ser du har fått mange flotte tips, jeg har bare en kommentar til det med pølser på bål. Det er vel ikke lov med åpen ild i skogen nå? Er det en trygg bålplass med hensyn på skogbrann, vann tilgjengelig osv.? Ja det er en trygg bålplass. Sambo er friluftsmenneske, så her skjer alt i ordnede former ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det høres ut som den perfekte bursdag!!! Masse plass man kan springe, klatre, åle og krype. Og muligheter for viltre smågutter til å bruke stemmepraktene sine Jeg synes menyen høres genial ut. Ketchup og sennep hører med, og brød og lompe til. Jeg er motstander av godteposer, men føler man at man må, så kjøp heller en liten ting som koster omtrent det samme som godtet ville ha gjort, og putt i en slik pose. Alternativt 1 eple og noen minigulerøtter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Det høres ut som den perfekte bursdag!!! Masse plass man kan springe, klatre, åle og krype. Og muligheter for viltre smågutter til å bruke stemmepraktene sine Jeg synes menyen høres genial ut. Ketchup og sennep hører med, og brød og lompe til. Jeg er motstander av godteposer, men føler man at man må, så kjøp heller en liten ting som koster omtrent det samme som godtet ville ha gjort, og putt i en slik pose. Alternativt 1 eple og noen minigulerøtter Jeg håper det blir en fin bursdag for han, veldig greitt og være ute, så får stemmeprakten bli brukt, for den kan være høy, svært høy ;o) Minigulerøtter var lurt, det liker guttungen iallefall. Jeg vet ikke helt hva jeg gjør, men en eller annen premie tenkte jeg de skulle få etter endt hinderløype. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Dette høres helt fantastisk ut!! Kan jeg få komme? :-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1211366173' post='3880224] Jeg håper det blir en fin bursdag for han, veldig greitt og være ute, så får stemmeprakten bli brukt, for den kan være høy, svært høy ;o) Minigulerøtter var lurt, det liker guttungen iallefall. Jeg vet ikke helt hva jeg gjør, men en eller annen premie tenkte jeg de skulle få etter endt hinderløype. Popcorn er fin erstatning til snopet. Fylle opp noen poser og heng de i trærne. Ungene må klatre og kave litt for å få tak i posene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Popcorn er fin erstatning til snopet. Fylle opp noen poser og heng de i trærne. Ungene må klatre og kave litt for å få tak i posene. Popcorn ja, det er jo snadder. Popcornmaskin har jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Dette høres helt fantastisk ut!! Kan jeg få komme? :-D Bare til og komme det, her er det plass til alle ) Etterpå blir det beina på bordet og en kopp kaffe, så en god middag om kvelden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.