Anonym 82 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Du trenger ikke si opp jobben. Når du har små barn har du rett på ulønnet permisjon. Du kan dermed ha ulønnet permisjon til barnet får plass i barnehage (eller til dere velger en annen løsning for barnepass), og så gå tilbake i samme jobb. Men det er en viss økonomisk forskjell på ulønnet permisjon og ledighetstrygd da... Veit ikke noe om den økonomiske situasjonen hun er i jeg, men for meg ville det i hvert fall vært umulig å gå uten lønn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Men det er en viss økonomisk forskjell på ulønnet permisjon og ledighetstrygd da... Veit ikke noe om den økonomiske situasjonen hun er i jeg, men for meg ville det i hvert fall vært umulig å gå uten lønn! Men for å kunne motta arbeidsledighetstrygd må man være reell arbeidssøker. Og hvis NAV så kommer opp med en jobb som du nekter å søke på pga at du mangler barnepass, så mister du den stønaden. Og dette er kjempestrengt. Mulig det er forandret, men for noen år siden var jeg i den situasjonen at jeg ikke hadde arbeid, og da fikk jeg beskjed om at jeg kunn bli pålagt å flytte hvor som helst i landet for å få jobb. Hvis jeg ikke skrev under på at det var greit, ville jeg ikke få stønad. Jeg hadde barn, og bodde sammen med barnets far, men det hadde ikke noe å si. Vi var samboere, ikke gift, og kanskje hadde det betydning. Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis en god løsning å velge arbeidsledighetstrygd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Men det er en viss økonomisk forskjell på ulønnet permisjon og ledighetstrygd da... Veit ikke noe om den økonomiske situasjonen hun er i jeg, men for meg ville det i hvert fall vært umulig å gå uten lønn! Man har ikke rett på ledighetstrygd når man er hjemme med barn, som Tatjana forklarer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Man har ikke rett på ledighetstrygd når man er hjemme med barn, som Tatjana forklarer. Hmm, så hvis man mister jobben, men har barn, så er man nødt til å fortsette å betale for at de skal gå i barnehage? Selv om man selv går hjemme? Ellers får man ikke ledighetstrygd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hmm, så hvis man mister jobben, men har barn, så er man nødt til å fortsette å betale for at de skal gå i barnehage? Selv om man selv går hjemme? Ellers får man ikke ledighetstrygd? Man får ikke dekket barnehageplass om man går hjemme nei, hvorfor skulle man det? Da har jo ikke barnet "behov" for barnepass i den forstand i og med at den foreldren som er hjemme kan ta seg av barnet selv. At man ikke får barnehageplass på dagen om man får seg jobb er litt verre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Man får ikke dekket barnehageplass om man går hjemme nei, hvorfor skulle man det? Da har jo ikke barnet "behov" for barnepass i den forstand i og med at den foreldren som er hjemme kan ta seg av barnet selv. At man ikke får barnehageplass på dagen om man får seg jobb er litt verre. Ok, den ene sier så vidt jeg forstår at man ikke får ledighetstrygd hvis man har barn hjemme, den andre at man ikke får kontantstøtte hvis man har ledighetstrygd...! Rart man blir forvirret??! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Ok, den ene sier så vidt jeg forstår at man ikke får ledighetstrygd hvis man har barn hjemme, den andre at man ikke får kontantstøtte hvis man har ledighetstrygd...! Rart man blir forvirret??! :-) Nå har vel ikke kontantstøtten noe med inntekten å gjøre? Den er jo bare avhengig av barnets alder og type barnepass. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Ok, den ene sier så vidt jeg forstår at man ikke får ledighetstrygd hvis man har barn hjemme, den andre at man ikke får kontantstøtte hvis man har ledighetstrygd...! Rart man blir forvirret??! :-) Hvem er det som sier at man ikke får kontantstøtte hvis man har ledighetstrygd? Det får man. Derimot får man ikke ledighetstrygd hvis man ikke er reell arbeidssøker. Du er jo ikke reell arbeidssøker hvis du skal være hjemme fordi du ikke får barnehageplass. Da mine barn var små fikk nesten ingen barnehageplass til ettåringer. Vi måtte nøye oss med dagmamma. Uten kontantstøttetilskudd for å betale det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Nå har vel ikke kontantstøtten noe med inntekten å gjøre? Den er jo bare avhengig av barnets alder og type barnepass. Nei nå går det jaggu rundt i hodet på meg her, og jeg er liksom ikke engang sikker på hva jeg ikke forstår lenger:-) Så hvis jeg blir sagt opp av min sjef mens jeg har ei lita ei som ikke har barnehageplass... Hvilke typer støtte får man da? Det er vel egentlig det jeg lurer på tror jeg:-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Nei nå går det jaggu rundt i hodet på meg her, og jeg er liksom ikke engang sikker på hva jeg ikke forstår lenger:-) Så hvis jeg blir sagt opp av min sjef mens jeg har ei lita ei som ikke har barnehageplass... Hvilke typer støtte får man da? Det er vel egentlig det jeg lurer på tror jeg:-/ Hvis du blir oppsagt faller karantenetiden bort og du får arbeidsledighetstrygd fra første dag. Mener jeg. Men det tar seg dårlig ut på en cv da... Da er det bedre å si opp selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hvis du blir oppsagt faller karantenetiden bort og du får arbeidsledighetstrygd fra første dag. Mener jeg. Men det tar seg dårlig ut på en cv da... Da er det bedre å si opp selv. Men altså ingen kontantstøtte...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Nei nå går det jaggu rundt i hodet på meg her, og jeg er liksom ikke engang sikker på hva jeg ikke forstår lenger:-) Så hvis jeg blir sagt opp av min sjef mens jeg har ei lita ei som ikke har barnehageplass... Hvilke typer støtte får man da? Det er vel egentlig det jeg lurer på tror jeg:-/ Kontantstøtte. Hvis du vil melde deg som arbeidssøker og få arbeidsledighetstrygd, må du ha barnepass. Får du ikke barnehage, er dagmamma en mulighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Kontantstøtte. Hvis du vil melde deg som arbeidssøker og få arbeidsledighetstrygd, må du ha barnepass. Får du ikke barnehage, er dagmamma en mulighet. Må jeg ha ungen hos dagmamma mens jeg er ledig, eller bare ha tilgang på en hvis jeg skulle få jobb? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Må jeg ha ungen hos dagmamma mens jeg er ledig, eller bare ha tilgang på en hvis jeg skulle få jobb? Jeg er ganske sikker på at det holder at du har tilgang på en hvis du får jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Men altså ingen kontantstøtte...? Kontantstøtten har ingenting med forholdet ditt til arbeidsgiver eller NAV å gjøre. Du får den hvis barnet er mellom 1 og 3 år og ikke går i barnehage med statstøtte, uansett om barnet er hjemme med deg eller om det er hos dagmamma eller hos noen som du ikke betaler for å passe det (f.eks. besteforeldrene). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Men altså ingen kontantstøtte...? Dette du snakker om er to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre. 1. Hvis du blir sagt opp fra jobben din, vil du motta ledighetstrygd så lenge du er aktiv jobbsøker (da bør du ha tilgang på barnepass den dagen en jobb skulle dukke opp). Hvis du takker nei til jobber, risikerer du å miste ledighetstrygden. 2. Hvis du har et barn under 3 år som ikke går i kommunal barnehage/dagmamma (altså barnehage med støtte) så vil du motta kontantstøtte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Må jeg ha ungen hos dagmamma mens jeg er ledig, eller bare ha tilgang på en hvis jeg skulle få jobb? Det holder at du har tilgang til en, dessuten kan du si fra deg tilbud fra aetat en rekke ganger uten å miste dagpengene. er det 3? Jeg tror det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Det holder at du har tilgang til en, dessuten kan du si fra deg tilbud fra aetat en rekke ganger uten å miste dagpengene. er det 3? Jeg tror det Sakset fra nav.no: ''Du mister dagpengene i 8 uker hvis du uten rimelig grunn: Unnlater å søke eller ta imot tilbud om arbeid hvor som helst i landet fra NAV eller arbeidsgiver Nekter å delta i, eller slutter i arbeidsmarkedstiltak Sier opp, eller slutter i ditt arbeid Blir avskjediget eller sagt opp fra arbeid på grunn av forhold som kan bebreides deg Du mister dagpengene i 4 uker dersom du uten rimelig grunn unnlater å møte hos NAV etter å ha fått innkalling. Eventuell sykdom må dokumenteres med legeattest. Forlenget ventetid og tidsbegrenset bortfall kan bare fastsettes på grunnlag av forhold som ikke ligger lenger tilbake i tid enn 6 måneder. Hvis ett av forholdene som nevnt over skjer flere ganger i løpet av 12 måneder, forlenges ventetiden/bortfallet. For å få dagpenger igjen, må du ha vært reell arbeidssøker hele perioden og sendt utfylte meldekort på vanlig måte. Dersom du klager over stansvedtaket og får medhold, får du bare etterbetalt dagpenger dersom du i perioden var reell arbeidssøker og sendte utfylte meldekort. Perioder med forlenget ventetid/bortfall går til forbruk av stønadsperioden.'' Du kan altså ikke nekte tre ganger, men du mister ikke dagpengerettighetene fullt ut, "bare" i 8 uker. Imidlertid vil denne perioden forlenges hvis de skjer flere ganger i løpet av et år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Sakset fra nav.no: ''Du mister dagpengene i 8 uker hvis du uten rimelig grunn: Unnlater å søke eller ta imot tilbud om arbeid hvor som helst i landet fra NAV eller arbeidsgiver Nekter å delta i, eller slutter i arbeidsmarkedstiltak Sier opp, eller slutter i ditt arbeid Blir avskjediget eller sagt opp fra arbeid på grunn av forhold som kan bebreides deg Du mister dagpengene i 4 uker dersom du uten rimelig grunn unnlater å møte hos NAV etter å ha fått innkalling. Eventuell sykdom må dokumenteres med legeattest. Forlenget ventetid og tidsbegrenset bortfall kan bare fastsettes på grunnlag av forhold som ikke ligger lenger tilbake i tid enn 6 måneder. Hvis ett av forholdene som nevnt over skjer flere ganger i løpet av 12 måneder, forlenges ventetiden/bortfallet. For å få dagpenger igjen, må du ha vært reell arbeidssøker hele perioden og sendt utfylte meldekort på vanlig måte. Dersom du klager over stansvedtaket og får medhold, får du bare etterbetalt dagpenger dersom du i perioden var reell arbeidssøker og sendte utfylte meldekort. Perioder med forlenget ventetid/bortfall går til forbruk av stønadsperioden.'' Du kan altså ikke nekte tre ganger, men du mister ikke dagpengerettighetene fullt ut, "bare" i 8 uker. Imidlertid vil denne perioden forlenges hvis de skjer flere ganger i løpet av et år. Jøss, det var en annen beskjed enn det jeg fikk ...Hm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.