Luska Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Min 5-åring veksler mellom Playhouse Disney, Toon og Cartoon. Jeg er litt i tvil om jeg bør la henne se på Cartoon, da jeg føler at mange av seriene der er beregnet på større barn. Jeg lar henne ikke ukritisk se på Cartoon. Jeg sjekker alltid at det hun ser ikke er for bråkete, voldsomt, skummelt og "store gutter-aktig". Men noen ganger kan det jo så klart være at hun får noen glimt av dette som jeg mener ikke er så ok for 5-åringer. En venninne av meg har "fjernet" Cartoon og lar ikke jenta på 9 år se kanalen engang. Litt hysterisk, eller? Hvilken aldersgruppe synes dere Cartoon passer for? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Vi fikk Cartoon nå for en mnds tid siden og jeg har ikke engang vært inne på tanken på å nekte ungene (7,5 og 9,5 år) å se på det. Jeg er stort sett til stede når de ser og så langt kan jeg ikke si jeg har reagert på noe av det. Å nekte en 9-åring å se det synes jeg er mildt sagt hysterisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 6 åringen vår får ikke se noe særlig på cartoon lenger. Vi prøvde å fjerne den fra tv'n, men klarte det ikke. Før vi fikk get-boksen så fjernet vi den fra tv'n. Men for å være ærlig så hender det gutten vår ser på cartoon, men langt fra så mye som før. Og han setter ikke på cartoon uten at vi ser hva som går der. Han får se når det er Tom & Jerry, MrBean blant annet. Synes det er utrolig mye skyting, dreping og krig på den kanalen, værre enn på de andre. Tegnefilmene er værre på en måte, selv om det er mye slåssing og slikt på mange andre kanaler med barnetv også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Begge mine får se hvis de vil, men jeg ber dem slå av hvis jeg synes det er for slitsomt å ha på. Synes seriene der er bråkete. 6-åringen foretrekker andre barnekanaler eller en film, mens snart 9-åringen gjerne ser cartoon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 6 åringen vår får ikke se noe særlig på cartoon lenger. Vi prøvde å fjerne den fra tv'n, men klarte det ikke. Før vi fikk get-boksen så fjernet vi den fra tv'n. Men for å være ærlig så hender det gutten vår ser på cartoon, men langt fra så mye som før. Og han setter ikke på cartoon uten at vi ser hva som går der. Han får se når det er Tom & Jerry, MrBean blant annet. Synes det er utrolig mye skyting, dreping og krig på den kanalen, værre enn på de andre. Tegnefilmene er værre på en måte, selv om det er mye slåssing og slikt på mange andre kanaler med barnetv også. Er det? Mine ser i grunnen mest på Mr. Bean og slike programmer, kan ikke si jeg har lagt merke til mye skyting og sånt. De ser gjerne på Toon Disney også da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Er det? Mine ser i grunnen mest på Mr. Bean og slike programmer, kan ikke si jeg har lagt merke til mye skyting og sånt. De ser gjerne på Toon Disney også da. Jeg synes det er mye av det. Og vi merker at han blir litt påvirket og agressiv om han ser for mye av slikt. Men tror disse seriene jeg reagerer på går mest på ettermiddag/tidlig kveld. Prøver å få han til å se på nrk3 i stedet jeg, men det er visst kjedelig. Disney Channel synes han er mer ok da, så vi prøver å lede han mer inn til den kanalen. Men er så klart ting der også som ikke er av det beste. Er mye dårlig der. Men jeg synes Carton er hakket værre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Vi har ikke forbud mot Cartoon, men vi oppfordrer dem til å se noe annet. Jeg synes Cartoon har et generelt dårligere innhold med mer aggressive filmer og dårlige kvalitet. Jeg merker at mine unger på 8 og 10 blir irritable hvis de ser for mye på Cartoon. Vi styrer det stort sett ved å sette grenser for tv-titting generelt og som sagt å oppfordre til å se på noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg har også fjernet Cartoon (og Jetix). Det har ikke noe med aldersgrense å gjøre. Barna mine er 7 og 11. Men det jeg så til den kanalen før jeg fjernet den, var ikke imponerende. Det er nok av andre og bedre ting å se. Siden det er en stund siden jeg fjernet den, får jeg ta forbehold om at jeg ikke vet om den har endret seg siden det. :hysterisk mamma: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Cartoon har noe som heter Lille-Toon som jeg syns er OK for små barn. Vet ikke om det fins ennå, men storesøster her i huset så en del på det da hun var rundt 3-4 år. Og bl.a. Tom & Jerry er jo gøy og OK for både små og store. Jeg syns Cartoon er en dårlig barnekanal, men først og fremst pga. all produktreklamen. Barna blir så veldig lett påvirket av reklamene. Selv om storesøster på 7,5 år etterhvert har skjønt og erfart at reklamene får lekene til å se morsommer ut enn de er i virkeligheten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg har også fjernet Cartoon (og Jetix). Det har ikke noe med aldersgrense å gjøre. Barna mine er 7 og 11. Men det jeg så til den kanalen før jeg fjernet den, var ikke imponerende. Det er nok av andre og bedre ting å se. Siden det er en stund siden jeg fjernet den, får jeg ta forbehold om at jeg ikke vet om den har endret seg siden det. :hysterisk mamma: Hm. Kanskje jeg må se litt nøyere på hva ungene ser på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg er ikke av de mest prippete, men Cartoon får de rett og slett ikke se. Der er det så mye møl at det ligner ikke noenting. De er 6 og 4 år. Disney og Toon er det også mye dårlige greier på, men mange hakk bedre enn Cartoon syns nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Vi hadde det før, jeg pleide å kalle Cartoon og en del TV-3 ting for søppel-TV. Har ikke Cartoon nå, men får snart ny "TV-pakke", og da kan det hende den er med. Vil sterkt vurdere å fjerne den, rett og slett for å spare meg for en del konflikter og fjernkontroll-diskusjon. Liker ikke at barna ser noe særlig TV, og stort sett får de bare se NRK og TV2 (de er snart 5 og 7). Og en film av og til, selvfølgelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Cartoon er en drittkanal, men vi har ikke et absolutt forbud mot det. Det finnes enkelte serier som er brukbare, eller det gjorde i hvert fall det før. Nå vet jeg ikke helt, for guttungen har selv funnet ut at han ikke er så interessert i den kanalen. Uansett inngår vurderingen i en totalvurdering i forhold til når de får lov til å se på TV, balansen i hva de ser og hvor mye de får se totalt. Vi tar det løpende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Cartoon er en drittkanal, men vi har ikke et absolutt forbud mot det. Det finnes enkelte serier som er brukbare, eller det gjorde i hvert fall det før. Nå vet jeg ikke helt, for guttungen har selv funnet ut at han ikke er så interessert i den kanalen. Uansett inngår vurderingen i en totalvurdering i forhold til når de får lov til å se på TV, balansen i hva de ser og hvor mye de får se totalt. Vi tar det løpende. ''Uansett inngår vurderingen i en totalvurdering i forhold til når de får lov til å se på TV, balansen i hva de ser og hvor mye de får se totalt. Vi tar det løpende.'' Høres rettferdig og riktig ut, men jeg synes det er slitsomt med de stadige vurderingene og diskusjonene. Kanskje er jeg striks, men barna får bare se vanlig barne-TV (kl. 18) og en halvtime til en time på morgenen i helgene. Og da helst bare på NRK og TV2. *streng* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 ''Uansett inngår vurderingen i en totalvurdering i forhold til når de får lov til å se på TV, balansen i hva de ser og hvor mye de får se totalt. Vi tar det løpende.'' Høres rettferdig og riktig ut, men jeg synes det er slitsomt med de stadige vurderingene og diskusjonene. Kanskje er jeg striks, men barna får bare se vanlig barne-TV (kl. 18) og en halvtime til en time på morgenen i helgene. Og da helst bare på NRK og TV2. *streng* Hvis det hadde blitt stadige slitsomme diskusjoner, hadde vi endt opp med helt faste, strenge regler. Det sier jeg også til guttungen dersom han syter når han får beskjed om å skru av TV-en, og det har så langt gått veldig greit. *banker i bordet* Jeg er f.eks mye mer tilbøyelig til å la guttungen sitte inne og se litt på TV en mørk regnværsettermiddag i november, mens en lys ettermiddag i mai er det ikke snakk om, da får han komme seg ut hvis han kjeder seg. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Debra-irl Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Cartoon er en drittkanal, men vi har ikke et absolutt forbud mot det. Det finnes enkelte serier som er brukbare, eller det gjorde i hvert fall det før. Nå vet jeg ikke helt, for guttungen har selv funnet ut at han ikke er så interessert i den kanalen. Uansett inngår vurderingen i en totalvurdering i forhold til når de får lov til å se på TV, balansen i hva de ser og hvor mye de får se totalt. Vi tar det løpende. Vi eeeelsker å se på Totally spies. De jentene er såååå tøffe. Men jeg skulle ønske den var reklamefri...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Debra-irl Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Cartoon er en drittkanal, men vi har ikke et absolutt forbud mot det. Det finnes enkelte serier som er brukbare, eller det gjorde i hvert fall det før. Nå vet jeg ikke helt, for guttungen har selv funnet ut at han ikke er så interessert i den kanalen. Uansett inngår vurderingen i en totalvurdering i forhold til når de får lov til å se på TV, balansen i hva de ser og hvor mye de får se totalt. Vi tar det løpende. Skulle jo vært svar til Luska, men ok. Nå kommer den til deg istedet :-) God helg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hvis det hadde blitt stadige slitsomme diskusjoner, hadde vi endt opp med helt faste, strenge regler. Det sier jeg også til guttungen dersom han syter når han får beskjed om å skru av TV-en, og det har så langt gått veldig greit. *banker i bordet* Jeg er f.eks mye mer tilbøyelig til å la guttungen sitte inne og se litt på TV en mørk regnværsettermiddag i november, mens en lys ettermiddag i mai er det ikke snakk om, da får han komme seg ut hvis han kjeder seg. ;o) Vi prøvde det regimet med strenge TV-restriksjoner i pent sommervær, men det endte opp med at barna begynte å ønske seg drittvær... Har egentlig funnet ut at barn ikke har det samme forholdet til vær som oss voksne, særlig de små barna. De kan ha det like gøy ute i regnvær som i solskinn! (jeg er ikke uenig i regelen, altså, for det er vanskeligere å jage barna ut i regnvær hvis man ikke selv blir med ut en tur, og det vil man jo ofte ikke...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Min snart 6åring har overhodet ikke vist noen interesse for cartoon. Så det har jeg ikke trengt å tenke på engang. Før gikk det stort sett på playhouse disney. Nå er det stort sett bare boomerang som gjelder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Vi har Cartoon, og jeg følger sånn halvveis med når våre barn (9, 7 og 4) ser på, og skrur rett som det er over på en annen kanal - særlig når hun minste er med. Men Mister Bean er jo knallgøy for både store og små, og mye annet og - og det voldsomme og fæle er de egentlig ikke så fryktelig interesserte i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.