Gå til innhold

Hvorfor kan de ikke hilse ordentlig på barna?

Gjest folkeskikk

Anbefalte innlegg

Gjest folkeskikk

Fau i barnehagen hvor snuppa mi går har klaget på at personellet ikke hilser på barna når de kommer på morgenen. Nå har de begynt å hilse men de hilser på en uproff måte. De sier bare "Hei Lisa" og ser knapt på henne en gang. Lisa svarer aldri tilbake. Hun er tre år. Jeg forventer at de som jobber med barn kan bøye seg ned, se barnet inn i øynene og så hilse. Det tar så liten tid og kunne ført til en bedre start på dagen. Samtidig som barnet ville lært seg hvordan man hilser på folk. Det irriterer meg at personell ikke kan tenke hvor viktig slikt er. Sier jeg i fra blir de vel provosert for da blir vel jeg en pirkete mor som er belærende. Vurderer å klage til FAU. Hvordan er det i andre barnehager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har alltid blitt tatt i mot på en hygglig måte. Dersom personalet har anledning kommer de ut i gangen når vi henger av oss ytterklærne og prater med barnet. Den yngste er i sin 3. barnehage nå, og alle har vært veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Ja det skulle da bare mangle...

Husker at de her satt seg ned på huk og pratet med barna,når de kom i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hos oss skal de gå ut i gangen (så langt det er mulig, noen ganger er man alene og holder i noe man ikke kan gå fra f.eks), sette seg ned - og snakke med barnet.

Når det er sagt; alle barn er forskjellige - noen sparker av seg skoene og løper inn, da holder det å si hei, og hilse på foreldrene. Andre barn trenger mer tid, de bruker vi mer tid på.

Men det er bare å ta det opp på en hyggelig måte, det hele handler om barnehagens rutiner. Og; det kan jo hende ingen har fortalt assistentene at de må gjøre det sånn, og det er ikke logisk for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kommer de bort og snakker med barnet. Det forutsetter at personalet ikke er opptatt med andre ting.

Barnehagen har imidlertid hatt personale som har vært mer opptatt av å instruere meg som mor om diverse ting om morgenen, som tidspunktet vi kom på. Det barnet fikk mindre og mindre lyst til å gå i barnehagen og nektet så godt han kunne. Noe som gjorde at vi stadig kom sent, og jeg fikk klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bra forhold hos oss.

Vi har egen garderobevakt som tar imot foreldre og barn frem til et visst tidspunkt. Hvis noen kommer senere så er alle mer opptatt på hver sin kant og det blir vanskeligere å ta skikkelig kontakt med det sene barnet.

Hos oss er da noen opptatt med lek og pass av mange barn som er ferdig med frokosten. Noen kler på barn som skal ut eller bytter bleier på de barna som allerede har bæsjet på seg.osv..

Foreldrene vet kjernetiden som garderobevakten har og det skulle bare mangle at en voksenperson ikke skulle ha noe å gjøre etter kjernetiden kun for å vente på det aller siste barnet f.eks. Dette er godkjent med foreldrerepresentantene og alle er informert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det syntes jeg er en selvfølge. Jeg har stor sett opplevd at barna har blitt "sett" og møtt på en hyggelig og imøtekommende måte. Det bør jo være en selvfølge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss tar personalet seg tid til å hilse på barna, men det er sjelden de bøyer seg ned.

De ser på barnet og snakker med barnet.

Jeg ville snakket med FAU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt naturlig at du reagerer. Starten på dagen er veldig viktig, selvfølgelig spesielt for de som er nye eller utrygge, men de andre har også behov for å bli sett og anerkjent og hvis de ikke har tid om morgenen så kan en jo bare lure på om de har så mye bedre tid ellers på dagen... Det er selvfølgelig likevel bra om du kan finne en "fin" måte å si det på; hvor og på hvilken måte kommer an på hvordan ting fungerer i barnehagen, men alternativer kan være f.eks. ditt barn sin kontaktperson, på en foreldresamtale, ta det opp med styrer, med foreldrekontakt eller på et foreldremøte. Evt. kan du drøfte det med PPT - kanskje de har en person som jobber mot barnehagen og som kan ta dette med i arbeidet sitt der? Personalet bør få anledning til selv å finne en form som passer dem og deres situasjon, men poenget må være at barn OG foreldre kjenner at de blir sett og føler seg trygge, uansett hvordan dette blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg synes det kan være greit med bare et hei.Mine barn har alltid vær litt sjenerte og spesielt ved levering i barnehagen. Da er det greit at de voksne ikke blir for påtrengende.

Jeg har forresten selv arbeidet i barnehagen og det er en selvfølge å hilse på barna, men hvor mange hilser tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...