Gjest barnehagemamma Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Reagerer på at mange tydeligvis har barnehager med en masse "regler". Det er da vitterlig ikke barnehagen som bestemmer når jeg benytter plassen som vi betaler fullt ut for? Så fremt vi dukker opp i tide for evt utflukter osv, så skal vel personalet drite i om vi velger å sove lenge en morra i blandt? Det samme gjelder medbrakt mat etc, det bestemmer vel vi? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vinterstorm Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Barnehagen er ingen oppbevaringsplass for barna fordi foreldrene jobber. Barnehagen har for håpentligvis et opplegg for dagen. Barnehagen reiser ofte på utflukter, som må planlegges, da må man vite at alle barna er kommet til en viss tid. Det er mange andre regler som også må være på plass i barnehagen, slik at barna vet hva de skal forholde seg til der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hos oss lever vi utmerket med kjernetid i barnehagen. Dette utvider barnehagens muligheter til spontane utflukter. Kl 10 har alle kommet så da kan de dra. Jeg ser fordelen for familien å kunne komme når som helst på dagen, men da blir jo mulighetene for spontane turer borte. Da må de holde seg i barnehagen eller planlegge alt god tid i forveien. Når det gjelder mat skjønner jeg ikke helt hva du mener. Hos oss er det slik at de spiser matpakke til lunsj, og har smøremåltid til frokost. De har, svjv, ingen spesielle regler for hva slags pålegg vi kan ha på brødskivene eller hva vi får lov å sende med. Men naturligvis ber de om at vi unngår snop og kaker i matboksen. Og det gjør vi, for jeg er interessert i at mine unger skal lære seg å spise skikkelg mat når de er sultne. Hvis det kom en henstilling fra barnehagen om å unngå visse typer mat fordi et barn var allergisk så ville jeg ikke hatt noen problemer med det. Jeg ville tvert i mot syns det var fint at de tok såpass hensyn. Kanskje de ville gjøre det samme for oss hvis vi skulle trenge det. Ellers betrakter jeg ikke barnehagen som en oppbevaringsplass for barn. Mine barn har lært mye i sin barnehagetid, de har hatt mange fine opplevelser og det har vært verdifullt for dem. Skulle bare mangle at ikke vi måtte følge noen få enkle regler vi også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jepp, du liker nok ikke svaret mitt nei Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 I vår barnehage og i de fleste andre finnes såkalt kjernetid. Da skal alle barna være kommet for dagen og kan ikke hentes igjen uten å snakke med personalet på forhånd før et gitt tidspunkt på dagen. I denne tiden gjør barnehagen mange utflukter. De drar på turer i skog og mark. Eller drar på strandtur hvis været er bra om sommeren. Eller har egne bussturer som bringer barna til teater e.l. For å få dette til må personalet ha barna tilstede slik at alle forberedelser kan gjøres. Og det er mye som skal ordnes før barna drar av gårde! Drikkeflasker, mat, redningsvester, ekstra tøyskift og bleier osv. Hvis et barn kommer etter kjernetiden så blir det kanskje ikke tur på barnet eller barnet har problemer med å komme inn i leken som alle barna har begynt for dagen. Er det dette som ønskes av deg? I så fall må vi vel egentlig synes synd på barnet ditt. Barna elsker å være med i disse aktivitetene og mange barnehager har også samlingstunder på morgenen som jeg er sikker på ditt barn også synes er kjempemorsomt å delta på. Kjernetiden hos de fleste barnehager er mellom 9.30-10 til 13.30-14.00. Skulle virkelig ikke være så vanskelig å klare dette i normal familiehusholdning etter min mening. Hvis soverytmen til barna (eller kanskje hos ho mor?!) går utover dette klokkeslettet så burde det bli en forandring hos dere. Nok mat bør også være i nisteboksen til barnet. Mange barn blir ekstra sultne i barnehagen etter mye aktiviteter og lek. Og ikke minst bør nisteboksen være litt sunn. Ingen sier noe på at den innimellom inneholder litt godt og usunn mat, men hvis dette skjer nesten hver dag, er det barnehagen sin plikt å påpeke at barnet trenger litt mer næring for å komme gjennom en hard "arbeidsdag"! En barnehage som har regler og bryr seg er der for barnet og ikke for de voksnes behov! Da er det faktisk en barnehage som er bra! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Barnehageansatt som lager regler Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Dette var harde ord synes jeg. Regelen er som oftest at barnet er tilstede i barnehagens kjernetid, eller man ringer og gir beskjed om sen ankomst/tidlig henting/fravær. Dette handler ikke bare om deg, eller ditt barn, men også om respekt for andres tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bhg ansatt Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Dette var harde ord synes jeg. Regelen er som oftest at barnet er tilstede i barnehagens kjernetid, eller man ringer og gir beskjed om sen ankomst/tidlig henting/fravær. Dette handler ikke bare om deg, eller ditt barn, men også om respekt for andres tid. I barnehagen er dagen lagt opp med rutiner og det går i ett. Det er utrolig ugunstig dersom noen av barna ikke følger disse rutinene. Det kan være f.eks et barn på småbarnsavd som har sovet lenge om morgenen og dukker opp når de andre har lagt seg etter lunch. Da må en av personalet gi mat og legge dette barnet, og når de andre våkner og leker så skal dette barnet sove. Hvis barna skal komme og gå som de vil og ikke følge bhgs program så trengs det iallefall flere ansatte! dessuten går barnet glipp av mye læring og sosialt. Som flere nevner her så er ikke bhg en oppbevaringsplass, det er også en viktig læringsarena. hvert eneste barn har en viktig plass i gruppa. Når det gjelder mat så kan jeg være enig med deg til en viss grad at det må være opp til foreldrene. Men jeg har opplevd at barn med adhd blir sent med brus og godteri til maten og akkurat det synes jeg vi bør få si fra om. Noe annet er det om barnehageansatte skal kreve totalt sukkerforbud, jeg synes det må være opp til foreldre om barna har ei skive med prim, eller en yoghurt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Min erfaring som mangeårig barnehagemamma er at dersom man selv er imøtekommende og fleksibel er som regel barnehagen det også. Det skjer mye i en barnehage, men svært mye er rutiner. De fleste dagene er barna tross alt i barnehagen. Og selv om barna er i gang med lek, aktiviteter osv. blir dette avbrutt av samlinger, lunsj osv. Vi har flere ganger valgt å levere barn senere fordi VI ønsker å tilbringe tid SAMMEN. Det syntes jeg må bli foreldrenes valg. Har da selvfølgelig sagt fra til barnehagen og passet på å levere til en tid som passer aktivitetsmessig - da ofte lunsj (12) eller samling (11). Barnehagen har aldri hatt noe imot dette, snarere syntes at det var koselig at man hadde den muligheten. Mht mat syntes jeg det er en selvfølge å sende med barna sunn kost i hverdagen. Dersom noen skulle ha alvorlige allergier ville jeg tatt hensyn til det. En gang i blant dog syntes jeg man må få lov til å sende med en vaffel, eller joghurt uten at det er en stor sak. På den ene avdelingen til en av mine var det noen som alltid hadde sjokoladepålegg til frokost. Andre hadde med sjokopop ol og fikk melk i barnehagen. Da syntes jeg godt barnehagen kan komme med anmodninger om sunnere mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg er egentlig enig med deg, så lenge det bare skjer iblant, slik du også skriver at det gjør. Det er fint å kunne ta det med ro en morra og ha en trivelig frokost og slappe av, om man har muligheten, og dette bør barnehagene bare godta. Men det er jo bra å ha en viss rutine da, og komme til kjernetiden. det handler jo ikke bare om de voksnes behov heller, det kan være fint for barna å ta det med ro en dag også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg synes det er naturlig at de ansatte i barnehagen har visse regler som foreldre og barn må følge. Da glir alt lettere, til fordel for de fleste. De har begrenset antall ansatte og gjerne et visst pedagogisk opplegg de ønsker å følge. Det blir vanskelig om enkelte barn til stadighet kommer midt i opplegget og gjerne må settes inn i det de andre driver med. Når det gjelder mat synes nok de fleste foreldre det er greit at det er fobud mot f.eks. kjeks og kaker i det daglige, det blir fort et press og et mas om enkelte har med seg slikt. Det samme gjelder antakelig mat som f.eks. trenger servise og bestikk, jeg kan godt forstå at de barnehageansatte synes det er tungvint om enkelte stadig trenger sånt, f.eks. om de spiser ute. Hva slags regler tenker du ellers på? Husk at barnehagen ikke bare er en oppbevaringsplass for barna, der de settes når man trenger barnevakt. De har faktisk et opplegg der, i hvertfall om det er en god barnehage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punky brewster Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Det er ikke uten grunn at barnehagen har noen rutiner/regler som fotreldre må innrette seg etter, det er for å få dagen til å fungere best mulig for alle parter og ikke minst barna. Det blir vanskelig for de ansatte og gjennomføre rutinene, planer og aktiviteter om foreldrene ikke tar hensyn til feks ønskede leveringstider osv. Noen ganger ønsker barnehagen å gjøre spontane ting når de ser at det er kapasitet, kanskje en ekstra turdag om været er ekstra fint eller lignende. Men om du ønsker å levere senere innimellom, så er det helt sikkert ikke noe problem, bare avtal dagen før eller evt ring tidlig på morran og hør hvordan det passer inn. Du kan jo avtale en foreldresamtale med pedleder for å avklare om det er noe med reglene du ikke forstår, når du får større innsikt i hvorfor de er sånn, blir det nok lettere for deg å skjønne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Vår barnehage ønsker beskjed om barna kommer etter kl 1000, og det respekteres selvfølgelig. Hver avdeling har egen mobiltelefon, så er det noe sender vi bare en sms. Jeg er utrolig fornøyd med at vår barnehage er så mye ute på tur, og selvsagt ønsker jeg at barna mine skal få være med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 De fleste barnehager har kjernetid. De ønsker at alle barna som har plass den dagen er der i kjernetiden, eller gir beskjed hvis de ikke kommer da. Dette for å kunne planlegge dagen litt. Det er mye som foregår i en barnehage, som vi ikke vet så mye om I tillegg er det greit å ha felles regler på medbragte ting, slik at det ikke blir anarkistiske tilstander der alle barna har med seg alle lekene sine, eller alle barna får sukkersjokk hele dagen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Litt nysgjerrig på hva du tenker om mat-regler, for jeg har aldri hørt om noe sånt. MEN, i barnehagen til snuppa mi bytter de ofte om på maten seg imellom, og når jeg bevisst har valgt å ikke gjøre sjokolade til et hverdagslig pålegg, irriterer det meg at hun stadig vekk spiser det allikevel. Vi har ikke kjernetid i vår barnehage, og de er utrolig fleksible. Hvis jenta mi er sulten når hun kommer, så får hun spise. I forrige barnehagen fikk hun ikke spise hvis hun kom etter 8.15, da måtte hun vente til lunsj. I den barnehagen hun går i nå gjør de det meste i grupper, så hvis vi ikke har kommet til de skal f.eks på miljøstasjonen, så er det ikke hun som drar akkurat den dagen. Først syns jeg det hørtes veldig rart ut, men jeg ser at de får det til å fungere. I desember fikk vi beskjed om at det var kjekt om vi kom enten før 9.30 eller etter 10.00, fordi de hadde advents-samlingsstund da, og det var dumt hvis hun bare fikk med seg halve. De henger opp månedsplan i garderoben hvor det står når hele avdelingen skal på tur, sånn at vi leverer før 9.30 de dagene. De er i tillegg veldig bevisste på at barna har forskjellige behov for soving. Har hørt om barnehager som gjør alt de kan de første ukene for å få alle ungene til å legge seg 11 fordi det passer barnehagen best, men hos oss er det noen som sover 2 ganger om dagen, noen sover tidlig, andre sent, noen blir trillet i søvn daglig, andre blir lagt rett i vogna og sovner, osv. Jenta mi hadde sluttet med dagsoving da hun begynte der, men syns de første ukene var slitsomme så hun fikk "hviletid" i vogn med utsikt til de andre som lekte. Nei, jeg må vel bare kutte her. Hehe... Kunne skrevet så utrolig mye positivt om barnehagen og jeg har nesten glemt hva du egentlig skrev og som jeg skulle svare på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg skjønner ikke helt hva problemet ditt er? Er problemet ditt at du ikke liker at barnehagen sier nei til sjokoladepålegg, så får du ingen sympati. Er problemet ditt at barnhagen anser det som forstyrrende om du møter opp midt i samlingsstunden, underveis på tur, midt i måltider osv uten å melde fra - så får du heller ingen sympati. Jeg tror på at man kommer langt med å være litt imøtekommende. Om du gir beskjed når du henter, og sier; i morgen kommer vi senere for da har jeg fri så vi vil ha en lang morgen hjemme, kan jeg ikke tenke meg at bhg hadde sagt nei til det. Om du hadde møtt opp uten niste, beklaget og hørt om de kanskje kunne hjelpe deg så du slapp å dra hjem igjen, så kan jeg heller ikke forestille meg at det hadde vært et problem. Problemet ligger i at mange foreldre tenker at barnehage bare er en oppbevaringsplass for barna, de tenker ikke at det er et maskineri som skal fungere, at man har flere å ta hensyn til, både små og store. Og du hadde aldri kommet for sent til en legetime, og sagt at legen skal da vel bare drite i når du kommer, du ville sove lenge - og du kom jo innen arbeidstiden hans... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.