Gå til innhold

Sover med baby i senga

Gjest samsovern

Anbefalte innlegg

Gjest samsovern

I perioder er babyen min så urolig og vanskelig å få til å sove, at jeg har latt henne sove sammen med meg. Jeg passer på god avstand til meg og at hun ligger i hodehøyde med meg slik at hun ikke får dynen min over seg. Det har gått fint hele tia, jeg har ikke så lett for å rulle på meg i søvne, sover ganske rolig tror jeg. Men hører folk rundt si jeg ikke bør ligge i samme seng som henne da...

Har anskaffet meg en ammemadrass, den er fin på den måten at når jeg er ferdig å amme, kan jeg lukke veggene på den så hun ligger trygt i sin egen "seng" adskilt fra meg. Hvis jeg ønsker å ha henne tilbake i sengen kan jeg løfte hele madrassen over i sengen hennes. En annen fordel er at denne er vaskbar, så det er mye enklere når jeg ammer, slipper å være redd for å søle morsmelk på lakenet.

Hva syns dere, er det galt å la babyen sove i samme seng?

Jeg verken røyker eller bruker medisiner, har hørt at de har størst risiko ang. krybbedød og samsoving. Dessuten sover jeg ikke så tungt og ligger ganske rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Det er jo bare du selv som kan ta en avgjørelse på om barnet ditt skal sove sammen med deg i din seng.

Jeg leste akkurart på sidene til Landsforeningene uventet Barnedød, at de har utarbeidet en ny brosjyre med anbefalinger om hvordan barnet helst bør sove.

Her er linken:

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/Attachments/FEA0055E67BE3B10C12574240048C825/$FILE/Trygt+sovemilj%F8.pdf

Hilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort som deg med alle mine 3 barn og ville gjøre det på samme måten hvis jeg skulle få flere.

Når det dreier seg om friske, fullbårne barn hvor foreldrene verken tar medisiner eller røyker føler jeg at risikoen er minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Mine har kun sovet i vår seng mens jeg ammet.

Da hendte det at vi sovnet, men ellers aldri.

Det er økt fare for krybbedød, og det synes jeg er så skummelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres helt topp for alle parter! :o)

Samsoving frarådes dersom en eller begge foreldrene røyker (pusten inneholder skadelige stoffer leeenge etter at sigaretten er slukket...), går på medisiner som gjør at man sover tungt eller er beruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg samsov med babyen min de 2 første månedene. Det var ikke vanskelig å venne han av med det etter hvert som han ble tryggere. Det var koselig så lenge det varte men deilig å få senga for seg selv igjen. Det hende likevel at han måtte ha en natt eller to i senga vår de første 15 mnd.

For å være ærlig, jeg tror morsinstinktet vårt gjør at vi ikke sover tungt og ruller over babyen. Jeg våknet flere ganger hver natt for å sjekke at ikke dyna mi lå over ansiktet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samsovern

Jeg samsov med babyen min de 2 første månedene. Det var ikke vanskelig å venne han av med det etter hvert som han ble tryggere. Det var koselig så lenge det varte men deilig å få senga for seg selv igjen. Det hende likevel at han måtte ha en natt eller to i senga vår de første 15 mnd.

For å være ærlig, jeg tror morsinstinktet vårt gjør at vi ikke sover tungt og ruller over babyen. Jeg våknet flere ganger hver natt for å sjekke at ikke dyna mi lå over ansiktet hans.

Ja, vi ser jo i dyrenes verden, der sover ungene inntil mora for å holde varmen og kort avstand til "puppen"... Det er nok et instinkt i alle pattetdyr...

Vi sover også lettere pga vi skal være i stand til å hjelpe babyen om vi hører de er i fare.

Babyen min sover av og til i egen seng, av og til i vogn, av og til i "hengekøye" i stua, av og til ved siden av meg i sofaen, av og til i fanget mitt og av og til i vår seng... Tror ikke det er noe problem å venne henne til å sove andre steder jeg, er hun trøtt nok så sover hun overalt... Men de nettene hun er urolig og vanskelig å få til å sove, da syns jeg det er greiest å ha henne med meg i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samsovern

Nå er det faktisk anbefalt å samsove. Bare gjør det med god samvittighet!!

http://www.aftenposten.no/helse/article2375343.ece

- Det blir også mindre slitsomt for mor når hun for eksempel slipper å stå opp og bevege seg over et kaldt gulv for å hente barnet når det skal ha mat, og å få det til å sove i sin egen seng etterpå, sier hun.

ENIG!!! Utrolig slitsomt de nettene hun er ekstra "sulten"... og jeg er ekstra trøtt...

Føler dessuten både hun og jeg sovner lettere når jeg ammer i senga. Slurver kanskje litt med rapingen da, travelt å måtte reise seg opp for å få henne til å rape, men hvis jeg ser hun er urolig etter puppen tar jeg henne opp for å rape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg sov med begge mine hos meg - og på den tiden var det nærmest sidestilt med barnemishandling.

De er friske og raske og i live begge to, og minsten synes fortsatt det deiligste i hele verden hvis man har våknet for tidlig er å komme inn og finne mamma sin varme dyne og ligge med ryggen sin mot magen min.

(Han er syv nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...