Gå til innhold

Grøt-streik.....

Gjest mamma til liten stabeis?

Anbefalte innlegg

I disse streike-dager har snuppa hevet seg på streikebølgen hun også.... Hun er 6 mndr, og etter å ha fullammet til nå har vi smått begynt å innføre grøt. De første gangene gikk det greit, hun viste ikke noen voldsom begeistring (slik søsknene hennes gjorde da de fikk smake grøt), men hun spiste og virket fornøyd. Men så var det plutselig stopp, etter at hun hadde spist grøt omtrent 4-5 ganger. Hun nekter å gape, og hvis jeg klarer å lure litt inn i munnen på henne gjør hun skikkelig grimaser og noen ganger brekker hun seg.

Har prøvd med tynn grøt, litt fastere grøt, ulike typer grøt, med og uten fruktpuré.... uten hell. Banan kan hun til nød spise noen milligram av, men hun ser ikke spesielt happy ut da heller. Har en mistanke om at hun bare vil ha pupp og andre "godsaker", for når hun før har fått smake såvidt på vaniljesaus og is har det ikke vært noen stygge grimaser....

Men jeg føler ikke for å fullamme henne lenger - så hva gjør jeg??? De andre ungene har elsket å få vanlig mat når de var store nok, så dette er nytt for meg.

Alle råd mottas med takk :o)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brød. Skjær av skorpa og gi henne små brødbiter med leverpostei på. Dypp dem i litt melk først så blir det så bra så. :o)

Hun har vel ikke tenner, men det spiller ingen rolle, de tygger jo ikke med fortennene alikevel og jekslene kommer ikke på lenge ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Sier som lillemus, gi henne brød.

Ellers kan du prøve å tilsette grøten smak.

Jeg kokte litt frukt å hadde i grøten til mine, snuppen var heller ikke begeistret for vanlig grøt..

Du kan jo gi henne middag i stedet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød. Skjær av skorpa og gi henne små brødbiter med leverpostei på. Dypp dem i litt melk først så blir det så bra så. :o)

Hun har vel ikke tenner, men det spiller ingen rolle, de tygger jo ikke med fortennene alikevel og jekslene kommer ikke på lenge ennå.

Kan jo prøve, men hvis hun brekker seg av grøt vil vel brød være enda verre å svelge? Hun har jo levd på flytende hele livet, så jeg skjønner at hun trenger tid å venne seg til nye konsistenser (og smaker). Men det er jo verdt et forsøk :o)

Eller så kan jeg jo prøve med middag, og se om hun liker det bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grøt

Kan jo prøve, men hvis hun brekker seg av grøt vil vel brød være enda verre å svelge? Hun har jo levd på flytende hele livet, så jeg skjønner at hun trenger tid å venne seg til nye konsistenser (og smaker). Men det er jo verdt et forsøk :o)

Hei!

Ikke for å uroe deg, men vi opplevde det samme med vår lille pode. Han brakk seg og nektet plent å spise grøten uansett tykkelse. Vi prøvde å lirke og lure for å få i ham grøt. Men han ville helst bare ha drikke. Det ble mye sutring og lite hyggelig for foreldre og barn. I ettertid viste det seg at ungen hadde kjempestore mandler, samt også store falske mandler... Gjett hvem som fikk dårlig samvittighet da...Det kan jo selvfølgelig være at barnet deres rett og slett ikke liker konsistensen eller smaken på grøten. Av helsestasjonen fikk vi beskjed om å ta en pause og starte igjen. På ettårskontrollen ble mandlene oppdaget og han ble operert for falskmandler 1 1/2 gml og de ekte mandlene tok de da han var 2 1/2 år. Nå ber han om mat og mor er lykkelig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har vært glade i grøt, storesøster kunne til nød stagge verste sulten hvis jeg var borte, lillesøster har vrengt seg i avsky hver gang vi har prøvd.

Gi brød eller middag, eller små biter av voksenmat - mine har fra tidlig av likt mat med mer smak, og babymat har lissom ikke vært noen stor hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt hende det går lettere med mat som faktisk må tygges, enn sånn halvfast mat som er for tykk til å svelge rett ned men ikke er så fast at man trenger tygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjorde det samme. Helte litt morsmelkerstatning over brødbitene. Gjerne med litt syltetøy på.

De gikk ned på høykant. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...