Gå til innhold

Trenger enkle rim for fireåring

Gjest førstemann

Anbefalte innlegg

Gjest førstemann

Min gutt som nylig ble fire er bare så interesert i bokstaver. Det er jo bra men litt synd at han er mere opptatt av hvilke bokstaver det er i en bok enn hva den handler om. Han kan nå alle de store og de fleste av de små. Han liker også godt rim og regler. Tenkte jeg skulle lære ham noen. Noen som har noen rim de kan dele med meg?

Er det vanlig at så små barn er så interessert i bokstavene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At noen har interesse for bokstaver såpass tidlig er nok ganske vanlig tror jeg. Storebror her i huset fikk en lekepc til jul da han akkurat fylte tre. Han kunne både store og små bokstaver etter ei uke. Lillebror på 3,5 år er også interessert men kan ikke alle bokstavene enda.

Begge har kanskje vært over snittet glad i høytlesning. Tror kanskje at bok-glade barn blir interessert i bokstaver tidligere enn andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr kakerlakk med fotsid frakk og med for store sko

gikk på basar og vant et par kalosjer nummer to

herr kakerlakk sa tusen takk og pakket gaven sammen

så gikk han hjem og viste dem til barna og madammen

Hans opptatthet med bokstaver trenger slett ikke bety noe. Har han hatt andre spesialinteresser tidligere? Leker han rollespill-leker? Dersom han strever med det sosiale i tillegg ville jeg fått ham utredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Datteren min på 5 fikk også tidlig interesse for bokstaver. Hun kan alle små og store bokstaver, hun skriver og leser litt også. Hun som snart er 3 har lært seg noen bokstaver.

Jeg har 3 døtre og en sønn. Sønnen min var null interessert i bokstaver, mens alle jentene har vært det fra de var rundt 3 år.

Jeg har hatt rimlek med ungene. F eks spurt om de vet hva som rimer på "mus". Det synes de er gøy :) Det sies at det er en sammenheng mellom det å forstå seg på rim og det å lære å lese og skrive.

Bare se til at all læring er lek for sønnen din. Straks han synes det er nok kutter dere ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Ene sønnen min leste da han var 4 1/2 år, og leste leksikon før han begynte på skolen.

Det går ennå historier om ham på skolen, for i 1. klasse spurte han om hvornår de skulle lære om klorofyll.

Så det er bare å oppmuntre ham til å lese. Det vil han få stor glede av og mye hygge ved.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare flott at han er interessert i bokstavene! Og alt går i bølger, så interessen for innholdet kommer nok tilbake. Men ett fokus om gangen er ofte nok ;) Min Lille Blomst er ennå ikke fylt tre, men er også opptatt av bokstaver, særlig sine egne, så barn er forskjellige.

Når det gjelder rim og regler vil jeg anbefale dere en tur på biblioteket. Masse flotte rim- og reglebøker, med spennende illustrasjoner også. Umiddelbart tenker jeg på André Bjerke og Inger Hagerup, der er det mye humor også, og noen av dem er tonesatt - kanskje er det ekstra kjekt? Iallefall er det ekstra lærerikt ;) (Hvis dere får tak i dem på CD, tenker jeg. Biblioteket har gjerne begge deler). Og hvis du gjerne vil ha litt mer "historie" så finnes det jo også slike bøker som er skrevet på rim - noe for enhver smak, altså. Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svigermora

Runde, rare rulle rusk -

rapset rips på ipsens busk - ipsen kom og skulle plukke - rips til rørte rips på krukke - ned i krukken rapset ipsen - rulle som en rips blant ripsen - Rund og rød som ripsen selv - ble han syltet samme kveld.

Denne sopp til strømpestopp er nok ingen riktig sopp, men en rødmalt liten propp som i strømpen stoppes opp. - Denne sopp til strømpestopp er en strømpestoppesopp.

Masse fine rim av Andre Bjerke i boka "For moro skyld".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jentene mine var veldig interessert i bokstaver fra de var små. Begge leste også før de begynte på skolen, og er kjempeglade i å lese nå.

Lån eller kjøp noen av rim og reglebøkene til Andre Bjerke. Han har laget noen fantastiske regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...