Gå til innhold

Sparker av seg dyna - forsatt et problem!

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jeg skrev inn for noen uker siden og søkte tips fordi jenta mi vrir seg og sparker av seg dyna om natten, og ligger kald igjen i en krok av sengen! (Hun er nå 2,5 mnd)

Jeg fikk anbefalt nattpose, hvilket jeg kjøpte med èn gang. Denne var riktignok beregnet fra 6 mnd og oppover, men hun kan bruke den likevel. Problemet er da selvfølgelig at hun blir gjennomsvett på ryggen, og blir irritert! Hun har enda ikke sovnet i den...! Har i grunnen gitt opp å prøve... Har da bare pysj under, og det må hun jo ha, da det ikke er armer på den, og veldig store armhull!

Så... Noen andre tips? Jenta mi er iskald hver natt, selv om jeg har ca. 22 grader i rommet! Ikke kald i nakken, men på hender/armer, føtter og i ansiktet. Er det ok, eller bør jeg finne på noe? Hun ligger også på saueskinn når hun ikke har nattposen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

31

• filiokus81

5

• Mrs. Wallace

4

• Lillemus

3

Gjest Shira :o)

Hvis hun har på seg bomull og svetter, vil hun bli kald.

Har du prøvd ullklær? Da blir ikke klærene våte. Ull varmer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1211708542' post='3883610]

Hvis hun har på seg bomull og svetter, vil hun bli kald.

Har du prøvd ullklær? Da blir ikke klærene våte. Ull varmer godt.

Kanskje jeg skulle kjøpe ullpysj og bare la henne fortsette å sparke av seg/vri seg ut av dyna ja...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Kanskje jeg skulle kjøpe ullpysj og bare la henne fortsette å sparke av seg/vri seg ut av dyna ja...!

Guttungen her svetter mye når han legger seg, og var til stadighet kald. Det løste seg med å bruke ull på han.

Det er jo verdt ett forsøk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

På lekebutikk - husker ikke om det var ringo, der solgte de en slags "babywrrap", den tuller du rundt babyen som en slags pose, passer på helt nyfødte og oppover, da er i alle fall beina og opp til under brystet dekket, og denne klarer de ikke å sparke av seg. Det sies at babyer sover mye bedre når de er tyllet sånn inn.

Er samme prinsippet som når du tyller babyen inn i helseteppe som de gjør på sykehuset, bare at dette er et tynnere stoff og beina has i en slags "lomme", så tyller du resten av tøyet rundt og fester med borrelås. Ganske genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lekebutikk - husker ikke om det var ringo, der solgte de en slags "babywrrap", den tuller du rundt babyen som en slags pose, passer på helt nyfødte og oppover, da er i alle fall beina og opp til under brystet dekket, og denne klarer de ikke å sparke av seg. Det sies at babyer sover mye bedre når de er tyllet sånn inn.

Er samme prinsippet som når du tyller babyen inn i helseteppe som de gjør på sykehuset, bare at dette er et tynnere stoff og beina has i en slags "lomme", så tyller du resten av tøyet rundt og fester med borrelås. Ganske genialt.

Hørtes jo supert ut i utgangspunktet, men problemet med at hun blir svett vil vel være det samme som i nattposen...! Kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Kjøp heller en tynn ullpysj, så gjør det ikke så mye om hun sparker av seg dyna. Ull ventilerer mye bedre enn bomull og denslags, og om hun skulle komme til å svette er det mye bedre med ull.

Det gjør ingenting om hun blir kald på hendene og i ansiktet. Om det er så mye som 22 grader i soverommet (noe som for øvrig er over anbefalt soveromstemperatur), tar hun ikke skade. Du kan jo evt ta på henne tynne ullsokker, så holder føttene seg varme.

Men som jeg har skrevet her inne så mange ganger før: Det er langt flere norske barn som er for varme enn for kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Hørtes jo supert ut i utgangspunktet, men problemet med at hun blir svett vil vel være det samme som i nattposen...! Kanskje...

Tjah det er et veldig lett og tynt stoff som kan brukes hele året, så blir sikkert ikke svett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 22 grader på et soverom er mye. Når du i tillegg stresser med dyna hennes, så tror jeg nok hun blir veldig varm. Det er jo muligens en grunn til at hun sparker den av seg...

Jeg støtter forøvrig forslaget om ullpysj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Glimtipper, 22 grader er alt for varmt og det er ikke det minste rart at hun sparker av seg dyna! Senk tempereaturen til 16-17 grader om mulig og kjøp ullpysj.

Jeg hadde krepert om jeg skulle sovet i 22 grader. Vi har for tiden 14 grader på soveromet, om vinteren er det vel knapt varmegrader der inne på det kaldeste. :o) Men vi har ikke baby da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jattajatta

Hun svetter jo fordi det er for varmt. Tenk deg hvis du selv skulle bli pakket inn i alt mulig når det er for varmt for deg. Ta på barnet en liten trøye - truse og et par bomullssokker og dyne. Det er da mer enn nok hvis du har 22 grader i rommet. Alternativt får du sette opp vinduet så ikke barnet ditt plages av varmen - hvis du må ikle henne så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstice

Min blir også kjempesvett i nakken og på ryggen hvis hun har det for varmt. Vi tok bort saueskinnet. Vet at mange sover på det året rundt, men for jenta vår ble det for varmt. Har du prøvd med nattpose men uten saueskinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Hm, jeg tror ikke jeg ville fjernet muligheten til å sparke av seg, det er ikke bra å bli for varm. Vi har stort sett mellom 16 og 19 grader på barnas soverom, og har ikke brukt noen tykk dyne oppå nattposen, men heller ullbody og strømpebukse inni.

Men 22 grader var nokså varmt, så enten bør temperaturen senkes, eller lammeskinnet tas bort. Våkner hun av dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, jeg tror ikke jeg ville fjernet muligheten til å sparke av seg, det er ikke bra å bli for varm. Vi har stort sett mellom 16 og 19 grader på barnas soverom, og har ikke brukt noen tykk dyne oppå nattposen, men heller ullbody og strømpebukse inni.

Men 22 grader var nokså varmt, så enten bør temperaturen senkes, eller lammeskinnet tas bort. Våkner hun av dette da?

Hmm, var visst litt utydelig! Enten har hun bomullspysj og ligger på saueskinn med lett dyne på, men da sparker hun den av seg eller vrir seg vekk fra den i lette søvnfaser... Og da blir hun kald! Eller så har hun bomullspysj og nattpose, uten saueskinn og dyne, men da blir hun kjempesvett på ryggen!

Så hva er mellomtingen? Setter jeg opp vinduet vil det trekke nesten rett ned i senga hennes, og det er ingen mulighet for å flytte den... Har satt det på en liten sprekk noen ganger, men er som sagt redd for trekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun svetter jo fordi det er for varmt. Tenk deg hvis du selv skulle bli pakket inn i alt mulig når det er for varmt for deg. Ta på barnet en liten trøye - truse og et par bomullssokker og dyne. Det er da mer enn nok hvis du har 22 grader i rommet. Alternativt får du sette opp vinduet så ikke barnet ditt plages av varmen - hvis du må ikle henne så mye.

Jeg hadde fryst bort hvis jeg lå i trøye, truse og sokker i 22 grader! Må jo ha noe over meg likevel...!

Vinduet er nesten rett over barnesenga, og den kan ikke flyttes, så det er jeg litt redd for... Har det på en liten sprekk da men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, du skrev jo med dyne ja...! Men det er da ca det jeg kler henne i! Har ikke dyne og saueskinn hvis jeg tar på nattposen! Likevel svetter hun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller en tynn ullpysj, så gjør det ikke så mye om hun sparker av seg dyna. Ull ventilerer mye bedre enn bomull og denslags, og om hun skulle komme til å svette er det mye bedre med ull.

Det gjør ingenting om hun blir kald på hendene og i ansiktet. Om det er så mye som 22 grader i soverommet (noe som for øvrig er over anbefalt soveromstemperatur), tar hun ikke skade. Du kan jo evt ta på henne tynne ullsokker, så holder føttene seg varme.

Men som jeg har skrevet her inne så mange ganger før: Det er langt flere norske barn som er for varme enn for kalde.

Hun svetter ikke uten nattposen! Tror hun har det ok i bomullspysj, saueskinn og dyne til midt på magen...! Men så styrer hun seg ut av dyna, og blir kald!

Men ullpysj er nok en god idè uansett, og det skal jeg jaggu skaffe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 22 grader på et soverom er mye. Når du i tillegg stresser med dyna hennes, så tror jeg nok hun blir veldig varm. Det er jo muligens en grunn til at hun sparker den av seg...

Jeg støtter forøvrig forslaget om ullpysj.

Ullpysj var lurt! Det skal jeg skaffe!

Tror ikke hun blir varm uten nattposen... Hun kjennes helt fin ut, og sover godt! Men det er i lette søvnfaser at hun sparker den av seg eller vrir seg ut av den. Jeg tror det er helt ubevisst, for hun holder på sånn uansett temperatur og om hun har noe over seg eller ei! Hun er bare veldig størjete av seg:-)

Men hvis 22 grader er mye, så går det vel greit uten dyne også da... Hun blir som sagt ikke kald i nakken, men veldig på hender, føtter og i ansiktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jattajatta

Jeg hadde fryst bort hvis jeg lå i trøye, truse og sokker i 22 grader! Må jo ha noe over meg likevel...!

Vinduet er nesten rett over barnesenga, og den kan ikke flyttes, så det er jeg litt redd for... Har det på en liten sprekk da men!

Det er da ikke farlig og sove med vinduet oppe - det er jo det de aller fleste gjør. Det er frisk luft.

Jeg forstår at du er bekymret - men hun vil ikke ta noen skade av og sparke av seg dyna når det er 22 grader i rommet.

Og husk at vi alle er forskjellig når det kommer til hva vi trenger av påkledning eller ikke når vi sover.

Saueskinn i mai er for varmt - det ville jeg tatt bort. En myk pysj og dyne er mer enn nok nå hvis du ikke har vinduet oppe, evnt da noen tynne sokker på bena :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...