MHC Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Våre gode venner har en 10- åring som har begynnt å komme i puberteten. Hun har i tillegg begynt å legge på seg mye i det siste ifølge foreldrene. (Hun er en kraftig type i utgangspunktet.) Nå til problemet. Foreldrene prøver å gi henne sunn mat og mye frukt og grønnt, og de synes selv de er veldig sunne. Men det er fløtegratinerte poteter, grillmat, stekt mat, sauser, dipper osv. hvar dag. Begge foreldrene er og ganske kraftige, men nå er de bekymret for at datteren skal bli så tjukk at hun skal få problemer. Hun er veldig aktiv, så det er på matsiden noe må gjøres. Men hvordan- på en fin måte- forklare våre gode venner at de spiser alt for mye fet mat? Masse grønnsaker hjelper lite når de slanges ned med ett beger rømmedipp............ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Snakk om ditt eget kosthold. Når de selv tar opp at de prøver og spise sunt, så snakker du om hva dere gjør hjemme: Kutter ut fete sauser, bruker mye rent kjøtt, wokede grønnsaker, salater med lite dressing eller lavkalori, ikke så mye poteter, brun ris og fullkornspasta. Kanskje de blir inspirert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 ''Men hvordan- på en fin måte- forklare våre gode venner at de spiser alt for mye fet mat?'' Min mening er at det bør du prøve å forklare dem i det hele tatt. Rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Sorry, det ble feil, det bør du IKKE gjøre mente jeg :-) De blir garantert ikke takknemlig hvis du gjør det, i hvert fall. Ser ikke for meg "Å, er det fett i fløtegratinerte poteter?! Det visste jeg ikke, takk for at du sa fra!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hun går ikke på medisiner da som gjør at hun legger på seg? Det er noen som gjør det også,bla sønnen min. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 ''Men hvordan- på en fin måte- forklare våre gode venner at de spiser alt for mye fet mat?'' Min mening er at det bør du prøve å forklare dem i det hele tatt. Rett og slett. Tja, jeg kan tildels være enig med deg (når jeg leser med ditt IKKE som forsvant ut), men saken er jo slik at foreldrene ikke _vet_ hvorfor det blir slik med barnet. De forstår at noe er galt, men vet ikke hvorfor. Samtidig tror jeg man kan gjøre vondt verre med å innta Folkeopplysningsplassen, man vil jo ikke alltid ta innover seg hva man gjør galt (og dette har jeg 1. håndserfaring med, altså...). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Når de begynner å snakke om det, så kan du jo spørre "spiser hun potetsalat da? Det er det jo veldig mye kalorier i" eller noe i den dur. Ikke belære sånn helt uten videre, men ta en samtale mer naturlig. Og man kan jo si at man selv har blitt klar over, nylig, hvor mye fett det egentlig er i dette og hint, og gjerne legge til at man er sjokkert/overrasket over akkurat dette. Så blir det litt mer sånn "dette visste ikke jeg heller"-holdning i steden for "jeg vet dette så mye, mye bedre enn dere". Men jeg ville ha ventet til foreldrene selv tok det opp, jeg hadde ikke trampet inn i grillkosen og slått ned på kaloriinntaket, liksom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Du har tydeligvis god oversikt over menyen i dette huset? Jeg synes du blander deg unødvendig, og bør la disse menneskene være i fred og finne ut av sine egne ting, med mindre de ber deg om hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snuppa2008 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hun går ikke på medisiner da som gjør at hun legger på seg? Det er noen som gjør det også,bla sønnen min. Vær så snill å ta problemet ved roten - ikke la medisiner bli en hvilepute for overvekt. Det er normalt å legge på seg 1-2 kg, ja, men ikke la den medisinerte få ete usunt og for store porsjoner i tillegg til å spise for trøst. Om ungdommen legger på seg, bør vi som ansvarlige foreldre faktisk kunne rasjonere maten (legge opp passe porsjon på tallerken, og be den unge drikke to store glass vann noen minutter før måltid), og kutte ut alt snadderinnkjøp for en periode. Livet blir vankeligere som overvektig, som et tillegg til andre problemer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Overlat kostveiledning til f.eks. helsesøster..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Vær så snill å ta problemet ved roten - ikke la medisiner bli en hvilepute for overvekt. Det er normalt å legge på seg 1-2 kg, ja, men ikke la den medisinerte få ete usunt og for store porsjoner i tillegg til å spise for trøst. Om ungdommen legger på seg, bør vi som ansvarlige foreldre faktisk kunne rasjonere maten (legge opp passe porsjon på tallerken, og be den unge drikke to store glass vann noen minutter før måltid), og kutte ut alt snadderinnkjøp for en periode. Livet blir vankeligere som overvektig, som et tillegg til andre problemer. Han går på remeron og det går man opp mer enn en til to kilo av,bare spørr hvilken som helst som har prøvd dem,eller en lege eller psykiater... Han tar concerta også,og før han begynte på remeron hadde han for liten matlyst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Vær så snill å ta problemet ved roten - ikke la medisiner bli en hvilepute for overvekt. Det er normalt å legge på seg 1-2 kg, ja, men ikke la den medisinerte få ete usunt og for store porsjoner i tillegg til å spise for trøst. Om ungdommen legger på seg, bør vi som ansvarlige foreldre faktisk kunne rasjonere maten (legge opp passe porsjon på tallerken, og be den unge drikke to store glass vann noen minutter før måltid), og kutte ut alt snadderinnkjøp for en periode. Livet blir vankeligere som overvektig, som et tillegg til andre problemer. Nå, det finnes endel legemidler som gjør at man fort legger på seg myyye mer enn 1-2 kg, selv om man spiser helt normalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg er enig med deg i at det ikke høres bra ut, det kostholdet du skisserer. Men dersom du, som venn eller nabo eller slektning, prøver å ta det opp med dem vil de antagelig gå rett i forsvar, sette alle piggene ut og bli sinte på deg. Rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg ser at du har fått endel meldinger om å passe dine egne saker, men jeg leser innlegget ditt sånn at dette er gode venner av deg, og at de attpåtil har luftet problemet med deg. Stemmer det? For i så fall synes jeg absolutt du kan si noe. Du trenger ikke være formanende, men f.eks tipse dem om at de aller fleste spiser mer eller mer usunt enn de tror, og så kan du jo nevne litt om alle de "skjulte kaloriene" man ikke tenker på, som feks finnes i dipper osv. Innled f.eks med en "jeg leste en artikkel om kalorifellene i hverdagskosten, gjett om jeg ble overrasket da jeg så at...osv." Men om det er sånn at de ikke har nevnt dette for dere, ville jeg nok vært litt mer tilbakeholden, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hva med å gi dem noen oppskrifter du bruker selv? Om ikke de forstår det, ville jeg bare sagt det rett ut.. Du risikerer at de blir sinte på deg, men den sjansen hadde jeg tatt når det gjelder et barn. Det å gjøre sine barn overvektige, er barnemishandling. Og mennesker i dag bryr seg for lite, vi er så redd for å tråkke folk på tærene, at vi heller ser barn og unge lide under det. Men det er MIN mening. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snuppa2008 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hva med å gi dem noen oppskrifter du bruker selv? Om ikke de forstår det, ville jeg bare sagt det rett ut.. Du risikerer at de blir sinte på deg, men den sjansen hadde jeg tatt når det gjelder et barn. Det å gjøre sine barn overvektige, er barnemishandling. Og mennesker i dag bryr seg for lite, vi er så redd for å tråkke folk på tærene, at vi heller ser barn og unge lide under det. Men det er MIN mening. :0) ''Det å gjøre sine barn overvektige, er barnemishandling. Og mennesker i dag bryr seg for lite, vi er så redd for å tråkke folk på tærene, at vi heller ser barn og unge lide under det.'' Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Sorry, det ble feil, det bør du IKKE gjøre mente jeg :-) De blir garantert ikke takknemlig hvis du gjør det, i hvert fall. Ser ikke for meg "Å, er det fett i fløtegratinerte poteter?! Det visste jeg ikke, takk for at du sa fra!" ''De blir garantert ikke takknemlig hvis du gjør det, i hvert fall. '' Men en sier jo ikke fra for å oppnå takknemlighet fra foreldrene! En sier eventuelt fra av hensyn til barnet, som kanskje forholdsvis enkelt kan reddes fra et liv med konstant overvekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Det viktigeste er vel ikke bare HVA de spiser - men også hvor mye.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lei alle unnskyldninger Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Han går på remeron og det går man opp mer enn en til to kilo av,bare spørr hvilken som helst som har prøvd dem,eller en lege eller psykiater... Han tar concerta også,og før han begynte på remeron hadde han for liten matlyst. Greit nok at noen medisiner gjør at en legger på seg, men som ViViola sier, så for guds skyld ikke bruk det som noen unnskyldning for at et barn skal ha ett sunnt kosthold. Ikke bruk medisiner som en unnskyldning for at ett barn legger på seg. Alle som en må tilpasse seg sin egen situasjon når det gjelder inntak av mat. Verden er ikke rettferdig, men ikke bruk det som noe argument for å gi opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym for gjenkjennelsens skyld! Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Grrr!!! Blir så forb** av å lese at alt er foreldrenes feil, barnemishandling, dra inn barnevernet osv.! I vå familie er vi fire: tre av oss er slanke og liker og trene! Den siste er bedagelig anlagt og liker mat, stopper ofte på vei hjem fra skolen for å kjøpe godterier. Vi har bare sunn mat i huset og barnet blir oppmuntret til mosjon, men det er lite som hjelper. Men det er klart det er vår skyld!! :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.