Gå til innhold

10- åring som legger på seg- uvitende foreldre

MHC

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Er så enig med deg!

Kjenner flere som skryter av barna når de har spist f.eks. 4 skiver brød... Helt på trynet, er vel ikke om å gjøre å få trykket ned mest mulig, selv om det er relativt sunn mat....

Hvor mange brødskiver et barn trenger er ikke noe som er likt for alle. Noen trenger mange og andre trenger få. forbrenningen er tross alt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mirabell

2

• PieLill

2

• MHC

1

• Glimtipper

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest D*lilith

Er ungen din feit, så er han FEIT, uansett årsak. Det står ikke stemplet i panna at han har lov til å være overvektig pga medisiner?!

Dårlig gjort ovenfor barnet å ikke brems inntaket av mat.

Jeg tror det er du som er uvitende i forhold til langtidsskadene han får pga overvekt.

Jeg har skrevet at jeg bremser han da,du skjønner det ikke likevel tydeligvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Grrr!!! Blir så forb** av å lese at alt er foreldrenes feil, barnemishandling, dra inn barnevernet osv.!

I vå familie er vi fire: tre av oss er slanke og liker og trene! Den siste er bedagelig anlagt og liker mat, stopper ofte på vei hjem fra skolen for å kjøpe godterier. Vi har bare sunn mat i huset og barnet blir oppmuntret til mosjon, men det er lite som hjelper.

Men det er klart det er vår skyld!! :-(

Vi har forskjellige gener alle sammen.

Dere kan ikke gjøre annet for barnet deres enn det dere gjør, jeg synes dere er flinke, og det er ikke deres skyld at det ikke går like lett.

Fortsett å tilberede sunn mat barnet liker og forsøke å stimulere til aktivitet barnet synes er gøy. Og senk skuldrene - det viktigste er igrunnen å elske det barnet man har slik det er og å gjøre så godt man kan - det er faktisk bra nok i massevis.

Klem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Si fra?

Det går an å si rett ut at de ikke lærer ungen gode nok vaner, så de får ta seg et tak hele familien og skjerpe inn, eller slutte å stresse med vekten til ungen. Det er lov om ikke annet å si fra at du synes det er leit at de gir henne usunn mat samtidig som de stresser med vekten. Og de kan ikke forvente at ungen skal spise noe annet enn dem.

Eventuelt kan du innse at dette ikke er noe du kan gjøre noe med. Det er en grunn til at overvekt er et så stort problem - det er vanskelig å behandle.

Når det er sagt så trenger ikke grillmat være av det verste da - snarere tvert imot.

Grillet fisk, eller rent kjøtt servert med grillet paprika og sopp sammen med salat er kjempesunt og innmari godt.

Og grillsausene kan man lage selv så blir de sunne de også.

Hm... nå fikk jeg lyst på grillmat også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må hjelpe barnet ditt å finne ut når nok er nok. Han har mistet metthetsfølelsen sin og trenger hjelp til å regulere matinntaket. Jeg er en voksen dame og mangler metthetsfølelsen, jeg må spise det jeg vet er nok ikke om jeg er mett.

Dette er ikke ment som noe moralpreken og jeg tror på at gutten ikke kjenner metthet. Det er vanskelig å nekte barnet sitt å spise når han gir uttrykk for at han er sulten. Er det sultfølelse han har eller er det bare en økt lyst på mat.

"Å hjelpe barnet" til å styre matinntaket kan fort resultere i at barnet føler seg konstant overvåket ved matbordet. I beste fall ender det i maktkamp, i verste fall i spiseforstyrrelser.

Det er faktisk begrenset hvor mye foreldre kan styre sine barns matinntak før det blir en usunn kontroll.

Dette legemiddelet fører ikke bare til økt sultfølelse. Det kan gi vektøkning selv om ikke næringsinntaket økes.

Det vil nok være mye bedre å bytte legemiddel.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...