Gå til innhold

Hvordan smartest oppbevare Lego?

Gjest Fenrisulven

Anbefalte innlegg

Gjest Fenrisulven

Har nå ei rimelig stor kasse full av Legoklosser i alle slags farger og fasonger, det er et sant h... når den bittelille delen skal finnes igjen. Vi snakker om deler helt ned i knappenålshode størrelse her!

Er det noen som har satt Legokaos i system og hvordan har dere gjort det?

Gode råd er dyre, men for et system til Lego er jeg villig til å betale litt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et godt tips som ikke koster allverdens: Det er min svigerinnes. Hun skar ut en diger runding i dongeristoff, sydde en kanal rundt kanten som hun tredde et tau gjennom og *vips* verdens enkleste legooppbevaringspose som dobler som legoteppe når den er åpen. Enkel løsning, enklere å finne klosser i en haug som ligger utover.

Når det gjelder sånne bittebittesmå deler, walkitalkier, antenner og slikt småtteri, så går det jo an å bruke et lite fiskeskrin? Et slikt med mange rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har legoen i en bedroller, sånn stor flat plastkasse som rulles under senga når den ikke er i bruk. Den mest praktiske oppbevaringsformen jeg har funnet foreløbig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips som ikke koster allverdens: Det er min svigerinnes. Hun skar ut en diger runding i dongeristoff, sydde en kanal rundt kanten som hun tredde et tau gjennom og *vips* verdens enkleste legooppbevaringspose som dobler som legoteppe når den er åpen. Enkel løsning, enklere å finne klosser i en haug som ligger utover.

Når det gjelder sånne bittebittesmå deler, walkitalkier, antenner og slikt småtteri, så går det jo an å bruke et lite fiskeskrin? Et slikt med mange rom?

Jeg lagde også en sånn lego-matte-pose og den samlet noe vanvittig med støv og rusk inni.... Men det var lettvindt å rydde opp da! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har den hyllesaken som er linket til under, den er egentlig praktisk, men forutseter selvfølgelig at husets små legoentusiaster ikke bare kaster alt oppi - slik det gjerne skjer her.

Vi har _mye_ lego, da, men det som har funket fint her er sengeskuffer, vi har to og har delt dem inn i rom i litt varierende størrelse. I tillegg har vi noen vanlige lekekasser.

Det aller beste her for de verdifulle småbitene som letes etter om og igjen her er noen små plastbokser med lokk, som de kan samle skattene i, så de ikke bare blandes med alt det andre. Gjerne de trepakningene på ikea, de er delvis gjennomsiktige slik at man ser hva som er inni:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80098583

Og forøvrig, blandt voksne legoentusiaster er oppbevaring et velkjent tema:

http://news.lugnet.com/storage/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører fargesortering, med noen unntak (Bionicle, f.eks., har egne kasser). Har hatt stor glede av billige plastesker fra Europris:

http://tinyurl.com/4l54bb

Vi bruker håndklær når eskene skal tømmes ut etter jakt på de aller minste delene, da går det kjapt å få klossene tilbake i sin respektive eske etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to store kasser, med bittesmå plastkasser fra IKEA til småtteri.

Guttungen bruker også vanlige brødposer som han sorterer spesielle deler i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fenrisulven

Vi har to store kasser, med bittesmå plastkasser fra IKEA til småtteri.

Guttungen bruker også vanlige brødposer som han sorterer spesielle deler i.

Takk for råd!

Vi får se hva vi ender opp med her, men noe må helt klart gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fenrisulven

Vi kjører fargesortering, med noen unntak (Bionicle, f.eks., har egne kasser). Har hatt stor glede av billige plastesker fra Europris:

http://tinyurl.com/4l54bb

Vi bruker håndklær når eskene skal tømmes ut etter jakt på de aller minste delene, da går det kjapt å få klossene tilbake i sin respektive eske etterpå.

Meget smart Birdie! Takker så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fenrisulven

Vi har den hyllesaken som er linket til under, den er egentlig praktisk, men forutseter selvfølgelig at husets små legoentusiaster ikke bare kaster alt oppi - slik det gjerne skjer her.

Vi har _mye_ lego, da, men det som har funket fint her er sengeskuffer, vi har to og har delt dem inn i rom i litt varierende størrelse. I tillegg har vi noen vanlige lekekasser.

Det aller beste her for de verdifulle småbitene som letes etter om og igjen her er noen små plastbokser med lokk, som de kan samle skattene i, så de ikke bare blandes med alt det andre. Gjerne de trepakningene på ikea, de er delvis gjennomsiktige slik at man ser hva som er inni:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80098583

Og forøvrig, blandt voksne legoentusiaster er oppbevaring et velkjent tema:

http://news.lugnet.com/storage/

Takk for råd! Vi får se hva vi ender opp med her, men noe må helt klart gjøres!

Fant en side for legoentusiaster http://www.brikkelauget.no/

Det forumet der var nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fenrisulven

Vi har Lego i en vanlig lekekasse fra Ikea, men det finnes sikkert smartere løsninger.

Det er det vi har også, men det må nok sorteres litt mer nøye her. Blir mye og lete gjennom når du skal finne et blinklys på størrelse med hode til en maur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi sinnsyke mengder lego,jeg synes selv jeg fant ut en genial måte å sortere/oppbevare på.

I garasjen fant jeg en stor treplate?veldig tynn lett plate,tipper ca.2-3 meter,fant også endel lister og bygde en flott settekasse(er det det de heter),iallefall, den har mange rom i forskjellig størrelser og er genial til smådeler,spesielle deler og denslags.

Det rommer veldig mye,men tar selvsagt noe plass,det gjør absolutt ingenting for oss,da vi har ett eget legorom,ellers tenker jeg at det kunne vært hjul på og den kunne blitt skjøvet evt.under en seng.

Ellers har vi alt det andre i større kasser,sortert etter farge,har også egne kasser til bruksanvisninger,etter vi fikk dette systemet er det ihvertfall noe enklere å bygge ting enn tidligere,du bruker gjerne en uke på ett slott istedet for tre,alt blir lettere og du vet hvor du finner ting.

Kan absolutt anbefales.

Ta deg en tur til byggmakker,handle de småtingene og vips du får det mye hyggeligere med legoen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere sydamer som syr slike lego-nett. Det er en runding på ca 1 meter i diameter hvor man legger legoen. Så går det snøring i huller i ytterkanten av rundingen som man da snurper sammen og man har da en pose med lego! Kan sikkert leite frem en sydame og evt bilde av en slik dings hvis du er int.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere sydamer som syr slike lego-nett. Det er en runding på ca 1 meter i diameter hvor man legger legoen. Så går det snøring i huller i ytterkanten av rundingen som man da snurper sammen og man har da en pose med lego! Kan sikkert leite frem en sydame og evt bilde av en slik dings hvis du er int.

Med mindre man har 17 tommeltotter er det ingen heksekunst å sy en slik selv. :o) Trenger ingen sydame til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende fenrisulven faktisk HAR 10 tommeltotter da, eller ikke har tid til å styre med sånt selv, eller har null interesse av å lage slikt selv eller kanskje hun rett og slett ikke aner hva vi prater om og ønsker å se et bilde?

Jeg beklager på det sterkeste av jeg undervurderte fenrisulvens kreative evner, jeg ville bare være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende fenrisulven faktisk HAR 10 tommeltotter da, eller ikke har tid til å styre med sånt selv, eller har null interesse av å lage slikt selv eller kanskje hun rett og slett ikke aner hva vi prater om og ønsker å se et bilde?

Jeg beklager på det sterkeste av jeg undervurderte fenrisulvens kreative evner, jeg ville bare være til hjelp.

Og beklager virkelig at jeg trodde folk klarte å sy en søm uten å måtte ha sydame til å gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og beklager virkelig at jeg trodde folk klarte å sy en søm uten å måtte ha sydame til å gjøre det...

Det er ikke alle som har symaskin. Det er ikke alle som har noen som kjenner noen som har symaskin. Det er ikke alle som har en mor som har en symaskin. Det er faktisk ikke alle som har tilgang på en symaskin, og det er ikke alle som er like kreativ og talentfull som du åpenlyst er og som heller kunne ønske at noen andre lagde en fin legopose enn at man skal kløne til noe greier selv.

Og hvorfor blander du deg inn egentlig? Er du trådstarter? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...