Glimtipper Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Vi skal flytte til England i sommer. Avgjørelsen ble tatt i vår og nå kiler det naturligvis i magen. Jeg har omtrent hundre ubesvarte spørsmål, sambo virker ikke som han kan svare på så mye. Så jeg håper noen av dere kjenner noen som eller selv har erfaring fra England. ''Each child in England and Wales, at the first school term after their third birthday, is entitled to five two and a half hour sessions per week - in some counties this has gone up to 15 hours. This entitlement is funded by the government through the local county council.'' 1. Betyr dette at det ikke finnes noen klassiske barnehager hvor barna kan gå hver dag? 2. Hvor mye koster barnepass tilsvarende en fulltidsjobb i England? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Har venner som har hatt barn i barnehage i London, og der er det i hvertfall forferdelig dyrt. For ca. 10 år siden betalte de omtrent 10.000 kroner for en fulltidsplass, tror jeg(!). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Har venner som har hatt barn i barnehage i London, og der er det i hvertfall forferdelig dyrt. For ca. 10 år siden betalte de omtrent 10.000 kroner for en fulltidsplass, tror jeg(!). Per måned?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg har aldri bodd der borte sjøl, men jeg veit at det ikke er vanlig med kommunale fulltidsplasser slik som her. Jeg kjenner ei som driver barnehagebusiness, og det er en privat "kjede" med korttidsbarnehager. Ellers begynner de jo på skolen som 5-åringer, og barnehagen før det er langt mer basert på læring framfor tradisjonell lek slik norske barnehager har det. Men jeg snakker altså kun utfra et tilfelle jeg kjenner til. Priser og slikt aner jeg ikke, dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg har aldri bodd der borte sjøl, men jeg veit at det ikke er vanlig med kommunale fulltidsplasser slik som her. Jeg kjenner ei som driver barnehagebusiness, og det er en privat "kjede" med korttidsbarnehager. Ellers begynner de jo på skolen som 5-åringer, og barnehagen før det er langt mer basert på læring framfor tradisjonell lek slik norske barnehager har det. Men jeg snakker altså kun utfra et tilfelle jeg kjenner til. Priser og slikt aner jeg ikke, dessverre. Det høres ut som det er amerikanske tilstander, ut i fra hva du og Elextra sier. Altså at barnepass koster ca. like mye som en dårlig betalt jobb. Dette var jeg ikke helt forberedt på 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det er få eller ingen tilskudd for barnehager i England. Fetteren til gubben har sønn som blir to snart, han har gått 1.5 dager i uka det siste året. De betaler 45 pund for en hel dag, noe som tilsvarer 10.000 NOK i mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det høres ut som det er amerikanske tilstander, ut i fra hva du og Elextra sier. Altså at barnepass koster ca. like mye som en dårlig betalt jobb. Dette var jeg ikke helt forberedt på Du kommer nok til å se at det velferdssystemet vi har i Norge nok er ganske unikt... Jeg er overhodet ikke imponert over verken skole- eller sykehussystemet de har der, for ikke å snakke om ordningene rundt fødselspermisjon og -penger/barnetrygd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det ser ut som om prisene for en childminder (som passer barn i sitt egen hjem) ligger på 100-150 pund pr uke: http://www.childminding.org/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Du kommer nok til å se at det velferdssystemet vi har i Norge nok er ganske unikt... Jeg er overhodet ikke imponert over verken skole- eller sykehussystemet de har der, for ikke å snakke om ordningene rundt fødselspermisjon og -penger/barnetrygd. Ja, akkurat det var jeg forberedt på. Men dette med barnehager var jeg ikke forberedt på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Det ser ut som om prisene for en childminder (som passer barn i sitt egen hjem) ligger på 100-150 pund pr uke: http://www.childminding.org/ Ok... Det er i hvert fall en mulighet, da... Kanskje. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Per måned?! Ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Ja, akkurat det var jeg forberedt på. Men dette med barnehager var jeg ikke forberedt på. Antakelig kommer du mye billigere unna med en privat nanny enn barnehage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Antakelig kommer du mye billigere unna med en privat nanny enn barnehage. Det virker slik. Uansett burde man jo tjene en god del for at det skal være verdt pengene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg beklager at jeg var litt uhøflig i denne tråden og glemte og takke for svar. Ble bare litt forskrekket over svarene Takk for at dere tok dere tid til å svare meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det virker slik. Uansett burde man jo tjene en god del for at det skal være verdt pengene. Ja, jeg husker min venninne syntes var marginalt hun satt igjen med. Hun hadde egentlig mer lyst til å være sammen med datteren, men tenkte langsiktig.. og angret nok ikke på det senere, i hvertfall ikke i forhold til jobb, hvor hun fikk fine stillinger etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Ja, jeg husker min venninne syntes var marginalt hun satt igjen med. Hun hadde egentlig mer lyst til å være sammen med datteren, men tenkte langsiktig.. og angret nok ikke på det senere, i hvertfall ikke i forhold til jobb, hvor hun fikk fine stillinger etterhvert. Ja, slik sett er det jo en fordel med å komme ut i jobb. Men samboer virker ikke utrolig hypp på å betale så mye, når en av oss kan være hjemme (les: meg). Det er vel det som er mest vanlig i England, med mindre man er spesielt karriereorientert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg beklager at jeg var litt uhøflig i denne tråden og glemte og takke for svar. Ble bare litt forskrekket over svarene Takk for at dere tok dere tid til å svare meg bare hyggelig. Tror ikke vi forventer noen direkte takk, akkurat . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Men nå er jo din såpass stor at det ikke er snakk om mer enn 2 el. 3 år uansett før han begynner på skolen om dere flytter til England vel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Men nå er jo din såpass stor at det ikke er snakk om mer enn 2 el. 3 år uansett før han begynner på skolen om dere flytter til England vel? 2 - 3 år er da ganske mye..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Men nå er jo din såpass stor at det ikke er snakk om mer enn 2 el. 3 år uansett før han begynner på skolen om dere flytter til England vel? To år er lenge, når man ikke har spesielt lyst til å være hjemme med barn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.