Linnea78 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Vi jobber med saken hos frøken som er nesten 3 år, hun har bra kontroll på blæra, men gidder ikke gå på do. Har prøvd noen dager uten bleie, men hun både tisser og bærsjer i trusa. Hun ønsker ikke ha bleie på! Så jeg tenkte å lage ett belønningssystem, der hun f.eks.får stjerner eller hjerter på ett ark for hver gang hun går på do. Men bør det være en annen premie da hun har fått f.eks. 5 stjerner/hjerter? Må tenke ut noe som er motiverende for henne. Kan det å ta henne med på do hver time hjelpe? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg laget et skjema med 4x4 ruter og når Snuppelita hadde fått klistremerke i alle rutene (hun fikk det når hun gikk på do og etterhvert var kravet at det måtte komme noe i do/potte også) fikk hun velge seg en premie i en lokal butikk med en liten lekeavdeling. ) Da var hun erklært bleiefri, men prøvde seg flere ganger lenge etterpå - "Mamma, får jeg premie om jeg tisser på potta nå?" og så gliste hun! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg laget et skjema med 4x4 ruter og når Snuppelita hadde fått klistremerke i alle rutene (hun fikk det når hun gikk på do og etterhvert var kravet at det måtte komme noe i do/potte også) fikk hun velge seg en premie i en lokal butikk med en liten lekeavdeling. ) Da var hun erklært bleiefri, men prøvde seg flere ganger lenge etterpå - "Mamma, får jeg premie om jeg tisser på potta nå?" og så gliste hun! ) Det var lurt at hun fikk velge noe selv! Kanskje hun kan få velge seg ut ett nytt dyr til fjøset sitt. Det kunne også være noe... Du satte meg på sporet av noe der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Vi laget også et skjema. I begynnelsen fikk hun et lite smilefjes hvis hun i det hele tatt satte rumpa ned på do, og et stort et hver gang det kom noe i doen. (hadde totalt do-vegring i begynnelsen) Jeg hadde et skjema på 5x4 ruter tror jeg det var, og hun fikk premie når det var klistremerker i alle rutene. Vi brukte opp to ark før hun var helt tørr, og hun fikk først en liten "del-premie" for det første arket, og en litt større premie etter det andre arket. Det fungerte fint hos oss, tror hun ble tørr i løpet av 6-8 uker, og da gikk vi fra null kontroll (fant ikke ut hvordan hun skulle slippe opp for å få tisset når hun satt på do) til nesten full kontroll. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Vi laget også et skjema. I begynnelsen fikk hun et lite smilefjes hvis hun i det hele tatt satte rumpa ned på do, og et stort et hver gang det kom noe i doen. (hadde totalt do-vegring i begynnelsen) Jeg hadde et skjema på 5x4 ruter tror jeg det var, og hun fikk premie når det var klistremerker i alle rutene. Vi brukte opp to ark før hun var helt tørr, og hun fikk først en liten "del-premie" for det første arket, og en litt større premie etter det andre arket. Det fungerte fint hos oss, tror hun ble tørr i løpet av 6-8 uker, og da gikk vi fra null kontroll (fant ikke ut hvordan hun skulle slippe opp for å få tisset når hun satt på do) til nesten full kontroll. Tror jeg må lage skjema ja, her dreier det seg ikke om mangel på kontroll men rett og slett giddesløshet. Lenge siden hun begynte å kunne tisse på do, men det er mer lettvindt å tisse i trusa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg har veldig tro på at vi voksne tar litt kontroll over når barnet skal gå på do. Jeg setter minsten på do jevnlig uten at han sier fra. Og selvsagt når han selv sier han må tisse. Vi har fremdeles noen uhell, men det går stadig bedre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg har veldig tro på at vi voksne tar litt kontroll over når barnet skal gå på do. Jeg setter minsten på do jevnlig uten at han sier fra. Og selvsagt når han selv sier han må tisse. Vi har fremdeles noen uhell, men det går stadig bedre Problemet er jo at dersom vi voksne styrer lærer jo ikke egentlig barnet selv å ha kontroll. Derfor er jeg litt mot denne løsningen :-) Men det er en av tankene jeg har vært innom. Tror vi satser på belønning først, så tar vi full kontroll dersom det ikke virker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Problemet er jo at dersom vi voksne styrer lærer jo ikke egentlig barnet selv å ha kontroll. Derfor er jeg litt mot denne løsningen :-) Men det er en av tankene jeg har vært innom. Tror vi satser på belønning først, så tar vi full kontroll dersom det ikke virker. Der har jeg helt motsatt erfaring. Ved at vi får kontroll får de positiv følelse med det å gjøre fra seg på doen. I tillegg lærer de å kjenne igjen hvordan det kjennes ut når de skal på do, og vil så gradvis selv gi beskjed. Gradvis slipper så vi voksne kontrollen, etterhvert som barnet selv sier fra. Slik har det i alle fall vært med mine 3. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.