Gå til innhold

Indiana Jones greit for en 9-åring?

Speak

Anbefalte innlegg

Lurte på å ta med jentungen på Indiana Jones. Er det noen som har sett denne, og som synes det er greit? Regner jo med at det er noen skumle sener i den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mmmmmmmmmm

Husker jeg var på hotell da jeg var 10 år, jeg, broren min og søsteren min (hun var 6 og han 14) - vi ville så gjerne se den filmen, så jeg ringte resepsjonen og bad de spille den :D

Vi så både Banana Joe og Indiana Jones.

Tok ikke skade av det.... men nå i dag syns jeg ikke slike filmer egner seg for 9-åringer... De bør i alle fall se sammen med voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var på hotell da jeg var 10 år, jeg, broren min og søsteren min (hun var 6 og han 14) - vi ville så gjerne se den filmen, så jeg ringte resepsjonen og bad de spille den :D

Vi så både Banana Joe og Indiana Jones.

Tok ikke skade av det.... men nå i dag syns jeg ikke slike filmer egner seg for 9-åringer... De bør i alle fall se sammen med voksne.

Jeg har også en følelse av at ungene nå ser mye mer enn hva jeg gjorde for 30 år siden da jeg var på samme alder. I tillegg kan ho mye engelsk og får med seg innholdet. (+ at ho leser ganske bra så ho får med seg teksten)

Og vi skal i såfall gå sammen med henne for å se den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en følelse av at ungene nå ser mye mer enn hva jeg gjorde for 30 år siden da jeg var på samme alder. I tillegg kan ho mye engelsk og får med seg innholdet. (+ at ho leser ganske bra så ho får med seg teksten)

Og vi skal i såfall gå sammen med henne for å se den.

Jeg var på kino med to 11-åringer og en 8-åring i helga, og de koste seg veldig. Noen nokså drøye scener for en skuddredd voksen dame, men helt greit for ungdommen.

Det er en scene nokså tidlig i filmen hvor de åpner en kiste/liksvøp med levningene fra Roswell-hendelsen - da var åtteåringen litt urolig i stolen og måtte ha en hånd å holde litt i. Ellers er det såpass tempo gjennom filmen at han knapt kom på å bli bekymret.

Men unger er forskjellige, jeg hadde ikke tatt med min 10-årige nevø som er litt nattredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kino med to 11-åringer og en 8-åring i helga, og de koste seg veldig. Noen nokså drøye scener for en skuddredd voksen dame, men helt greit for ungdommen.

Det er en scene nokså tidlig i filmen hvor de åpner en kiste/liksvøp med levningene fra Roswell-hendelsen - da var åtteåringen litt urolig i stolen og måtte ha en hånd å holde litt i. Ellers er det såpass tempo gjennom filmen at han knapt kom på å bli bekymret.

Men unger er forskjellige, jeg hadde ikke tatt med min 10-årige nevø som er litt nattredd.

Fikk de med seg handlingen, eller var den komplisert? Jeg syntes den virket litt komplisert på omtalen, men det går kanskje bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da virker det jo greit da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den og tror ikke den er særlig skumlere for barn enn feks de siste harry potter filmene.

Ho har sett Harry Potter på TV.

Ut fra hva dere skriver her, så tror jeg det er greit å ta henne med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med en på 11, så det blir jo en annen sak, men han storkoste seg og syntes ikke dette var noe skumlere enn Harry Potter eller Pirates of the Caribbean.

Det er mer reinspikka action enn "skummelt", sånn type hoppe og slenge hit og dit, biljakt gjennom jungelen, litt skyting og fekting. Det som kanskje var det ekleste, er der en skurk blir "fanget" av en kjempeflokk med kjempemaur og du ser maurene kravle inn munn og nese....;-) Men det er fort overstått da, og med foreldre like ved og muligheter for en hand å holde i, vil det nok gå bra.

Men det kommer jo selvsagt an på barnet, hvor mye annet det har sett og hvor "engstelig" eller "lettskremt" det er.

En ting som jeg tenkte på da jeg satt i kinostolen, er at sønnen min nok manglet litt av "bakgrunnsinformasjonen" om den kalde krigen, russere, atombomber og prøvesprengninger og slikt, men vi hvisket litt underveis, og ellers var han jo ikke klar over hva han eventuelt gikk glipp av her (ikke at det er så veldig mye man trenger å vite, men det foregår på 50-tallet med nokså typisk tidskoloritt for denne periodens USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk de med seg handlingen, eller var den komplisert? Jeg syntes den virket litt komplisert på omtalen, men det går kanskje bra?

De finere nyansene rundt McCarthyisme og kald krig gikk nok ungene hus forbi, men det var da heller ikke nødvendig å skjønne for å ha glede av filmen. Skurke-/heltebildet var klart nok likevel.

For Star Wars-gutta mine var dessuten romvesen-delen ekstra bonus! Og like greit, siden filmen da ble ren eventyrfilm og ikke særlig realistisk. Ellers måtte man nok ha forklart en del historiske røverhistorier etterpå.

(Også er det jo Harrison Ford for mutter'n. Holder seg godt, gubben!;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Action er en ting, men tror du en niåring egentlig forstår så mye av plottet? (annet enn det grunnleggende skurk og hederlig fyr og skytning og lykkelig slutt). Har en niåring noe igjen av å se det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Action er en ting, men tror du en niåring egentlig forstår så mye av plottet? (annet enn det grunnleggende skurk og hederlig fyr og skytning og lykkelig slutt). Har en niåring noe igjen av å se det?

Men er det så veldig viktig å forstå alt da? De kan jo ha glede av spenningen og action. Ho har sett Harry Potter-filmer, og synes de er kjempespennende.

Filmer som Shrek har jo f.eks. mange artig poeng som barna (heldigvis?) ikke forstår. Men de har jo mye glede av filmene alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang (jobbet i videosjappe) en pappa kom sammen med sønnen som var 9-10 år og lånte en skikkelig ekkel film (husker ikke hva den het) med 18-års grense. Så nå skulle pappa og sønnen hjem og "kose" seg. Jeg lurte på om han visste at det var 18-års aldersgrense på filmen og at den var ganske ekkel. Det gjorde pappa, men kunne fortelle at sønnen hadde sett mye film så han tålte dette. Jeg ble helt paff... Nå er Indiana Jones noe helt annet da :-) Men poenget er at det kommer vel litt an på om 9-åringen er herdet fra før? Og om en snakker om hva det handler om både før og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde ikke tatt med mitt barn på den filmen,med tanke på at filmen er på engelsk.. det er en stor risk for at barnet ditt ikke klarer å følge med på teksten,da den går veldig fort..

så jeg hadde heller ventet til den kom ut på dvd.. og satt den på norsk, da blir ikke scenene så skumle,og hun har mulighet for å sette den på pause,og spørre deg om ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang (jobbet i videosjappe) en pappa kom sammen med sønnen som var 9-10 år og lånte en skikkelig ekkel film (husker ikke hva den het) med 18-års grense. Så nå skulle pappa og sønnen hjem og "kose" seg. Jeg lurte på om han visste at det var 18-års aldersgrense på filmen og at den var ganske ekkel. Det gjorde pappa, men kunne fortelle at sønnen hadde sett mye film så han tålte dette. Jeg ble helt paff... Nå er Indiana Jones noe helt annet da :-) Men poenget er at det kommer vel litt an på om 9-åringen er herdet fra før? Og om en snakker om hva det handler om både før og etter.

Ja, jeg regner jo med at det er stor forskjell på en 11-års grense film og en 18-års grense film.

Jeg er nok ganske restriktiv på ho får se på. Men jeg har jo sett de andre Indiana Jones-filmene, og de tror jeg ho ville hatt glede av å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ikke tatt med mitt barn på den filmen,med tanke på at filmen er på engelsk.. det er en stor risk for at barnet ditt ikke klarer å følge med på teksten,da den går veldig fort..

så jeg hadde heller ventet til den kom ut på dvd.. og satt den på norsk, da blir ikke scenene så skumle,og hun har mulighet for å sette den på pause,og spørre deg om ting.

Ho har jo noen DVD-filmer, og ho velger faktisk ganske ofte engelsk tale. Sikkert fordi ho forstår veldig mye engelsk. (Vi snakker en del engelsk hjemme grunnet familieforhold)

Og å slå av filmen for å spørre om ting er nok uansett uaktuelt:-)

Jeg forventer jo heller ikke at ho skal klare å få med seg hele innholdet, men mer at ho skal få en koselig opplevelse å gå på kino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det?

Det gikk strålende:-) Det var bittelitt kjedelig i starten før ho fikk taket på filmen, men resten var kjempespennende.

Så vi koste oss alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk strålende:-) Det var bittelitt kjedelig i starten før ho fikk taket på filmen, men resten var kjempespennende.

Så vi koste oss alle sammen.

Så bra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...