Gjest jippydethjalp Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Vesla hadde skikkelig magesmerter i stad, "kolikk"? Trolig ikke siden hun ikke har det så ofte, men magesmertene kjenner jeg igjen fra da hun var 2-3 uker gammel, da holdt hun oss oppe hele natta med kraftig skriking ofte, og jeg trodde hun hadde kolikk, men så ved 3 ukers alder gav det seg... Inntil i dag da, jeg kjente igjen skrikingen... ingenting hjalp og hun skrek bare verre og verre, ble roligere da jeg gynget henne eller holdt henne oppe, men straks jeg prøvde å gi henne pupp eller smokk eller bare legge henne på fanget skrek hun igjen... Samme skrikingen som den hun hadde hatt den gangen. Så tenkte jeg søren heller, det er sikkert mageknipe. jeg har vært så "dum" at jeg har spist sånt godteri med 30 % mindre sukker og naturlig fruktjuice, og der var det bl.a blåbær og jordbær som kan gi magesmerter har jeg hørt... men trodde jo ikke så små doser kunne gi utslag? Så jeg kokte opp sukkervann og lunket etter anvisning og gav henne med sprøyte i munnen, etter noen super roet hun seg plutselig og slurpet ivrig i seg resten... så ble hun så rolig og sovnet i fanget mitt :-) Puh tenkte jeg. hadde jeg bare prøvd dette den perioden hun skrek så mye. Men nå er jeg redd for at hun fortsatt har mageknipe når hun våkner, om det er pga jordbæra jeg fikk i meg via godteriet, så kan jo dette vare over et døgn. Det skjedde jo noe lignende da jeg spiste hvitløk et par ganger, da holdt hun det gående så lenge... Så det jeg lurer på: Det står at sukkervann kan oppbevares inntil et døgn i kjøleskap. Men... skal det serveres lunkent eller er det ok å gi rett fra kjøleskapet? Tenkte jeg burde varme det på svak varme og servere når ca. 37 grader? Uansett: Sukkervann er vidundervann for skrikende babyer med mageau! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Vil tro at det er best for babyen din å få alt hun skal spise på ca 37 grader, eller så vil hun vel bli forskrekket over at det er kaldt? Bare varm det litt i mikroen, men pass på at det ikke blir for varmt! Og gi bare en teskje eller to. Husker naboen, som gav sukkervann på flaske til si jente da hun var baby, og klaget over at hun omtrent ikke ville drikke melk.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jippydethjalp Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Vil tro at det er best for babyen din å få alt hun skal spise på ca 37 grader, eller så vil hun vel bli forskrekket over at det er kaldt? Bare varm det litt i mikroen, men pass på at det ikke blir for varmt! Og gi bare en teskje eller to. Husker naboen, som gav sukkervann på flaske til si jente da hun var baby, og klaget over at hun omtrent ikke ville drikke melk.... Heldigvis hadde hun ikke mageknipe da hun våknet, var bittelitt "stirrig" i starten, men så fikk jeg lurt i henne puppen, og da roet hun seg. Var litt urolig til ellevetia i går, men så sov hun hele natta til kvart over seks Så sovna hun igjen kl 7 og helt til kl 11.... Herlig :.-) Hun har begynt å få litt mer døgnrytme nå, men sånn som i dag må jo være rekord for hennes vedkommende. Ja, sukkervann skal jeg kun bruke ved nødstilfelle - når ingenting annet hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg brukte Minifom til min da hun var liten og hadde luft i magen. Fåes kjøpt på apoteket. Men Koster 100 kr for en liten flaske. I motsetning til sukkervann som er gratis. Den gjør luftboblene mindre og lettere å få ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jippydethjalp Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg brukte Minifom til min da hun var liten og hadde luft i magen. Fåes kjøpt på apoteket. Men Koster 100 kr for en liten flaske. I motsetning til sukkervann som er gratis. Den gjør luftboblene mindre og lettere å få ut. Jeg prøvde med minifom den perioden hun var så plaget i noen dager, men syns ikke det hjalp noe særlig. Angrer på at jeg ikke prøvde sukkervann den gangen, så kanskje jeg hadde blitt spart for en del skriking. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg prøvde med minifom den perioden hun var så plaget i noen dager, men syns ikke det hjalp noe særlig. Angrer på at jeg ikke prøvde sukkervann den gangen, så kanskje jeg hadde blitt spart for en del skriking. Ja, er ikke alt som funker på alle. Så det er jo intividulet Håper det går bra fremover! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg brukte Minifom til min da hun var liten og hadde luft i magen. Fåes kjøpt på apoteket. Men Koster 100 kr for en liten flaske. I motsetning til sukkervann som er gratis. Den gjør luftboblene mindre og lettere å få ut. Ifølge min nytdannede helsesøster anbefales ikke lenger miniform. Men anbefales og virker kan jo være to forskjellige ting. Grunnen var at det rett og slett ikke var så bra for de små sa hun. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Ifølge min nytdannede helsesøster anbefales ikke lenger miniform. Men anbefales og virker kan jo være to forskjellige ting. Grunnen var at det rett og slett ikke var så bra for de små sa hun. Det skal jeg ikke si noe på. Kan godt være. Jeg mener at de gode gamle medodene er best å bruke. Kanskje noen kjerringråd kan være gode å ha..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Det skal jeg ikke si noe på. Kan godt være. Jeg mener at de gode gamle medodene er best å bruke. Kanskje noen kjerringråd kan være gode å ha..... Ifølge henne er det faktisk bare sukkervann som har påvist positiv virkning! Så helt klart er gamle råd noe å ta vare på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.