Gjest babyfeeder Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Når babyen er 6 mnd kan man så smått begynne med "orntli" mat. Hvordan går dere frem? Det står det anbefales to grøtmåltider om dagen. Hvordan gjøre dette. Skal jeg gi morgenpupp og pupp frem til "middag" - og når bør middag serveres? Og grøt til kvelds? Og hvor mye? Er litt i tvil om hvordan jeg skal gjøre dette, hvor mange måltider, og til hvilke klokkeslett. Og ang. raping, skal de rape etter grøtmåltider og? Har dere babyen i vippestol frem til de klarer å sitte oppreist selv, eller i fanget deres? Og når begynne med middagsglass og brødskiver i biter? Og når kan man begynne å gi fruktbiter? Most banan er visst ok, men når kan jeg gi bananskiver, eplebiter osv? Og hva bør de drikke til maten? Få pupp etterpå, eller utpumpa morsmelk på flaske til maten, eller morsmelkerstatning? Har hørt man bør vente med kumelk til de er 1 år. Og ang. kumelk - da kan vel ikke babyen spise iskrem heller da før 1 år? Yoghurt skal visst være greit - hvor mye kan jeg gi? Ok, mange dumme spørsmål sikkert, men jeg spør her siden det er så mange erfarne mødre her :-) Håper på mange gode svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Du begynner med 1 bitte lite grøtmåltid, f.eks. til lunsj. Barnet bør ikke være kjempesulten, men heller ikke mett. En porsjon de første gangene er kanskje 1-2 ts grøt, som gjerne kommer i retur både 1,2,3 og 4 ganger før maten til slutt havner der den skal Innfør bare ett og ett måltid om gangen, slik at du ser hvordan det går og om barnet reagerer på noe. Mine har fått gnage på skorper fra de var rundt 6-7 mnd gamle. Kjøper da usukrede fullkornskavringer som er veldig kjekke å gnage på med gommene, eller med de nye, fine tennene. Skalker fra brød som har ligget fremme og tørket er også kjekt. Etterhvert har mine også fått gnage på agurk, gulrot og skrellede epler. Da er jeg selvfølgelig ikke langt unna, i tilfelle de skulle sette noe i halsen. (Det har faktisk ingen av dem gjort ) Brødskive kan du også godt gi. Bruk gjerne smørbart pålegg som leverpostei eller smøreost. Gi i små biter, og etterhvert er de bitene flotte til å øve opp pinsettgrepet med. Vær forberedt på søl Middagsglass kan du også bare begynne med. Det er lurt i begynnelsen å helle litt av maten over på en liten tallerken som du varmer opp, for det går sjelden store mengder i begynnelsen. Mine har oftest sittet i vippestol når de har spist i den alderen. Har vi vært på besøk, så sitter de i fanget. Passende drikke til maten er vann. Og så en liten etterpåsup fra puppen Kumelk bør ventes med til de er rundt 1 år. Mine har fått iskrem før den tid Yoghurt kan du gi så mye babyen har lyst på Neida, du må nesten bare prøve deg frem. Noen er glupske og kan godt spise et helt beger. Det kan jo bli litt i meste laget i begynnelsen i alle fall. Andre begrenser det selv. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det var veeeeldig mange spm,men skal prøve å svare på så mange jeg klarer. Jeg kan fortelle hvordan jeg har gjort det med småen som nå er 7 mnd. Jeg har ikke ammet så begynt forsiktig rundt 4 mnd. Begynte med tynn grøt (Hipp sin havre er veldig grei å bruke,klumper ikke og er lett å vaske av fatet. Det er det ikke alle som er. Koster 28 kr ca.) Youghurt begynte jeg med rundt samme tid. Ca en halv i slengen fordelte èn på to dager. Den glir fint ned av seg selv. Da kan du gjerne gi vann til. Det er veldig lurt og begynne og gi vann fra første stund. Der gled jeg ut litt fordi småen fikk magetrøbbel, og jeg måtte gi blåbærsaft, noe som hun etterhvert ble litt for glad i. Men vann er bare en tilvenningssak så nå går det strålenede. Bare ha en flaske i nærheten. (Ammer du er MAM flaskene grei, der er tuten formet som en brystvorte og barnet får ikke så store problemer med å suge.) Så ha alltid en flaske med vann og gi innimellom. Du kan helt fint gi most banan. Jeg delte den på midten og tok en skje (ikke slike barneskjeer,vanlig teskje) og skrapte på langs, da blir den helt fin og lett og svelge. Med vann til da også. Middagsglass kan du fint gi. Jeg ville ikke begynt å gi barnet alt mulig på en uke. Fordel det over tid og la barnet bli kjent med en ting av gangen. Etterhvert som du merker at det går fint kan du øke porsjonene. Bruker du HIPP sin havre ville jeg gidd morsmelk eller erstatning til. Jeg gir mme. Hun blir veldig mett av grøten (det kommer selvsagt ann på hvor tykk den er. Begynn med tynn). Jeg gir litt grøt ca 10 teskjeer, og 140 ml med melk. Til lunsj en youghurt eller banan. Dette er etter formiddagsluren ca tre timer siden frokost. I 1400 tiden gir jeg middag alt fra litt over et halvt glass til et helt. Må se ann hvor sulten hun er og om hun har tid til å spise Etter det er det litt mme eller litt mer middag hvis det ble for lite tidligere. Til kvelds får hun velling laget av grøt og vann. Bruker havre da også. Hun drikker da ca 300 ml. og sover godt fra 19-20 og til 0800... Jeg gir henne vann hele dagen. Spesielt når det er varmt og hvis hun har sovet. Du kan også lage middag selv. Det gjør jeg også. Da bruker jeg å koke opp brokkoli,blomkål,potet og gulrot. Dette delers opp i små biter og poteten skjøres i skiver. Så koker jeg det en god stund og tar og moset det med stavmikser. Lager to porsjoner i slengen og tar en liten smørklatt i før den varmes i microen. Vet ikke hvor mangen av spm jeg svarte på nå. Men du fikk nå vite hvordan jeg gjør det her:) Hun har alltid vært kjempe glad i mat så har ikke hatt problemer med det Heldigvis! Bare spør hvis du lurer på noe, så skal jeg prøve å svare. Selv om jeg ikke er noe ekspert Lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Barn er så forskjellige at du uansett må prøve deg frem. Noen takler absolutt ikke biter, andre kan sluke det utroligste. Noen får lett trøblete mage, andre ikke. Ikke plag deg selv og barnet med masse regler. De tjener ingen hensikt. Se hva som funker. Det er slett ikke nødvendig å begynne med grøt. Most banan / annen frukt, gulrot, potet etc gjør også nytten. Da styrer du også klar av evt. glutenproblematikk. Eksponer barnet til flest mulig smaker over tid. Vi brukte f.eks. digre biter rå gulrot, agurk etc som bitering. (Måtte selvsagt overvåke så ingen ting satte seg i halsen.) Smak selv på grøt og glassmat så du vet hva du "utsetter" barnet for. Jeg kuttet helt ut risgrøt etter å ha smakt på geggen selv... ;-) Vil du kjøpe glassmat, kan du begynne med firemndrs.glassene og jobbe deg "oppover". Om barnet ikke vil spise en bestemt type mat, prøv noe annet. Jeg ville fortrukket å gi pupp til/etter fast føde, etter som fordøyelsesensymene i mormelken hjelper barnets fordøyelse. Vann kan barnet få når det er tørst, ikke sulten. F.eks. vannflaske om kvelden / i sengen. Trenger du å tynne maten, kan du godt pumpe ut noen dråper melk. Det er herlig å introdusere barnet til mangfoldet av gode smaker. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.