Gjest barelurerjegg Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Noen babyer blir født flintskallede, andre har masse hår. En del blir faktisk født med krøller - hos noen varer disse livet ut, hos andre faller de av, og vokser ut som rett hår. Noen babyer blir født med masse hår som faller av - for så å komme igjen, hos andre blir det værende... Hvorfor er det sånn? Hvordan var din baby? Min ble født med masse hår, men så mistet hun litt i panna og ved kinna, men det kom ut igjen etter få uker. Moren min fortalte meg at jeg og hadde mye hår da jeg ble født, men jeg mistet alt og var flintskallet en god stund hehe Håret som vokste ut var lysere enn det jeg hadde da jeg ble født. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Født med masse hår, mørkt, mistet det ikke, men ble gradvis lysere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke så vanskelig å forstå Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 ''Hvorfor er det sånn?'' Ehh, gener? Noen er store, noen er små, noen er lange, noen er korte, noen har brunt hår, andre har lyst osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 ''Hvorfor er det sånn?'' Ehh, gener? Noen er store, noen er små, noen er lange, noen er korte, noen har brunt hår, andre har lyst osv. "gener" kan jo forklare det meste Jeg antar spørsmålsstiller lurte på en mer detaljert årsakssammenheng som beskriver f.eks hvorfor noen blir født med mørkt hår, mister det og får lyst hår etterpå osv. Det er klart det har med gener å gjøre, men "gener" er vel et like opplysende svar som å svare "fysikk og kjemi" hvis noen spør hvordan en bil fungerer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Minste babyen min hadde mye hår da hun ble født, faktisk tror jeg nesten aldri jeg har sett noen andre med like mye hår... Ingenting av det falt av, bortsett fra en bitteliten flekk i bakhodet. Det nye håret som vokste ut under har en lysere farge, så nå er alt lyst innerst og mørkt ytterst. Har hørt hundre ganger "jaja, men hun mister jo snart det babyhåret da" av bedrevitende damer, men det var feil. Nå har vi klippet håret på henne en 3-4 ganger og, så mye av det er jo borte allikevel da. (hun er snart 10 mnd) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Begge mine ble født uten hår. Men nå har snuppen langt krøllete hår, nydelig :0) Snuppa har fått litt hun og, men det er helt stritt, ikke en krøll. He, he! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Gullet var født mørk med en del hår. Mistet nesten alt, noen blei igjen og de er så lang nå, at de går helt net på nesen (er 7 mnd). Det er helt lyst nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Snuppa mi ble født med masse lyst hår. Var mange som kommenterte det av pleierne på barsel, at det ikke var vanlig med så mye hår når det var lyst. Hun mistet ingenting, bare litt slitasje i bakhodet liksom... Hun er nå 2 1/2 og er like lys enda... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Poden ble født med masse svart hår, men siden de måtte sette inn venflon (kanyle) i en blodåret i hodet så barberte de ham, men de tok ikke alt, bare fremste halvdel av hodet så han så temmelig snodig ut! ) Da han var halvåret gammel hadde han masse lyst og tjukt hår. Nå er han snart 10 år og har blitt noe mørkere, men har fremdeles det tjukketeste, tetteste håret jeg noen gang har sett. Han har nok arvet håret etter meg og den ene tanta si. Snuppa ble også født med en del svart hår, ikke riktig så mye som broren. Det falt ikke av i dunger, men hun var også helt lys da hun var halvåret gammel og nå som snart 8-åring er hun bare bittelitt mørkere, men har tynt og mjukt hår i motsetning til broren. Hun har nok arvet håret etter de to andre tantene. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Jeg ble født temmelig skallet og hadde dårlig hårvekst i hele barndommen - tynt og "fint", altså lett for å se pistrete ut. Hår er fortsatt ikke min sterkeste side, jeg har f.eks. aldri hatt noe annet enn en relativt kort frisyre. Begge ungene ble født med _litt_ hår og sånn litt gammel mann-sveis - mest i nakken og ved ørene. Dette håret var mørkt, så ble det gradvis lysere samtidig som de fikk hår på resten av hodet. Ingen av dem hadde noe særlig fall eller krøller, men begge hadde atskillig bedre og jevnere hårvekst enn jeg selv hadde. Både jeg og faren deres var nokså lyse som barn. Mannen i huset er lys ennå, mens jeg har en sånn kjedelig, mørkeblond variant. Den eldste (snart 18) har også fått den fargen nå, noe hun ikke er så veldig fornøyd med, mens lillebroren på 9 fremdeles er lys, spesielt om sommeren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Begge mine hadde godt med hår da de ble født, og dette forsvant ikke, annet enn at det ble litt tynnere på bakhodet da de var helt små. Nå er de større og har begge kraftig hårvekst. Slik var det med meg også - jeg fikk visstnok sløyfe i håret på fødestuen! Hvorfor er det slik - ja si det? Det har vel med arv å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 "gener" kan jo forklare det meste Jeg antar spørsmålsstiller lurte på en mer detaljert årsakssammenheng som beskriver f.eks hvorfor noen blir født med mørkt hår, mister det og får lyst hår etterpå osv. Det er klart det har med gener å gjøre, men "gener" er vel et like opplysende svar som å svare "fysikk og kjemi" hvis noen spør hvordan en bil fungerer Hehe, det har du rett i! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Den første jenta mi hadde litt mørkt hår som forsvant kjapt. Da hun var 2 år hadde hun fått bra lengde på det. Det ble blondt etterhvert, men veldig tynt og stritt. Det ble langt tykkere etter hun begynte på skolen, og de siste par år har hun fått masse fall også. Sønnen min hadde mye mørkt hår som forsvant før han var 6 mnd. Da han var 1 år hadde han mye og kjempetykt hår. Håret hans er helt stivt og vokser i høyden. Neste barn var mørk da hun ble født. Etter noen uker var hun helt blond. Ved 3 mnd-alder var håret rødlig. Det røde forsvant etter en tid. Håret hennes har vært babyaktig helt til nå nylig. Vi klippet henne ganske kort for et halvt år siden. Det virker tykkere nå. Den siste hadde omtrent ikke hår da hun ble født. Da hun var 2 år var det heller ikke noe særlig, men det var litt fall i det lille som var der. Nå er hun snart 3 og har tynt blondt hår. Det er fremdeles relativt kort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Jeg tror at grunnen til at enkelte babyer blir født med hår på hodet er at dette er rester av languehårene (eller hvordan det skrives), i magen er babyen dekket av hår på hele kroppen som gradvis faller av frem mot fødselen, men noe kan fortsatt sitte igjen, spesielt på hodet, noen har en del nederst på ryggen i "haleområdet" også. Dette faller gradvis av etter fødselen, men noen beholder babyhåret, delvis pga det også er vanlig hår som er begynt å vokse? En ser det særlig hos babyer som er født over tiden. Har babyen tykt hår ved fødsel er sannsynligheten stor for at babyen beholder håret, men er det tynt er det mest sannsynlig bare rester etter languehårene og kommer til å falle av. Languehårene er ofte mørke, derfor er det naturlig at håret som vokser ut igjen er lysere. Hårfarge kan skifte hele livet. Jeg har hørt at italienske barn ofte har lysere hår som små, men så mørkner det når de blir eldre. Selv hadde jeg mørkt hår da jeg ble født, men mistet alt håret og var skallet en god stund, håret som kom ut igjen var hvitt og dunaktig, så ble håret gradvis mørkere jo eldre jeg ble. Det var fortsatt lyseblondt da jeg var 8-9 år, men så ble jeg gradvis mer og mer mellomblond, og etterhvert ble underhåra mørkeblonde, sånn blandet liksom, og lyse striper om sommeren pga sola. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trultis Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Snuppa mi ble født med masse hår. Hun mistet ingenting av det, det bare tovet seg i bakhodet så hun så litt rastafari ut akkurat et lite område i bakhodet, men ellers glatt deilig hår. Det vokste seg til og ble etterhvert ganske tykt. Hun ble klipt for første gang når hun var 1,5 år gammel, da hadde hun lang nydelig hestehale, men dog ganske tynn og pistrete. Hun ble da klipt nakkekort og håret var plutselig tykt og fint! Knert var født skalla, men med en krans rundt, hehe. Han mistet alt håret i bakhodet og var helt helt fri for hår akkurat der. Nå er han snart 1,5 år og han begynner å få litt volum på håret sitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.