morsan Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Skjønte meg selv aldri på jentene som sukket over babyer da de var tenåringer - og drømte om den dagen de selv kunne få en slik. Drømmerne var ofte de samme som ikke var interessert i høyere utdannelse - sånn sett spolerte ikke eventuelle barn for dét. Men få av de som virkelig fikk barn tidlig har vært noen "sukesshistorie", de fikk dårlig med utdannelse og knapt nok en fast jobb etterpå, og de færreste holdt sammen med barnefaren. Nå svartmaler jeg, vet selvfølgelig at det ikke er slik med alle, men "tilfeldigvis" med de 3-4 jeg kjente til som fikk barn i slutten av tenårene :-). ''Skjønte meg selv aldri på jentene som sukket over babyer da de var tenåringer - og drømte om den dagen de selv kunne få en slik.'' Enig med deg, jeg var aldri sånn baby-digger i den alderen. ''Drømmerne var ofte de samme som ikke var interessert i høyere utdannelse - sånn sett spolerte ikke eventuelle barn for dét.'' Nei, men det henger kanskje litt sammen lell, altså at de uansett ikke var "etla for" å bruke tid og krefter på å ta utdannelse, så derfor kunne de "like gjerne" få barn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 ''Uansett får ungdommen til sex uavhengig av om foreldrene forsøker å forhindre det, om de ønsker, med mindre foreldrene skal ha oppsyn med dem 24 timer i døgnet.'' Men er det gitt at 15-årige jenter absolutt ønsker å ha sex, da? Jeg ønsket det ikke da jeg var 15, og selv om det sikkert er annerledes nå osv, så tror jeg ikke noe på at enhver 15-åring ønsker å debutere seksuelt. Dermed synes jeg vårt ansvar som foreldre ikke nødvendigvis er å forhindre at ungdommen har sex for tidlig, for det er, som du sier, helt umulig hvis man ikke burer dem inne. Det kan like gjerne være å sende signaler og agere på en måte som sier noe om ens egen holdnng til det. Feks vil jeg aldri la mine barn overnatte på samme rom som kjæresten som 15 - 17-åring, ikke fordi jeg tror det hindrer dem å ha sex, men fordi det viser mine holdninger og faktisk kan være med å gi den som trenger det argumenter og støtte for at det er ok å vente med sex. Noen ønsker faktisk det også. Når det er sagt, så synes jeg ikke at denne campingturen er problematisk, og oppmuntrer på ingen måte til sex, slik jeg ser det. Og hadde jeg vært foreldrene til jenta, hadde jeg nok vært mer bekymret over den tida 17-åringen skal være alene hjemme enn den helgeturen i campingvogn med foreldrene til stede. Jeg skrev jo nettopp "om de ønsker", fordi det ikke er sikkert de ønsker sex. Forøvrig _antakelig_ enig med deg at det nok er lurt å vise holdningene sine ved f.eks. å ikke tillatte soving på samme rom i 15-16-årsalderen. Men har foreløpig små barn, og har ennå ingen helt klar oppfatning om hva slags regler vi skal ha her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 ''Skjønte meg selv aldri på jentene som sukket over babyer da de var tenåringer - og drømte om den dagen de selv kunne få en slik.'' Enig med deg, jeg var aldri sånn baby-digger i den alderen. ''Drømmerne var ofte de samme som ikke var interessert i høyere utdannelse - sånn sett spolerte ikke eventuelle barn for dét.'' Nei, men det henger kanskje litt sammen lell, altså at de uansett ikke var "etla for" å bruke tid og krefter på å ta utdannelse, så derfor kunne de "like gjerne" få barn? Det har du sikkert rett i. Tror en av mine tidligere venninner syntes hun i det minste utrettet noe ved å få barn, mens vi andre var opptatt med å komme i gang med utdannelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepe Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 ''Uansett får ungdommen til sex uavhengig av om foreldrene forsøker å forhindre det, om de ønsker, med mindre foreldrene skal ha oppsyn med dem 24 timer i døgnet.'' Men er det gitt at 15-årige jenter absolutt ønsker å ha sex, da? Jeg ønsket det ikke da jeg var 15, og selv om det sikkert er annerledes nå osv, så tror jeg ikke noe på at enhver 15-åring ønsker å debutere seksuelt. Dermed synes jeg vårt ansvar som foreldre ikke nødvendigvis er å forhindre at ungdommen har sex for tidlig, for det er, som du sier, helt umulig hvis man ikke burer dem inne. Det kan like gjerne være å sende signaler og agere på en måte som sier noe om ens egen holdnng til det. Feks vil jeg aldri la mine barn overnatte på samme rom som kjæresten som 15 - 17-åring, ikke fordi jeg tror det hindrer dem å ha sex, men fordi det viser mine holdninger og faktisk kan være med å gi den som trenger det argumenter og støtte for at det er ok å vente med sex. Noen ønsker faktisk det også. Når det er sagt, så synes jeg ikke at denne campingturen er problematisk, og oppmuntrer på ingen måte til sex, slik jeg ser det. Og hadde jeg vært foreldrene til jenta, hadde jeg nok vært mer bekymret over den tida 17-åringen skal være alene hjemme enn den helgeturen i campingvogn med foreldrene til stede. Vi har forholdt oss til lover og regler her... Nå var sønnen min og kjæresten over 16 da de ble sammen, og vi syntes derfor det var uproblematisk at hun fikk overnatte. Nå er sønnen min er utrolig snill gutt (selvsagt! :-)), og hadde aldri pushet kjæresten til noe hun ikke ville selv. Dette temaet har vi dessuten snakket om i mange år før det ble en en realitet! På samme måte har vi forholdt oss til lover og regler når det gjelder alkohol, vi har aldri godtatt at han drakk før han ble 18, og det har han ikke gjort heller. Nå er han 18, og alkoholbruket er MEGET beskjedent. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Vi har forholdt oss til lover og regler her... Nå var sønnen min og kjæresten over 16 da de ble sammen, og vi syntes derfor det var uproblematisk at hun fikk overnatte. Nå er sønnen min er utrolig snill gutt (selvsagt! :-)), og hadde aldri pushet kjæresten til noe hun ikke ville selv. Dette temaet har vi dessuten snakket om i mange år før det ble en en realitet! På samme måte har vi forholdt oss til lover og regler når det gjelder alkohol, vi har aldri godtatt at han drakk før han ble 18, og det har han ikke gjort heller. Nå er han 18, og alkoholbruket er MEGET beskjedent. mvh Jeg tenker at lover og regler er riktig perspektiv i forhold til alkohol og egne unger, i alle fall, ja. Nå kan jeg jo ikke styre hva de gjør utenfor hjemmet, men alkoholservering hjemme før de er hhv 18 og 21 i forhold til regler for øl/vin og sprit kommer til å være helt uaktuelt. Når det gjelder sex, så er det egentlig litt mer komplisert, fordi dette nødvendigvis ikke bare angår mitt barn, men barnets kjæreste også. Og 16 år er "lavalder", men ikke nødvendigvis den alderen ungdommen ønsker å debutere likevel, Og presset kan bli unødig stort, og kanskje enda større dersom vi foreldre legitimerer gjennom å la dem overnatte sammen osv. Jeg tror nok strengt tatt at når det gjelder dette siste, så må vi se an hvordan det blir etterhvert (barna våre er ikke så store ennå), men i utgangspunktet tenker jeg at vi vil være ganske strenge på dette. Jeg hadde det strengt selv, og er glad for det i ettertid. Men du har jo, som du sier, en supersnill gutt, naturligvis, så da skjønner jeg jo valget dere har tatt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Vi har forholdt oss til lover og regler her... Nå var sønnen min og kjæresten over 16 da de ble sammen, og vi syntes derfor det var uproblematisk at hun fikk overnatte. Nå er sønnen min er utrolig snill gutt (selvsagt! :-)), og hadde aldri pushet kjæresten til noe hun ikke ville selv. Dette temaet har vi dessuten snakket om i mange år før det ble en en realitet! På samme måte har vi forholdt oss til lover og regler når det gjelder alkohol, vi har aldri godtatt at han drakk før han ble 18, og det har han ikke gjort heller. Nå er han 18, og alkoholbruket er MEGET beskjedent. mvh Godt ikke jeg var datteren din, du hadde neppe klart å få meg til å avstå fra alkohol til jeg var 18 - i hvertfall ikke uten et høyt konfliktnivå :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepe Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Godt ikke jeg var datteren din, du hadde neppe klart å få meg til å avstå fra alkohol til jeg var 18 - i hvertfall ikke uten et høyt konfliktnivå :-). Nei, jeg var ikke så skikkelig som ham jeg heller! Men jeg hadde ganske strenge foreldre, og det at jeg visste at en av dem satt oppe og ventet til jeg kom hjem, og at kom hjem gjorde at jeg drakk mindre enn mine jevnaldrende som hadde foreldre IKKE ventet oppe. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Nei, jeg var ikke så skikkelig som ham jeg heller! Men jeg hadde ganske strenge foreldre, og det at jeg visste at en av dem satt oppe og ventet til jeg kom hjem, og at kom hjem gjorde at jeg drakk mindre enn mine jevnaldrende som hadde foreldre IKKE ventet oppe. mvh Sånn var det vel egentlig for meg også. Men det hendte nok jeg ikke tok så mye hensyn som jeg burde, og jeg syntes de var i overkant naive. I ettertid har jeg skjønt at de kanskje forstod/merket noe mer enn de ga uttrykk for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepe Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Jeg tenker at lover og regler er riktig perspektiv i forhold til alkohol og egne unger, i alle fall, ja. Nå kan jeg jo ikke styre hva de gjør utenfor hjemmet, men alkoholservering hjemme før de er hhv 18 og 21 i forhold til regler for øl/vin og sprit kommer til å være helt uaktuelt. Når det gjelder sex, så er det egentlig litt mer komplisert, fordi dette nødvendigvis ikke bare angår mitt barn, men barnets kjæreste også. Og 16 år er "lavalder", men ikke nødvendigvis den alderen ungdommen ønsker å debutere likevel, Og presset kan bli unødig stort, og kanskje enda større dersom vi foreldre legitimerer gjennom å la dem overnatte sammen osv. Jeg tror nok strengt tatt at når det gjelder dette siste, så må vi se an hvordan det blir etterhvert (barna våre er ikke så store ennå), men i utgangspunktet tenker jeg at vi vil være ganske strenge på dette. Jeg hadde det strengt selv, og er glad for det i ettertid. Men du har jo, som du sier, en supersnill gutt, naturligvis, så da skjønner jeg jo valget dere har tatt Er enig i at de ikke MÅ debutere når de er 16, men de KAN... Jeg tror egentlig at grunnlaget for en trygg debut må legges tidligere, dvs. når de er i en alder hvor det bare er teori! Lettere å snakke om sex med dem når det ikke er aktuelt, samme med prevensjon. Når de er i begynnelsen av tenårene kan du mye mer diskutere på prinsipielt grunnlag, jeg har opplevet det som lettere! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Det har du sikkert rett i. Tror en av mine tidligere venninner syntes hun i det minste utrettet noe ved å få barn, mens vi andre var opptatt med å komme i gang med utdannelse. ''syntes hun i det minste utrettet noe'' ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 ''syntes hun i det minste utrettet noe'' ;-) Og det gjorde hun jo - med langt mer håndfaste resultater enn de fleste andre av oss . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Er enig i at de ikke MÅ debutere når de er 16, men de KAN... Jeg tror egentlig at grunnlaget for en trygg debut må legges tidligere, dvs. når de er i en alder hvor det bare er teori! Lettere å snakke om sex med dem når det ikke er aktuelt, samme med prevensjon. Når de er i begynnelsen av tenårene kan du mye mer diskutere på prinsipielt grunnlag, jeg har opplevet det som lettere! mvh Det tror jeg du har helt rett i. Generelt tror jeg det er enklere å gjøre gode valg dersom man har tenkt gjennom skikkelig på forhånd når det ikke er aktuelt, selv om man aldri helt vet før man er i situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Vi skal snart flytte dit for sommeren, så da er det vårt hjem på en måte. Jeg kan jo ikke la han ture avgårde som han vil i hele sommer heller. Vil jo se han Han skal bo hjemme alene mye når han skal jobbe. Mener du at han skal leve fritt allerede nå som 17åring? Dette er vel litt personavhengig, om hvor moden han er, men jeg var flyttet hjemmefra som 17 åring. Bodde i et eget hus på gården, og styrte mitt eget liv. Var ikke med på helgeturer etter jeg var 16. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.