Gå til innhold

Keisersnitt og astmabarn

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Se her: http://www.dagbladet.no/dinside/2008/05/29/536614.html

Risikoen er 60% større for at barna får astma ved et hastekeisersnitt enn ved vanlig vaginal fødsel. Det var mye,

Også økt risiko ved planlagt keisersnitt og ved vaginal fødsel som ender i tang eller vakuum.

Vel - da ser det jammen dårlig ut for mine tre barn:

1) Fødsel endte med bruk av tang og vakuum - er 9 år, ingen astma foreløpig, men han har allergi.

2) Fødsel endte i hastekeisersnitt - er 7 år - har astma og refluks

3) Planlagt keisersnitt - er 4 år - har refluks

---------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

6

• laban

5

• hidi, the scorpion

5

• Sepe

4

Mest aktive i denne tråden

Det ser dårlig ut for mine to også! Men de er friske så langt heldigvis! Nå er minstemann bare 4 mnd.snart da.... Første keisersnitt ble hastekeisersnitt, nummer to var planlagt. Hadde jeg kunnet født vanlig ville jeg gjort det. Men hadde jeg vært født for 100 år siden hadde sikkert både jeg og snuppa (nr 1) omkommet i fødselen, så det er bra vi er kommet så langt at keisersnitt er ett alternativ, når den vanlige "utgangen" er for trang. Hadde aldri valgt keisersnitt dersom jeg kunne født vanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det ser dårlig ut for mine to også! Men de er friske så langt heldigvis! Nå er minstemann bare 4 mnd.snart da.... Første keisersnitt ble hastekeisersnitt, nummer to var planlagt. Hadde jeg kunnet født vanlig ville jeg gjort det. Men hadde jeg vært født for 100 år siden hadde sikkert både jeg og snuppa (nr 1) omkommet i fødselen, så det er bra vi er kommet så langt at keisersnitt er ett alternativ, når den vanlige "utgangen" er for trang. Hadde aldri valgt keisersnitt dersom jeg kunne født vanlig!

Skriver under eksakt på det du skriver. Jeg eller barna eller begge hadde nok ikke overlevd de fødslene jeg har hatt, nei....

Jeg var veldig i tvil siste gang om vi skulle ha planlagt keisersnitt, for jeg ville helst føde vaginalt. Men legen sa klart at sjansen for at det da ville bli et nytt hastekeisersnitt var veldig veldig stor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pepperti

Er absolutt ikke overrasket. Det er ikke til fordel for noen at barnet blir tatt med keisersnitt (det må selvsagt til om det er fare for liv og helse).

Men folk som får keisersnitt bare fordi de selv ønsker det, synes jeg er helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Er absolutt ikke overrasket. Det er ikke til fordel for noen at barnet blir tatt med keisersnitt (det må selvsagt til om det er fare for liv og helse).

Men folk som får keisersnitt bare fordi de selv ønsker det, synes jeg er helt utrolig.

Nei, jeg skulle gjerne ha født vaginalt. Det gikk med nød og neppe første gang (1,5 time med pressrier, forsøk med tang + to ganger med vakuum) - men ikke gang nr to - da satt hun fast - og nr tre valgte vi å "safe" med planlagt keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mens jeg har to barn født vaginalt uten store problemer, hvor en har astma og allergi og den andre har verken astma eller allergi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Dette er vel egentlig ikke noe nytt, for det har vært kjent lenge at keisersnittbarn kan ha økt fare for astma. Men at sjansen var så stor, var jo ikke bra.

Min eldste har noe allergi, men det er de begge disponert for, siden både pappaen og jeg er ganske allergiske. Han har ingen tegn til astma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på slike undersøkelser.

Neste uke kommer det sikkert en som sier det motsatte.

Vi har tre barn.

9-åringen ble tatt med hastekeisersnitt og har allergi, som mor og far.

7-åringen ble født vaginalt, en helt normal fødsel. Foreløpig ingen allergier eller plager.

6-åringen ble tatt med hastekeisersnitt (eg. planlagt men dager før vi hadde time). Her er det eksem, men ingen andre kjente plager.

Når både mor og far har allergier er det sannsynlig at barna også får noe. Eksemet og den tørre huden som alle barna våre har kommer nok fra far som også har eksem.

Hadde min første fødsel vært før keisesnitt var mulig, hadde ingen av oss vært her idag. Den vaginale fødselen var uten tvil den greieste, jeg husker ingenting fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under eksakt på det du skriver. Jeg eller barna eller begge hadde nok ikke overlevd de fødslene jeg har hatt, nei....

Jeg var veldig i tvil siste gang om vi skulle ha planlagt keisersnitt, for jeg ville helst føde vaginalt. Men legen sa klart at sjansen for at det da ville bli et nytt hastekeisersnitt var veldig veldig stor....

Jeg ønsket også å føde normalt, men legen anbefalte keisersnitt. Da gidder du liksom ikke prøve! :-) To flotte barn har vi fått, så vi får krysse fingre for at de slipper astma osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pepperti

Vi har tre barn.

7-åringen ble født vaginalt, en helt normal fødsel. Foreløpig ingen allergier eller plager.

6-åringen ble tatt med hastekeisersnitt (eg. planlagt men dager før vi hadde time). Her er det eksem, men ingen andre kjente plager.

Når både mor og far har allergier er det sannsynlig at barna også får noe. Eksemet og den tørre huden som alle barna våre har kommer nok fra far som også har eksem.

Hadde min første fødsel vært før keisesnitt var mulig, hadde ingen av oss vært her idag. Den vaginale fødselen var uten tvil den greieste, jeg husker ingenting fra den.

''Jeg tror ikke på slike undersøkelser.

Vi har tre barn. 9-åringen ble tatt med hastekeisersnitt og har allergi, som mor og far. 7-åringen ble født vaginalt, en helt normal fødsel. Foreløpig ingen allergier eller plager. 6-åringen ble tatt med hastekeisersnitt (eg. planlagt men dager før vi hadde time). Her er det eksem, men ingen andre kjente plager.''

Hehe, snakk om møte seg selv i døra. De to som ble tatt med keisersnitt, har allergi og eksem, mens den som ble født vaginalt ikke har det. Selvsagt er det noe i undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Som pusi sier tror heller ikke jeg på slike undersøkelser...;P

Min midterste ble tatt med hastekeisersnitt, og er en sunn 18-åring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn.

Dette var faktisk oppe etter at jeg hadde fått min føstefødte også, og det er tre år siden. Har ikke vært noen andre opplysninger i mellomtiden. Så at det er noe sannhet i det er det ingen tvil om, men vi får krysse fingre for at det ikke er riktig så mange prosent som får astma!

Ellers er jeg enig med at mange ting er usunne en dag og sunne neste. :-) Så vi får stole på oss selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn.

Forskerne påviser sammenhenger, de påstår ikke at de har funnet noen sannhet om årsak og virkning.

Den ledende forskeren bak studien uttaler følgende: "Det er mulig at bakenforliggende årsaker disponerer både for behov for keisersnitt og utvikling av astma."

Men hvis man aldri gjør statistiske beregninger på det materialet som finnes, får man heller ingen pekepinn om hvor det kan tenkes å finnes noen årsak til uønskede hendelser og lidelser. Det er bl.a. derfor vi har Medisinsk fødselsregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg tror ikke på slike undersøkelser.

Vi har tre barn. 9-åringen ble tatt med hastekeisersnitt og har allergi, som mor og far. 7-åringen ble født vaginalt, en helt normal fødsel. Foreløpig ingen allergier eller plager. 6-åringen ble tatt med hastekeisersnitt (eg. planlagt men dager før vi hadde time). Her er det eksem, men ingen andre kjente plager.''

Hehe, snakk om møte seg selv i døra. De to som ble tatt med keisersnitt, har allergi og eksem, mens den som ble født vaginalt ikke har det. Selvsagt er det noe i undersøkelsen.

Jeg tror de ville hatt det uansett, og at dette er noe de arver fra foreldrene.

Han som ikke ble tatt med keisersnitt har "nuppete" hud og tendenser til eksem på føttene. Han har tatt allergitest, men det ble ikke påvist allergi. Jeg ble selv allergisk da jeg var russ, så det kommer nok noe...

Ingen av ungene har astma, selv om unger med allergi og eksem lettere kan få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Uff da, det var dystre tall...

Snuppen ble tatt med tang, men har ikke astma.

Han har faktisk ikke vært skikkelig forkjølet engang! :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskerne påviser sammenhenger, de påstår ikke at de har funnet noen sannhet om årsak og virkning.

Den ledende forskeren bak studien uttaler følgende: "Det er mulig at bakenforliggende årsaker disponerer både for behov for keisersnitt og utvikling av astma."

Men hvis man aldri gjør statistiske beregninger på det materialet som finnes, får man heller ingen pekepinn om hvor det kan tenkes å finnes noen årsak til uønskede hendelser og lidelser. Det er bl.a. derfor vi har Medisinsk fødselsregister.

Jeg er veldig enig i at det skal forskes, men det kommer helt an på hvordan man spør. Denne artikkelen sier ikke mye om grunnlaget.

Hvis man hadde sett på barn født med keisersnitt der ingen av foreldrene har allergi, astma eller eksem ville sikkert resultatet vært et annet...

Mine barn hadde fått allergi og eksem uansett fordi dette i stor grad arves fra foreldrene.

De som av en eller annen grunn har tatt keisersnitt i Norge trenger uansett ikke å bekymre seg. Min erfaring er at man ikke får keisersnitt uten videre, og at alternativet hadde vært færre levende barn og mødre.

Derfor mener jeg slike overskrifter er helt unødvendige og bare egnet til å skremme eller lage dårlig samvittighet for noe men ikke på noe tidspunkt har kunnet forandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i at det skal forskes, men det kommer helt an på hvordan man spør. Denne artikkelen sier ikke mye om grunnlaget.

Hvis man hadde sett på barn født med keisersnitt der ingen av foreldrene har allergi, astma eller eksem ville sikkert resultatet vært et annet...

Mine barn hadde fått allergi og eksem uansett fordi dette i stor grad arves fra foreldrene.

De som av en eller annen grunn har tatt keisersnitt i Norge trenger uansett ikke å bekymre seg. Min erfaring er at man ikke får keisersnitt uten videre, og at alternativet hadde vært færre levende barn og mødre.

Derfor mener jeg slike overskrifter er helt unødvendige og bare egnet til å skremme eller lage dårlig samvittighet for noe men ikke på noe tidspunkt har kunnet forandre!

Overskrifter lages alltid av media, og kan være svært misvisende i forhold til innholdet.

Studien dreier seg om å sammenholde fødselsopplysninger for barna født i perioden 1967 - 98, med de barna som mottar grunn- og / eller hjelpestønad for astma, altså tilfeller som er basert på klar diagnose. Så dette er ingen spørreskjemastudie.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5588&MainArea_5661=5588:0:15,2659:1:0:0:::0:0&MainLeft_5588=5544:69472::1:5569:1:::0:0

Det medisinske fødselsregistret har informasjon om alle fødsler i Norge fra og med 1967.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pusi sier tror heller ikke jeg på slike undersøkelser...;P

Min midterste ble tatt med hastekeisersnitt, og er en sunn 18-åring ;)

Og jeg røykte da jeg var gravid med min eldste, som nå er 18 og veldig frisk, han har aldri hatt antydning til verken astma eller noe annet, stor og perfekt var han ved fødselen. Så dersom noen mener at å røyking under svangerskapet kan være skadelig for fosteret, tar de feil! :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pepperti

Og jeg røykte da jeg var gravid med min eldste, som nå er 18 og veldig frisk, han har aldri hatt antydning til verken astma eller noe annet, stor og perfekt var han ved fødselen. Så dersom noen mener at å røyking under svangerskapet kan være skadelig for fosteret, tar de feil! :-)

mvh

''Så dersom noen mener at å røyking under svangerskapet kan være skadelig for fosteret, tar de feil! :-)''

Du spøker nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

mvh

Javel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...