Gå til innhold

Keisersnitt og astmabarn

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest worriedmom

uff da, datteren min på 2 mnd ble tatt med hastekeisersnitt...

har ikke merket noe astma ennå, men er jo litt bekymret. Siden fødselen omtrent har hun vært snørrete, men det ser ut som om snørret er langt bake, for kan ikke se det liksom - om det kan være i overgangen til halsen? Håper det ikke er forstadiet til astma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

6

• laban

5

• hidi, the scorpion

5

• Sepe

4

Mest aktive i denne tråden

''Så dersom noen mener at å røyking under svangerskapet kan være skadelig for fosteret, tar de feil! :-)''

Du spøker nå?

Ja, det var en spøk! Var ment til Hidi som skrev at HENNES barn var tatt med keisersnitt og hadde ingen problemer i etterkant, så derfor trodde hun ikke på undersøkelsen! Synes kanskje at EN deltager i en slik undersøkelse er litt lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Og jeg røykte da jeg var gravid med min eldste, som nå er 18 og veldig frisk, han har aldri hatt antydning til verken astma eller noe annet, stor og perfekt var han ved fødselen. Så dersom noen mener at å røyking under svangerskapet kan være skadelig for fosteret, tar de feil! :-)

mvh

''Så dersom noen mener at å røyking under svangerskapet kan være skadelig for fosteret, tar de feil! :-)''

Bare fordi din er frisk så tar de feil?

Uenig med deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi din er frisk så tar de feil?

Uenig med deg der.

Var det INGEN som så smilefjeset?? :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, det var en spøk! Var ment til Hidi som skrev at HENNES barn var tatt med keisersnitt og hadde ingen problemer i etterkant, så derfor trodde hun ikke på undersøkelsen! Synes kanskje at EN deltager i en slik undersøkelse er litt lite...

Slike undersøkelser er ikke til nytte for noen. Det de derimot gjør er å plage mødre og gi dem dårlig samvittighet... Hvem trenger vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spøker nå?

Poenget er jo at slike enkelteksempler ikke beviser noe som helst. Så ja, hun spøker nok.

Studien som omtales i avisen, sammenlikner _alle_ barn født i Norge i årene 1967 (da fødselsregisteret ble opprettet) - 1998, med hvem som mottar stønad for astma. Vi snakker altså ikke om de barna som bare har luftveisinfeksjoner litt over gjennomsnittet.

Med slike datamengder får man fram statistiske sammenhenger. Neste skritt blir å finne ut av om dette er tilfeldige sammenhenger som har en felles årsak, eller om man har funnet en sammenheng av typen årsak - virkning. Det er slik forskning foregår, det er en meget langsom aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står jo ikke at 50% av keisersnittunger får astma...

Hvis det er 10% av vaginalfødte barn som får astma, betyr det at det da er 15% av keisersnittbarn. Eller hvis det er 6% vaginalfødte barn som har astma så blir det 9% keisersnittbarn med astma.

Vet ikke prosentandelen jeg altså, dette er fiktive tall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike undersøkelser er ikke til nytte for noen. Det de derimot gjør er å plage mødre og gi dem dårlig samvittighet... Hvem trenger vel det?

Får man dårlig samvittighet dersom barna blir født ved keisersnitt? Det har jeg aldri hørt om... Jeg synes det er greit å vite om barna spesielt disponert for forskjellige ting, astma er jo en sykdom som en kan ta spesielle hensyn for å unngå, er det ikke? Tror jeg hadde foretrukket å VITE om disposisjonen for astma, verre er det jo med disposisjoner for sykdommer en uansett ikke kan gjøre noe med!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Men det står jo ikke at 50% av keisersnittunger får astma...

Hvis det er 10% av vaginalfødte barn som får astma, betyr det at det da er 15% av keisersnittbarn. Eller hvis det er 6% vaginalfødte barn som har astma så blir det 9% keisersnittbarn med astma.

Vet ikke prosentandelen jeg altså, dette er fiktive tall..

Det er riktig. Så tallene kan virke veldig store, uten at det er slik.

Men det er jo likevel en stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsene, i dette tilfellet forskning på eksisterende materiale, er absolutt nyttige. Kanskje kan slike sammenhenger sette forskerne _på sporet av_ hva som er årsaken til at mange norske barn får astma, kanskje ikke. Men det er i hvert fall bedre å starte et sted hvor det er klare statistiske sammenhenger enn å bare synse ivei.

Medias oppslag derimot, er ofte feilvinklet, overforenklet og tolket i en helt annen retning enn i den som forskerne peker på. Mange journalister hadde trengt et elementækurs i både prosentregning og statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Veldig interessant, og det står jo følgende om hva forskerne _tror_ kan være årsaken:

''1)Barn som fødes med keisersnitt utsettes ikke for morens bakterieflora under fødselen, og dette er negativt for utviklingen av immunsystemet.

2)Barn født med keisersnitt får mer pusteproblemer etter fødsel, fordi de er mindre utsatt for stress og sammenklemming av brystkassen. Disse mekanismene bidrar til å tømme lungene for fostervann. Kanskje kan dette påvirke lungefunksjonen i negativ retning også på lang sikt.''

Vårt vinterkeisersnittbarn måtte vi være varsomme med å ha ute de første 6 ukene, nettopp fordi lungene var bløtere og dermed mer utsatt for infeksjoner. Sommerbarnet "slapp ut" etter 3 uker. Sommerbarnet slet med infeksjonsutløst astma i 4,5 år, men ble frisk etter at vi flyttet til et tørrere klima.

Synes det er kjempebra at det forskes på slike ting, finner man ut hva ting skyldes kan man gjerne også sette inn mottiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Undersøkelsene, i dette tilfellet forskning på eksisterende materiale, er absolutt nyttige. Kanskje kan slike sammenhenger sette forskerne _på sporet av_ hva som er årsaken til at mange norske barn får astma, kanskje ikke. Men det er i hvert fall bedre å starte et sted hvor det er klare statistiske sammenhenger enn å bare synse ivei.

Medias oppslag derimot, er ofte feilvinklet, overforenklet og tolket i en helt annen retning enn i den som forskerne peker på. Mange journalister hadde trengt et elementækurs i både prosentregning og statistikk.

Så får bare gravide være nervøse og redde for keisersnitt? Synes vinklingen var helt motbydelig og forkastelig.

Men jeg skjønner jo hva du mener ;) Er så glad jeg slipper å bli gravid i dagens samfunn, mye press på den gravide kvinnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så får bare gravide være nervøse og redde for keisersnitt? Synes vinklingen var helt motbydelig og forkastelig.

Men jeg skjønner jo hva du mener ;) Er så glad jeg slipper å bli gravid i dagens samfunn, mye press på den gravide kvinnen...

Ja - jeg synes ikke man skal la være å forske fordi noen kan bli skremt av medias overforenklede framstilling av resultatene.

Da får vi heller holde mediene i ørene.

Dessuten må vi som har noe mellom ørene, venne oss til å tenke selv, forbi overskrifter. Jeg har skrevet her på DOL en haug med ganger (i forbindelse med økt risiko for all elendighet ved svangerskap i "høy" alder), at en fordobling (eller femdobling eller økning på en høy prosent) ikke trenger å bety at selve risikoen er skyhøy. Et bitte lite tall som økes med 50%, er fortsatt ikke noe stort tall (dette eksemplet er ikke direkte relatert til astma og keisersnitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Når man finner ut _hvorfor_ det er slik, kan man også kanskje finne mottiltak - slik at keisersnittbarn blir mindre utsatt. Og det er jo et kjempeframskritt.

Mange kan ikke velge bort keisersnittet, og er alternativet at barnet/moren dør, så tar man imot et astmautsatt barn med stor takk.

Om noen år er dette kanskje en saga blott, nettopp fordi forskningen er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies mamma

Jeg har en vaginalfødt med masse eksem og hissig astma. Et mareritt av en fødsel og depresjon på meg.

Så nr to ble keisersnitt av psykiske årsaker, jeg var lykkelig før, under og etter KS. Ikke vondt, veldig blid og glad og fornøyd. Han har aldri hatt hverken astma, eksem eller luftveisplager.

Så jeg er svært så fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike artikler blir sørgelig usaklige når det ikke brukes prosentpoeng.

Det sies heller ingen ting om geografiske forskjeller eller om nye medisinske prosedyrer har endret på tallene over tid.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ikke overrasket. Det er ikke til fordel for noen at barnet blir tatt med keisersnitt (det må selvsagt til om det er fare for liv og helse).

Men folk som får keisersnitt bare fordi de selv ønsker det, synes jeg er helt utrolig.

''Men folk som får keisersnitt bare fordi de selv ønsker det, synes jeg er helt utrolig.''

Nå kan det være svært gode grunner for at folk "ønsker" keisersnitt. Tror neppe noen vil ha det for morro skyld.

Norske fødeavdelinger er så overformynderiske og overtroisk på det naturlige, at mange som trenger keisersnitt må kjempe med nepp og klør for å få det.

Barn har fått livslange skader og noen har ikke overlevd fordi deres mødre ikke ble tatt på alvor da de ba om keisersnitt. Det finnes også kvinner som sliter med livslange skader og betydelig redusert livskvalitet pga jordmødre som på død og liv, bokstavelig talt, skal ha det så forbasket naturlig.

Det er størst risiko ved hastekeisersnitt. Flere planlagte keisersnitt vil redusere antallet hastekeisersnitt.

Denne artikkelen sier heller ikke noe om hvor stor risikoen faktisk er, bare hvor mye den øker. Så om risikoen i utgangspuktet er 1% (oppdiktet tall), ville en økning av risikoen på 60% utgjøre 0,6 prosentpoeng. Altså ble risikoen 1,6% ved hastekeisersnitt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskerne påviser sammenhenger, de påstår ikke at de har funnet noen sannhet om årsak og virkning.

Den ledende forskeren bak studien uttaler følgende: "Det er mulig at bakenforliggende årsaker disponerer både for behov for keisersnitt og utvikling av astma."

Men hvis man aldri gjør statistiske beregninger på det materialet som finnes, får man heller ingen pekepinn om hvor det kan tenkes å finnes noen årsak til uønskede hendelser og lidelser. Det er bl.a. derfor vi har Medisinsk fødselsregister.

Sant nok.

Det sørgelige er at helsepersonell bruker nettopp denne statistikken, som er gammelt nytt, som skremselspropaganda når de skal terrorisere kvinner fra å velge keisersnitt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var faktisk oppe etter at jeg hadde fått min føstefødte også, og det er tre år siden. Har ikke vært noen andre opplysninger i mellomtiden. Så at det er noe sannhet i det er det ingen tvil om, men vi får krysse fingre for at det ikke er riktig så mange prosent som får astma!

Ellers er jeg enig med at mange ting er usunne en dag og sunne neste. :-) Så vi får stole på oss selv!

Vi vet bare at risikoen for astma øker ved keisersnitt, men vi vet _ikke_ om dette utløses av keisersnittet.

Hastekeisersnitt er en forløsning der mye har gått galt allerede. Her kan det ligge faktorer som er med på å fremprovosere keisersnitt.

Vi vet heller ikke om mødre med lungeproblemer er overrepresentert på keisersnittstatistikken. Da vil jo den arvelige faktoren slå inn.

Dette er gammelt nytt. Synd at det som regel fokuseres så lite på medisinske prosedyrer og så mye på hvor grusomt keisersnitt er, hver gang det kommer opp.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...