Gå til innhold

Keisersnitt og astmabarn

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Slike undersøkelser er ikke til nytte for noen. Det de derimot gjør er å plage mødre og gi dem dårlig samvittighet... Hvem trenger vel det?

Slike undersøkelser er svært nyttige og kan være livreddende på sikt når de blir brukt fornuftig.

Måten det framstilles på i denne artikkelen er derimot missvisende og komplett unyttig og best egnet til å skape negative følelser.

Om politiske journalister hadde hatt samme lempfeldige omgang med tall og statistikk, ville de fort stått uten jobb.

Dessverre er det både blant politikere, journalister, NAV og helsepersonell kultur for å forvrenge det statisktiske bildet for å krisemaksimere og fremme et bestemt syn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

6

• laban

5

• hidi, the scorpion

5

• Sepe

4

Mest aktive i denne tråden

Ja - jeg synes ikke man skal la være å forske fordi noen kan bli skremt av medias overforenklede framstilling av resultatene.

Da får vi heller holde mediene i ørene.

Dessuten må vi som har noe mellom ørene, venne oss til å tenke selv, forbi overskrifter. Jeg har skrevet her på DOL en haug med ganger (i forbindelse med økt risiko for all elendighet ved svangerskap i "høy" alder), at en fordobling (eller femdobling eller økning på en høy prosent) ikke trenger å bety at selve risikoen er skyhøy. Et bitte lite tall som økes med 50%, er fortsatt ikke noe stort tall (dette eksemplet er ikke direkte relatert til astma og keisersnitt).

Jeg river meg i håret over alt statitstikksludderet som får stå uimotsagt i norske medier.

Ikke minst når det kommer til uførhet er det grelt. Det mest frustrernde er at politikere og myndigheter er med på disse løgnene.

Sjekk dette skrekkeksempelet:

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1282148.ece?jgo=r2_l

Her er et annet eksempel. Sjekker man bakgrunnstallene vil man se atprosentandelen av unge uføre er tilnærmet uendret. Men med fiffig matte har man kommet frem til en eksplosiv økning:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/09/526442.html

La oss fortsette å påpeke dette!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Slike undersøkelser er svært nyttige og kan være livreddende på sikt når de blir brukt fornuftig.

Måten det framstilles på i denne artikkelen er derimot missvisende og komplett unyttig og best egnet til å skape negative følelser.

Om politiske journalister hadde hatt samme lempfeldige omgang med tall og statistikk, ville de fort stått uten jobb.

Dessverre er det både blant politikere, journalister, NAV og helsepersonell kultur for å forvrenge det statisktiske bildet for å krisemaksimere og fremme et bestemt syn.

mvh

Ja, og det er en skam for alle gravide som ønsker bare det beste for seg og sitt kommende barn....

De gravide er fra før en utsatt og sårbar gruppe, alt de ikke må spise, drikke eller holde seg borte fra, og de fleste gjør det strålende, de trenger ikke informasjon som de fleste faktisk ikke kan bestemme over selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa på 2 1/2 ble tatt med hastesnitt etter 28 timer i fødsel. Hun har enda ingen tegn til astma eller allergi (og jeg har begge deler), men jeg er selvfølgelig veldig klar over at det kan komme...

Jeg har to venninner som har barn som er like gamle som snuppa. Begge er født vaginalt, og begge har astma.

Synes sånne undersøkelser er interessante, forsåvidt - men som med alt annet så må man vel ta ting med en liten klype salt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...