Gå til innhold

Matpakke til baby i barnehage

Gjest babybabyaa

Anbefalte innlegg

Gjest babybabyaa

Snuppa mi skal begynne i barnehage allerede i 9-10 mnd alder. Da har hun begynt med grøt og brødskive regner jeg med...

Men jeg lurer på, hva skal en sende med henne i barnehage?

Husker jeg jobbet i barnehage for lenge siden, da var det to 9 mnd gamle babyer, husker vi gav dem i alle fall et grøtmåltid og kanskje to frokoster med brødskive og yoghurt, og litt bananskiver?

skal jeg sende med morsmelkerstatningspulver (evnt utpumpet morsmelk? Noen som har gjort det?), grøtpulver og matpakke med et par skiver med leverpostei og en yoghurt kanskje? Vet ikke hvor mye de spiser i løpet av en barnehagedag,

hun kommer til å være i barnehage fra halv åtte til halv fire.

Og bør hun få frokost før hun reiser i barnehagen, eller er det vanlig at de gir frokosten der? Tenkte litt på at hun kunne få "frokostpupp" når hun våknet, så får hun brødmåltid på barnehagen?

Jeg tenker jo litt frem i tid, er jo noen mnd til, men jeg liker å være litt forberedt. Også har jeg ikke lyst til å virke helt uerfaren og spørre for mange dumme spørsmål til de som jobber i barnehagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Matvanene til de små kan jo endre seg mye på noen måneder, og det er vanskelig nå å si hvordan du skal gjøre det til høsten.'

Og det spørs jo hvor tidlig du skal levere henne, om hun spiser frokost hjemme eller ikke. Vi har alltid tatt frokosten hjemme, også den tiden jeg tok bussen klokka 7 med førstemann og han var 1,5 år. Syntes det var en god start å spise frokost sammen - og det synes vi ennå, nå som vi har to skolebarn og ett barnehagebarn.

Morgenpupp synes jeg du skal fortsette med. Så kan hun jo få grøt hjemme eller på barnehagen - og et skivemåltid + evt mer grøt/middagsglass på barnehagen.

Om du synes det er greit å pumpe og har godt med melk, så kan du sende med morsmelk. Husk da å si at den skal varmes i vannbad, ikke mikro! Ellers er jo MME enkelt for de i barnehagen å lage til.

Jeg begynte å jobbe 50% da nr 2 var 6-7 mnd, og det gikk helt fint. Pappaen var hjemme med henne da. Jeg pumpet på jobb, og satte flaska i kjøleskapet og tok med hjem - så drakk hun den dagen etter, eller jeg fryste det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal levere melkepulver og / eller grøt til barnehagen, er det naturlig å spørre dem om. Likedan om hva de gjør med frokost for dem som kommer såpass tidlig. Det er ganske vanlig at det er frokost i barnehagen for den tidligste gruppa. I så fall er det greit med litt pupp hjemme og andre ting i fred og ro når hun er levert.

Noen skiver og yoghurt er helt standard, men det varierer mellom barnehagene hvor mye som er matpakke og hva de evt. smører der. Det må du ta opp med dem før hun begynner, kanskje står det også i noen papirer alle de nye får.

Det viktigste er at dere har fått greie måltidsrutiner før hun begynner, f.eks. at hun spiser omtrent den maten du antyder i innlegget ditt, og så tar du detaljene når det nærmer seg. Det virker ikke uerfarent. Barnehagen er antakelig bare glade for å få en "bruksanvisning" på henne - og de sier sikkert fra og er behjelpelige med å lage en tilpasningsløsning dersom noe blir vanskelig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun spiser brødskiver, er det jo bare å sende med det, evt. ha grøtpluver stående i barnehagen (skriv navn på esken), så kan ett av måltidene være grøt. Yoghurt og banan er også OK, men jeg ville ikke delt opp bananen.

Jeg syns det er naturlig å ha et samtale med barnehagen litt før hun skal begynne (en uke eller to, f.eks., og ta henne gjerne med, så blir hun litt kjent). Da kan du spørre om rutinene, f.eks.. Om de har frukt i barnehagen, eller om du skal ta med. Og hva som er rutinene med måltider og soving på den avdelingen.

''skal jeg sende med morsmelkerstatningspulver (evnt utpumpet morsmelk? Noen som har gjort det?)''

Mine fikk ikke MME i det hele tatt, de fikk litt kumelk i tillegg til pupp da de var 10 mnd. Jeg ville bare bedt dem gi melk og/eller vann.

''Vet ikke hvor mye de spiser i løpet av en barnehagedag, hun kommer til å være i barnehage fra halv åtte til halv fire.''

Hvor mye hun spiser og hvilket pålegg hun liker finner du jo ut når det nærmer seg :-) Ingen vits i å bekymre deg for det i måneder på forhånd.

''Og bør hun få frokost før hun reiser i barnehagen, eller er det vanlig at de gir frokosten der? Tenkte litt på at hun kunne få "frokostpupp" når hun våknet, så får hun brødmåltid på barnehagen?''

Mine har nesten alltid spist frokost i barnehagen, med morgenpupp først i den perioden jeg ammet dem. Dette avhenger jo av når barnet våkner i forhold til når dere skal levere. Jeg tror de fleste barnehager syns det er greit at barna spiser frokost der. Noen får frokost, noen spiser medbrakt.

''Jeg tenker jo litt frem i tid, er jo noen mnd til, men jeg liker å være litt forberedt. Også har jeg ikke lyst til å virke helt uerfaren og spørre for mange dumme spørsmål til de som jobber i barnehagen...''

Ta det med ro, når tiden kommer, så har du jo allerede erfaring med matvanene til barnet! Og tenk at når barnet er i barnehagen, så er de barnet og de ansatte som styrer hverdagen der. Stol på dem! (jeg syntes det var deilig, husker jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jenta mi begynte i bhg, hadde hun en grøtpakke stående i bhg til frokost. Hun drakk vann til for hun tålte ikke melk før hun var 2 år. De som hadde kjøkkenvakt ordnet grøten til henne, og hun var mer opptatt av maten enn av at jeg skulle gå...

De andre måltidene fikk hun servert i bhg, men jeg regner med at det var brødskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prøve seg frem

Et par måneder er kjempelenge når det gjelder babyers vaner mht mat og søvn osv, så mye må dere ta der og da.

Jeg ville besøkt barnehagen en eller to ganger på forhånd, det kan være greit med et besøk allerede før ferien, for å få oversikt over dagsrytme osv der. Da kan dere forsiktig tilpasse hennes rytme mht måltider og søvn, slik at ikke alt er totalt annerledes der enn det hun er vant til.

Hvis du ammer ganske mye, er det kanskje ikke behov for annen drikke enn vann i barnehagen til å begynne med, og så kan dere introdusere kumelk etterhvert når hun nærmer seg året(helst i god tid før du slutter helt å amme).

I vår barnehage var det flere som begynte ved 10 mnd alder, da var det i hvertfall noen hvor mor hadde ammefri og brkte litt av denne tiden til å amme barnet i barnehagen før hun gikk, og med en gang hun hentet. Da vil det kanskje være aktuelt med amming i sengen med en gang baby våkner om morgenen, og en gang ved levering, og ved henting og et par ganger til i løpet av ettermiddagen/kvelden. Dette vil i såfall bare være noen uker max måneder, så trappes ammingen ned hos de fleste.

Grøten som brukes er vanligvis den som blandes med vann, hvis barnet tåler melkeerstatningen i denne.

Og så øves det med bødskiver, og most frukt/grønnsaker, og mange bruker sikkert babyglass en periode, før de kan spise alt det de litt større barna spiser.

Banan, avocado osv er ideelt fordi det kan serves med skje uten mer tilbereding / koking / mosing.

His mine barn har det skjedd veldig mye mht hva de spiser fra ti måneders alder, og til tolv-fjorten måneders alder, så man får bare prøve seg frem, og så vet man at det ikke blir så mange ukene hun er liten baby i barnehagen. HUn kommer til å bli "stort barnehagebarn" kjempefort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder rutinene for mat i barnehagen, så ville jeg ringt og snakket med ped.leder på den avdelingen barnet skal begynne.

Jeg vet at de minste i "vår" barnehage får grøtmåltid der, men dette er en barnehage der barna får alle måltidene i barnehagen, så de har vel ikke med seg så mye.

Eller, når jeg tenker meg om så var det en liten en som hadde med seg en ferdiglaget flaske med morsmelkserstatning som han fikk før han tok duppen sin.

Uansett, snakk med barnehagen og spør dem hva de har gjort før, og hvordan de synes det er praktisk å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Også har jeg ikke lyst til å virke helt uerfaren og spørre for mange dumme spørsmål til de som jobber i barnehagen...''

Ved å spørre de som jobber i bhg om råd virker du først og fremst engasjert og interessert i å finne den beste løsningen for barnet ditt i hverdagen. Det er bare dumt å la være å spørre, de ansatte synes det er kjempefint og det gjør alt så mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min knert begynte i barnehagen da han var 10 mnd gammel så fikk han en flaske med melk før vi dro i barnehagen, eller hvis jeg hadde dårlig tid så hadde jeg med ferdig varmet melk på flaske så han fikk den i barnehagen. Dette var ca 07.15-07.30 og frokosten i barnehagen er 08.15. Til frokost fikk han grøt (som har forøvrig får ennå 17 mnd gammel). Da har jeg ferdig oppmålt grøtpulver i et beger med lokk (tenker alltid at jeg skal gjøre det lettest mulig for barnehagen jeg da, da kan dem bare koke opp vann, ta av lokket og helle oppi og røre rundt). Til lunsj fikk han fruktbeger med havregryn. Da hadde jeg et sånt Avent-beger med litt havregryn i bunn, og beger med fruktmos utenom sånn at dem bare kunne helle fruktmosen oppi den med havregryn og røre. Så hadde han med seg middagsglass som han fikk ca klokka 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jeg sender med to brødskiver med diverse pålegg, pluss et glass med yoghurt/Biola blandet med havregryn som jeg da blander til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring bhg og forhør deg! Dette er ikke dumt, men veldig lurt. På denne måten gjør du deg kjent med en svært viktig del av bhghverdagen til barnet ditt, og legger et lite grunnlag for fremtidig samarbeid med personalet.

Hos oss får barna samtlige måltider (frokost for de som ønsker, varm lunsj og brødmat på etterm) servert i bhg, slik at foreldre ikke trenger tenke på mat som skal være med i det hele tatt. Jeg har barn på min avd som har begynt +/- 10 mnd gamle; ingen av dem har fått grøt i bhg (foreldrenes ønske altså!) , men spist brødmat og varmmat som servert.

I forrige bhg jeg jobbet hadde barna m matpakker; opp til foreldre hva de hadde med, med visse rammer (ikke søtsaker o.l)

Andre bhg har kanskje andre løsninger og evt retningslinjer for hva slags mat de vil barna skal få/ha med.

Men for å få skikkelige svar på det du spør om, er du igrunnen nødt til å snakke med den respektive bhg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...