Gå til innhold

Babyer og søvn

Gjest barelurerjeg...h

Anbefalte innlegg

Gjest barelurerjeg...h

Når begynte deres baby å sove hele natta? Og hvordan definerer du "hele natta"?

Babyen min var mye oppe om natta før, men etter uke 6 virket det som om det gradvis har snudd seg, først sov hun kanskje 4-5 timer i strekk, og nå 5-7 timer i strekk. Utrolig deilig... Men har hørt om babyer som sover kanskje 11-14 timer i strekk. Sønnen til en venninne av meg legger seg kl 20 og våkner kl 08 (+/-) hver dag, men sønnen hennes har stort sett sovet på nettene siden fødselen. Da er det jo lettere å venne babyen til en fast døgnrytme, vanskeligere er det jo om en har en "nattbaby" som min var... Heldigvis ser det som sagt ut til at det har snudd. Tror dere at jeg kan vente meg at hun vil sove enda lenger om nettene? Hun er nå ca. 9 uker gammel. Har dere kanskje noen tips om hvordan jeg kan få det til?

Har prøvd det med å ha en fast kveldsrutine, men hun finner ikke den endelige søvnen før i 22-23-tiden, blundene hun har før det varer toppen 1-2 timer. Har prøvd triksene med å gi en pupp først og la hun suge til hun ikke vil ha mer, så ta en rapepause, skifte bleie, og så gi fra den andre puppen. Så har hun sovnet, men våkner ofte etter 1-2 timer og vil ha mer. Jeg tenker som så at det er bra hun spiser ofte på kvelden, for da er det større sjans for at hun sover hele natta og ikke våkner før kl 6 (av og til 5) - bare det er bra syns jeg sammenlignet med hvordan det var tidligere.

Og ja jeg har prøvd triksene med at det skal være stillest mulig om kvelden, minst mulig lyd og stimuli, ikke snakke til babyen, kanskje helst skifte bleie i senga...

har prøvd både å la henne sove i sin seng og i min seng, men det virker som hun har en rytme på å sove på natta maks 5-7 timer.

Kan hende jeg er utålmodig, men jeg vet det ikke er gjort over natta å få henne til å sove lenger.... Når kan jeg vente at hun sover lenger om natta? Jeg er fornøyd sånn som det er nå da, men når jeg hører at babyene til venninnene mine sover så mye lenger så føler jeg at jeg gjør noe "galt"...

Det finnes kanskje babyer som "aldri" finner nattrytme og er våken hele natta i flere måneder???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 uker er ikke gamle nurket. :o) Poden min sov over (ca. 22-7?) fra han var 8 uker gammel, han fikk flaske da.

Snuppa fikk pupp og sov ikke over før hun var 9-10 mnd, hun hadde nok gjort det tidligere om vi hadde gått inn for det, men av ulike grunner hadde det liten hensikt før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppe 2-3 ganger om natta enda, men hun er ikke våken lenge av gangen. (får pupp) Hun er 10 mnd nå. Hun slutta vel med våkenperiodene på natta for 4-5 mnd siden kanskje...

Hadde jeg hatt energi og hjelp til å ta en skikkelig innsats kunne vi vel blitt kvitt nattpuppingen nå, det frister litt å sove mer enn 3 timer sammenhengende... ;) Men når mannen skal ha ferie i sommer tenker jeg vi skal få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelurerjeg...h

9 uker er ikke gamle nurket. :o) Poden min sov over (ca. 22-7?) fra han var 8 uker gammel, han fikk flaske da.

Snuppa fikk pupp og sov ikke over før hun var 9-10 mnd, hun hadde nok gjort det tidligere om vi hadde gått inn for det, men av ulike grunner hadde det liten hensikt før den tid.

Kan det være en sammenheng med pupp og flaske? At puppebarn er mer avhengig av "kosen" det er med pupp og dermed lettere våkner og vil ha mer?

Moren min sluttet å amme både broren min og jeg etter bare 1 mnd (pga såre bryst og "tom for mellk"), og vi sov hele natta og skrek lite, mens søsteren min ammet hun i nesten et år, og hun våkner flere ganger om natta og skrek mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en sammenheng med pupp og flaske? At puppebarn er mer avhengig av "kosen" det er med pupp og dermed lettere våkner og vil ha mer?

Moren min sluttet å amme både broren min og jeg etter bare 1 mnd (pga såre bryst og "tom for mellk"), og vi sov hele natta og skrek lite, mens søsteren min ammet hun i nesten et år, og hun våkner flere ganger om natta og skrek mye.

MME metter gjerne lenger enn morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MMErst

Erstatning er ganske tungtfordøyelig i forhold til morsmelk, og metter dermed mye lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ei som har mye melk

Vil bare kommentere: At en baby våkner på natta for pupp og sovner igjen - vil jeg ikke definere som at babyen "våkner"... F.eks. legger jeg min baby kl 20 og babyen sover sammenhengende til kl 09, med unntak av et par tre nattamminger, men babyen sovner med en gang. Så for meg føles det i alle fall som om babyen sover sammenhengende. Hadde jeg strevd med å få han til å sovne igjen hadde det ikke vært så kjekt.

En fordel med nattamming - er at det øker prevensjonseffekten,

og en annen fordel er at det er lettere å beholde melka lenger. Har hørt flere venninner som har "mista melka" eller merket det har blitt mindre pga de ikke nattammer. Amming hver 3. time på dagtid, og et par ganger på natta er bra for å opprettholde melkeproduksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Vil bare kommentere: At en baby våkner på natta for pupp og sovner igjen - vil jeg ikke definere som at babyen "våkner"... F.eks. legger jeg min baby kl 20 og babyen sover sammenhengende til kl 09, med unntak av et par tre nattamminger, men babyen sovner med en gang. Så for meg føles det i alle fall som om babyen sover sammenhengende. Hadde jeg strevd med å få han til å sovne igjen hadde det ikke vært så kjekt.

En fordel med nattamming - er at det øker prevensjonseffekten,

og en annen fordel er at det er lettere å beholde melka lenger. Har hørt flere venninner som har "mista melka" eller merket det har blitt mindre pga de ikke nattammer. Amming hver 3. time på dagtid, og et par ganger på natta er bra for å opprettholde melkeproduksjonen

Amming har ingen prevensjonseffekt, det er en gammel myte.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming har ingen prevensjonseffekt, det er en gammel myte.

Hilsen

Nei, det er ingen myte, men noe oppskrytt ja, skjønner ikke at folk tør stole på det. Det er visse krav som må oppfylles da:

Barnet er yngre enn 6 mnd.

Barnet må fullammes, det må ikke få annet enn morsmelk, og også ammes om natten.

Mor har ikke fått tilbake menstruasjonen.

Men ettersom man ikke vet når mensen kommer før den er der og eggløsning kommer jo som kjent et par uker før så vet man jo aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mmmmmmmmfff

Nei, det er ingen myte, men noe oppskrytt ja, skjønner ikke at folk tør stole på det. Det er visse krav som må oppfylles da:

Barnet må fullammes, det må ikke få annet enn morsmelk, og også ammes om natten.

Men ettersom man ikke vet når mensen kommer før den er der og eggløsning kommer jo som kjent et par uker før så vet man jo aldri...

Nei, ingen prevensjon er jo 100 % sikker, selv ikke p-piller. Men som "tilleggprevensjon" i tillegg til gummi eller p-piller er det nok bra :-)

Har tenkt på en ting, hvordan vet man at man er gravid om man ikke har fått igjen mensen etter graviditet? Må man vente til "symptomene" kommer før man får mistanke og tar en test? Kan jo gå rundt i tre måneder og ikke vite at man er gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som flere nevner, metter MME lenger enn morsmelk.

Selv har jeg hatt to unger som kun har fått morsmelk, og begge to våkna flere ganger for å få mat hver natt som babyer.

Førstemann sluttet med pupp ved 9.5mnd alder, og da gikk det ei uke før ungen sov som en stein gjennom hele natta. -Og har gjort det siden.

Lillejenta fikk pupp mye lenger, men nattpuppen ble kutta rundt 1års-dagen. Det hadde dessverre ingen virkning på nattesøvnen, og hun våkner fortsatt som oftest en eller flere ganger på natta (hun er nå 2.5 år).

Det er mao stor forskjell på unger - og jeg skal innrømme at jeg har kjent et stikk av misunnelse når venner har fortalt om sine unger som sover hele natta alt fra noen måneders alder ;-)

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som om dere har dreisen på det, jeg :)

Minsten min sov natta rundt fra fire uker, da tok hun kvelden mellom ti og tolv og sov 7-10 timer i strekk uten mat (fullammet). Da hun ble sju mnd begynte jeg å jobbe, og hun nektet både fast føde og pumpemelk, så da begynte hun å våkne på natta igjen. Vi har aldri tatt noen nattavvenning på henne, men da hun ble halvannet våknet hun sjelden før fem-seks igjen.

Storesøster sov rundt da hun var to år omtrent. Vi kuttet nattpuppen med tvang da hun var 11 mnd, men hun fortsatte å våkne allikevel, og kunne være våken leeenge.

Jeg mener man definerer 6-8 timer i strekk som å sove rundt for så små - og synes det er fonuftig selv også, jeg kaller det å sove rundt om de sover hele 'min' natt, dvs fra 11-12 til 6-8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet bare er 9 uker gammelt, kan du nok vente deg store variasjoner en god stund til!!

Min eldste sov hele natten, uten å få pupp, fra 2,5-mnd alder (fra ca. kl 23 til ca. 07), og fra 4-5-mnd alder fra kl 19:30 til kl ca. 7. Men etter dette var det fortsatt flere perioder med dårligere søvn og endringer i søvnmønster!

Minsten sov ikke hele natten før etter "3-dagers-metoden" i 8-9-mnd alder. Og sover vel fortsatt ikke hele natten igjennom den dag i dag, 4 år gammel. (Med det mener jeg at han står opp og rusler inn i foreldresengen hver natt, men uten å vekke oss.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest barelurerjeg...h

Hvis barnet bare er 9 uker gammelt, kan du nok vente deg store variasjoner en god stund til!!

Min eldste sov hele natten, uten å få pupp, fra 2,5-mnd alder (fra ca. kl 23 til ca. 07), og fra 4-5-mnd alder fra kl 19:30 til kl ca. 7. Men etter dette var det fortsatt flere perioder med dårligere søvn og endringer i søvnmønster!

Minsten sov ikke hele natten før etter "3-dagers-metoden" i 8-9-mnd alder. Og sover vel fortsatt ikke hele natten igjennom den dag i dag, 4 år gammel. (Med det mener jeg at han står opp og rusler inn i foreldresengen hver natt, men uten å vekke oss.)

Hva er 3 dagers metoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Dette stemmer ikke alltid.

Jeg ble gravid, da babyen var 5 måneder, jeg fullammet ham og ammet også om natten.

Etter førstemann kom menstruasjonen først etter 8 måneder, så det ble litt av en overraskelse at tredjemann kom så fort etter fødselen.

Eggløsningen kommer ca to uker før første menstruasjon. Så da kan en bli gravid.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Nei, ingen prevensjon er jo 100 % sikker, selv ikke p-piller. Men som "tilleggprevensjon" i tillegg til gummi eller p-piller er det nok bra :-)

Har tenkt på en ting, hvordan vet man at man er gravid om man ikke har fått igjen mensen etter graviditet? Må man vente til "symptomene" kommer før man får mistanke og tar en test? Kan jo gå rundt i tre måneder og ikke vite at man er gravid...

Kvalmen var et sikkert tegn, og ømme bryster.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke alltid.

Jeg ble gravid, da babyen var 5 måneder, jeg fullammet ham og ammet også om natten.

Etter førstemann kom menstruasjonen først etter 8 måneder, så det ble litt av en overraskelse at tredjemann kom så fort etter fødselen.

Eggløsningen kommer ca to uker før første menstruasjon. Så da kan en bli gravid.

Hilsen

Det er jo det jeg sier, at jeg ikke skjønner hvrodan folk tør stole på det som prevensjon all den tid eggløsningen kommer før mensen. :o) Men det hevdes jo fra helsepersonell at det skal være ganske god prevensjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er 3 dagers metoden?

3-dagersmetoden eller skrikekur er en nattavvenning fra pupp eller flaske. Det er en litt omdiskutert metode her på DOL, men vi gjorde det i hvert fall slik:

Etter en hvis alder, når du vet at barnet får nok næring i løpet av dagen, kan barnet avvennes fra nattmåltid. Tror barnet må være minst 6 mnd, vi gjorde det med minsten da han var 8 eller 9 mnd.

Når han våknet for å få sin vanlige nattpupp, gikk far inn og sa "sove nå, nå er det natta". Når han ikke ga seg, la far seg på en madrass på gulvet ved siden av senga hans. Men barnet må ikke tas opp, koses med, snakkes med eller få noen annen form for belønning. På den måten blir ikke barnet engstelig og føler seg forlatt og alene. Til slutt sovner barnet. Natt nr to skjønner ofte barnet tegninga mye raskere, og det tar sjelden mer en tre dager. (derav navnet).

Det finnes flere varianter, med å la barnet skrike et visst antall minutter før man går inn for å si at "det er natta, sove nå" (Ferbers metode). Men jeg syns metoden vi brukte er mer human, og husker ikke helt tidsskjemaet for metoden.

Men, husk for all del, babyen din er ALTFOR liten til skrikemetoden! De fleste spedbarn trenger nattpupp mye lenger enn 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det er jo det jeg sier, at jeg ikke skjønner hvrodan folk tør stole på det som prevensjon all den tid eggløsningen kommer før mensen. :o) Men det hevdes jo fra helsepersonell at det skal være ganske god prevensjon...

På _verdensbasis_ er det god prevensjon ja. Men for _det enkelte par_ er vel ikke sikkerheten særlig god.

Nå er jeg ikke helt sikker på prosentene her altså, men jeg mener å ha hørt at amming er omtrent 95% sikkert som prevensjon. Og det vil jo si at i løpet av et år forhindrer det ganske mange svangerskap, kanskje spesielt i de landene der man ikke har tilgang på annen prevensjon.

_Jeg_ hadde ikke våget å basere meg på det, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsta mi våknet annenhver time natta gjennom frem til hun var over 10 mnd gammel.... Så de finnes de også. Nå er hun snart året og sover stort sett ca 19 - 05, og etter litt hyl og skrik videre til nærmere 06. Men da er det ugjenkallelig morgen :o)

Barnet ditt er ikke gammelt enda, og kommer sannsynligvis til å trenge nattpupp enda en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...