Gjest katrine!! Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Min 4-åring har begynt å slå og sparke meg. Spesielt hvis h*n ikke får viljen sin. Men ofte uten noe grunn også. Kan bare plutselig gjøre det hvis vi sitter og leker... Gjør det ikke mot pappaen sin,, Jeg prøver å være bestemt, og forklare at dette er ikke pent. Jeg setter meg ned på h'ns høyde, og prøver og prate m h*n. Det resulterer i ganske mange slag i fjeset mitt. Jeg setter da h*n inn på rommet sitt til h*n har roet seg. H*n har kraft i armer og bein, så jeg har hatt et par blåmerker og ømheter pga dette.. Jeg skjønner ikke hvorfor h*n har plutselig begynt med dette. Det er ikke noen slåssing her i hjemmet. Dette skjer ikke i barnehagen. Det virker som at h*n får et slags anfall. Biter tennene sammen og hyl skriker. H*n er mitt eneste barn. Er dette vanlig i trassaldern? Burde jeg gjøre noe anderledes? Sist episode sa h*n at jeg slo henne i hodet. Noe jeg aldri har gjort, eller aldri kommer til å gjøre. Jeg skjønner ikke hvorfor h*n sier dette.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 ''Jeg prøver å være bestemt, og forklare at dette er ikke pent. Jeg setter meg ned på h'ns høyde, og prøver og prate m h*n. Det resulterer i ganske mange slag i fjeset mitt. Jeg setter da h*n inn på rommet sitt til h*n har roet seg. H*n har kraft i armer og bein, så jeg har hatt et par blåmerker og ømheter pga dette..'' Jeg ville prøvd å sette han en annen plass en rommet.Der har han sikkert leker ovs.. Snuppen her må sitte i trappen når han gjør noe galt. Han er snart 5 år, og må sitte i 5minutter. Når tiden er gått, snakker jeg med han om det han har gjort. I går slo han meg, noe han ikke pleier gjøre.. Han hadde fått to nye blader, som det fulgte med leker i. Alt ble tatt tilbake... Så må han fortjene seg til det igjen... Det er vel ganske vanlig at de slår i perioder. Han tester deg.. ;0) Lykke til.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Hadde aldri tolerert å bli slått av barna mine. Ville faktisk blitt skikkelig forbannet (på ekte!) og gått vekk fra han. Ikke dillet og forklare og forklare. Men jeg har minimal tolmodighet med slike unoter.. Å slå mamma er faktisk ikke lov! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Det er deg h*n er tryggest på, ergo er det du som får gjennomgå når det er nye grenser som skal testes ut. Gi klar beskjed om at dette ikke er akseptabelt på noen måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 I en rolig stund kan du snakke med han om dette at han slår deg og at det ikke er lov. Så avtaler dere konsekvenser, hun mister et gode, f.eks ikke se på barnetv eller noe annet hun liker å gjøre eller å spise. Og du må følge opp, å slå får alltid konsekvens som er avtalt på forhånd. Det kan også være pausetid f.eks. i gangen. En annen tilnærming er en liten plakat hvor hun kan klistre klistremerker for hver dag hun ikke slår deg, og i tillegg får hun masse ros for at hun ikke har slått. Når hun har fått f.eks. 10 merker vanker det en liten belønning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 I en rolig stund kan du snakke med han om dette at han slår deg og at det ikke er lov. Så avtaler dere konsekvenser, hun mister et gode, f.eks ikke se på barnetv eller noe annet hun liker å gjøre eller å spise. Og du må følge opp, å slå får alltid konsekvens som er avtalt på forhånd. Det kan også være pausetid f.eks. i gangen. En annen tilnærming er en liten plakat hvor hun kan klistre klistremerker for hver dag hun ikke slår deg, og i tillegg får hun masse ros for at hun ikke har slått. Når hun har fått f.eks. 10 merker vanker det en liten belønning. Belønning for ikke å slå... hmmm... dette blir så feil i mine øyne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Belønning for ikke å slå... hmmm... dette blir så feil i mine øyne. Tenkte det samme som deg. Mitt barn kunne aldri fått belønning for å la være å slå mamman sin... Det må vi faktisk bare ta som en selvfølge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Tenkte det samme som deg. Mitt barn kunne aldri fått belønning for å la være å slå mamman sin... Det må vi faktisk bare ta som en selvfølge. Det er lett å glemme at en 4-åring er "under opplæring". De er ikke født med viten om at man ikke skal slå osv. De må lære det, og all forskning viser vel at den gode måten å lære ting på er å få belønning når man gjør noe bra. Men selvsagt, hvis andre ting hjelper så er jo ikke noe bedre enn det. Det er bare det at ikke alle barn responderer like godt på tilsnakk, pausetid og sånt. Det blir fort en vond spiral med mye kjeftbruk og negative tilbakemeldinger. Men selvsagt, som utgangspunkt bruker man ikke belønning. Kun for å bryte en vond og vanskelig sirkel. Barneoppdragelse er vanskelig, men jeg mener at man må forsøke å gjøre den så positiv som mulig samtidig som man skal være bestemt og ha faste rammer. Det er jo tross alt barna våre som vi elsker så høyt. Vi vil jo at de skal gå ut i verden med tro på seg selv og egen mestring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Det er lett å glemme at en 4-åring er "under opplæring". De er ikke født med viten om at man ikke skal slå osv. De må lære det, og all forskning viser vel at den gode måten å lære ting på er å få belønning når man gjør noe bra. Men selvsagt, hvis andre ting hjelper så er jo ikke noe bedre enn det. Det er bare det at ikke alle barn responderer like godt på tilsnakk, pausetid og sånt. Det blir fort en vond spiral med mye kjeftbruk og negative tilbakemeldinger. Men selvsagt, som utgangspunkt bruker man ikke belønning. Kun for å bryte en vond og vanskelig sirkel. Barneoppdragelse er vanskelig, men jeg mener at man må forsøke å gjøre den så positiv som mulig samtidig som man skal være bestemt og ha faste rammer. Det er jo tross alt barna våre som vi elsker så høyt. Vi vil jo at de skal gå ut i verden med tro på seg selv og egen mestring. Jeg er jo helt enig i at det er viktig med positiv respons på fin oppførsel. Men å dra den så langt som at å "la være å slå mamma" er noe som skal belønnes, blir helt feil. Man kan belønne når barna sitter pent og rolig ved bordet, når de er greie med tannpuss osv. Om barnet opplever å få positive tilbakemeldinger i slike situasjoner så skjønner det også at man kan slippe det negative som oppstår i etter kant av å ha slått mamma om man ganske enkelt lar være. Det er jo en fireåring det er snakk om her.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jeg er jo helt enig i at det er viktig med positiv respons på fin oppførsel. Men å dra den så langt som at å "la være å slå mamma" er noe som skal belønnes, blir helt feil. Man kan belønne når barna sitter pent og rolig ved bordet, når de er greie med tannpuss osv. Om barnet opplever å få positive tilbakemeldinger i slike situasjoner så skjønner det også at man kan slippe det negative som oppstår i etter kant av å ha slått mamma om man ganske enkelt lar være. Det er jo en fireåring det er snakk om her.... Hvis ingenting annet nytter, skal man slå tilbake eller belønne ikke-slåing? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det hjelper å være standhaftig. Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Jeg har ingen tro på at det går greit med å snakke frem og tilbake - om igjen og om igjen med barnet når det har slått. Du må bruke sint stemme med en gang det skjer og si at hvis det skjer en gang til så gir du time out eller fratar goder som barnet liker. Det kan være å få se på barnetv, eller pc-spill eller noe annet barnet liker veldig godt. Og det skal gjennomføres samme dag som barnet ikke gir seg etter en advarsel. Fortsetter barnet likevel så blir det også samme dagen etter. 4 åringer er trassige og prøver grensene og du får unngjelde fordi du er den svakeste av deg og din mann. Er sikker på at din mann bruker hardere og grovere stemme når barnet gjør noe annet galt. Derfor søker barnet til deg og prøver deg ut. Stå på ditt og ikke gi deg. Du kommer til å gå igjennom en periode med skriking både som sint barn og som lei seg barn fordi godene er tatt vekk. Ikke gi deg hvis barnet ber deg pent om å se barnetv hvis du har sagt at han ikke skal denne kvelden. osv.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hvis ingenting annet nytter, skal man slå tilbake eller belønne ikke-slåing? Jeg ville absolutt ikke gått for noen av delene. Det er klart at andre ting nytter. F.eks bli eitrende forbanna, noe som ikke ville falt meg vanskelig om en fireåring slo... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.