Gå til innhold

Er det egentlig nødvendig med barneforsikring?

Gjest barneforsikringen

Anbefalte innlegg

Gjest barneforsikringen

Hva er deres mening om dette? Vi har på begge idag, men har tenkt litt rundt det. Er det egentlig nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Ja, det synes jeg så absolutt at det er!

Vi forsikrer oss selv, bil, båt,og hus(hvis man eier noe slikt). skal vi på reise skaffer vi oss gjerne en reiseforsikring... Da skulle det bare mangle at man ikke skulle forsikre det man elsker mest av alt i hele verden, nemlig barna....

Og uansett hvilke forsikringer jeg har... så håper jeg at aldri trenger å benytte meg av dem... Men skulle uhellet være ute så kan de være greie å ha...

Kan jo bare nevne med et eksempel. Jeg har et søsken som ble skadet for noen år siden mens det var tenåring. Det var øyet som ble rammet. Med det resultat at det ble en varig synsskade på det ene øyet. Mitt søsken er nå avhengig av briller. Forsikringen min mor hadde på oss barna kunne jo selvsagt ikke gjøre noe med selve skaden, den er jo permanent, men mitt søsken fikk utbetalt en engangssum med bakgrunni skaden, og hvis denne summen er blitt forvaltet riktig skulle den et nye briller nokså mange år framover... Dette med briller er jo bare et lite eksempel og en liten sum det dreier seg om, og et slikt beløp greier vel de fleste ut med, men det er jo likevel greit å slippe å få den økonomiske belastningen...

for hva om barnet feks blir invalid etter en fallulykke og man trenger omfattende omgjøringer av boligen for at barnet fortsatt skal kunne bo hjemme? Forsikring kan være greit å ha...

Jeg hadde ikke turt å kutte ut forsikringen iallfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, det synes jeg så absolutt at det er!

Vi forsikrer oss selv, bil, båt,og hus(hvis man eier noe slikt). skal vi på reise skaffer vi oss gjerne en reiseforsikring... Da skulle det bare mangle at man ikke skulle forsikre det man elsker mest av alt i hele verden, nemlig barna....

Og uansett hvilke forsikringer jeg har... så håper jeg at aldri trenger å benytte meg av dem... Men skulle uhellet være ute så kan de være greie å ha...

Kan jo bare nevne med et eksempel. Jeg har et søsken som ble skadet for noen år siden mens det var tenåring. Det var øyet som ble rammet. Med det resultat at det ble en varig synsskade på det ene øyet. Mitt søsken er nå avhengig av briller. Forsikringen min mor hadde på oss barna kunne jo selvsagt ikke gjøre noe med selve skaden, den er jo permanent, men mitt søsken fikk utbetalt en engangssum med bakgrunni skaden, og hvis denne summen er blitt forvaltet riktig skulle den et nye briller nokså mange år framover... Dette med briller er jo bare et lite eksempel og en liten sum det dreier seg om, og et slikt beløp greier vel de fleste ut med, men det er jo likevel greit å slippe å få den økonomiske belastningen...

for hva om barnet feks blir invalid etter en fallulykke og man trenger omfattende omgjøringer av boligen for at barnet fortsatt skal kunne bo hjemme? Forsikring kan være greit å ha...

Jeg hadde ikke turt å kutte ut forsikringen iallfall...

Jeg mener å huske det var en diskusjon rundt dette for en tid tilbake. Det kom visst fram at barneforsikringer ikke var verdt nesten noe som helst. Grunnen var at det ar så mange restriksjoner på når man kunne få utbetalt en slik forsikring. Jeg satte meg ikke særlig nøye inn i saken, så er spent på om du får flere svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gambleren

Vi har kun den gjennom posten i forbindelse med når vi setter inn barnetrygden.

Jeg har ikke satt meg inn i de ulike forsikringene,men mitt inntrykk er at det ALLTID blir "krangling"med forsikringsselskapene i forbindelse med utbetalinger. Vi foreldre er forsikret via jobbene våre,og det er det!

Man kan forsikre seg mot sykdom,ulykke og død.Hva skal jeg med penger om (måtte gud forby) mine barn dør?Penger kan ikke gi meg barna tilbake.Men jeg skjønner dette med ulykke og til dels sykdom.En familie blir jo rammet hardt økonomisk om man skal være så uheldig.

Kanskje jeg har en feil innstilling,men jeg føler vi lever i et samfunn der forsikringene styrer.Jeg er litt der at jeg vil heller "gamble"på at det går oss greit,og heller ta problemene når de evt måtte komme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en viktig sikkerhet

Det er nødvendig hvis man vil gi barnet en økonomisk trygghet ved uførhet som følge av ulykke eller sykdom. Pass på at forsikringen dekker begge årsaker til uførhet. Pass også på at den har med en utbetaling ved alvorlig sykdom (ikke nødvendigvis uførhet som konsekvens) som f.eks. kreft.

For et beløp på en knapp million i erstatningsutbetaling ved uførhet og noe mindre ved alvorlig sykdom, er premien rundt 3000 i året, omtrent halvparten av det det koster å forsikre en bil. En rimelig trygghet synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun den gjennom posten i forbindelse med når vi setter inn barnetrygden.

Jeg har ikke satt meg inn i de ulike forsikringene,men mitt inntrykk er at det ALLTID blir "krangling"med forsikringsselskapene i forbindelse med utbetalinger. Vi foreldre er forsikret via jobbene våre,og det er det!

Man kan forsikre seg mot sykdom,ulykke og død.Hva skal jeg med penger om (måtte gud forby) mine barn dør?Penger kan ikke gi meg barna tilbake.Men jeg skjønner dette med ulykke og til dels sykdom.En familie blir jo rammet hardt økonomisk om man skal være så uheldig.

Kanskje jeg har en feil innstilling,men jeg føler vi lever i et samfunn der forsikringene styrer.Jeg er litt der at jeg vil heller "gamble"på at det går oss greit,og heller ta problemene når de evt måtte komme....

Utbetaling ved barns død er ikke noe poeng, og er heller ikke noe stort beløp i slike forsikringer. Det viktige er å få med utbetaling også ved uførhet ved sykdom. Det skjer langt oftere enn ved ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har fire barn og har ikke forsikret noen av dem. Jeg mener at forsikringsselskapene skaper et behov som vi ikke er tjent med. Vi betaler skatt og vi bor i Norge hvor vi har et offentlig system som skal ivareta oss når vi har behov for det. Vi er kommet litt for langt mot det amerikanske samfunnet, hvor man må forsikre seg mot enhver tenkelig situasjon.

Slik jeg ser det er det kun forsikringsselskapene som tjener på dette, det er nemlig ganske mye de ikke vil betale for (liten skrift) og med den erfaringen jeg sitter med skal det mye til for at de betaler ut penger i det hele tatt.

Så min konklusjon er at man må avveie om man har samvittighet til å ikke la seg lure av forsikringsselskapene og la være å forsikre ungene, eller bare seile med strømmen og betale slik de fleste gjør for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har fire barn og har ikke forsikret noen av dem. Jeg mener at forsikringsselskapene skaper et behov som vi ikke er tjent med. Vi betaler skatt og vi bor i Norge hvor vi har et offentlig system som skal ivareta oss når vi har behov for det. Vi er kommet litt for langt mot det amerikanske samfunnet, hvor man må forsikre seg mot enhver tenkelig situasjon.

Slik jeg ser det er det kun forsikringsselskapene som tjener på dette, det er nemlig ganske mye de ikke vil betale for (liten skrift) og med den erfaringen jeg sitter med skal det mye til for at de betaler ut penger i det hele tatt.

Så min konklusjon er at man må avveie om man har samvittighet til å ikke la seg lure av forsikringsselskapene og la være å forsikre ungene, eller bare seile med strømmen og betale slik de fleste gjør for tiden.

Vilkårene finnes på nettet. Det viktigste ved en slik forsikring er at barn/ungdom som blir ufør ved sykdom eller ulykke får et beløp som gir tilgang til boligmarkedet. Det finnes ikke gode offentlige ordninger for dette, og uten et stort beløp egenkapital blir det veldig vanskelig å klare seg på uførepensjon. Det er nesten umulig å få lån også, ved 0 egenkapital og lav inntekt.

De fleste slipper heldigvis å få bruk for en slik forsikring, men ikke alle. Og det er jo poenget med forsikring. Jeg tror forresten ikke at de fleste foreldre har tegnet slik forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber innen forsikringsbransjen, og har barneforsikring på begge mine barn. Jeg føler det som en stor trygghet. Selv om jeg ikke direkte jobber med barneforsikringer, har jeg sett mange tilfeller gjennom min jobb der barneforsikringene virkelig har betydd svært mye for familier der noe har inntruffet med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsikring på barnet mitt.

Man skal iallefall ikke gå rundt og tro at staten åpner lommeboken dersom noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det argumentet om at "man forsikrer hus, bil, båt osv men ikke ungene" ikke holder vann - grunnen til at man forsikrer ting er jo pga økonomisk trygghet.

Men man kan ikke forsikre seg mot at det skal skje noe med barna.... Jo - man kan få litt økonomisk støtte - men de forsikringene er ikke særlig gode uansett - og det skal mye til før de gir utbetaling. De fleste gir bare utbetaling ved medisinsk invaliditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Dine Penger har i mai-nummeret test og sammenligning mellom de forskjellige barneforsikringer mht hva de dekker og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er bra med å ha barneforsikring er jo at hvis barnet for eksempel skulle bli syk, få kreft for eksempel, eller bli ufør grunnet sykdom eller ulykke så får man et beløp som dekker utgifter enten for foreldrenes fravær fra jobb, til utbygging av hus hvis det skulle være nødvendig, eller ved uførhet får man et engangsbeløp som er rundt 1 million kroner. Problemet for barn /unge er jo at de ikke vil få no fra folketrygden da de ikke har opparbeidet seg noe der slik at man blir jo økonomisk ruin hvis det skulle skje. Vi har det fordi hvis vi skulle trenge å være med barn på sykehus over lengre tid, trenger penger til utbygging av hus, kjøp av egnet bil mm...alt dette er jo ikke noe man bare får eller har rettigheter i forhold til derfor lurt med en forsikring slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det som er bra med å ha barneforsikring er jo at hvis barnet for eksempel skulle bli syk, få kreft for eksempel, eller bli ufør grunnet sykdom eller ulykke så får man et beløp som dekker utgifter enten for foreldrenes fravær fra jobb, til utbygging av hus hvis det skulle være nødvendig, eller ved uførhet får man et engangsbeløp som er rundt 1 million kroner. Problemet for barn /unge er jo at de ikke vil få no fra folketrygden da de ikke har opparbeidet seg noe der slik at man blir jo økonomisk ruin hvis det skulle skje. Vi har det fordi hvis vi skulle trenge å være med barn på sykehus over lengre tid, trenger penger til utbygging av hus, kjøp av egnet bil mm...alt dette er jo ikke noe man bare får eller har rettigheter i forhold til derfor lurt med en forsikring slik jeg ser det.

Akkurat sånn tenker jeg også. Syns mange har overdrevne forestillinger om rettigheter i velferdsstaten.

Også håper vi jo at vi aldri vil få bruk for forsikringene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på "barneforsikring", finner du flere artikler som diskuterer betingelser og problemer med disse forsikringene.

De som bare dekker ulykker, er billige, gir ikke all verden utbetalt (men nok til å dekke enkelte utgifter) - og de færreste får bruk for dem, heldigvis.

Det er flere barn som får varige skader / problemer som følge av sykdom. For å dekke dette, blir forsikringene mye dyrere, og det er vanskelig å få utbetalt noe, fordi de retter seg etter medisinsk invaliditet og det skal svært mye til for å få høy invaliditetsgrad på et barn.

Så det er ikke noe lett spørsmål du stiller. Det er også varierende hva man egentlig trenger penger til dersom noe skjer. og hvor sannsynlig det er at selskapene vil betale det ut: Penger for at familien skal overleve selv om en av foreldrene må gi opp jobben (ikke så lett etter en viss periode)? Penger til å tilpasse boligen (relativt enkelt)? Penger for å sikre barnet et greit liv når det blir voksent, selv om det aldri kan arbeide (nesten umulig)?

http://www.dinside.no/php/art.php?id=109145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...