Gjest Valnøtt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Heisann. Jeg trur ikke han har sport om det nei, jeg har ikke kontakt med hannes eks å forholdet mellom de to e helt elendig. Jeg går ut fra at ho gjør det fordi han til å begynne med sendte med skitne klær med dattra tilbake, etterhvert når hans eks ga beskjed om at han skulle vaske klærne så ble dæm liggende hos oss til helga etter. Klart det han kunne gjøre va jo å sende m klærne våte så bare mor kunne ha tørka dæm.. Hvertfall har det låst seg helt nå, men vi får vel bare innse at vi får kjøpe en del klær til ho som ho har her. Tusen takk for svar. Forresten - angående det med bidrag - i bidragssatsene er det et fradrag for samværsutgifter. Han betaler med andre ord mindre i bidrag når han har samvær med barnet - fordi han skal kjøpe feks klær til henne å ha hjemme hos dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Han har fradrag i bidraget for utgifter under samvær - dette skal bla brukes til nødvendige ting hos ham. Som klær... Samværsfradraget omfatter ikke klær. Så kan man jo lure på hvorfor det er så høyt som det er... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hadde jeg vært i en slik situasjon vill jeg nok sørget for at barnet hadde klær på begge steder. Fryktelig slitsomt å skulle være nødt ti å pakke med så mye hver gang. Hun bor jo også hs sin far, og da bør hun ha alt hun trenger der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Samværsfradraget omfatter ikke klær. Så kan man jo lure på hvorfor det er så høyt som det er... Slik jeg fikk det forklart på trygdekontoret omfattet det klær også - ikke utetøy, sko og sånt, men et ekstra sett regntøy, ett klesskift med innetøy eller to og sånt småtteri man må ha i løpet av en helg. Praktiseres det kanskje litt forskjellig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
4barns mor-77 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 I all verden... Er det meningen man skal pakke med klær til ungen(e) når de skal til den andre forelderen? Blir jo bare pes dèt jo... Nei, her har ungene klær både hos far og mor. Og jammen tror jeg vi slipper unna en hel del både arbeid og krangling på den måten;) Jeg har 3 barn, med to pappaer. Den minste bor hos pappaen sin, og er hos meg annenhver helg og en dag i uka. (pluss annenhver ferie) Pappa trenger da ikke sende med noe som helst hit, da vi har alt han trenger. Samme med pappan til de to eldste... Han har dèt de trenger, og dermed slipper jeg å pakke bag når de skal dit. Skulle da virkelig bare mangle synes jeg. Det handler jo om at ungen skal føle at h*an har et hjem der også, selv om h*n "bare" er der annenhver helg;) Ser du skrev lenger ned her at dere skulle ta en koslig shoppingtur sammen. Det tror jeg er en strålende ide;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Slik jeg fikk det forklart på trygdekontoret omfattet det klær også - ikke utetøy, sko og sånt, men et ekstra sett regntøy, ett klesskift med innetøy eller to og sånt småtteri man må ha i løpet av en helg. Praktiseres det kanskje litt forskjellig? http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/stmeld/2006-2007/Stmeld-nr-19-2006-2007-/7/6.html?id=470145 Avsnitt 7.6.6. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hehe..... Jeg skjønner den moren godt jeg for å si det sånn.... Klart han må returnere alt etter endt samvær - nyvasket. Det skulle bare mangle. Han får ta en telefon til mor og love bot og bedring og be om en ny sjanse. Og dette synes jeg ikke fortjener å kalles sabotasje av mor heller :-) ''Klart han må returnere alt etter endt samvær - nyvasket. '' Jøss,- det synes jeg høres veldig tungvint ut? Hvis de samme klærne som kom med fredag skulle hjem søndag kveld nyvasket, ville de vel knapt ha vært tørre... Hvis de skulle sendes med neste samværshelg hadde jeg (eller ungene) savnet klærne i mellomtiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hehe..... Jeg skjønner den moren godt jeg for å si det sånn.... Klart han må returnere alt etter endt samvær - nyvasket. Det skulle bare mangle. Han får ta en telefon til mor og love bot og bedring og be om en ny sjanse. Og dette synes jeg ikke fortjener å kalles sabotasje av mor heller :-) ''Klart han må returnere alt etter endt samvær - nyvasket. '' Jøss,- det synes jeg høres veldig tungvint ut? Hvis de samme klærne som kom med fredag skulle hjem søndag kveld nyvasket, ville de vel knapt ha vært tørre... Hvis de skulle sendes med neste samværshelg hadde jeg (eller ungene) savnet klærne i mellomtiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg holder også barna hjemme hvis de er syke. Ikke fordi de ikke kan transporteres til faren, men fordi de ofte vil ha mammaen sin når de er syke og være hjemme i egen seng. Du ville vel heller ikke likt det om du måtte reise bort hvis du var syk? Er vel ikke akkurat å "reise bort" hvis man skal til pappa? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg sender med Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det er ganske vanlig mener jeg å ha hørt at samværsforelder får med en bag med tøy til barnet. Barna pleier vel også å kunne få med seg leker etc. som det ønsker å ha med. Men et must er det ikke. Det er ikke noe krav at mor skal sende med. Regelen sier at begge foreldrene skal ha nødvendig med klær og leker på begge plassene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det er ganske vanlig mener jeg å ha hørt at samværsforelder får med en bag med tøy til barnet. Barna pleier vel også å kunne få med seg leker etc. som det ønsker å ha med. Men et must er det ikke. Det er ikke noe krav at mor skal sende med. Regelen sier at begge foreldrene skal ha nødvendig med klær og leker på begge plassene. ''Regelen sier at begge foreldrene skal ha nødvendig med klær og leker på begge plassene.'' Har du en link til den regelen? For den har jeg aldri sett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg holder også barna hjemme hvis de er syke. Ikke fordi de ikke kan transporteres til faren, men fordi de ofte vil ha mammaen sin når de er syke og være hjemme i egen seng. Du ville vel heller ikke likt det om du måtte reise bort hvis du var syk? Hos oss er det like mye hjemme hos mamma som hos pappa, kort og godt. Vi har satt noen enkle retningslinjer oss voksne imellom for å holde styr på hvem som skal hente om ungene blir syke på skolen, ellers henter/kjører vi barn som vanlig om de er litt syke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 ''Klart han må returnere alt etter endt samvær - nyvasket. '' Jøss,- det synes jeg høres veldig tungvint ut? Hvis de samme klærne som kom med fredag skulle hjem søndag kveld nyvasket, ville de vel knapt ha vært tørre... Hvis de skulle sendes med neste samværshelg hadde jeg (eller ungene) savnet klærne i mellomtiden. Jo - det er tungvint, men det skulle jo bare mangle også - mor skal da ikke drive som hushjelp for far? Skal han ha med tøy så skal det tilbake vasket og i orden. Men som sagt - jeg sender ikke med noe. Eksen min ser på alt ungene har med seg som noe han kan gi blanke i og har ikke orden på noen ting, så jeg sender de avgårde med skolesakene og en mobiltelefon og er glad når de klarer å få med seg såpass hjem igjen i det minste... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Er vel ikke akkurat å "reise bort" hvis man skal til pappa? For mine er det det. De blir slitne av å være på samvær og har det best hjemme i egen seng hvis de er syke. Men såklart - er de litt syke og vil dra selv så nekter jeg dem selvsagt ikke. Men hos oss er det som regel slik at de ønsker å være hjemme hos hun som leser bøker for dem og duller litt hvis de er syke :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hos oss er det like mye hjemme hos mamma som hos pappa, kort og godt. Vi har satt noen enkle retningslinjer oss voksne imellom for å holde styr på hvem som skal hente om ungene blir syke på skolen, ellers henter/kjører vi barn som vanlig om de er litt syke. Er jo helt grei ordning det også - når det fungerer fint for både dere og ungene. Hos oss fungerer ikke slikt i det hele tatt, så her er de hjemme når de er syke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jo - det er tungvint, men det skulle jo bare mangle også - mor skal da ikke drive som hushjelp for far? Skal han ha med tøy så skal det tilbake vasket og i orden. Men som sagt - jeg sender ikke med noe. Eksen min ser på alt ungene har med seg som noe han kan gi blanke i og har ikke orden på noen ting, så jeg sender de avgårde med skolesakene og en mobiltelefon og er glad når de klarer å få med seg såpass hjem igjen i det minste... ''Skal han ha med tøy så skal det tilbake vasket og i orden'' Generelt synes jeg dette er et overdrevent krav å stille. Hvis tøyet barnet hadde på lørdag er blitt skittent, må far da altså være oppe etter at barnet har lagt seg på lørdag kveld, og vaske klær. For at tøyet skal bli tørt til levering på søndag (ikke alle har tørketrommel). Det synes jeg ikke er nødvendig. Jeg har til tider irritert meg over at klærne kommer i en sammenkrøllet haug i bagen, med rent og skittent om hverandre. Da må jeg jo vaske alt. Men jeg prøvde å la være, for det er egentlig en bortkastet ergrelse, og går bare ut over meg selv, og jeg ville heller ha hjem skittent tøy enn å måtte vente til det var vasket ved neste samvær 14 dager senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 ''Skal han ha med tøy så skal det tilbake vasket og i orden'' Generelt synes jeg dette er et overdrevent krav å stille. Hvis tøyet barnet hadde på lørdag er blitt skittent, må far da altså være oppe etter at barnet har lagt seg på lørdag kveld, og vaske klær. For at tøyet skal bli tørt til levering på søndag (ikke alle har tørketrommel). Det synes jeg ikke er nødvendig. Jeg har til tider irritert meg over at klærne kommer i en sammenkrøllet haug i bagen, med rent og skittent om hverandre. Da må jeg jo vaske alt. Men jeg prøvde å la være, for det er egentlig en bortkastet ergrelse, og går bare ut over meg selv, og jeg ville heller ha hjem skittent tøy enn å måtte vente til det var vasket ved neste samvær 14 dager senere. Vi har masse tøy til ungene begge to og stort sett er det fri flyt mellom hjemmene. Er det noe spesielt jeg vet er hos dem og som jeg vil ha med til sommerferien f.eks. så ber jeg om det og da får jeg det nyvasket tilbake (evt. en av ungene har det på seg). ) Jeg hadde også blitt sur om jeg hadde fått bager med skittentøy tilbake etter samvør - jeg har mer enn nok med å få vasket unna det tøyet ungene bruker når de er hos meg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Har lite erfaring med sånt, men jeg synes det bør være en selvfølge at barnet har noe dagligklær også hos far. Så sendes større utstyr, yttertøy etc. frem og tilbake. Kan godt skjønne mor blir lei om hun stadig sender med rent og pent tøy og får skittent tilbake. Hun er ingen servicestasjon for far heller. Kan også forstå at det kan bli vanskelig å sende samme tøyet tilbake rent. Derfor må det vel være en god løsning å ha noe tøy også hos far, og at far beholder skittentøyet for å vaske og ha rent "reservetøy" neste helg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Vi har masse tøy til ungene begge to og stort sett er det fri flyt mellom hjemmene. Er det noe spesielt jeg vet er hos dem og som jeg vil ha med til sommerferien f.eks. så ber jeg om det og da får jeg det nyvasket tilbake (evt. en av ungene har det på seg). ) Jeg hadde også blitt sur om jeg hadde fått bager med skittentøy tilbake etter samvør - jeg har mer enn nok med å få vasket unna det tøyet ungene bruker når de er hos meg! Jeg sparer surheten til alvorligere ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 ''Skal han ha med tøy så skal det tilbake vasket og i orden'' Generelt synes jeg dette er et overdrevent krav å stille. Hvis tøyet barnet hadde på lørdag er blitt skittent, må far da altså være oppe etter at barnet har lagt seg på lørdag kveld, og vaske klær. For at tøyet skal bli tørt til levering på søndag (ikke alle har tørketrommel). Det synes jeg ikke er nødvendig. Jeg har til tider irritert meg over at klærne kommer i en sammenkrøllet haug i bagen, med rent og skittent om hverandre. Da må jeg jo vaske alt. Men jeg prøvde å la være, for det er egentlig en bortkastet ergrelse, og går bare ut over meg selv, og jeg ville heller ha hjem skittent tøy enn å måtte vente til det var vasket ved neste samvær 14 dager senere. Joda - jeg sender som sagt ikke med noe jeg, siden det ikke kommer tilbake. Når eksen sitt lager av stjålet tøy er fravokst, så setter han på dem noe for lite tøy og beholder det de hadde da de kom - så på en måte er det likevel jeg som betaler skiftene som ligger der.... Det skal ikke være greit :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.