Atene Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Joda - jeg sender som sagt ikke med noe jeg, siden det ikke kommer tilbake. Når eksen sitt lager av stjålet tøy er fravokst, så setter han på dem noe for lite tøy og beholder det de hadde da de kom - så på en måte er det likevel jeg som betaler skiftene som ligger der.... Det skal ikke være greit :-) Og det har jeg forståelse for. En venninne opplevde det samme. Eksen hennes sa til og med på familievernkontoret at han bevisst beholdt alt hun sendte med som var fint og dyrt. Klart hun sluttet da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 For mine er det det. De blir slitne av å være på samvær og har det best hjemme i egen seng hvis de er syke. Men såklart - er de litt syke og vil dra selv så nekter jeg dem selvsagt ikke. Men hos oss er det som regel slik at de ønsker å være hjemme hos hun som leser bøker for dem og duller litt hvis de er syke :-) Jo, men igjen er det din helt ekstreme situasjon som farger dine meninger (og jeg skjønner for all del det altså, Valnøtt) - men heldigvis er ikke majoriteten av barna "borte" når de er hos faren sin:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Huff, jeg får vondt av barna i slike saker jeg. I trettenårs alderen har man som oftest noen favorittplagg... Om de har lov det vet jeg ikke, men mange holder igjen klær når de ikke får dem tilbake. En jeg vet om blir alltid overlevert med gamle slitte klær på seg, og skulle de da være så uheldige å sende hjem barnet igjen med nye klær, så ser de dem aldri igjen. Hallo, hvem gagner dette? Det er ikke foreldrene som straffes synes jeg, det er barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Vi har masse tøy til ungene begge to og stort sett er det fri flyt mellom hjemmene. Er det noe spesielt jeg vet er hos dem og som jeg vil ha med til sommerferien f.eks. så ber jeg om det og da får jeg det nyvasket tilbake (evt. en av ungene har det på seg). ) Jeg hadde også blitt sur om jeg hadde fått bager med skittentøy tilbake etter samvør - jeg har mer enn nok med å få vasket unna det tøyet ungene bruker når de er hos meg! Jojo,- hvis dere har rikelig med klær av alle typer, så. Og ikke det er noen favorittklær som MÅ brukes i perioder. Men hvis det at moren ikke gidder å vaske klær som er brukt i samværshelg, medfører at ungene ikke får brukt de klærne de helst vil (nå snakker jeg ikke om småunger altså, men tenåringer hvor sånt føles viktigere og hvor klærne koster vesentlig mer) så synes jeg det er unødvendig. Det er jo heller ikke sånn at alle klær kan vaskes sammen,- så da måtte disse fedrene vaske - og tørke (også de klærne som ikke kan gå i trommelen) klær søndag ettermiddag... Eller levere tilbake rent men vått tøy..? Det blir jo litt anderledes hvis ungene er der halvparten av tiden da,- enn hvis det kun er i helgen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jo, men igjen er det din helt ekstreme situasjon som farger dine meninger (og jeg skjønner for all del det altså, Valnøtt) - men heldigvis er ikke majoriteten av barna "borte" når de er hos faren sin:-) Enig :-) Og som jeg sier - dette er det jeg gjør - det blir litt spesielt. Men det er nok mange andre tilfeller også hvor et sykt barn har det greiere hjemme i den senga det er vant til enn hos far, som kanskje har ny familie osv. Men jeg må få si at det er mange flinke pappaer der ute da - som er fullt kapable til å stelle skikkelig med febervarme småtasser og mer til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Og det har jeg forståelse for. En venninne opplevde det samme. Eksen hennes sa til og med på familievernkontoret at han bevisst beholdt alt hun sendte med som var fint og dyrt. Klart hun sluttet da. Sånn sa min også - han hadde ikke andre muligheter for at ungene skulle være fine hos ham også... Du vet jo hvordan det er - de slipper ikke inn menn på Kappahl ;-) Jeg lurer på om mange menn kanskje ikke vet hvor lite det koster med ett ekstra skift innetøy - da kunne de spart seg mye stress tror jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Enig :-) Og som jeg sier - dette er det jeg gjør - det blir litt spesielt. Men det er nok mange andre tilfeller også hvor et sykt barn har det greiere hjemme i den senga det er vant til enn hos far, som kanskje har ny familie osv. Men jeg må få si at det er mange flinke pappaer der ute da - som er fullt kapable til å stelle skikkelig med febervarme småtasser og mer til :-) Som han jeg har i huset (ingen samlivsbrudd her da), men snuppa vil ha pappa'n sin hver gang hun er syk:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Som han jeg har i huset (ingen samlivsbrudd her da), men snuppa vil ha pappa'n sin hver gang hun er syk:-) Det hørtes koselig ut :-) Vi har et abonnement på en sånn en vi - holder oss med stefar som greier å spille playstation og gjerne underholder en syk tass noen timer med full bortskjemming :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Rett og rett... Her tror jeg det er rutiner, konfliktnivå og sedvane - ikke juss som danner grunnlaget for praksis jeg. Juridisk vil det nok være sånn at dersom mor eller far kjøper noe, er varen kjøperens eiendel, og man kan si nei til å gi det fra seg om man ønsker det. Spleiser to husstander er det derimot begges eiendom. Hos oss funker det fint å overbringe en bag med favorittklær + treningsutstyr på søndag. Byttetidspunkt for Poden er mandag etter skolen, så når han kommer dit han skal være kommende uke finner han alt han vil ha der. Poden har da pakket selv, fordi han vet best hva han helst vil ha med. For oss er dette en god løsning. Poden (på 13) er en forfengelig laban, og det vil være vanvittig å kjøpe dobbelt opp av dyrt merketøy. Mye bedre å sende mellom - og selvfølgelig vasker vi begge to! Alt er ikke nødvendigvis alltid helt rent - men det er ikke konsekvent skittent heller. Funker fint for Poden og for oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ensligmamma Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Han har fradrag i bidraget for utgifter under samvær - dette skal bla brukes til nødvendige ting hos ham. Som klær... 7.6 Fradrag for samvær i bidraget: 7.6.6 Størrelsen på samværsfradraget Ved fastsettelsen av selve størrelsen på samværsfradraget er det tatt utgangspunkt i de samme kostnadstallene som er lagt til grunn ved beregningen av forbruksutgiftene i underholdskostnaden. Det forutsettes at samværsforelderen dekker barnets løpende forbruk til mat, drikke, helse- og hygieneartikler, lek og fritid og transportutgifter under samværet. Det er lagt til grunn at bostedsforelderen dekker de øvrige utgiftene til barnets underhold, som for eksempel utgifter til klær og sko. Samværsfradraget korresponderer med andre ord med de utgiftene den bidragspliktige har til mat, drikke og fritidsaktiviteter ved samvær, og som bidragsmottakeren samtidig sparer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ensligmamma Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg tror ikke hun har rett til det. Stortingsmelding 19 7.6 Fradrag for samvær i bidraget: 7.6.6 Størrelsen på samværsfradraget Ved fastsettelsen av selve størrelsen på samværsfradraget er det tatt utgangspunkt i de samme kostnadstallene som er lagt til grunn ved beregningen av forbruksutgiftene i underholdskostnaden. Det forutsettes at samværsforelderen dekker barnets løpende forbruk til mat, drikke, helse- og hygieneartikler, lek og fritid og transportutgifter under samværet. Det er lagt til grunn at bostedsforelderen dekker de øvrige utgiftene til barnets underhold, som for eksempel utgifter til klær og sko. Samværsfradraget korresponderer med andre ord med de utgiftene den bidragspliktige har til mat, drikke og fritidsaktiviteter ved samvær, og som bidragsmottakeren samtidig sparer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 7.6 Fradrag for samvær i bidraget: 7.6.6 Størrelsen på samværsfradraget Ved fastsettelsen av selve størrelsen på samværsfradraget er det tatt utgangspunkt i de samme kostnadstallene som er lagt til grunn ved beregningen av forbruksutgiftene i underholdskostnaden. Det forutsettes at samværsforelderen dekker barnets løpende forbruk til mat, drikke, helse- og hygieneartikler, lek og fritid og transportutgifter under samværet. Det er lagt til grunn at bostedsforelderen dekker de øvrige utgiftene til barnets underhold, som for eksempel utgifter til klær og sko. Samværsfradraget korresponderer med andre ord med de utgiftene den bidragspliktige har til mat, drikke og fritidsaktiviteter ved samvær, og som bidragsmottakeren samtidig sparer. Der kan man se - det var jeg ikke klar over :-) Jeg anser uansett at jeg har dekket det jeg skal hos faren all den tid han sjelden betaler bidraget sitt, og at han igrunnen stjeler det han kommer over av klær til ungene... Så får jeg heller gi meg hvis han tar det til retten ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det hørtes koselig ut :-) Vi har et abonnement på en sånn en vi - holder oss med stefar som greier å spille playstation og gjerne underholder en syk tass noen timer med full bortskjemming :-) Det er flott med flinke fedre, men jeg som er vant til det ser litt på det som en selvfølelige (beklageligvis). Enda større respekt har jeg for flotte stefedre:-) Eller mer og mer respekt fru Blom - liker ikke å sammenligne dette egentlig da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ensligmamma Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg holder også barna hjemme hvis de er syke. Ikke fordi de ikke kan transporteres til faren, men fordi de ofte vil ha mammaen sin når de er syke og være hjemme i egen seng. Du ville vel heller ikke likt det om du måtte reise bort hvis du var syk? Var det ikke sånn at barna skulle føle seg like mye hjemme både hos mor og far da? Og har ikke barna sin egen seng hjemme hos far? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jojo,- hvis dere har rikelig med klær av alle typer, så. Og ikke det er noen favorittklær som MÅ brukes i perioder. Men hvis det at moren ikke gidder å vaske klær som er brukt i samværshelg, medfører at ungene ikke får brukt de klærne de helst vil (nå snakker jeg ikke om småunger altså, men tenåringer hvor sånt føles viktigere og hvor klærne koster vesentlig mer) så synes jeg det er unødvendig. Det er jo heller ikke sånn at alle klær kan vaskes sammen,- så da måtte disse fedrene vaske - og tørke (også de klærne som ikke kan gå i trommelen) klær søndag ettermiddag... Eller levere tilbake rent men vått tøy..? Det blir jo litt anderledes hvis ungene er der halvparten av tiden da,- enn hvis det kun er i helgen. Hvis det er tenåringer det er snakk om så kan de kanskje vaske litt klær selv når de kommer tilbake fra samvær? Ja, vi har en god del tøy til ungene begge to og det er kun i spesielle tilfeller at vi ber om å få enkelte plagg tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg sparer surheten til alvorligere ting. Jeg har heldigvis veldig sjelden noe å bli sur for barnas far for i det hele tatt. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ensligmamma Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Der kan man se - det var jeg ikke klar over :-) Jeg anser uansett at jeg har dekket det jeg skal hos faren all den tid han sjelden betaler bidraget sitt, og at han igrunnen stjeler det han kommer over av klær til ungene... Så får jeg heller gi meg hvis han tar det til retten ;-) Ja, det virker som det er litt spesielt dere i mellom. Men samboeren til trådstarteren har betalt bidrag i alle år, skriver hun, så da stiller det seg vel annerledes. Men du må da kunne få hjelp til å kreve inn bidragene.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Nei, han skal sende med klærne hjem - nyvasket og tørre. Synes du det hadde vært greit å fått utlevert våte klær ved samværets begynnelse? Hvis de ikke har tørketrommel (som sliter unødvendig mye på klær), hvordan skal de klare å vaske alle klærne og ha den tørre før hun skal tilbake? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hvis de ikke har tørketrommel (som sliter unødvendig mye på klær), hvordan skal de klare å vaske alle klærne og ha den tørre før hun skal tilbake? Akkurat hva jeg tenker om saken også... Selvsagt er det litt anderledes om det er sånn annenhver-uke ordning,- da kan jo klærne fra de første 6 dagene vaskes og tørkes,- men for en helg er det absurd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hvis de ikke har tørketrommel (som sliter unødvendig mye på klær), hvordan skal de klare å vaske alle klærne og ha den tørre før hun skal tilbake? Man setter på barnet et skift fra eget klesskap søndag morgen, lørdag kveld slang man det som var på i vaskemaskinen - frem til mandag morgen burde det da være tørt... Ellers vasker man søndag kveld og henger til tørk over natta - hos meg er klærne alltid tørre i løpet av natta. Dette er med andre ord fullt mulig hvis man vil. Nå hadde jo jeg sendt med klær om jeg bare hadde fått de tilbake da - men det ble borte så mye - og alltid det nye og fine - så jeg sluttet etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.