Gå til innhold

Vondt i hjertet - hun har arvet min eksem:-(

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Er helt på gråten nå...

Har prøvd å la være å tenke på det lenge, men nå har hun blitt værre, og jeg er nødt til å finne ut av det!

Jenta mi på snart 3 mnd fikk hormonutslett da hun var ca 5 uker gammel. Dette spredte seg over hele kroppen hennes, og gikk liksom aldri helt tilbake...

Har tenkt at det har vært det som har hengt igjen, men må nok innse nå at det er noe mer!

Hun er veldig tørr over mesteparten av kroppen. Ikke sånn flassetørr som de ofte er de første ukene, men hoven, rød og skikkelig tørr!

Selv har jeg atopisk eksem, og var svært ille da jeg var lita (ca 1 - 2 år)! Akkurat når det begynte veit jeg ikke...

Orker ikke tanken på at hun skal måtte igjennom alt det slitet jeg har vært igjennom! Og all den vondten... :-( Hadde virkelig håpet at hun skulle få huden til faren sin, men det ser dessverre ikke slik ut!

Skal på 3 mnd kontroll til fredagen, og skal forhøre meg litt der! Men er det noen av dere som har erfaring med egne eksembarn? Hos så små babyer? Jeg ammer... Er det noe jeg da bør unngå å spise, som kan slå ut hos henne? Ligger selvfølgelig unna de tingene min egen eksem ikke tåler - som jordbær for eksempel!

Jeg smører forresten med mine egne kremer - Locobase fet krem og Aderma lotion!

Mammahjertet mitt gråter nå! Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Min nevø hadde kraftig eksem fra han var baby til ca 3 år gammel. Utbruddene ble store dersom mor drakk eller spiste melkeprodukter, så dette holdt hun seg helt unna når hun ammet. Når han begynte å spise fast føde, måtte de også holde han unna melkeprodukter spesielt. Han fikk allikevel noe eksem. Når han var tre år gammel tok de han med til en bekjent som driver med healing og gutten ble frisk etter en behandling. Han er nå ni år gammel og kan spise alt han vil.

Min kusine ble også kvitt sin eksem (i voksen alder) via fjernhealing....

Jeg synes selv det er vanskelig å tro på dette, men det var iallefall dette som skjedde.....

Eksem kommer vel oftest av en ubalanse i kroppen, så jeg vil tro man kan prøve å få hjelp av andre alternative behandlingsmåter som f.eks. akupunktur (dokumentert effekt) eller biopati (usikker på om dette har dokumentert effekt, men det funker iallefall ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor fikk eksem da hun var 6-7 måneder.

Vi sørget straks for å få henvisning til hudavdelingen på sykehuset for å få ordentlig hjelp. Der ble vi godt mottatt og de brukte lang tid på oss. Vi bel påmeldt eksemskole, der vi fikk vite alt om rettigheter og krav vi hadde.

Lillemor blir veldig raskt bra av kortison, så vi bruker det med en gang hun får utslett. Ellers er det jo oljebad og kaliumpermanganat-bad og stadig smøring med fuktighetskremer.

Siden du har eksem selv kan du vel endel om dette. Sørg likevel for henvisning til spesialist, for det er sikkert en del nytt som du ikke har fått med deg.

Eksem er plagsomt, men det er heldigvis ikke farlig. Smøringen kan gå dere begge på nervene, men prøv å gjøre det til en koselig del av stellet.

Hos oss var det pappan sin hud hun arvet, men jeg ville ikke hatt noen andre enn ham likevel.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er til noen trøst, veslas far har atopisk eksem og vesla fikk det tidlig.

Hun slapp billig unna, det lot seg kontrollere med aderma exomega krem (ikke lotionen faktisk, den fungerte dårlig på henne) - og innen hun var 5 hadde hun vokst det av seg. Nå har det vært helt borte i 2,5 år.

Kryss fingrene for at hun slipper med den lette varianten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Har også hatt det selv. Og mine barn har hatt det.

Eldstebarnet var mest plaget, og vi testet kaliumpermaganat, ulike hydrokortison-kremer med ulike styrker etc.

Vår erfaring var at type fuktighetskrem- vel, der må man prøve seg fram. Etter å ha prøvd og styrt så endte vi ¨på den kremen Tiliti nevnte.

dvs først roe eksemen helt ned med hydrokortison, deretter holde huden fin med god krem

Alle mine har fremdeles tendenser til eksem. Men de er mye bedre, og eksemen har vi nå under kontroll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også allergimamma

Hei.

Jeg har dessverre ingen gode råd til det, men jeg føler så veldig godt med deg og tror jeg forstår hvordan du har det.

Da jenta vår var baby hadde vi katt. Vi merket raskt at jenta vår var mye nesetett og kvittet oss etterhvert med kattene.

Da hun ble et par år, var det pollen som også slo ut..

Fikk testet henne og det viste seg at hun hadde mange allergier mot ting ute.. ulike pollen, ulike pelsdyr..

Jeg har grått mange tårer for jenta vår. Hun var pottetett i flere somre, fra juni til september.. de siste tre årene har hun hatt det bedre pga sterkere medisiner..

Det eneste jeg kan råde deg til, er å ta kontakt med legen din og kreve å få utredet jenta di etterhvert.. Det finnes jo noen senter hvor de er spesialsiter på dette området, og det kan kanskje være godt for dere å komme dit etterhvert også, hvis dette blir et vedvarende og stort problem.

Søk hjelp og råd hele veien og med likesinnede, tenker jeg.. Erfaringer fra likesinnede er ofte like god hjelp som fra en lege... til en viss grad i alle fall

Lykke til, kjære deg. Prøv å fokusere litt på det som er positivt også, for det er MYE!

Ikke la eksemen ta fra deg all optimisme og glede, for det fortjener ikke jenta di..

Lykke lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tipse deg om homeopati.

Det er en veldig snill behandlingsform som er ypperlig på barn, også bitte små barn.

Sjekk om du finner noen nær deg her:

www.nhl.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...